Czym jest noindex?

0
130
noindex co to jest

Dziś firmowa witryna to za mało, aby przyciągnąć uwagę internautów, czyli potencjalnych klientów. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy działający w sieci prześcigają się w walce o nowych odbiorców. W tym celu stosują na przykład różne techniki pozycjonowania stron, które mają na celu poprawę widoczności oferty w wynikach wyszukiwania (search results). Jednym z narzędzi, które może wydawać się tajemnicze dla osób niezwiązanych z SEO, jest atrybut noindex. Dziś postaramy się przybliżyć jego rolę oraz funkcjonowanie w kontekście optymalizacji pod kątem wyszukiwarki.

Tag noindex definicja

Masz już stronę internetową i chcesz zadbać o jej prawidłową optymalizację? A może zastanawiasz się, na co musisz zwrócić uwagę przy tworzeniu firmowej witryny? W branży SEO istnieje wiele pojęć, które mogą sprawiać trudności zarówno początkującym, jak i doświadczonym osobom. Do takich terminów należy z pewnością reguła noindex.

Według definicji jest to atrybut meta tagu HTML, który informuje wyszukiwarki internetowe, że dana strona nie powinna być indeksowana ani wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google czy Bing. Innymi słowy, umieszczenie tagu w kodzie HTML stanowi sposób na ukrycie witryny lub jej podstron przed robotami indeksującymi i uniemożliwienie jej wyświetlania w rankingu.

Zastosowanie noindex

Takie działanie wydaje Ci się nieco sprzeczne z celem pozycjonowania? To tylko pozory! Zastosowanie noindex ma bowiem swoje uzasadnienie. Wyobraź sobie sytuację, w której Twoja witryna zawiera treści poufne lub przeznaczone tylko dla określonej grupy użytkowników (będą to np. strony logowania czy płatności). Może też zdarzyć się, że w serwisie przedłużą się aktualizacje lub przekształcenia, przez co jego treść (content) będzie nieaktualna czy niepełna. W takich przypadkach stosowanie dyrektywy noindex pozwala na ochronę prywatności użytkowników oraz utrzymanie jakości wyników wyszukiwania Google.

Przeczytaj również:  Link Planner: nowoczesne narzędzie do link buildingu oparte o system sztucznej inteligencji

Warto w tym miejscu wspomnieć, że robots tag noindex, obok nofollow jest jednym z najczęściej wykorzystywanych atrybutów podczas indeksowania danej podstrony czy całej witryny.

Czy warto używać tag noindex?

Jak już wiesz, wykorzystanie tagu noindex pozwala  uniknąć indeksowania stron, które nie przyczyniają się do zwiększenia wartości witryny ocenianej przez boty Google. Poniżej przedstawiamy cztery główne powody, dla których warto rozważyć stosowanie tego atrybutu.

Kontrola indeksacji – klucz do sukcesu w SEO

Nie wiesz, czy warto korzystać z tagu noindex? Pierwszym i najważniejszym powodem jego stosowania jest kontrola indeksacji strony. Google indeksuje strony WWW w celu dostarczenia użytkownikom najbardziej trafnych wyników. Jednak nie wszystkie podstrony na Twojej witrynie są równie istotne dla odwiedzających. Stosowanie noindex pozwala zablokować roboty Google tam, gdzie występują treści o niskiej wartości merytorycznej lub miejsc w serwisie, które nie mają znaczenia dla użytkowników.

Zrób audyt SEO

Ochrona przed duplikacją treści

Drugim istotnym powodem, dla którego warto zastosować tag noindex, jest ochrona przed duplikacją treści. Jeśli na Twojej witrynie znajdują się podstrony o bardzo podobnej lub identycznej zawartości, indeksowanie (indexing) ich może prowadzić do problemów. Z tego powodu może dojść do ukarania strony za tzw. duplicate content, co wpłynie negatywnie na jej pozycję w wyszukiwarce (serach engine). Oznaczenie niektórych z tych podstron jako tag noindex pozwala uniknąć tego błędu i pomaga w utrzymaniu dobrej reputacji witryny.

Przeczytaj również:  Czynniki rankingowe Google, część 4. Kliknięcia, wynik jakościowy oraz cytaty

Zachowanie prywatności – implementacja noindex dla ochrony danych

Trzecim powodem, dla którego warto dodać komendę noindex, jest ochrona prywatności. Strony zawierające poufne informacje lub dane użytkowników, które nie powinny być dostępne publicznie, mogą być oznaczone tagiem, aby zapewnić większe bezpieczeństwo ważnych informacji. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której poufne dane stają się dostępne dla osób niepowołanych.

Stosowanie dyrektywy noindex a poprawa jakości indeksu

Kiedy warto stosować noindex? Przede wszystkim, gdy chcesz zwiększyć wartość witryny w indeksie wyszukiwarki. Oznaczając nieistotne podstrony poprzez noindex robots txt, pomagasz wyszukiwarkom skupić się na bardziej wartościowych treściach. W efekcie może to przyczynić się do lepszej pozycji w Google, co z kolei przełoży się na wzrost ruchu i więcej potencjalnych klientów.

Znaczenie noindex – podsumowanie

Czy warto używać noindex? Stosowanie atrybutu może mieć różne konsekwencje dla pozycjonowania strony internetowej, zarówno pozytywne, jak i negatywne.

Optymalne wykorzystanie w SEO noindex może poprawić pozycję w rankingu oraz zwiększyć zaufanie użytkowników do witryny. To zaś przekłada się na lepsze statystyki i większą efektywność działań marketingowych.

Niestety, nieodpowiednie lub nadmierne stosowanie noindex może prowadzić do spadku widoczności strony oraz utraty ruchu organicznego. Dlatego ważne jest, aby dokładnie rozważyć decyzję o wykorzystaniu tego atrybutu oraz monitorować jego wpływ na pozycjonowanie.

Jak poprawnie dodać tag noindex?

Reguła noindex to jedna z wartości, jakie można nadać znacznikowi Robots. Tego rodzaju tag możesz dodać do strony WWW na kilka sposobów w zależności od użytej do jej stworzenia technologii czy preferencji właściciela witryny. Poniżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych metod implementacji atrybutu.  

Jak dodać komendę noindex w pliku HTML?

Najprostszym sposobem na to, aby umieścić tag noindex, jest dodanie go w sekcji head strony, której nie chcesz indeksować. Wystarczy wykorzystać następujący kod w pliku HTML podstrony, która ma być ukryta przed wyszukiwarkami.

Przeczytaj również:  Aktualizacja opinii na temat produktów w Google. Co warto wiedzieć, aby nie stracić?

Meta tag robots noindex mówi robotom indeksującym Google, że strona nie powinna znaleźć się w indeksie. Jeśli chcesz, aby wyszukiwarka śledziła linki, możesz użyć atrybutu noindex, follow.

Dodawanie atrybutu Robots noindex za pomocą pliku .htaccess

Aby dodać tag noindex do firmowej witryny, możesz skorzystać również z pliku .htaccess. Ten sposób jest szczególnie przydatny, gdy chcesz zastosować atrybut dla wielu stron jednocześnie lub całych sekcji. Wystarczy dodać regułę „Disallow” do pliku .htaccess, aby zapobiec indeksowaniu danej podstrony czy też konkretnego katalogu.

Jak korzystać z tagu noindex w systemach CMS?

Korzystasz z systemów zarządzania treścią? CMS-y takie jak WordPress czy Joomla oferują specjalne narzędzia do zarządzania tagiem noindex. Dzięki temu dodanie atrybutu może być jeszcze prostsze. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę, która umożliwi nam zablokowanie indeksowania strony bez konieczności ingerowania w kod źródłowy.

Sprawdź za darmo skuteczność swojej strony

Kiedy warto użyć tagu noindex? Podsumowanie

Wiesz już, jak Google indeksuje strony i znasz sposoby, aby zablokować ten proces. Jednak zanim zdecydujesz się dodać noindex, to zastanów się nad konsekwencjami. Nieprawidłowe użycie może spowodować, że podstrona, która powinna być indeksowana, zostanie wykluczona z indeksu, co wpłynie na widoczność całej witryny.

Warto również pamiętać o regularnym monitorowaniu indeksacji strony za pomocą narzędzi dostępnych na przykład w Google Search Console. Dzięki temu można zweryfikować, czy omawiany atrybut meta tagu HTML został właściwie zastosowany i nie ma negatywnego wpływu na ranking w wyszukiwarce.

Nie zapominaj, że w przypadku działań SEO, warto skorzystać z pomocy specjalistów. O wysoką pozycję Twojej marki w Google może zadbać WeNet. Dorady internetowi zajmują się wszystkimi aspektami optymalizacji strony internetowej. Skorzystaj z darmowej wyceny i zyskaj kompleksowe wsparcie dla swojego biznesu w sieci.

e-book SEO lokalne od A do Z
Rate this post
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułStruktura strony WWW – jak ją zaplanować?
Następny artykułCzym różni się UX od UI?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here