Czy wiesz, kto stoi za sukcesem profesjonalnej strony internetowej? Kto dba o jej wygląd, funkcjonowanie, bezpieczeństwo i kluczowe aktualizacje? Kluczem do odpowiedzi na te pytania jest webmaster – osoba, która zarządza zarówno starszą, jak i nową witryną od A do Z. Obecnie, gdy każda duża, średnia i mała firma pragnie zaistnieć w sieci, zawód ten staje się niezwykle istotny. Zachęcamy do dalszej lektury artykułu, w którym przyjrzymy się bliżej, jak wygląda praca webmastera oraz omówimy jego obowiązki, kluczowe umiejętności i zarobki. Przedstawimy również kilka wskazówek dla specjalistów.
Webmaster – rola i zakres obowiązków
Określenie „webmaster” pochodzi z języka angielskiego i dosłownie oznacza “mistrz sieci”. Jest to osoba, która ma szeroką wiedzę na temat różnych technologii internetowych oraz umiejętności praktyczne, które są niezbędne do zarządzania stronami WWW. Praca ta to swoista hybryda programisty, grafika, specjalisty SEO oraz menedżera projektu. W zależności od wielkości firmy może być zatrudniony na etacie lub działać jako freelancer.
Jak wynika z naszego doświadczenia, zawód webmastera to nie tylko szeroka wiedza techniczna, ale również zdolność do łączenia różnych umiejętności i kompetencji. Osoba na tym stanowisku musi być elastyczna i dostosowywać się do ciągle zmieniających się warunków rynku oraz wymagań klientów, aby nowe witryny, którymi zarządza, były atrakcyjne, funkcjonalne i przynoszące oczekiwane rezultaty.
Rodzaje webmasteringu
Zastanawiasz się, czym zajmuje się osoba na opisywanym przez nas stanowisku? Zanim przejdziemy do omówienia wymagań, zakresu obowiązków czy potrzebnych umiejętności, warto wspomnieć, że istnieją różne rodzaje webmasteringu, które obejmują wiele aspektów zarządzania stroną internetową.
Webmaster techniczny, treściowy i optymalizacyjny mają swoje specyficzne zadania i kompetencje, ale wspólnie pracują nad tym, aby witryna była funkcjonalna, atrakcyjna dla użytkowników oraz dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania.
Jakie są zarobki webmasterów?
Projektowanie i programowanie stron internetowych to niełatwa sztuka. Szczególnie jeśli zależy nam na tym, aby witryna odniosła sukces w wynikach wyszukiwania i pozyskiwała klientów. Choćby dlatego zawód webmastera wymaga dużej wiedzy, zaangażowania i umiejętności. A to wiąże się z odpowiednimi zarobkami.
Musisz wiedzieć, że wynagrodzenie webmastera zależy od wielu czynników, takich jak doświadczenie, umiejętności, rodzaj zatrudnienia czy branża, w której pracuje. W Polsce średnie wynagrodzenie będzie się różnić w zależności od tego, czy jest to praca na etacie, czy działalność freelancerska. Jeśli spojrzymy na statystyki portalu Jooble z ofertami pracy, to zobaczymy, że obecnie w naszym kraju przeciętny pracownik na tym stanowisku może liczyć na zarobek w wysokości ok. 7872 zł brutto na miesiąc.
Oczywiście, ostatecznie o tym, ile zarabia webmaster, decyduje również lokalizacja, staż pracy czy zakres obowiązków.
Czym zajmuje się i jak pracuje webmaster?
Aby zostać webmasterem, trzeba najpierw poznać swoje obowiązki oraz konieczne predyspozycje. Przedstawiamy je poniżej.
Jakie są zadania webmastera?
Czym jest praca webmastera? To całościowe zarządzanie stroną internetową. Zadania pracownika na tym stanowisku są zróżnicowane i obejmują wiele aspektów pracy nad starszą i nową witryną.
Przede wszystkim webmaster specjalista tworzy stronę od podstaw, dobierając odpowiednią technologię oraz projektując jej wygląd. Następnie zajmuje się jej optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), aby witryna internetowa była widoczna dla potencjalnych użytkowników.
Kolejnym ważnym zadaniem webmastera jest dbanie o bezpieczeństwo stron internetowych. Musi on monitorować wszelkie próby włamań oraz zabezpieczać witrynę przed atakami hakerskimi. Ponadto ekspert ten jest odpowiedzialny za aktualizacje oprogramowania, zarówno w przypadku systemów zarządzania treścią (CMS), jak i serwerów.
Jakie są jeszcze wymagania na stanowisku webmastera? Do kluczowych obowiązków należy też testowanie strony internetowej czy utrzymywanie kontaktu z klientami oraz innymi członkami zespołu pracującego nad witryną, takimi jak graficy czy copywriterzy. Współpraca z nimi pozwala na tworzenie spójnej i atrakcyjnej dla użytkowników treści.
Jakie umiejętności musi mieć webmaster?
Aby skutecznie odgrywać rolę webmastera, należy posiadać szereg umiejętności oraz wiedzy z różnych dziedzin. Przede wszystkim osoba na tym stanowisku musi znać języki programowania takie jak HTML, CSS, JavaScript czy PHP. Ponadto powinna być obeznana z systemami zarządzania treścią (CMS), takimi jak WordPress czy Joomla.
Jakie jeszcze umiejętności powinien mieć projektant strony? Ważną kompetencją jest również znajomość zasad optymalizacji SEO, dzięki którym zarówno stara, jak i nowa witryna będzie widoczna w wyszukiwarkach. Webmaster powinien także znać podstawy grafiki komputerowej, aby móc tworzyć atrakcyjny wygląd strony internetowej oraz edytować zdjęcia czy ilustracje.
W działaniach webmastera niezwykle istotne są także umiejętności komunikacyjne oraz organizacyjne. Musi on bowiem działać wspólnie z różnymi członkami zespołu oraz klientami, a także zarządzać swoim czasem i projektami. Współpraca przy tworzeniu stron internetowych wymaga odpowiednich kompetencji.
Chcesz zostać webmasterem? Sprawdź wskazówki
Zastanawiasz się, jak zacząć swoją przygodę z projektowaniem profesjonalnych stron internetowych? Czy może szukasz praktycznych porad, które pomogą Ci stać się webmasterem specjalistą? Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z tworzeniem witryn, czy też chcesz doskonalić swoje umiejętności, nasze wskazówki są dla Ciebie! Czytaj dalej!
Ułatw Google znalezienie Twoich stron
- Upewnij się, że do wszystkich stron w witrynie prowadzą linki z innych źródeł, które można znaleźć. Odnośnik powinien zawierać tekst lub – w przypadku obrazów – atrybut alt odnoszący się do strony docelowej.
- Prześlij plik mapy witryny z linkami do ważnych podstron. Udostępnij również indeks strony w postaci czytelnej dla człowieka.
- Ogranicz liczbę linków na stronie (maksymalnie kilka tysięcy).
- Upewnij się, że serwer WWW prawidłowo obsługuje nagłówek HTTP
If-Modified-Since
. Dzięki temu będzie mógł poinformować Google, czy treść witryny zmieniła się od czasu jej ostatniego zaindeksowania. Pozwala też zmniejszyć obciążenie łącza. - Korzystaj z pliku robots.txt na serwerze internetowym, aby zapobiec indeksowaniu nieskończonych przestrzeni, jakimi są strony wyników wyszukiwania. Dbaj o aktualność pliku robots.txt. Dowiedz się, jak zarządzać indeksowaniem za pomocą pliku robots.txt. Przetestuj zasięg i składnię pliku robots.txt za pomocą narzędzia do testowania pliku robots.txt.
- Prześlij mapę witryny za pomocą Google Search Console. Umożliwia ona Google poznanie struktury witryny i dokładniejsze zaindeksowanie wszystkich stron.
- Zadbaj o rozwój strony internetowej i odpowiednią promocję swojej witryny w innych źródłach.
Ułatw Google zrozumienie zawartości Twoich stron
- Witryna internetowa powinna być bogata w przydatne treści, a strony przejrzyste i dokładne.
- Pomyśl, jakich słów użyliby użytkownicy, by znaleźć Twoją stronę. Upewnij się, że te frazy znajdują się w treści witryny.
- Upewnij się, że elementy TITLE i atrybuty alt są opisowe, konkretne i dokładne.
- Zaprojektuj witrynę tak, by uzyskać wyraźną pojęciową hierarchię stron.
- Zapoznaj się z zalecanymi metodami postępowania z obrazami, filmami i danymi strukturalnymi.
- Jeśli korzystasz z systemu zarządzania treścią (np. WordPress), upewnij się, że tworzy on strony i linki, które mogą być indeksowane przez wyszukiwarki.
- Aby ułatwić Google dokładne zrozumienie zawartości witryny, zezwól na zaindeksowanie wszystkich jej zasobów, które znacząco wpływają na renderowanie stron, w tym plików CSS i JavaScript. System indeksowania Google analizuje strony internetowe tak, jak widziałby je użytkownik. Aby zobaczyć zasoby stron, których Googlebot nie może zaindeksować, a także poprawić instrukcje w pliku robots.txt, skorzystaj z raportu na temat zablokowanych zasobów w Google Search Console.
- Zezwól robotom wyszukiwarek na indeksowanie witryny bez identyfikatorów sesji czy parametrów URL służących do śledzenia ich drogi w witrynie. Techniki te są przydatne w badaniu zachowań użytkowników, ale sposób działania robotów jest zupełnie inny. Korzystanie z tych praktyk może doprowadzić do niepełnego zaindeksowania witryny. Zazwyczaj roboty nie są w stanie pominąć adresów URL, które wyglądają inaczej, ale w rzeczywistości prowadzą do tej samej strony.
- Aby zapewnić utrzymanie strony internetowej, upewnij się, że ważne treści są domyślnie widoczne w witrynie. Google może indeksować zasoby HTML ukryte w elementach nawigacyjnych, takich jak karty czy sekcje rozwijane. Dostępność takich treści dla użytkowników jest nieco ograniczona, więc proponujemy umieszczenie najważniejszych informacji w domyślnym widoku strony.
- Upewnij się, że linki do reklam nie wpływają na pozycję stron w wyszukiwarkach. Możesz na przykład zablokować odnośniki dla robota za pomocą pliku robots.txt lub atrybutu
rel="nofollow"
.
Ułatw użytkownikom korzystanie z Twoich stron
- Istotne nazwy, treści i linki powinny być zapisane zwykłym tekstem, a nie za pomocą elementów graficznych. Jeśli musisz używać obrazów w zawartości tekstowej, użyj atrybutu
alt
z kilkoma słowami opisu. - W ramach programowania stron internetowych upewnij się, że wszystkie linki prowadzą do aktywnych witryn. Używaj prawidłowego kodu HTML.
- Zoptymalizuj czas wczytywania strony. Szybko działające witryny są atrakcyjne dla użytkowników i wyszukiwarek. Google zaleca przetestowanie wydajności strony za pomocą takich technologii internetowych jak PageSpeed Insights.
- Projektując witrynę, weź pod uwagę wszystkie rodzaje i rozmiary urządzeń, w tym komputery, tablety i smartfony. Skorzystaj z narzędzia do testowania optymalizacji mobilnej, sprawdź, jak strony działają na różnych sprzętach i dowiedz się, co warto poprawić.
- Upewnij się, że witryna wyświetla się poprawnie w różnych przeglądarkach.
- W miarę możliwości zabezpiecz połączenia witryny, korzystając z protokołu HTTPS. Szyfrowanie interakcji użytkownika ze stroną to sprawdzona metoda komunikacji w Internecie.
- Upewnij się, że strony są przydatne dla użytkowników z wadami wzroku, na przykład testując łatwość obsługi z użyciem czytnika ekranu.
Praca webmastera i wymagania na tym stanowisku – podsumowanie
Wiesz już, czym jest praca webmastera. Osoba na opisywanym stanowisku odpowiada za rozwój strony internetowej, dbając o wygląd, funkcjonalność, bezpieczeństwo i optymalizację. Zawód ten wymaga szerokiej wiedzy technicznej, umiejętności komunikacyjnych i organizacyjnych, a także elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków rynku.
W związku z tym, aby odnieść sukces, warto pamiętać o kilku kluczowych wskazówkach, takich jak ułatwienie Google znalezienie i zrozumienie zawartości stron, dbanie o użyteczność witryny dla użytkowników oraz optymalizacji wydajności i bezpieczeństwa. Podejmując się tej roli, warto również stale rozwijać swoje umiejętności i wiedzę, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku i klientów.
W efekcie, będąc webmasterem, można przyczynić się do sukcesu firm i organizacji poprzez tworzenie atrakcyjnych, funkcjonalnych i dobrze widocznych w sieci stron internetowych, które przyciągają użytkowników i generują oczekiwane rezultaty.
A do konkurencyjnych blogów z informacjami to linków nie ? Nawet nofollow ? :P
Ależ jasne :) ja nawet bardzo chętnie i to dofollow ;)
Nic o AMP, nic o mikrodata, to jakiś stary wpis puszczony na nowo do obiegu?
Warto pomyśleć także nad dobrym linkowaniem wewnętrznym – mamy wtedy wpływ na tekst anchorów, ułatwiamy indeksowanie a także zatrzymujemy użytkownika na dłużej na naszej stronie! Czas ten liczy się dla Google coraz bardziej/
Przydatny i ciekawy wpis. Odpowiednio zaprojektowana strona, która jest atrakcyjna dla robotów Google umożliwia szybkie zindeksowanie oraz pozycjonowanie.