Prowadzisz biznes? Masz swój sklep internetowy? Pamiętaj, już od pierwszych dni obecności na rynku elektronicznym, powinieneś zadbać o widoczność swojej firmy w Internecie. Dzięki temu będziesz mieć szansę dotrzeć do Polaków, którzy regularnie kupują i szukają usług w sieci! Chyba nie chcesz stracić możliwości dotarcia do klientów, ponieważ twojego serwisu nikt nie będzie widział?
Użytkownicy chcą mieć łatwy dostęp do informacji
A to oznacza, że koniecznie musisz zadbać o firmową stronę WWW, która będzie bazą wszystkich działań marketingowych. Powinieneś na niej umieścić najważniejsze informacje o firmie, takie jak telefon, adresy i godziny otwarcia sklepów a także opis oferowanych przez ciebie produktów i usług. Strona WWW powinna być responsywna, dobrze pozycjonować się w wyszukiwarce Google i być na bieżąco aktualizowana. Bardzo ważne jest pierwsze wrażenie – internauta, który zrazi się do strony odwiedzając ją po raz pierwszy, raczej już na nią nie wróci. Jej adres warto zamieścić na firmowym profilu w Social Media, wizytówce w katalogu firm oraz w Profilu Firmy w Google (wcześniej Google Moja Firma).
Drugim miejscem, w którym twoi przyszli klienci będą szukać informacji o firmie, są media społecznościowe. W Polsce z Facebooka, na początku 2023 r. korzystało 17,85 mln użytkowników. Dlatego zdobywanie uwagi użytkownika i generowanie ruchu przy jego pomocy jest świetnym pomysłem na reklamę firmy w sieci. Aby w pełni wykorzystać potencjał portali społecznościowych, śledź na bieżąco kto i gdzie powołuje się na Twoją markę, reaguj i wyciągaj wnioski. Twórz wartościowe treści, by użytkownicy chcieli udostępniać je innym, a Twoja firma z pewnością na tym zyska.
Pamiętaj – bez firmowej strony WWW i profilu na Facebooku nie jesteś widoczny w sieci. To prawie tak, jakbyś w ogóle nie istniał! Skąd użytkownicy mają wziąć informację o twoich usługach, jeśli nie ma ich tam, gdzie najczęściej ich szukają? Weź to pod uwagę, jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto założyć stronę internetową.
Użytkownicy nie lubią długo czekać
Internauci, których w Polsce jest już 36,68 mln, codziennie korzystają z wyszukiwarki Google, aby wyszukiwać interesujące ich produkty lub usługi. Wpisują konkretne frazy, np. „buty skórzane”, oczekując, że w wynikach wyszukiwania pojawią się atrakcyjne propozycje zakupu lub linki do stron internetowych firm, które zajmują się sprzedażą obuwia. Dlatego powinieneś zadbać, aby Twoja strona WWW pojawiła się w tym rankingu na wysokim miejscu. Internauci nie lubią długo szukać i raczej nie są skłonni do przeglądania więcej, niż 3 stron wyników wyszukiwania. Jeśli Twój sklep lub firmowa strona WWW będzie widoczna na jednej z nich, masz dużo większą szansę, by zawalczyć o klienta.
Co zrobić, by strona WWW pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania? Za optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek odpowiada SEO. To proces, którego efektem jest między innymi budowanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Obejmuje on optymalizację techniczną strony, optymalizację treści, które się na niej znajdują a także budowanie jakościowego profilu linkowego i autorytetu powiązań strony przez różne kanały marketingu.
O SEO nie warto zapominać. Obecność firmy w wyszukiwarce nie tylko zwiększa jej widoczność w sieci, ale również buduje zaufanie do marki. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona WWW jest dobrze zoptymalizowana, skontroluj poprawność jej kodu i ustal, jakie słowa kluczowe budują jej widoczność w Internecie. Sprawdź także, jakie frazy wpływają na realne osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce i czy są one zawarte na stronie. Nie wiesz, jak to zrobić? Skorzystaj z pomocy doradców internetowych, którzy kompleksowo zadbają o pozycjonowanie twojej firmy w sieci.
Użytkownicy zwracają uwagę na opinie
Ponad połowa internautów, wchodząc pierwszy raz na stronę sklepu internetowego, decyduje się na zakup, jeśli znajdzie pozytywne opinie o firmie w sieci. Jeśli więc chcesz, by twoja firma sprzedawała, zadbaj o jej obecność w serwisach, które umożliwiają ocenianie procesu zakupowego, jakości obsługi czy systemu zwrotów i wymiany, np. katalogach firm czy narzędziu Profil Firmy w Google.
Katalogi firm to miejsca, w których przedsiębiorstwa zamieszczają swoje dane, adres firmowej strony WWW, a także informację o działalności, jaką prowadzą. Umożliwiają one również wystawianie opinii użytkownikom, którzy skorzystali z usług danej firmy. Ich mocną stroną jest również fakt, iż często są one wysoko w wynikach wyszukiwania. A więc klienci szukający danej usługi za ich pomocą mogą odnaleźć link prowadzący do Twojej strony internetowej i zapoznać się z dostępnymi opiniami. Wysoka ocena z pewnością przybliży ich do podjęcia decyzji zakupowej. Obecność w katalogu wpływa również na pozycjonowanie strony WWW. Jeśli chcesz, by twoja firma była widoczna w sieci, koniecznie rozważ założenie takiej wirtualnej wizytówki.
Z kolei Google Moja Firma to bezpłatne, łatwe w obsłudze narzędzie, które służy do zarządzania wizerunkiem firmy w Google, w tym w wyszukiwarce i Mapach. Jeśli zweryfikujesz informacje o swojej firmie, które się tam znajdują i będziesz je na bieżąco aktualizować, ułatwisz klientom jej znalezienie i jednocześnie im o sobie opowiesz. Użytkownicy zyskają dodatkowe miejsce, z którego mogą dowiedzieć się o tobie czegoś więcej. Pamiętasz, że w poprzednim akapicie pisaliśmy, że internauci nie lubią czekać? Profil Firmy w Google, podobnie jak katalogi, umożliwia też użytkownikom dodanie opinii. Dobre praktyki, jak przekonać klienta do wystawienia firmie pozytywnej opinii znajdziesz tu. Według serwisu BrightLocal, aż 89% klientów podejmuje decyzję o zakupie na podstawie opinii znalezionych w Google. Koniecznie weź to pod uwagę.
Pamiętaj, na widoczność firmy w sieci składają się różne działania marketingu zintegrowanego. Ważne jest zarówno pozycjonowanie strony WWW, prowadzenie kont w Social Media, tworzenie wartościowego kontentu, jak i zadbanie o to, by informacje o firmie pojawiły się w kilku miejscach w sieci.
Źródła:
* Raport DataReportal: Digital 2023 Poland
* BrightLocal: Local Consumer Review Survey 2023