Czym są i jakie są Social Media?
Social Media, czyli media społecznościowe stanowią miejsce do publikacji zdjęć czy filmów oraz utrzymywania kontaktu ze znajomymi i rodziną. Czy tylko? Otóż zdecydowanie nie. Oprócz profili prywatnych w Social Mediach są też konta firmowe, za pomocą których marki i firmy komunikują się ze swoimi obecnymi i przyszłymi klientami. Sprawdź, jakie są popularne media społecznościowe w Polsce.


Czym są Social Media?
Social Media to inaczej media społecznościowe. Są to platformy internetowe, które umożliwiają internautom publikowanie różnych treści (zdjęć, filmów, linków do zewnętrznych stron itd.), komunikowanie się z innymi i wymianę informacji. Zdecydowana większość polskich internautów regularnie korzysta z mediów społecznościowych i komunikatorów internetowych.
Social Media już od dawna jednak nie są tylko i wyłącznie miejscem do prowadzenia komunikacji ze znajomymi czy rodziną i pozostawania z nimi w kontakcie. Użytkownicy obserwują przykładowo na Facebooku czy Instagramie także swoje ulubione marki i komunikują się z nimi. Co ciekawe, według raportu ,,Digital 2022: Poland’’ 65,8% polskich internautów używa Social Mediów do znajdowania informacji o markach i produktach1. Media społecznościowe stały się więc również przydatnym narzędziem marketingowym, które pozwala markom i firmom promować się w sieci. Są też wygodnym narzędziem do komunikacji z klientami. Warto więc uwzględnić prowadzenie Social Media w swojej strategii.
Jakie są najpopularniejsze Social Media w Polsce?
W Polsce z Social Mediów korzysta 27,20 milionów osób (72%). Najczęściej używane platformy społecznościowe każdego miesiąca przez użytkowników Internetu w wieku 16-64 lat to:
Facebook (88,1% użytkowników),
Messenger (79,8%),
Instagram (59,6%),
WhatsApp (49,8%),
TikTok (34,1%),
Twitter (26,2%).
Poniżej przeczytasz kilka słów o popularnych w naszym kraju mediach społecznościowych.
Mimo że popularność innych Social Mediów rośnie, to wciąż liderem jest Facebook, który ma 17,65 mln użytkowników. Nadal jest to więc doskonałe narzędzie do promocji firmy w Internecie. Kluczem do sukcesu jest tu jednak dobrze przygotowana strategia oraz wykorzystanie systemu reklamowego Facebooka, aby docierać do swojej grupy docelowej.
Instagram to aplikacja, za pomocą której można publikować piękne zdjęcia i materiały wideo. W Polsce liczy 10,70 mln użytkowników. ,,Zwykli’’ użytkownicy dzielą się wybranymi momentami z życia ze swoimi obserwatorami. Przedsiębiorcy zaś mogą na Instagramie promować i sprzedawać swoje produkty czy usługi.
TikTok
Najszybciej rozwijającą się platformą społecznościową w Polsce i na świecie jest TikTok. Ta pochodząca z Chin aplikacja w 2021 roku znajdowała się na 9 miejscu (używało jej 28,6% internautów), a w 2022 roku jest już na 5 miejscu (korzysta z niej 34,1% Polaków). Co ważne, wbrew pozorom nie jest to wyłącznie młodzież, lecz osoby z różnych przedziałów wiekowych.
Co przyczyniło się do sukcesu TikToka? Otóż użytkowników przyciągają krótkie formy wideo. Filmiki są bardzo angażujące i dostarczają dużo bodźców. Zyskały taką popularność, że inne serwisy (np. Instagram, Facebook, YouTube) również wzorują się na TikToku i wprowadzają krótkie filmy.
LinkedIn liczy w Polsce 4,60 mln użytkowników. Jest to serwis biznesowy. Początkowo był przeznaczony dla osób szukających pracy i rekruterów, poszukujących pracowników. Od kilku lat jednak LinkedIn upodabnia się w pewnym stopniu do Facebooka. Znaleźć tutaj można różne firmowe konta, które dzielą się swoją merytoryczną wiedzą i budują wizerunek.
Twitter ma 2 mln użytkowników i jest nieco innym rodzajem serwisu. Znaleźć tam można głównie informacje z kraju i ze świata. W Polsce zdominowany jest dziennikarzy i polityków. Nie oznacza to jednak, że nie może być wykorzystywany przez marki czy firmy. Wielu marketerów z powodzeniem wykorzystuje Twittera do promowania danej działalności.
YouTube
YouTube to drugi (po Facebooku) najczęściej używany serwis społecznościowy na świecie. Polacy, mimo że nie wskazują go jako swoją ulubioną platformę, to i tak chętnie go odwiedzają. Internauci wyszukują tutaj nie tylko muzyki, ale też przydatnych filmów, które dostarczają informacji i edukują.
Chcesz promować swoją firmę i docierać do szerszego grona klientów? Wykorzystaj do tego media społecznościowe. Pamiętaj jednak, że nie musisz, a nawet nie powinieneś być wszędzie. Dobierz odpowiednią platformę, zaplanuj strategię i publikuj wartościowe treści.
Potrzebujesz wsparcia przy działaniach w Social Mediach? Skorzystaj z pomocy doświadczonych doradców internetowych WeNet, którzy zadbają o obecność Twojej firmy w mediach społecznościowych i Twoją promocję w sieci.