Link kanoniczny – co to jest?

0
147

Optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO jest kluczowa dla posiadaczy własnych witryn. Jednym z ważnych aspektów pozycjonowania jest link kanoniczny. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu i wyjaśnimy, na czym polega jego istotność.

Czym jest link kanoniczny i dlaczego jest ważny w SEO?

Link kanoniczny (link canonical) to taki adres URL, który uznajemy za główny lub “oryginalny” spośród kilku podobnych stron na naszej witrynie. W praktyce oznacza to wskazanie wyszukiwarce, która z wielu podobnych stron jest najważniejsza i powinna być indeksowana. W ten sposób eliminujemy problem duplikatów treści, które mogą wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie strony.

Sprawdź za darmo skuteczność swojej strony

Jakie są korzyści zastosowania linku kanonicznego?

Korzystanie z linku kanonicznego przynosi szereg korzyści dla optymalizacji SEO witryny.

Przeczytaj również:  100 porad SEO dla Małego i Średniego Biznesu
  • Po pierwsze, jak wspomnieliśmy, eliminuje problem duplikatów treści, co pozwala uniknąć kar od wyszukiwarek.
  • Po drugie, umożliwia skupienie wartości SEO na jednej stronie, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie.
  • Po trzecie, ułatwia zarządzanie treścią, gdyż pozwala nam kontrolować, które z podobnych stron powinny być indeksowane przez wyszukiwarki.

Jak zastosować link kanoniczny na swojej stronie?

Krok 1. Zidentyfikuj duplikaty treści na swojej stronie

Zanim dodasz linki kanoniczne, warto sprawdzić, czy na Twojej stronie występują duplikaty treści. Możesz to zrobić za pomocą narzędzi do analizy SEO. Warto również skorzystać z Google Search Console, która pozwala na sprawdzenie, czy Google zidentyfikował duplikaty treści na Twojej stronie.

Krok 2. Wybierz preferowaną wersję strony

Następnie musisz zdecydować, która wersja strony jest preferowana i powinna być indeksowana przez wyszukiwarki. Może to być na przykład wersja strony z bardziej szczegółowymi informacjami o produkcie lub usłudze, bądź wersja z lepszymi opiniami klientów.

Krok 3. Dodaj link kanoniczny do kodu HTML strony

Aby dodać link kanoniczny do swojej strony, musisz umieścić odpowiedni znacznik w sekcji kodu HTML strony. Znacznik ten powinien wyglądać następująco, przykład:

Wartością atrybutu href powinien być pełny adres URL preferowanej wersji strony.

Krok 4. Upewnij się, że link kanoniczny działa poprawnie

Po dodaniu linku kanonicznego warto sprawdzić, czy został on poprawnie zaimplementowany. Możesz to zrobić za pomocą narzędzi do analizy SEO lub skorzystać z Google Search Console. Jeśli wszystko zostało wykonane prawidłowo, wyszukiwarki powinny indeksować tylko preferowaną wersję strony, co przyczyni się do poprawy jej pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również:  Google Tag Manager – jak dodać na stronę?

Duplikaty treści – jakie są ich źródła?

Duplikaty treści najczęściej wynikają z nieuwagi twórców strony lub zastosowania nieoptymalnych rozwiązań technicznych.

Przykłady sytuacji, w których może dojść do powstania duplikatów treści, to między innymi:

  • wykorzystanie tych samych opisów produktów w różnych kategoriach,
  • tworzenie stron z filtrowaniem wyników wyszukiwania,
  • stosowanie niejednoznacznych adresów URL.

Link kanoniczny a przekierowania 301

Warto zaznaczyć, że link kanoniczny nie zastępuje przekierowań 301, które służą do trwałego przekierowania użytkowników i robotów wyszukiwarek z jednego adresu URL na inny. Link kanoniczny jest natomiast wykorzystywany w przypadku, gdy chcemy zachować dostępność obu stron, ale wskazać wyszukiwarce, która z nich jest bardziej istotna.

Dobre praktyki związane z tagiem kanonicznym

W celu efektywnego wykorzystania linków kanonicznych warto stosować się do kilku dobrych praktyk, które pozwolą uniknąć błędów oraz poprawić pozycjonowanie strony. Oto kilka z nich.

  • Po pierwsze, warto zadbać o to, aby tagi kanoniczne były stosowane tylko tam, gdzie jest to konieczne. Nie ma sensu dodawać ich do każdej podstrony, lepiej skupić się na tych miejscach, gdzie faktycznie występuje ryzyko duplikacji treści.
  • Po drugie, ważne jest, aby linki kanoniczne były zgodne z protokołem HTTPS, jeśli nasza strona korzysta z tego protokołu. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, gdy wyszukiwarki będą traktować wersję HTTP i HTTPS jako dwie różne strony.
  • Po trzecie, warto pamiętać, że tagi kanoniczne można stosować nie tylko wewnątrz naszej strony, ale również w przypadku treści publikowanych na innych witrynach (np. artykułów gościnnych). Dzięki temu unikniemy problemów związanych z duplikacją treści oraz “rozcieńczeniem” wartości SEO.
Przeczytaj również:  Koniec telefonicznej weryfikacji wizytówek na Google Maps

Jak audytować linki kanoniczne?

Audyt linków kanonicznych polega na sprawdzeniu, czy na naszej stronie są odpowiednio zaimplementowane i czy spełniają swoją funkcję. Proces ten można przeprowadzić samodzielnie lub skorzystać z narzędzi do audytu SEO.

W trakcie audytu warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii, takich jak:

  • obecność tagu kanonicznego w sekcji strony,
  • poprawność adresu URL wskazanego jako kanoniczny,
  • sprawdzenie, czy nie występują tzw. łańcuchy kanoniczne, czyli sytuacje, gdy strona A wskazuje na stronę B jako kanoniczną, a ta z kolei na stronę C.
Zrób audyt SEO

Link canonical – podsumowanie

Link kanoniczny to potężne narzędzie, które może znacznie wpłynąć na optymalizację naszej strony pod kątem SEO. Warto jednak pamiętać, że jego efektywne wykorzystanie wymaga przemyślanego podejścia oraz stosowania się do dobrych praktyk. Regularny audyt linków kanonicznych pozwoli nam natomiast utrzymać wysoką jakość naszej witryny oraz uniknąć potencjalnych problemów związanych z duplikacją treści i pozycjonowaniem.

e-book SEO lokalne od A do Z
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here