Zbliżający się nowy rok skłania do podsumowań, a jednocześnie prowokuje do rozmyślań na temat przyszłości. W ostatnich miesiącach świat web designu technologicznie zwracał się w kierunku rozwiązań AI, ale patrzył także wstecz, inspirując się grafikami z lat 90. ubiegłego wieku. Czego możemy spodziewać się w 2024 roku? Podumajmy, poprzewidujmy.
Trendy w projektowaniu stron 2024
I – User Experience – wciąż na czasie
O User Experience (UX) w kontekście tworzenia stron internetowych pisaliśmy już niejednokrotnie i nie ma wątpliwości, że temat ten będzie powracał także w najbliższej przyszłości.
User Experience, czyli doświadczenie użytkownika, to ogół wrażeń, odczuć i percepcji podczas korzystania z produktu lub usługi, w tym przypadku strony internetowej. UX obejmuje takie aspekty jak: użyteczność, dostępność, wydajność, estetyka czy interakcje między użytkownikiem a systemem. Wszystkie te elementy wciąż mają wpływ na to, czy użytkownik będzie zadowolony z korzystania ze
UX to dążenie do jak największej wydajności, jak również dbałość o wygląd. W 2024 roku w tworzeniu witryn coraz częściej będzie pomagać sztuczna inteligencja (AI), która już dziś podsuwa twórcom stron inspirujące pomysły.
II – Sztuczna inteligencja – nowe rozwiązania
AI wspiera pracę webmasterów i właścicieli stron na wielu poziomach. Poza pomocą w projektowaniu UX możemy liczyć także na:
- tworzenie atrakcyjnych treści (np. opisy firm czy artykuły),
- sprawdzanie poprawność tekstów na stronie,
- generowanie oryginalnych grafik,
- ulepszone działanie chatbotów,
- analizę i wskazówki SEO.
Fakt, te możliwości są znane już od jakiegoś czasu, ale nie ma wątpliwości, że z każdym miesiącem będą przynosić rozwiązania coraz wyższej jakości.
III – Grafiki z lat 90. – moc nostalgii
Neonowe, odważne kolory, litery w stylu Matrix albo design imitujący grę wideo, to tylko niektóre z elementów, które zyskują na popularności. Stylistyka z ostatniej dekady XX wieku może zrobić wrażenie przede wszystkich na tzn. milenialsach, czyli dzisiejszych trzydziestolatkach.
Oczywiście, nie jest to rozwiązanie dla wszystkich firm, ale jeśli ktoś celuje z ofertą do osób urodzonych na przełomie lat 80. i 90. może trafić w dziesiątkę.
IV – Tło wideo – więcej ruchu
Przeglądanie stron internetowych z roku na rok staje się coraz bardziej wciągające i dynamiczne. Webmasterzy chętniej stosują ruchome elementy, takie jak: ruszające się nagłówki, GIF-y czy tła w formie wideo.
Sprawne działanie tak rozbudowanych witryn umożliwiają coraz szybsze łącza internetowe w naszych domach.
Z jednej strony to ciekawe urozmaicenie estetyczne, które robi wrażenie, z drugiej taki film może szybko przedstawić klientowi, czym zajmuje się dana firmy, jak tworzy swoje produkty, albo na czym polega oferowana usługa.
WeNet już wprowadza takie rozwiązania w swoich projektach. Tutaj do sprawdzenia 2 przykłady stron dla firm z wideo: https://fompoland.pl/ oraz https://dron-ems-nagrywaniedronem.pl/.
V – Żywe gradienty – powiew świeżości
Gradient to technika, która tworzy efekt przejścia pomiędzy kolorami, gdzie jeden kolor stopniowo przechodzi w drugi, tworząc płynną, gradientową zmianę intensywności lub odcienia.
Gradient to np. jeden z najbardziej charakterystycznych elementów serwisu Instagram. Graficy obserwowali wpływ i reakcję ludzi na nową ikonę aplikacji i zdali sobie sprawę, że gradienty mogą zwiększyć atrakcyjność stron, zdjęć czy logo firm. Skoro mówimy o trendach w projektowaniu stron internetowych, warto wziąć to pod uwagę także w nadchodzącym roku.
VI – “Ręcznie robione” grafiki – awangarda
W dobie grafiki komputerowej i AI tworzenie grafik odręcznie to nisza, która może zwracać uwagę użytkowników. “Ręcznie robione” ilustracje nie muszą być wcale bardzo wyszukane, żeby robić wrażenie i przekazywać najważniejsze informacje.
Grafika “handmade” może współpracować z różnymi motywami, układami i elementami, wprowadzając w ten sposób nowe estetyczne rozwiązania w projektowaniu stron. Czy ktoś ma już jakieś pomysły?
Kierunki web designu 2024 – podsumowanie
Pisanie o przyszłości zawsze wiąże się z ryzykiem, bo przecież nie wszystkie przewidywania muszą się sprawdzić. Poza tym ktoś inny mógłby wybrać zupełnie inny zestaw trendów.
Jedno jest pewne. W nowym roku nie zmienią się standardy, czyli przystosowanie stron do różnych szerokości ekranów (tzw. responsywność), kwestie bezpieczeństwa (certyfikat SSL), dbanie o widoczność w Google (SEO) oraz skupienie na doświadczeniach użytkowników (UX).
Całej reszty dowiemy się już wkrótce.