Mobilna wersja strony a responsywna strona WWW

10
5628
wersja mobilna responsive web design

Gwałtowny rozwój urządzeń mobilnych takich jak telefony i tablety spowodował to, że używamy ich coraz częściej zamiast standardowego komputera. Urządzenia, które kiedyś służyły jedynie do rozmowy, są już tak naprawdę mini wersją komputera. Ich coraz lepsze parametry powodują, że sięgamy po nie coraz częściej. Warto więc zadać sobie pytania – Czym się różni mobilna strona WWW od responsywnej?

Znaczenie urządzeń mobilnych – dlaczego warto wdrażać mobilne rozwiązania?

Jak niemiłe zaskoczenie spotyka użytkowników urządzeń mobilnych w momencie wejścia na stronę i zobaczenia jedynie wersji desktopowej, która tak naprawdę nie nadaje się do oglądania na małym ekranie. Można ją oczywiście powiększyć i przesuwać w prawo i lewo, ale czy jest to wygodne?

Stworzenie odrębnej strony mobilnej dla swojego biznesu rozwiązuje ten problem. Wybór mobilnej wersji pozwala docierać do odbiorców, którzy szukają informacji o Twojej firmie na urządzeniach mobilnych. Przystosowanie serwisu do ekranu urządzenia odbiorcy to

Jeżeli ktoś naprawdę nie potrzebuje informacji z naszej strony, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że bardzo szybko ją opuści – a czy powróci on do niej w domu na komputerze stacjonarnym? Szczerze mówiąc wątpię, bo czy będzie w ogóle o niej pamiętał?

Nowoczesna strona mobilna lub responsywna wersja strony pozwoli zapobiec czarnemu scenariuszowi,  jaki został przedstawiony na wstępie, specjalnie dla użytkowników urządzeń mobilnych należy przygotować wersję naszej strony dedykowaną urządzeniom, z których korzystają.

Przeczytaj również:  Który format jest lepszy: PNG czy JPG?

To samo dzieje się w przypadku stron responsywnych. Wdrożenie strony responsywnej pomoże Ci zyskać zaufanie klientów, którzy chętniej korzystają z urządzeń mobilnych, niż z komputera.

Istnieją dwie możliwości, na które możesz się zdecydować przy dostosowywaniu strony internetowej pod urządzenia mobilne – wersja mobilna strony lub responsywna strona WWW – którą lepiej wybrać?

Pokaż firmę z dobrej strony. Zamów darmową wycenę

Czym się różni mobilna strona WWW od responsywnej?

Różnica między mobilną stroną WWW a responsywną stroną internetową jest znacząca. Zacznijmy od tego, że obie wersje wykluczają się – nie można mieć wersji responsywnej i strony mobilnej jednocześnie. No dobrze – można mieć, ale użytkownik i tak zobaczy tylko jedną z powyższych opcji.

Responsywna wersja strony WWW

Wersja responsywna (potocznie nazywana RWD) jest to tak naprawdę nasza strona widoczna na urządzeniach mobilnych z przystosowanymi elementami pod małe ekrany. Przykładowo posiadając standardową stronę, na której widnieje Slider na całą szerokość ekranu oraz dwie kolumny pod nim: jedną na 30% szerokości, drugą na 70% szerokości ekranu, to w wersji mobilnej wszystkie te elementy będą ułożone na całą szerokość ekranu. Ewentualnie zostanie ukryty Slider, który na telefonach może być mało efektowny. Nie zapominajmy, że ponad wszystko na urządzeniach mobilnych liczy się wygoda, dlatego lepiej zrezygnować z niektórych bajerów, jakie dostarcza nasza strona, żeby była bardziej przyjazna dla potencjalnego Klienta.

Mobilna strona WWW

Własną stronę mobilną buduje się na osobnych plikach z inną ścieżką dostępu do niej dla użytkownika Internetu. Można więc powiedzieć, że strona mobilna to całkowicie osobny byt.

Przeczytaj również:  Optymalizacja SEO. Czym jest? Co się na nią składa?

Można powiedzieć, że strony mobilne miały swoją popularność jakiś czas temu. Wtedy smartfony były słabsze od tych, które producenci oferują nam dzisiaj, a także – co najważniejsze – Internet mobilny oraz jego limity nie pozwalały na szybkie załadowanie się strony, a co za tym idzie odstraszały użytkowników. Tak więc nasza piękna strona z wieloma efektami nie nadawała się do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, trzeba było przygotować jej uboższą wersję, która przede wszystkim w szybki sposób mogła załadować się na smartfonach czy tabletach.

Główną wadą strony mobilnej jest przeważnie to, że ma ona osobny CMS, przez co musimy uzupełniać i aktualizować dane naszych stron w dwóch osobnych miejscach.

Zamów budowę strony!

Mobilna wersja strony czy responsywna?

Podsumowując porównajmy zalety obu rozwiązań:

Zalety responsywnej wersji strony internetowej

  • dostosowanie do wielu urządzeń
  • jeden system CMS do zarządzania stroną
  • zachowanie jednego adresu URL, pozwala uniknąć problemu z SEO i kopiami treści

 Zalety mobilnej strony

  • szybkie ładowanie ze względu na ograniczoną ilość elementów na stronie

Ostateczny wybór między wersją mobilną a responsywną powinien być podyktowany potrzebami i oczekiwaniami użytkowników oraz charakterem i celem strony internetowej. Dla niektórych witryn responsywność może być kluczowa, podczas gdy dla innych mobilność i szybkość ładowania mogą mieć decydujące znaczenie.

Dlaczego użytkownicy mobilni są ważni?

Wiesz już czym różni się od siebie wersja mobilna strony internetowej od wersji responsywnej. Zastanówmy się teraz, dlaczego dostosowanie strony pod urządzenia mobilne jest tak istotne?

Wzrost liczby użytkowników mobilnych

W ciągu ostatnich kilku lat znacznie wzrosła liczba użytkowników korzystających z internetu za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Dzięki temu ignorowanie tej grupy użytkowników może prowadzić do utraty potencjalnych klientów i odbiorców.

Przeczytaj również:  Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny internetowej?

Zmiana nawyków użytkowników

Coraz więcej osób używa urządzeń mobilnych jako głównego źródła dostępu do internetu. To sprawia, że jest to kluczowy kanał do dotarcia do użytkowników, zwłaszcza dla firm, które chcą utrzymać konkurencyjność na rynku.

Lokalizacja i personalizacja

Urządzenia mobilne często pozwalają na dostęp do informacji o lokalizacji użytkownika, co otwiera możliwość personalizacji treści i reklam na podstawie lokalnych preferencji i potrzeb.

Konwersje i sprzedaż

Dla firm działających w e-commerce lub oferujących usługi online użytkownicy mobilni mogą stanowić znaczącą część źródeł konwersji i sprzedaży. Optymalizacja strony pod kątem mobilności może poprawić wskaźniki konwersji.

Użytkownicy mobilni stanowią znaczącą grupę użytkowników internetu, dlatego nie warto ich ignorować – może to prowadzić do spadku zasięgu firmy, zaufania odbiorców, czy po prostu obniżenia wyników sprzedaży. Dla biznesów, organizacji i twórców stron internetowych, optymalizacja treści i doświadczenia użytkownika pod kątem mobilnym jest kluczowym elementem sukcesu w cyfrowym świecie.

Dostosowanie strony do użytkowników mobilnych – podsumowanie

Popularność stron mobilnych rośnie, dlatego jeśli nie chcesz zostać daleko w tyle za konkurencją, musisz jak najprędzej dostosować stronę internetową. Będzie miało to ogromny wpływ na user experience, czyli doświadczenia użytkownika strony. Pamiętaj, że w grę wchodzi tutaj każdy detal, np. rozmiar treści, rozmiar czcionki, kod strony, rozmieszczenie linków, rozkład elementów strony, a także czas ładowania strony.

Utrzymanie strony internetowej, dostosowanej do urządzeń przenośnych, także będzie wymagało większego wkładu pracy. Musisz jednak pamiętać, że ważność użytkowników mobilnych to w tym przypadku słowo klucz. Nie zapominaj o tym, a w niedługim czasie z pewnością podniesiesz swoje wyniki sprzedażowe!

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

10 KOMENTARZE

  1. Mobilność to dziś standard, tym bardziej że Google zapowiedziało wprowadzenie jednego indeksu mobilnego dla wyszukiwarki i urządzeń mobilnych :)

  2. Odnośnie wad wersji mobilnej i RWD to nie trzeba dodawać treści do obu wersji strony. Na wordpressa i joomle są dodatki, które to usprawniają.

  3. Sądzę, że równie istotnym czynnikiem wyboru strony przystosowanej do urządzeń mobilnych jest jej koszt. Mniejsze firmy chętniej wdrożą stronę mobilną, bo zwyczajnie będzie to dla nich korzystne finansowo. Takie firmy też mogą pozwolić sobie na to, aby dbać o treści na dwóch oddzielnych stronach – desktopowej i mobilnej. To z kolei nasuwa myśl, że większe firmy powinny skorzystać z droższego rozwiązania jakim jest strona responsywna, chociażby z tego powodu, że nie będą musieli aktualizować dwóch wersji strony, co przy dużej, dynamicznej firmie byłoby problematyczne. Teraz dochodzi jeszcze jeden bardzo ważny czynnik na który muszą zwrócić uwagę – która stroma będzie lepiej postrzegana przez Google.

  4. Jak dobrze, że firma która robiła mi stronę namówiła mnie na RWD:) Strasznie szybko wzrosła liczba użytkowników przeglądających strony na urządzeniach mobinych. Pamiętam, że nie tak dawno sam korzystałem tylko z laptopa a teraz niemal z niego zrezygnowałem i prawie wszystko robię przez smartfona.

  5. Niestety w przypadku niektórych stron przerobienie na RWD to praktycznie konieczność postawienia innego serwisu. Banki są tu dobrym przykładem.

  6. Obecnie już nie ma dylematu. Trudno znaleźć firmę (może poza Aliexpress), która opłaci przygotowanie dedykowanej strony mobilnej i będzie dbała o jej zarządzanie i rozwój. Dziś robi się RWD.

  7. Ten post był naprawdę ciekawy do przeczytania. Pokazał mi kilka rzeczy, których wcześniej nie wiedziałem – zawsze patrzyłem na wersję mobilną i RWD jak na to samo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here