Jak przygotować się na aktualizację Google Helpful Content?

0
577

Blog_WeNet_Google_helpful_content

Właściciele stron internetowych znów mogą czuć pewien dyskomfort. Google właśnie ogłosił, że wprowadza zmiany, które sprawią, że jeszcze mocniej będą faworyzowane treści tworzone z myślą o użytkownikach, a nie o samych algorytmach wyszukiwarek. Na czym polega aktualizacja Google Helpful Content Update, czego można się spodziewać i jak się na nią przygotować – o tym piszemy poniżej.  

Co to jest Google Helpful Content?

Helpful Content to nowa aktualizacja Google, która ma wpłynąć na rankingowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Specjaliści od SEO przewidują, że zmiany mogą być równie widoczne, jak po wprowadzeniu dekadę temu aktualizacji Penguin.

Jak będzie? Zapewne przekonamy się wkrótce. Na razie na pierwszy ogień idą strony anglojęzyczne.

Jednak już dziś zapowiedzi wskazują, że najwięcej na wprowadzeniu aktualizacji Helpful Content stracą ci, którzy skupiali się wyłącznie na działaniach SEO, zapominając o korzyściach, które powinni czerpać użytkownicy z treści publikowanych na stronie.

SEO_v2

Czyli ponownie Google chce faworyzować pomocne i wartościowe treści pisane dla ludzi, nie dla robotów wyszukiwarek. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z praktyk SEO. One nadal są przydatne i pozytywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Aktualizacja ma uderzyć w strony WWW, które „oszukały system”, prezentując treści nieprzydatne dla użytkowników, a nadal pozostają na wysokich pozycjach.

Przeczytaj również:  Google: Nie rekomendujemy już indeksowania AJAX + bonus

Treści przydatne dla użytkowników – czyli jakie?

I tutaj słusznie pojawia się pytanie: czym są treści skierowane do ludzi, czy inaczej: treści przydatne dla użytkowników?

Z pomocą przychodzi Google, który opublikował już w 2019 roku zbiór pytań pomocniczych ułatwiających ocenę swoich treści pod tym kątem. Wśród nich znajdziemy m.in. takie jak:

  • Czy treść zawiera istotny, pełny lub wszechstronny opis tematu?
  • Jeśli treść czerpie z innych źródeł, czy nie jest po prostu ich skopiowaną lub przeredagowaną wersją? Czy stanowi dodatkową wartość i jest oryginalna?
  • Czy nagłówek lub tytuł strony nie są przekoloryzowane albo zbyt szokujące?

Ponadto warto się zastanowić, czy masz odbiorców swojej marki lub strony internetowej, którzy uznaliby materiały publikowane przez Ciebie za przydatne albo czy stworzyłbyś daną treść, gdyby nie było SEO i algorytmów wyszukiwarek. Tego typu pytania pozwalają prawidłowo ocenić materiały publikowane na Twojej stronie.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Helpful Content będzie faworyzował lokalne biznesy, które promują się w Internecie i rzetelnie edukują odbiorców w zakresie swoich usług.

Ponadto wskazówki Google sugerują, że istotne jest określenie celu strony: czy jest przeznaczona do prezentowania najświeższych informacji, sprzedaży konkretnych produktów albo – dajmy na to – do dostarczania rozrywki.

Ważne jest to, żeby cel był jasno określony i realizowany poprzez publikowane treści.

Przeczytaj również:  Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego? 5 przydatnych narzędzi

Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę

Jakie witryny stracą najwięcej na aktualizacji Helpful Content?

Przeglądając pytania przygotowane przez Google, można dojść do wniosku, że najwięcej na aktualizacji stracą strony stworzone głównie pod wyszukiwarki i strony WWW opierające się na treściach typu SPAM.

Im więcej nieprzydatnych dla użytkowników materiałów, tym większy spadek adresu w rankingu.

Specjalistka SEO Marie Haynes przewiduje, że aktualizacja uderzy także w strony, które publikują treści pisane przy pomocy generatorów AI (sztucznej inteligencji). Do tej pory dzięki trafnie dobranym słowom kluczowym mogły mieć dobre rankingi. Jednak teraz prawdopodobnie znajdą się na czarnej liście Google.

Jak podnieść się po spadku w rankingu?

Jeśli Twoja strona zostanie uznana przez Google za przeznaczoną dla wyszukiwarek, a nie użytkowników, prawdopodobnie w najbliższych kilku miesiącach zanotujesz spadki w ruchu organicznym (czyli pochodzącym z bezpłatnych wyników wyszukiwania).

Wówczas będziesz musiał odnaleźć błędy na swojej stronie i zabrać się do ich naprawy, poprzez sprawdzenie:

  • które treści na Twojej stronie są przeznaczone dla wyszukiwarek, a nie dla użytkowników,
  • zastanowienie się, czy te treści można poprawić, czy należy je wyłączyć z indeksowania, albo całkowicie usunąć z witryny.

Zrób audyt SEO

Przeczytaj również:  Co tam w SEO na 2016? Uwaga! trochę więcej czytania - cz.2

Ponadto pomyśl, w jaki sposób możesz tworzyć nowe materiały, które będą pomocne i atrakcyjne dla Twoich odbiorców. Przejrzyj strony konkurencji, która ma nadal dobrą pozycję i przeanalizuj jej sposób działania.

Koniecznie zastanów się nad głównym celem swojej strony i zacznij go realizować. Ustal: czy jesteś nastawiony na promocję konkretnej oferty, edukację, budowanie opinii eksperta w swojej branży czy przykładowo prezentujesz materiały, które służą rozrywce.

To, czy łatwo, czy trudno będzie Ci odzyskać dawną pozycję, zależy w dużej mierze od tego, jak bardzo do tej pory Twoja strona nie spełniała nowych standardów Google.

Jednak jak na razie nie ma powodów do obaw. Aktualizacja jest wprowadzana od 22 sierpnia 2022 roku na stronach anglojęzycznych. Ponadto wiele informacji publikowanych na temat Helpful Content jest – jak to często bywa w takich przypadkach – przypuszczeniami.

Tak więc zaleca się spokój i tworzenie wartościowych treści.

Źródło: Search Engine Land

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here