Czy social commerce rewolucjonizuje zakupy online? Podsumowanie raportu o e-handlu w Polsce

0
433
social commerce co to jest

Handel internetowy stanowi branżę, która w ostatnich latach cieszyła się nieustannym rozwojem, a polscy sprzedawcy nie pozostawali w tyle. Raport „E-commerce w Polsce 2023” rzuca światło na najnowsze trendy i osiągnięcia w tym sektorze. Okazuje się, że sprzedaż online rośnie w siłę, przynosząc korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. W artykule przyjrzymy się najważniejszym aspektom i wnioskom z jedenastej edycji popularnego badania. Omówimy również potencjał social commerce – zjawiska, które autorzy opisali po raz pierwszy w najnowszej odsłonie publikacji.

Co słychać na rynku e-commerce? O raporcie słów kilka

Działasz w e-handlu? A może chcesz założyć własny sklep internetowy? Bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybierzesz oraz czym zajmujesz się w sieci, warto znać najnowsze trendy oraz tendencje, które rządzą branżą e-commerce w naszym kraju. Właśnie dlatego omówimy dziś najważniejsze wnioski z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2023”.

Jedenasta edycja badania to kompendium wiedzy o rynku polskich e-zakupów i sprzedaży internetowej. Powstała przy współpracy trzech podmiotów – firmy Gemius, Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz Polskich Badań Internetu.

Podsumowanie poprzedniego raportu przeczytasz tutaj. Co znajdziemy zaś w najnowszym opracowaniu? Autorzy szczególną uwagę poświęcili zjawisku wzmożonej inflacji. Przeanalizowano także rozwijającą się branżę automatów paczkowych. Ponadto odbiorcy mogą po raz pierwszy przeczytać o strategii social commerce, czyli sprzedaży w mediach społecznościowych.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją raportu i przechodzimy do podsumowania najciekawszych wniosków i wyników.  

Jak wygląda e-handel w 2023 roku?

Choć od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny rozwój handlu internetowego w Polsce, to poprzednie dwa lata przyniosły pewną stagnację pod kątem liczby internautów robiących zakupy online (online shopping). Jak pokazują najnowsze statystyki, obecnie aż 79% respondentów deklaruje, że kupuje w sieci. To wzrost w porównaniu z poprzednimi danymi o dwa punkty procentowe.

Co warto podkreślić, aż 75% zakupów dokonywanych jest w polskich sklepach internetowych (online stores), a tylko 30% kupujących wybiera zagraniczne strony WWW. To wskazuje na silną pozycję krajowych sprzedawców. Jeżeli interesujesz się sprzedażą produktów (product sales), to z pewnością ucieszy Cię fakt, że e-zakupy mają dobry wizerunek zarówno wśród konsumentów, jak i osób, które jeszcze nie kupują online. Proces dokonywania zakupów w sieci uchodzi za łatwy, szybki i dający większe możliwości wyboru.

Przeczytaj również:  7 trendów e-commerce na 2024 rok

Najchętniej w Internecie kupują kobiety (51%) oraz osoby:

  • w wieku 50+ (35%),
  • z wyższym wykształceniem (42%),
  • mieszkające w mieście powyżej 200 tys. mieszkańców (31%),
  • o średniej sytuacji materialnej (53%).   
Zamów budowę e-sklepu

Dlaczego Polacy kupują w Internecie? Co motywuje do zakupu produktu w konkretnym e-sklepie?  

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów, to musisz wiedzieć, dlaczego Polacy coraz chętniej kupują w sieci. Z lektury raportu wynika, że motywacje do zakupów online pozostają w dużej mierze niezmienne. Tym, co najczęściej zachęca konsumentów do e-commerce’u, są następujące czynniki:

  • dostępność 24/7 (76%),
  • brak konieczności jechania do sklepu stacjonarnego (76%),
  • ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych (70%).

Duże znaczenie poza kwestiami finansowymi ma nieograniczony czas wyboru poszukiwanego produktu, większy asortyment czy łatwość porównywania ofert.

zalety sklepów internetowych

Jako przedsiębiorca, musisz mieć świadomość, co może wpłynąć na zwiększenie zysku w Twoim e-sklepie. Z raportu możesz dowiedzieć się, jakimi czynnikami kierują się konsumenci, dokonując swoich wyborów związanych z konkretnym miejscem zakupów online. W 2023 roku są to przede wszystkim: atrakcyjne ceny produktów (46%), niskie koszty dostawy (42%) oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia (36%). Zależy Ci na zdobyciu zaufania wśród potencjalnych klientów? O wiarygodności strony świadczą według respondentów:

  • opinie o danym sklepie (45%),
  • możliwość płatności przy odbiorze (30%),
  • czytelna informacja o zwrotach i reklamacji (26%).  

Obecny potencjał social commerce, czyli jak wygląda live commerce i sprzedaż w mediach społecznościowych?

Jednym z interesujących aspektów raportu, które przeanalizowano w tym roku po raz pierwszy, jest rynek social commerce. Zanim jednak poznamy najnowsze statystyki, warto przeczytać nieco więcej o samym zjawisku. Co należy wiedzieć o zakupach w social mediach?

Czym dokładnie jest social commerce?

Termin ten opisuje proces sprzedaży produktów i usług poprzez platformy społecznościowe. W praktyce opisywane działania wiążą się z wykorzystaniem mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Pinterest, do przeprowadzenia zakupu bezpośrednio na wybranej platformie.

Przeczytaj również:  Produkty w sklepie internetowym - ekspozycja i promocja

Skoro wyjaśniliśmy już, co kryje się pod pojęciem social commerce, to warto zaznaczyć, że proces ten nie ogranicza się jedynie do umieszczania reklam czy ofert w serwisach społecznościowych, ale obejmuje także inne formy interakcji z klientami, takie jak udostępnianie opinii i recenzji, organizowanie konkursów czy angażowanie influencerów.

Prowadzisz social media marketing i chcesz zacząć sprzedawać w mediach społecznościowych? Jeśli tak, to warto jeszcze wspomnieć w tym kontekście o live commerce, czyli innowacyjnym procesie, który łączy elementy handlu elektronicznego z interakcją na żywo pomiędzy sprzedawcami a użytkownikami social media.

W praktyce polega to na prowadzeniu transmisji na żywo, podczas której przedstawiciele sklepów internetowych prezentują swoje produkty, a widzowie mają możliwość zadawania pytań oraz dokonywania zakupów z wykorzystaniem mediów społecznościowych.  

Czy warto prowadzić sprzedaż w social mediach?

Zastanawiasz się, jakie są możliwości social commerce? Rynek ten stwarza wiele korzyści dla przedsiębiorstw, które decydują się sprzedawać produkty w mediach społecznościowych. Przede wszystkim, jest to doskonałe narzędzie marketingowe pozwalające na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców oraz zwiększenie rozpoznawalności marki. Przy wykorzystaniu portali społecznościowych można również zbierać cenne informacje na temat swoich klientów, ich preferencji oraz potrzeb, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do oczekiwań rynku.

Inne zalety korzystania z platform mediów społecznościowych to możliwość nawiązywania bezpośredniego kontaktu z klientami oraz budowanie trwałych relacji z nimi. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą szybko reagować na potrzeby, rozwiązywać ewentualne problemy oraz zbierać opinie na temat swoich produktów i usług. W efekcie dzięki social commerce można zwiększyć lojalność odbiorców oraz poprawić wizerunek marki.

e-commerce_v1

Czy kupujący w Polsce korzystają z platformy social commerce?

Znasz już pojęcie i zalety social commerce. Okazuje się jednak, że tylko 19% badanych dokonuje zakupu bezpośrednio poprzez platformy społecznościowe. Zazwyczaj są to osoby najmłodsze (15-24 lata), a popularność tej formy kupowania nowych produktów spada wraz z wiekiem. Dzieje się tak, mimo że według naszych obserwacji wielu konsumentów przeszukuje media społecznościowe w poszukiwaniu usług lub towarów.

Wspomniana statystyka nie podważa jednak potencjału sprzedażowego social mediów. W tym miejscu warto wspomnieć, że jest to dosyć nowe doświadczenie społeczne: od 2020 roku włącznie swój pierwszy kontakt z handlem społecznościowym miało aż 44% kupujących. Co szósty respondent kupuje w social media poprzez transmisję live. To oznacza, że oba trendy mogą rozwijać się w przyszłości.

Przeczytaj również:  Podstawowy marketing w sklepie internetowym - kilka wskazówek

Jakie formy dostawy są najpopularniejsze?

Opisaliśmy już, jak wykorzystać social media w e-handlu. Ale, czy zdajesz sobie sprawę, że bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybierzesz, to musisz zadbać o cały proces zakupowy. Nie bez powodu mówi się, że przedsiębiorcy dążący do zaspokojenia potrzeb swoich klientów, muszą oferować im różnorodne opcje dostawy.

Wśród najpopularniejszych rozwiązań dostarczania zamówień niezmiennie największym zainteresowaniem cieszą się automaty paczkowe (82%). W porównaniu do innych opcji, takich jak dostawa kurierem do domu lub firmy (42%) czy przesyłki do punktów partnerskich (18%), możliwość odbioru zamówionych produktów w dogodnym dla klienta czasie i miejscu zdecydowanie góruje nad konkurencją.

Raport e-commerce 2023 – wnioski

Najnowszy raport dotyczący e-commerce w Polsce przynosi wiele pozytywnych informacji. Przede wszystkim sprzedaż online rośnie i cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wyniki badania pokazują, że kupowanie w sieci ponownie zyskuje na znaczeniu. Ponadto, wciąż obserwujemy przewagę polskich e-sklepów nad zagranicznymi.

Wszystkich sprzedawców z pewnością ucieszy również fakt, że potencjalni klienci wciąż dostrzegają więcej zalet niż wad w zakupach online. Jeżeli prowadzisz własny e-commerce, to pamiętaj, że natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów, długie oczekiwanie na dostawę i jej wysokie koszty to największe problemy napotykane w procesie zakupowym przez kupujących.

Nie da się ukryć, że duży wpływ na rynek handlu internetowego w ostatnich latach ma utrzymująca się wysoka inflacja. Widać to również w badaniu – 30% respondentów twierdzi, że z powodu wzrostu cen kupuje mniej niż dotychczas. Okazuje się, że polscy konsumenci szukają oszczędności również w e-sklepach.

rynek e-commerce wnioski

Jeśli zastanawiasz się, czy w tej sytuacji warto postawić na social commerce, to z raportu wynika, że jest to nadal niezwykle powoli rozwijający się trend. Choć jeszcze niewielu Polaków kupuje w mediach społecznościowych, to warto obserwować, dokąd zmierza rynek zakupów na takich platformach jak np. Facebook czy Instagram. Kto wie, może uda Ci się wyprzedzić konkurencję i odkryć swoją niszę?

A jeśli chcesz wykorzystać potencjał rynku e-commerce, to już teraz pomyśl o zbudowaniu sklepu internetowego. Skorzystaj w tym celu z usług WeNet. To certyfikowana agencja PrestaShop w Polsce. Doradcy internetowi zapewnią Ci wszystko, czego potrzebujesz, aby sprzedawać online. Wypełnij formularz na stronie i zyskaj wsparcie dla Twojego biznesu.

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
5/5 - (2 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak pisać oficjalne maile?
Następny artykułLink kanoniczny – co to jest?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here