To była naprawdę gorąca niedziela! Już od rana – 14 kwietnia, użytkownicy takich mediów społecznościowych jak: Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp, zaczęli narzekać na problemy związane z logowaniem do serwisów, które utrudniały im korzystanie z sieci społecznościowych. Na portalach aż roiło się od pytań w stylu: „Czy tylko mi nie działa Instagram, Facebook i Messenger?” albo „Dlaczego nie mogę opublikować postu na swojej stronie?”, czy też: „Czy u Was poprawnie działa news feed na Facebooku?”. Już wyjaśniamy, dlaczego tak się stało i z czym jest związany problem wystąpienia awarii w najpopularniejszych mediach społecznościowych.
Kogo dotknęła awaria na Facebooku, Messengerze, Instagramie i WhatsAppie?
Awaria na popularnych serwisach społecznościowych pojawiła się rano 14 kwietnia, jednak nie dotyczyła ona każdego użytkownika serwisu. Niektórzy mieli problem z logowaniem, inni nie mogli odnowić swojego news feedu, a jeszcze inni zgłaszali ogólne problemy z poprawnym działaniem portali. Byli też i tacy szczęśliwcy, którzy wcale nie zauważyli żadnego problemu z działaniem mediów. Dlaczego? Według danych portalu Downdetektor, problemy odnotowane zostały w krajach Europy (Czechy, Węgry, Wielka Brytania, Austria, Słowacja, Francja, Polska i inne), w Malezji, Indonezji, w części Stanów Zjednoczonych i na Filipinach.
Mapa przerw w dostawie Facebook (Świat)
Mapa przerw w dostawie Facebook (Europa)
Źródło: Downdetector od 15 kwietnia 2019 roku.
Użytkownicy z Polski najczęściej zgłaszali problem związany z ogólnym działaniem serwisu (54%) oraz nieudaną próbą logowania się (45%).
Jaka była reakcja założycieli Facebooka na tę sytuację?
Przedstawiciele Facebooka wyjaśnili użytkownikom, że tym razem problemy wystąpiły z powodu aktualizacji ustawień serwera, co spowodowało masowy przestój i blokadę serwisów. Odnotowany problem jest największą awarią w dostarczaniu usług, która kiedykolwiek została zarejestrowana w sieci. Do tej pory, najdłuższa awaria tych czterech mediów społecznościowych jednocześnie nastąpiła 13 marca tego roku, kiedy to aplikacje nie działały w wielu krajach świata przez ponad dobę. Facebook poinformował wówczas swoich użytkowników, że problem pojawił się z powodu zmian w konfiguracji serwera.
Dla przypomnienia: właścicielem wszystkich trzech mediów społecznościowych (Messenger, Instagram i WhatsApp) jest firma „Facebook”, założycielem której jest Mark Zuckerberg.