Algorytmy w Google – jak to działa?

1
5531
algorytmy Google jak działają

Chcesz wdrożyć w swojej firmie skuteczny marketing internetowy i odpowiednie pozycjonowanie? W takim razie z pewnością zainteresują Cię informacje dotyczące funkcjonowania wyszukiwarki. Prawdopodobnie często słyszysz o tajemniczych algorytmach w Google, o których wciąż się mówi. Te zagadkowe mechanizmy potrafią zadziwić nawet doświadczonych specjalistów SEO. Jak działają algorytmy? Dlaczego są tak ważne dla widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania? Co warto wiedzieć o najważniejszych z nich? Zapraszamy do lektury artykułu, który rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące tzw. Search Engine Algorithm.

Omawiamy tajemnice wyszukiwarki Google, czyli skąd się wzięły algorytmy?

W Internecie znajdują się miliardy zasobów, bez centralnego systemu danych. Kilkanaście lat temu, gdy powstała wyszukiwarka Google, jej twórcy przewidzieli to i postawili sobie za cel skatalogowanie (zindeksowanie) tych wszystkich treści. Jest to możliwie dzięki kilku ważnym procesom.

  • Pobieranie, czyli wyszukiwanie. Do pobierania danych z sieci służą programy nazywane robotami, a w przypadku Google jest to „Googlebot”. Ten mały robot poruszając się od linku do linku, wyświetla strony internetowe i zbiera informacje na ich temat, po czym wysyła je na serwery. Tam następuje kolejny proces.
  • Indeksowanie stron internetowych, czyli porządkowanie. Wyszukiwarka po zgromadzeniu danych tworzy z nich indeksy, dzięki którym znajdowanie konkretnych informacji staje się łatwiejsze i szybsze.

Jednak to, jakie wyniki uzyskasz w odpowiedzi na swoje zapytanie, zależy w głównej mierze od algorytmów. To właśnie one tworzą ranking stron internetowych. I tutaj zaczyna się cała zabawa.

WyszukiwanieGoogleInfografika
Źródło: googleusercontent.com

Czym jest algorytm Google i jak działa?

Wyszukiwarka wie, że szukasz konkretnych odpowiedzi, a nie bilionów witryn. Poszczególne algorytmy to nic innego jak programy komputerowe, które analizują informacje na temat treści stron znajdujących się w indeksie. Właśnie dzięki nim dostajesz to, czego szukasz.

Innymi słowy, algorytmy to zestawy reguł, według których roboty przeprowadzają ocenę stron internetowych, a następnie je porządkują w organicznych wynikach wyszukiwania. Są one niezbędne, aby każdy użytkownik wyszukiwarki Google mógł znaleźć najbardziej trafne informacje i wysokiej jakości treści na dany temat.

W rzeczywistości algorytmy Google i ich aktualizacje są niezwykle skomplikowane i oparte na wielu czynnikach, takich jak jakość treści strony, liczba linków prowadzących do witryny czy jej szybkość ładowania. Wyszukiwarka stale udoskonala swoje działania, aby zapewnić jak najlepsze wyniki wyszukiwania dla swoich użytkowników.

Czynniki rankingowe Google i system wyszukiwania

Na każde pytanie zadane wyszukiwarce pojawiają się setki tysięcy (milionów) witryn z przydatnymi informacjami. Aby przedstawić Ci to, czego szukasz, algorytmy biorą pod uwagę ponad 200 czynników, na podstawie których oceniają przydatność i wartość stron internetowych, aby finalnie pokazać te najbardziej odpowiednie. Wszystko po to, aby zapobiec wynikom niskiej jakości.

O ile w tym momencie nie będziemy opisywać wszystkich kluczowych czynników algorytmu Google, to musisz wiedzieć, że są one stale aktualizowane, aby dostarczać jeszcze lepsze wyniki.

Przeczytaj również:  Pozycjonowanie a SEO – czym się różnią te dwie strategie?

Warto przy tym wspomnieć, że technologia oraz system wyszukiwania zmienia się tak samo, jak strony wyników wyszukiwania tzw. SERP (ang. Search Engine Results Page). Wiele z tych aktualizacji obserwujemy na co dzień i aktywnie z nich korzystamy. Poniżej przedstawiamy część z nich:

  • autouzupełnianie – przewiduje, czego możesz szukać poprzez np. analizę haseł, które mają więcej niż jedno znaczenie;
  • wyszukiwanie dynamiczne – wyświetla wyniki w czasie, gdy wpisujesz zapytanie;
  • tłumaczenie i internacjonalizacja – dostosowuje ranking wyników wyszukiwania do Twojego języka i kraju;
  • pisownia – wykrywa i poprawia możliwe błędy pisowni oraz proponuje alternatywne zapytania użytkownika;
  • synonimy – rozpoznaje słowa kluczowe o podobnym znaczeniu;
  • krótkie opisy – pokazuje podgląd wybranych informacji o każdym wyniku, np. tytuł strony i krótki opis.
  • kontekst użytkownika wyszukiwarki – ustala ranking stron na podstawie takich czynników jak geolokalizacja czy historia online.

Oraz wiele innych.

Wiesz już, na czym polega algorytm Google? W takim razie możemy przejść do bardziej zaawansowanych informacji, które mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.

Algorytmy Google i ich aktualizacje – najważniejsze informacje

Pamiętaj, że najpopularniejsza wyszukiwarka, nieustannie dąży do doskonalenia rankingu jakości stron, aby sprostać oczekiwaniom swoich użytkowników. Właśnie dlatego aktualizacja algorytmów Google jest tak istotna.

Dlaczego Google tak często wprowadza nowe algorytmy?

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że codziennie pojawiają się nowe witryny, treści oraz technologie, które wpływają na sposób, w jaki korzystamy z sieci. Aby temu sprostać, Google wprowadza zmiany w algorytmach, tak aby były one w stanie efektywnie indeksować i skutecznie dokonać oceny jakości treści.

Kolejnym ważnym powodem, dlaczego wyszukiwarka zmienia algorytmy, jest walka z tzw. Black Hat SEO, czyli działaniami mającymi na celu manipulowanie rankingiem stron w nieuczciwy sposób. Google dąży do tego, aby dopasowane wyniki wyszukiwania były jak najbardziej rzetelne i przydatne dla użytkowników. Z tego powodu wprowadza oficjalne aktualizacje czy nowe algorytmy mające na celu wykrywanie i eliminowanie witryn stosujących nieetyczne praktyki oraz skuteczniejszą walkę ze stronami niskiej jakości.

Dlaczego Google zmienia algorytmy? Warto również wspomnieć o rosnących oczekiwaniach użytkowników wobec wyszukiwarek. Jako internauci wymagamy wysokiej jakości wyników wyszukiwania – mają być jak najbardziej precyzyjne i dostosowane do naszych potrzeb.

Ewolucja algorytmów Google stanowi potwierdzenie, że celem jest lepsze zrozumienie intencji użytkowników i dostarczanie im odpowiednich treści. To ważne również z perspektywy właścicieli stron internetowych.

Nie można zapomnieć także o roli sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego (machine learning) w procesie poprawy działania algorytmu Google. Wyszukiwarka inwestuje w rozwój tych technologii, aby jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby internautów w celu poprawy jakości wyników wyszukiwania.

Jak zmienia się algorytm Google?

Przedstawiliśmy Ci już, czym są algorytmy Google i jak często są aktualizowane. Zastanawiasz się teraz, od kogo zależy czy dana aktualizacja pokaże odpowiednie wyniki? Na to pytanie odpowiedział Matt Cutts w poniższym video:

Wynika z niego, że proces ten składa się z 4 głównych etapów.

  • Ocena dokładności. Pierwszy etap to zebranie opinii oceniających, czyli osób przeszkolonych w analizie jakości wyszukiwarki. Google pokazuje specjalistom wyniki w celu określenia ich przydatności w odniesieniu do danego zapytania. Uwaga: te oceny nie mają bezpośredniego wpływu na wzrost lub spadek pozycji stron w rankingu.
  • Eksperymenty porównawcze. Następnie oceniającym przedstawiane są dwa różne zestawy SERP-ów w wyszukiwarce – jeden ze starego, a drugi z nowego algorytmu Google – po czym ich zadaniem jest wskazanie wyższej jakości wyników.
  • Eksperymenty na żywo. Kiedy aktualizacja algorytmu Google uzyska pozytywną ocenę, następuje „zmiana” wyszukiwarki dla niewielkiej grupy zwykłych użytkowników i sprawdzanie, jak wpływa ona na korzystanie z wyszukiwarki. Pracownicy Google analizują na przykład, czy szukający częściej klikają pierwszy wynik.
  • Realizacje. Na koniec programiści, którzy zajmują się wyszukiwarką, uważnie analizują dane ze wszystkich eksperymentów i decydują, czy można wprowadzić aktualizację rdzenia algorytmu.
Przeczytaj również:  Autouzupełnianie w Google - co to takiego?

Algorytmy Google a indeksowanie

Każdy algorytm Google analizuje zapytanie internauty, aby pomóc mu w szybkim oraz przede wszystkim trafnym szukaniu odpowiedzi. Są one stale dopracowywane, aby jeszcze lepiej zrozumieć zadawane pytania oraz intencje.

Jak działa algorytm? Przede wszystkim wie, że po wpisaniu danego zapytania użytkownik nie chce po prostu znaleźć strony, na której to słowo występuje setki razy. Prawdopodobnie oczekuje zdjęć, filmów lub innych informacji czy usług dostępnych lokalnie. Systemy indeksowania zapamiętują wiele różnych aspektów witryn, np. datę publikacji, zamieszczone grafiki lub wideo itp. tworząc tzw. Graf Wiedzy. Wyszukiwarka Google wykracza poza zwykłe dopasowywanie słów kluczowych, by lepiej zrozumieć ludzi, miejsca i rzeczy, które mogą mieć istotne znaczenie.

Najważniejsze algorytmy Google dla SEO – jakie aktualizacje były kluczowe dla pozycjonowania?

Czas porozmawiać o najważniejszych aktualizacjach algorytmu Google. Z pewnością zdajesz sobie bowiem sprawę, że zmian w algorytmach było mnóstwo i każda z nich w mniejszym lub większym stopniu mogła wpłynąć na pozycjonowanie stron internetowych.

Oto kilka przykładów najważniejszych aktualizacji Google dla SEO.

Google PageRank – pierwszy algorytm Google

PageRank to jeden z pierwszych i najbardziej znanych rodzajów algorytmów Google, opracowany przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, założycieli firmy. Jego głównym celem była ocena wartości strony internetowej na podstawie liczby odnośników prowadzących do niej z innych witryn.

Z powodu licznych prób manipulacji, zaczęto z czasem wycofywać Page Rank z Google Search Console, a jego całkowite usunięcie nastąpiło w 2016 roku.

Jakie linki docenia Googlebot? Obecnie, przede wszystkim takie, które pochodzą ze zróżnicowanych i wiarygodnych źródeł. Im więcej wysokiej jakości łączy kieruje na stronę, tym wyższa jest jej wartość, co przekłada się na lepszą pozycję w rankingu.

Algorytm Panda (Google Panda) i Koliber (Google Hummingbird) oparte na treści

Mówiąc o najważniejszych aktualizacjach Google, nie sposób nie wspomnieć o algorytmach odpowiadających za ocenę jakości treści zamieszczonych na stronach internetowych.

Jednym z nich jest Panda, który został wprowadzony w 2012 roku. Jego zadaniem jest penalizowanie stron o niskiej jakości, takich jak te zawierające duplikaty, nadmierną ilość reklam czy niewiele wartościowej informacji.

Aktualizacja algorytmu Panda okazała się przełomowa pod kątem tego, jak działa wyszukiwarka Google w stronę poprawy jakości wyników wyświetlanych użytkownikom.

Kolejnym algorytmem opartym na treści jest Hummingbird, czyli Koliber, który pojawił się w 2013 roku. Jego głównym celem jest zrozumienie intencji użytkownika i dostarczenie najbardziej odpowiednich wyników na podstawie analizy kontekstu zapytania. Dzięki temu nawet jeśli użytkownik wpisze nieprecyzyjne słowa kluczowe, wyszukiwarka będzie w stanie zinterpretować jego zamiary i wyświetlić wartościowe strony.

Aktualizacja Pingwin (Google Penguin) a pozycjonowanie stron internetowych

W świecie SEO i pozycjonowania, Google Pingwin odegrał kluczową rolę w utrzymaniu jakości wyników wyszukiwania. Ten popularny algorytm od początku skupia się na zwalczaniu nieuczciwych praktyk związanych z linkowaniem i manipulacją pozycjami stron internetowych w wyszukiwarce.

Celem wprowadzenia algorytmu Google Pingwin było karanie witryn stosujących niezgodne z zasadami praktyki, jak np. linkowanie spamem, zakup linków czy inne strategie mające na celu sztuczne zwiększenie widoczności. Poprzez analizę profilu linków zwrotnych witryny, algorytm identyfikuje te, które są podejrzane lub niskiej jakości.

Przeczytaj również:  Jak Google zmienia sposób wyświetlania meta tytułów?

W wielu przypadkach kolejne zmiany w algorytmie Pingwin mogły prowadzić do obniżenia pozycji strony w Google. Promuje on bowiem uczciwe i naturalne budowanie linków, co przekłada się na zwiększenie jakości wyników wyszukiwania. Dzięki temu narzędziu Google dba o to, aby strony internetowe korzystały z etycznych praktyk pozycjonowania, eliminując jednocześnie te, które próbują oszukiwać system.

Algorytm RankBrain – sztuczna inteligencja w służbie Google

Omawiając wybrane algorytmy Google, należy wspomnieć też o RankBrain, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do analizy zapytań oraz dostarczenia najlepszych wyników wyszukiwania. Wprowadzony w 2015 roku, pomaga wyszukiwarce zrozumieć też nowe i unikalne frazy, które wcześniej nie były rozpoznawane przez inne algorytmy.

Dzięki temu Google może lepiej dopasować wyświetlane strony WWW do intencji użytkownika, nawet jeśli zapytanie jest skomplikowane lub rzadko spotykane.

Algorytm Mobile-First Indexing a wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych

W dobie rosnącej popularności urządzeń mobilnych, Google postanowiło dostosować się do potrzeb użytkowników. W 2018 roku wprowadzono Mobile-First Indexing, co oznacza, że wyszukiwarka przy ocenie strony internetowej bierze pod uwagę przede wszystkim jej wersję mobilną. Strony, które są responsywne i zoptymalizowane pod kątem takich ekranów, mają szansę na lepsze pozycjonowanie.

Po aktualizacji wyszukiwarki można było zauważyć spadek pozycji wielu stron WWW w rankingu. Jeśli dotyczyło to również Twojej witryny, to najprawdopodobniej nie wykorzystywała ona technologii RWD. Pamiętaj o tym również dzisiaj, ponieważ mobilność to jeden z czynników rankingowych w algorytmach Google.

Jaki jest wpływ algorytmów Google na SEO?

Wiesz już, że każdy algorytm Google ocenia, jakie strony internetowe będą wyświetlane w wynikach wyszukiwarki. Celem wszystkich jest dostarczenie użytkownikom najbardziej wartościowych i odpowiednich informacji. Z tego też powodu są stale aktualizowane, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników oraz dostosować się do zmieniających się trendów w Internecie.

Najważniejsze składowe algorytmów to między innymi indeksowanie stron, analiza treści oraz ocena jakości witryn. Nic więc dziwnego, że zarówno mniejsze, jak i większe aktualizacje miały wpływ na SEO. Jak to działa?

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (pozycjonowanie ukierunkowane na roboty Google) to proces polegający na aktualizacji stron internetowych i ich dopasowaniu do wymagań algorytmów. Celem jest jak najlepsza ocena jakości strony. Im lepiej witryna jest zoptymalizowana pod kątem tych wytycznych, tym większe szanse ma na osiągnięcie sukcesu w Internecie.

W praktyce oznacza to, że aby uzyskać pozytywną ocenę od wyszukiwarki i walczyć o wysokie pozycje, należy zwrócić uwagę na czynniki wpływające na SEO, takie jak dobór odpowiednich słów kluczowych, tworzenie unikalnych i wartościowych treści czy dbanie o szybkość ładowania witryny. Warto również monitorować zmiany w algorytmach Google i dostosowywać swoje działania do nich na bieżąco.

Jak dostosować się do zmian w algorytmach Google?

Jakie będą przyszłe aktualizacje? Google zwykle nie udziela przed czasem informacji o zmianach. Jak więc zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami i reagować na ewentualne spadki związane z ewolucją algorytmu? Trzeba przede wszystkim dbać o jakość swojej strony internetowej oraz dostosowanie jej do obowiązujących wytycznych. Kluczem do sukcesu może być też szybka reakcja na wprowadzane innowacje.

Z naszego doświadczenia wynika, że zrozumienie działania algorytmów Google jest kluczowe dla efektywnego pozycjonowania stron internetowych. Dzięki znajomości tych mechanizmów można dostosować swoją witrynę tak, aby spełniała wymagania wyszukiwarki i była atrakcyjna dla użytkowników. Obejmuje to między innymi tworzenie wysokiej jakości treści, zdobywanie wysokiej jakości linków zewnętrznych, optymalizację strony pod kątem fraz oraz dbanie o responsywność i szybkość ładowania.

Jeśli nie możesz zająć się tym samodzielnie, to powierz działania SEO doradcom internetowym WeNet. Nasi specjaliści wiedzą, co algorytm oznacza dla SEO, śledzą każdy Google Update i są w stanie wskazać kluczowe czynniki dla wyszukiwarki. Dostosują Twoją stronę również do przyszłych aktualizacji algorytmów. Sprawdź naszą ofertę jeszcze dziś!

e-book SEO lokalne od A do Z
4.8/5 - (10 votes)

1 KOMENTARZ

  1. Artykuł dobrze napisany, łatwy w zrozumieniu. Z pewnością przydatny dla Klientów, jest gdzie ich odesłać, bo z pewnością są tacy, którzy pytają czemu zmieniają się wyniki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here