Copywriting to nie jest sztuka tworzenia dużej ilości treści, tylko sztuka tworzenia wartościowych treści, które sprzedają. Co znaczy wartościowych? Takich, które czytelnicy będą chcieli doczytać do końca, których nie zminimalizują, nie wyłączą, nie zgłoszą jako SPAM, nie zignorują i nie przewiną. Spotykając różne treści w Internecie opisujemy dziś 3 błędy, popełniane przez copywriterów.
1. Treści przesycone frazą kluczową
Dobry tekst o dekoracyjnej, polskiej porcelanie będzie zawierał słowa: porcelana, polska porcelana, polska porcelana ozdobna, porcelana ozdobna, ale wszystkie te słowa użyte zostaną w sposób naturalny i zgodny z kontekstem. Nieraz widzimy jednak w wynikach wyszukiwania treści przesycone frazami kluczowymi, których jakość merytoryczna jest bliska zera, jakby były pisane bez kontekstu. Zbyt duża ilość słów kluczowych wstawianych „na oślep” w tekst utrudnia czytanie i zniechęca użytkownika do strony.
Protip: Fraza kluczowa powinna się pojawiać w tekście, najlepiej w pierwszym akapicie, koniecznie w nagłówku tekstu H1 i metatitle (w tytule strony). W treści warto użyć wyrażeń synonimicznych do frazy kluczowej i pamiętać żeby nie tworzyć dwóch lub więcej stron na jedna frazę.
2. Czytanie, które wyczerpuje… czytelnika, a nie temat
Nikt nie oczekuje od artykułów copywritera tego, żeby w jednym tekście wyczerpały cały ogólny temat np. „fotografia”. Zdecydowanie lepiej jest podzielić duży temat i rozpracować go pod konkretne wyszukiwane przez użytkowników frazy. Kiedy widzimy długi, wyczerpujący elaborat w formie ściany tekstu – zazwyczaj uciekamy z krzykiem. Dlatego warto pisać konkretne i rzeczowe treści – niekoniecznie długie. Tak zwane „lanie wody” nie jest ani wygodne w czytaniu, ani nie doda wartości pod względem SEO. Pisaliśmy już o tym, że tekst SEO nie musi być długi, bo liczy się jego jakość.
Protip: Temat główny (np. ogrodzenia) warto rozbić na tematy szczegółowe np. Jak impregnować drewniane ogrodzenie na zimę?
3. Wstawię cytat, będzie mądrze!
Słowo w cudzysłowie traktujemy z uwaga i czcią, z samej rangi cytatu. Dlatego też w copywritingu cytaty są i będą stosowane – dobrze jednak, by były używane zgodnie z kontekstem pozostałych treści! Oderwany od rzeczywistości komunikat firmy Tacyt albo Homer nie przysporzy nam klientów ad hoc. Może też narobić problemów. Przekonała się o tym niejedna marka, która nie sprawdziła kontekstu treści, które udostępniła. Podsumowując:
“Nie bądźmy zbyt pochopni.”
Władca Pierścieni, Dwie wieże, J.R.R. Tolkien, Drzewiec do hobbitów
Protip: Nigdy nie cytuj słów ani treści, jeśli nie poznałeś prawdziwego kontekstu, w których powstały! Cytuj specjalistów ze swojej branży częściej niż internetowych poetów. O przetwarzaniu cytatów przez Google możesz poczytać więcej w serii „Czynniki rankingowe Google” w części czwartej.