Czy zastanawialiście się kiedyś, jak skutecznie zaprezentować swoją ofertę potencjalnym klientom? Katalog produktów może być tym, czego potrzebujesz! Poznaj zalety inwestowania w profesjonalny katalog i dowiedz się, jak może on wpłynąć na rozwój Twojego przedsiębiorstwa.
Katalog produktów online to specjalna funkcjonalność na stronie WWW, która pozwala firmie przedstawić swoją ofertę produktów czy usług. Katalog produktowy mogą z powodzeniem wykorzystać na swoich stronach zarówno hurtownie, producenci, a także wykonawcy korzystający z konkretnych rozwiązań. Funkcjonalność ta świetnie sprawdzi się wśród firm usługowych jak np. architekci, projektanci czy firmy oferujące szkolenia.
Gotowy katalog produktów to nie tylko zaprezentowanie dostępnej oferty, lecz także przybliżenie potencjalnym zainteresowanym szczegółów produktu czy oferty takich jak opis, cena, opis, funkcjonalności, dodatkowe informacje na temat np. kart gwarancyjnych, galerii zdjęć, wymiarów i innych danych, które uznamy za stosowne. Produkty lub usługi można także dzielić na poszczególne kategorie, a także nadawać im dodatkowe atrybuty do filtrowania.
Katalogi firmowe – kto powinien na nie postawić?
Jeśli podczas tworzenia strony WWW zastanawiasz się, czy Twoja firma potrzebuje katalogu produktowego, to przyjmij założenie, że TAK, jeśli spełnia jeden z poniższych warunków:
chcesz mieć produkt / usługę / grupę produktów opisanych na osobnych zakładkach;
chcesz mieć nawigację boczną do kategoryzowania swoich produktów;
posiadasz dużo danych szczegółowych na temat swoich realizacji / usług / produktów (osobną galerię, wymiary, dodatkowe katalogi w formie plików);
nie chcesz opisywać konkretnych produktów, tylko całe grupy i masz ich wiele, a opisanie wszystkich wymaga zastosowania wielostopniowego menu strony;
chcesz filtrować swoje produkty po określonych parametrach.
Czy katalog produktowy to e-sklep?
Katalog produktowy jest strukturą bardzo podobny do sklepów internetowych – w taki sam sposób lub bardzo zbliżony można przedstawić ofertę swojej firmy.
Główną różnicą pomiędzy sklepem internetowym, a katalogiem online jest to, że w katalogu nie ma możliwości dokonywania płatności. Aby zamówić produkt / usługę na stronie, na której dostępny jest katalog produktowy, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą i ustalić szczegóły swego zamówienia.
A więc to pod względem technicznym inne funkcjonalności, choć posiadają podobny wygląd.
Katalog produktów online – dlaczego warto w niego inwestować?
Katalog na stronie firmy jest korzystnym rozwiązaniem z kilku powodów.
Po pierwsze ze względu na możliwość atrakcyjnego zaprezentowania firmy potencjalnym klientom, po drugie jest to bardzo istotne narzędzie pod kątem SEO. Przede wszystkim firma ma możliwość szerokiego zaprezentowania swojej oferty, z wyszczególnieniem typów, producentów, kolorów i materiałów swoich produktów, przedstawiając potencjalnym klientom pełen wachlarz swoich możliwości.
Katalog online to także możliwość tworzenia nowych zakładek w ramach strony i wartościowego kontentu, potrzebnego do działań związanych z pozycjonowaniem.
Tworzenie internetowego katalogu – wprowadzenie produktów / usług firmy do katalogu na etapie budowy strony
Projektowanie katalogu produktowego należy rozpocząć od dostarczenia developerom (opiekunowi) struktury katalogu –jest to tzw. drzewko, w którym podasz główne kategorie produktów / usług firmy oraz ich podkategorie. Najpierw warto zaplanować, jakie produkty / usługi powinny prezentować się na stronie WWW i w jaki sposób.
Zadaniem developera (opiekuna) będzie zakodowanie odpowiedniej struktury oraz wprowadzenie produktów – tj. ręczne założenie zakładki, wprowadzenie nazwy, treści, zdjęcia, opisu i dodatkowych danych. Wspomniane produkty mogą zostać przekopiowane ze starego serwisu firmy lub dostarczone w osobnych plikach. Taka ilość wystarczy do zaprezentowania wyglądu karty produktu (zakładka z opisem).
Jeśli posiadasz więcej niż 20 produktów, które chcesz zaprezentować na stronie, powinieneś przygotować plik csv, który jest standardowym plikiem wykorzystywanym do zasilania baz danych, ponieważ obsługuje go większość arkuszy kalkulacyjnych i programów bazodanowych. Plik ten będzie zawierał dowolną ilość produktów, które mają być dodane do katalogu oraz wszystkie informacje, które mają się wyświetlać na stronie – nazwę, opis produktu, zdjęcia, cena, dodatkowe pliki itp.
Z uwagi na to, że przygotowanie pliku csv nierzadko sprawia wiele trudności, został przygotowany internetowy konfigurator pozwalający na wprowadzanie gotowych treści i eksportowanie ich do pliku csv.
Pod powyższym linkiem znajduje się opisywany konfigurator. Działa on w standardowych przeglądarkach internetowych. Pozwala na:
tworzenie struktury katalogu produktów;
edycję struktury katalogu produktów;
dodawanie nowych produktów do kategorii katalogu produktów;
edycję istniejących produktów w katalogu produktów.
Kreator katalogów – instrukcja obsługi
1. Zasady ogólne – kategorie – przypisywanie kategorii
Wiadomo, że każdy produkt powinien posiadać swoje miejsce w strukturze przejrzystego katalogu produktów. Przykład struktury katalogu:
Zasada wykorzystywana w plikach csv mówi, że każda kategoria musi mieć: – swój numer identyfikacyjny (ID); – przypisanego parenta, czyli nadkategorię.
Oznacza to, że aby produkty i kategorie były właściwie posegregowane, struktura w pliku csv musi wyglądać tak:
To oznacza, że każda podkategoria musi mieć wskazanego swojego rodzica, z którego się wywodzi. Jeśli pole w kategorii nadrzędnej jest puste – oznacza to główną kategorię w katalogu produktów. Jeżeli pole w kategorii nadrzędnej jest wypełnione – oznacza to, że jest to podkategoria z przypisanym rodzicem.
1.1 Przypisywanie ID:
Nazwy używane w „drzewku” są wypisywane jedna pod drugiej, w kolejności, w jakiej się wyświetlają na stronie. Tj. Nazwa kategorii – materiały ścierne, ma ID 1.
Jej podkategorie, czyli do stali nierdzewnej, do stali czarnej, do aluminium itd. mają kolejne ID 2, 3, 4, 5 itd.
Nazwa kategorii Elektronarzędzia zajmuje 30. miejsce w kolejności, więc ma ID 30. Jej podkategorie, czyli przystawki do maszyn, szlifierki kątowe… wyświetlają się jako pogłębienie tej kategorii, więc mają ID 31, 32, 33…
1.2 Parenty – kategoria nadrzędna:
Aby system rozpoznał, że zakładka do stali nierdzewnejma być wybierana z Materiałów ściernych, należy wskazać, do jakiego parenta jest przypisana, czyli co jest jej nadkategorią.
To znaczy:
Wszystkie kategorie rozwijające się z „materiałów ściernych” będą miały parenta – nadkategorię nr ID tej nazwy, czyli 1. Wszystkie kategorie rozwijające się z „elektronarzędzi” będą miały parenta nadkategorię nr ID tej nazwy, czyli 30.
Dla ułatwienia, w konfiguratorze stworzono listę rozwijalną w ramach kategorii nadrzędnej, aby łatwo można było ją przyporządkować. Jest ona zaczytywana z nazwy i automatycznie dopisuje ID.
Po wgraniu pliku dostarczonego przez developera (opiekuna) i poprawnym uzupełnieniu zakładki „kategorie”, można przejść do części właściwej, czyli zakładki „produkty”. Można ją zmienić w lewym górnym rogu konfiguratora:
Pojawia się tabelka, w której należy wpisywać opisy i informacje dodatkowe dotyczące konkretnych produktów w katalogu produktów. Kolumny, które należy uzupełnić obligatoryjnie to:
Kategoria
Nazwa
Opcjonalnie (nie jest wymagane):
SKU
Cena
Skrócony opis
Opis
Zdjęcie
Pliki
Udostępniona tabelka działa jak komórki w Excelu – tj. jest możliwe kopiowanie i wklejanie tekstu, jednak z pewnymi ograniczeniami. Kolumny tabelki odpowiadają poszczególnym kolumnom w pliku csv – znika jednak konieczność stosowania specjalnym rozdzielników.
Najłatwiej dodawać produkty partiami., tzn. dodać wszystkie produkty, mające znaleźć się np. w podkategorii materiały ścierne do stali nierdzewnej.
Kolejny krok to uzupełnienie produktów należących do kolejnej podkategorii itd. Po zakończeniu wpisywania produktów należy wygenerować plik csv przez dedykowany przycisk i wraz z folderami w formacie .zip ze zdjęciami i plikami, odesłać do developera (opiekuna) Twojej strony WWW.
Konfigurator zapisuje automatycznie ostatnie wprowadzone zmiany i zachowuje je nawet przy przypadkowym wyłączeniu przeglądarki. Jeśli jakaś partia produktów została już wypełniona i odesłana do wstawienia, najłatwiej jest wyczyścić wszystkie pola, wgrać ponownie listę z nazwami kategorii i zacząć uzupełniać kolejne produkty.
Nie należy uzupełniać ID. Puste ID oznacza, że jest to nowy produkt wprowadzany do katalogu. Jeśli w tym miejscu wstawione zostanie jakiekolwiek ID, będzie to oznaczało, że dokonano modyfikacji produktu.
1.2 Wybieranie kategorii
Należy kliknąć znaczek rozwijania – pojawi się lista wcześniej uzupełnionych kategorii (plik wgrany do widoku kategorii). Z tego miejsca należy wybrać, do której kategorii zostanie przyporządkowany produkt. Jeśli lista nie wyświetla się, należy wrócić do poprzednich kroków związanych z tworzeniem kategorii. Każdy produkt musi być podpięty do jakiejkolwiek kategorii (podkategorii lub kategorii nadrzędnej)
1.3 Wpisywanie nazwy produktu
Nazwa ta będzie się wyświetlała w strukturze katalogu. Powinna ona informować klienta o tym, co to za produkt, jego cechy unikalne, np. nazwa seryjna – po to, aby można było łatwo zidentyfikować konkretny produkt w asortymencie.
1.4 Kolumna SKU
SKU to inaczej wewnętrzny numer katalogowy, który czasami stosowany jest przez przedsiębiorców. Można go wpisać, jeśli jest stosowany wewnątrz firmy, ale nie jest to pole obowiązkowe. Równie dobrze może tu zostać wpisany np. EAN produktu, nr katalogowy podawany przez producenta lub wewnętrzny sposób identyfikowania produktów, np. klocki LEGO zawsze mają swój unikalny kod, po którym klienci mogą go wyszukiwać, np. 10254.
1.5 Cena
Kolumna ceny nie jest konieczna do uzupełnienia. Jeśli wstawimy ją w dedykowanym polu – wyświetli się przy nazwie produktu, po wejściu w daną kategorię. Wpisujemy ją w formie zapisu z kropką w miejscu oddzielenia wartości dziesiętnej, np. 1200.89.
Cenę można podać w dedykowanym miejscu (kolumna „cena”), w opisie (kolumna „opis”), dodając plik z cennikiem (kolumna „pliki”) lub można też pominąć uzupełnienie tego pola.
1.6 Skrócony opis produktu
Pole nie jest konieczne do uzupełnienia – pojawia się pod nazwą produktu w listowaniu danej kategorii (przed znaczkiem „czytaj więcej”). Pole to ma ograniczoną liczbę znaków.
Po kliknięciu w komórkę konfiguratora, otwiera się edytor z podstawowymi funkcjami formatowania tekstu. Pole to jest miejscem na zamieszczenie całego opisu, który będzie dotyczył produktu i wyświetli się w momencie kliknięcia w informacje szczegółowe danego produktu. W komórce tej należy sformatować tekst, tzn. pogrubić odpowiednie słowa, ustawić kursywę, posegregować informacje w formie punktorów. Można także podać cenę i dowolny opis, a także wstawić uzupełnione tabelki. Edytor pozwala również na wklejanie tekstu z notatnika, Worda lub Internetu, jednak należy zachować tu szczególną ostrożność – konfigurator działa podobnie jak Excel, co znaczy, że część tekstu może wkleić się niedokładnie lub być powielona w kilku komórkach.
1.8 Zdjęcia
Aby dodać zdjęcia do konkretnego produktu należy robić to dwutorowo; tj. w kolumnie „Zdjęcie” należy napisać nazwę pliku graficznego wraz z jego rozszerzeniem, zaś sam plik spakować w osobnym folderze w pliku .zip.
Przykładowo, mając trzy zdjęcia produktu musimy w tabelce podać ich nazwy dokładnie w takiej formie, jak są zapisane + rozszerzenie. Tj.: zdjecie_1.jpg, zdjecie2.jpg, zdjecieproduktu_3.jpg.
Nazwy w tabelce i nazwy pliku graficznego NIE MOGĄ zawierać polskich znaków, spacji i znaków specjalnych – są to wymagania systemowe. Wstawienie znaku polskiego i innych niedozwolonych spowoduje, że przy ładowaniu pliku pojawi się błąd lub zdjęcia nie zostaną dodane.
System wiąże nazwę podaną w tabelce z nazwą osobno dostarczonego zdjęcia i jeśli zajdzie tam jakaś nieścisłość – nie wgra zdjęcia, ponieważ nie będzie mógł tych plików właściwie ze sobą powiązać. Dodatkowo, kolejność umieszczania nazw zdjęć wpływa na kolejność ich wyświetlania na karcie produktu.
Po wpisaniu nazw zdjęć w tabelkę, należy umieścić odpowiednie pliki w osobnym folderze, zaznaczyć je wszystkie i wysłać do pliku skompresowanego .zip (należy posiadać odpowiednio wgrany program do pakowania plików).
Należy pamiętać, że nazwy zdjęć nie mogą się powtarzać. Jeśli w tabelce uzupełnimy wiele produktów jednocześnie, to każdy produkt powinien posiadać unikalną nazwę zdjęć. Można to rozwiązać np. podając w nazwie zdjęcia nazwę / numer produktu i dopisując cyferki 1, 2, 3 w celu ustalenia kolejności ich wyświetlania. Komplet zdjęć wszystkich produktów należy spakować do jednego folderu i wysłać go razem z zapisanym plikiem csv.
1.9 Pliki
Dodawanie plików odbywa się w sposób analogiczny do dodawania zdjęć. W tabelce należy podać dokładną nazwę pliku + jego rozszerzenie (najczęściej używane rozszerzenia to Word – .doc, .docx, Excel – .xls, PDF – .pdf.
Nazwa w tabelce musi odwzorowywać nazwę rzeczywistą pliku. Nie może zawierać znaków polskich i znaków specjalnych. Pliki należy wstawiać w kolejności, w jakiej chcemy, żeby się wyświetlały. Należy oddzielać też ich nazwy w tabelce przecinkiem – z zastosowaniem spacji lub bez.
Same pliki należy umieszczać w osobnym folderze (innym niż zdjęcia) i spakować do folderu .zip
Jest to odpowiednie miejsce, żeby umieszczać cenniki, karty szczegółowe produktu itp.
2. Generowanie pliku csv
Po uzupełnieniu tabelek z produktami należy wygenerować plik csv. W tym celu należy kliknąć zielony przycisk nad tabelką „Zapisz do pliku csv” i pobrać wygenerowany plik.
Następny krok to pobranie pliku wraz ze zdjęciami w postaci skompresowanego pliku .zip i wysłanie do dewelopera (opiekuna) Twojej strony WWW.
Jak zaprojektować katalog – podsumowanie
Inwestycja w internetowy katalog produktów może przynieść wiele korzyści dla Twojego przedsiębiorstwa. Dzięki niemu możesz zbudować profesjonalny wizerunek firmy, zwiększyć sprzedaż oraz ułatwić komunikację z klientami. Pamiętaj jednak, że kluczem do sukcesu jest stworzenie katalogu, który będzie atrakcyjny zarówno pod względem treści, jak i formy graficznej.