Wielu użytkowników nie czyta artykułów, a jedynie skanuje je w poszukiwaniu wartościowych informacji. Chcesz ułatwić im odnalezienie się w publikowanych przez Ciebie tekstach? Dodaj do nich spis treści. Element ten nie tylko porządkuje artykuł i wpływa na lepszy odbiór przez czytelnika, ale także jest ważny dla SEO. Co powinno znaleźć się w spisie treści i gdzie go umieścić? Podpowiadamy.
Czym jest spis treści w artykule?
Spis treści jest to zbiór linków nawigacyjnych umieszczonych w obrębie artykułu. Linki odsyłają do konkretnych miejsc w tekście. Umieszczenie spisu treści w artykule to duże ułatwienie, ponieważ czytelnik może już na wstępie przejść do interesującego go fragmentu.
Co powinien zawierać spis treści? Zwykle składa się z podlinkowanych tytułów oraz podtytułów. Czy musi mieć dokładnie tyle samo elementów, ile występuje w całym tekście? To zależy.
Celem tytułów i podtytułów jest wprowadzenie porządku. Tekst podzielony na śródtytuły z łatwością się czyta, a dzięki frazom roboty wyszukiwarki potrafią lepiej zrozumieć tematykę danej strony. Bywają jednak śródtytuły, które są tylko wtrąceniem i nie wnoszą nic poza uatrakcyjnieniem treści dla czytelnika. Zwykle nie zawierają też słowa kluczowego. Te w spisie treści można pominąć.
Kiedy dodać spis treści?
Czy jednak w każdym artykule trzeba dodawać spis treści? Znów – to zależy. W bardzo krótkich artykułach nie ma takiej potrzeby. Wtedy spis będzie wyglądał sztucznie, szczególnie gdy na liście znajdzie się jeden czy dwa punkty. Jeśli jednak artykuł jest długi i rozbudowany, koniecznie pomyśl o dodaniu spisu treści.
Gdzie umieścić spis treści?
Spis treści może:
- znajdować się bezpośrednio pod tytułem lub leadem (popularna opcja),
- być umieszczony z boku strony – po prawej lub lewej stronie,
- podążać za użytkownikiem – chodzi tu o tak zwany „pływający” spis treści, który przesuwa się wraz ze scrollowaniem,
- być ukryty – ta opcja sprawdzi się, jeśli zależy Ci tylko na względach SEO.
Źródło: artykuł o anchor tekstach, przykład spisu treści umieszczonego na początku artykułu
Jakie zalety ma spis treści?
Spis treści pomaga nie tylko użytkownikowi. Jest także istotny z punktu widzenia wyszukiwarki. Przedstawiamy korzyści, jakie daje spis treści.
Zadbaj o użytkownika
Jednym z kluczowych elementów dobrej strony, jest zadbanie o UX, czyli doświadczenie użytkownika. Odbiorca powinien z łatwością poruszać się po stronie, w tym przypadku w obrębie artykułu. Porządek w tekście nadaje właśnie spis treści. Gdy użytkownik od razu dostanie czytelne „menu” artykułu, będzie wiedział, czego się spodziewać.
Oszczędzaj czas
Nie pozwól, by czytelnik tracił czas na scrollowanie tekstu. Wystarczy jeden rzut oka i będzie mógł on od razu przejść do interesującej go sekcji. Nie oznacza to jednak, że użytkownik po znalezieniu odpowiedzi od razu opuści Twoją stronę. Możesz zatrzymać jego uwagę – na końcu akapitu umieść wezwanie CTA i link do kolejnego artykułu rozwijającego poruszane właśnie w tym konkretnym akapicie zagadnienie.
Wzmacniaj pozycję w Google
Spis treści jest ważny także pod kątem SEO, ponieważ ułatwia robotom zrozumienie treści i budowy artykułu. Dlatego też, jeśli umieścisz go na stronie, możesz zwiększysz szansę na wyższą pozycję w wynikach. Zastanawiasz się, jak wyszukiwarka ocenia Twoją stronę?
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Wyróżnij się i przyciągaj uwagę
Nie tylko zwiększasz szansę na wyższą pozycję, ale dodatkowo wyróżniasz się na tle innych wyników. Artykuły, które zawierają spis treści, zajmują więcej miejsca w wynikach, ponieważ mają dodatkowy wiersz. Klikalny jest nie tylko tytuł, ale także poszczególne punkty. Taka pozycja odznacza się na tle innych, a użytkownik już z pozycji wyników może przejść do interesującej go treści.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Istotny jest tekst, który wyświetli się w formie linka. Dlatego też w poszczególnych punktach spisu treści warto umieszczać zarówno frazy z długiego ogona, jak i frazy główne. Ale o tym właściwie trzeba pamiętać już na etapie pisania nagłówków. Jeśli stworzysz odpowiednie śródtytuły, spis treści wyjdzie Ci naturalnie.
Table of content to taki must have na blogach. To nie tylko kwestia UX, ale także forma linkowania wewnątrz witryny.