Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak jej zaradzić?

0
1362

Zadbałeś o optymalizację techniczną firmowej strony WWW? Aby mieć pewność, że początkowy porządek nadal jest zachowany, co jakiś czas warto przyjrzeć się jej dokładniej. Może się bowiem okazać, że w serwisie pojawi się zjawisko kanibalizacji słów kluczowych, które jest przyczyną problemów z pozycjonowaniem i właściwym ustaleniem rankingu domeny przez Google. Jak wykryć kanibalizację i skutecznie z nią walczyć? O tym piszemy w poniższym artykule.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Kanibalizacją słów kluczowych określana jest sytuacja, w której kilka podstron jednego serwisu – strony internetowej lub e-sklepu – jest zoptymalizowanych na określoną frazę. Wynikiem takiego działania jest wzajemne nakładanie się poszczególnych URL-i w wynikach organicznych.

Jeszcze kilka lat temu takie zjawisko nie było problemem, a sytuacje, w której jeden serwis wyświetlał się wielokrotnie na daną frazę były na porządku dziennym. Obecnie jednak algorytm Google mocno ogranicza wyświetlanie w wynikach wyszukiwania różnych podstron, które należą do tej samej domeny, a kanibalizacja może doprowadzić do poważnych problemów z pozycjonowaniem strony

Nadal może jednak wystąpić sytuacja, kiedy nasz serwis wyświetli np.: 3 podstrony w TOP3 – i jest to sytuacja korzystna bo zdominujemy TOP3 wyników wyszukiwania pomimo kanibalizacji. Niemniej faktycznie jest to zjawisko coraz rzadsze, więc jeśli takiej dominacji nie ma, a obserwujemy skoki pozycji w czasie, to należy podjąć działania.

Przeczytaj również:  Google: "Aktualizacja Mobile Friendly w pełni sił" - to gdzie te zmiany?

Jakie serwisy są najbardziej narażone na wystąpienie kanibalizacji słów kluczowych?

Są to przede wszystkim strony o wąskiej specjalizacji, posiadające mocno zbliżone do siebie treści na kilku podstronach, a także portale informacyjne i często aktualizowane blogi tematyczne. Kanibalizacja może również zaistnieć w dużych sklepach internetowych, w których podstrona i strona główna są podobnie zoptymalizowane.

5 głównych przyczyn kanibalizacji słów kluczowych

  • Duplikacja meta danych title – takie same meta dane ustawiane na wielu podstronach mogą prowadzić do błędnej ich interpretacji przez roboty wyszukiwarki
  • Duplikacja treści w obrębie jednej domeny na różnych podstronach – nasycenie tekstów takimi samymi słowami kluczowymi, duplikacja nagłówków H1 i H2 na różnych podstronach czy stosowanie podobnych atrybutów ALT w obrazach
  • Błędne linkowanie wewnętrzne lub/i zewnętrzne – stosowanie tych samych anchorów i umieszczanie w nich linków, które kierują na różne podstrony
  • Złe wdrożenie lub brak tagów kanonicznych rel=”canonical” – tagi kanoniczne informują robota Google, że jesteśmy świadomi obecności tej samej treści na kilku podstronach, warto zadbać o ich poprawne wdrożenie
  • Błędne przekierowania 301 lub ich brak – wykonywanie przekierowań na kategorie czy produkty odległe tematycznie od danej podstrony może być przyczyną kanibalizacji

Jak wykryć kanibalizację na stronie WWW?

Jeśli na danej frazie pozycje twojej witryny mocno się wahają (np.: jednego dnia są w top10, a następnego spadają do piątej dziesiątki) – zacznij obserwować, na jakich podstronach dana fraza indeksuje się w danym dniu.

Przeczytaj również:  Dwell time – co to jest?

Jeśli zauważysz, że wraz ze zmianą pozycji zmienia się również indeksowany URL – najprawdopodobniej oznacza to, że na stronie występuje kanibalizacja słów kluczowych.

Kanibalizację pomogą ci również wykryć narzędzia monitorujące – warto skorzystać między innymi z Senuto czy Semstorm. Przydatny może się również okazać Google Search Console.

Kanibalizacja słów – jak sobie z nią poradzić?

Wiesz już, że w twoim serwisie pojawiło się zjawisko kanibalizacji. Zidentyfikowałeś już podstrony, które walczą między sobą o pozycję w SERP-ach na daną frazę. Co teraz? Przede wszystkim powinieneś znacznie ograniczyć występowanie frazy kluczowej na mniej ważnych podstronach i postarać się zwiększyć jej występowanie na podstronie, na której najbardziej ci zależy. Innym rozwiązaniem, w zależności od przyczyny i możliwości, może być np: połączenie stron w jedną i przekierowanie, zastosowanie linków kanonicznych, poprawa linkowania wewnętrznego (zewnętrznego) i/lub anchor tekstów, zastosowanie przekierowań 301, korekta treści poprzez podział tematyczny (np.: jeśli publikujemy 2 artykuły o przekierowaniach 301 możemy je przeredagować tak, by jeden wyjaśniał czym one są i co dają, a drugi zawierał wskazówki, w jaki sposób je wykonać).

Dużą pomocą w działaniach może okazać się tabela optymalizacyjna, w której przypiszesz dla danego adresu URL frazy, na jakie chcesz go zoptymalizować. Dla fraz bardziej ogólnych lepiej wybrać kategorie wyższego rzędu lub stronę główną, dla fraz typu produkt + nazwa producenta – podstrony przygotowane tak, by filtrowały produkty danej kategorii tylko tego jednego producenta a dla fraz z długim ogonem, takich jak kategoria + nazwa producenta + model/kolor – strony produktowe.

Przeczytaj również:  Wszystko o Gołębiu - algorytmie Google dotyczącym lokalnych wyników wyszukiwania

Dobrze zaplanowana strategia optymalizacji treści pomoże ci w sposób rozsądny i skuteczny wzmocnić odpowiednie podstrony pod dane słowa kluczowe i zapobiec pojawieniu się zjawiska kanibalizacji w przyszłości.

Po co w ogóle walczyć z kanibalizacją?

Problem kanibalizacji jest zjawiskiem negatywnym. Może ona prowadzić do kłopotów z pozycjonowaniem oraz właściwym ustaleniem rankingu domeny przez Google. Chyba nie chcesz, by problem niestabilnych pozycji, a nawet długotrwałych spadków w wynikach wyszukiwania dotyczył właśnie twojej witryny?

Dlaczego kanibalizacja przynosi negatywne skutki?

Ponieważ Google mając np.: 3 podstrony, które są zoptymalizowane pod podobne frazy, po prostu zaczyna się gubić, a podstrony – rywalizować między sobą o wysoką pozycję. Dopóki algorytm wybiera tę z nich, która jest zoptymalizowana najlepiej – wszystko jest w porządku. Problem pojawi się jednak, kiedy najbardziej trafnym wynikiem będzie kolejna z podstron, która nie jest już tak dobrze zoptymalizowana jak poprzednia. Wówczas twój serwis może z TOP3 spaść nawet do drugiej dziesiątki!

Kanibalizacja spowoduje, że Google nie oceni najlepiej podstrony, na której zależy ci najbardziej, a pozycja frazy będzie niższa, niż gdyby była pod nią zoptymalizowana tylko jedna podstrona.

Jak wyeliminować kanibalizację – podsumowanie

W walce z kanibalizacją słów kluczowych kluczowe jest zrozumienie tego zjawiska oraz podjęcie odpowiednich działań mających na celu optymalizację strony. Dzięki temu nie tylko poprawisz pozycję swojej w wynikach wyszukiwania, ale także zwiększysz satysfakcję użytkowników odwiedzających Twoją witrynę.

5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here