Spis treści – jak porządkować treść, czyli jakie zalety daje dodanie spisu treści w artykule?

1
832
jakie_zalety_daje_dodanie_spisu_tresci_w_artykule

Wielu użytkowników nie czyta artykułów, a jedynie skanuje je w poszukiwaniu wartościowych informacji. Chcesz ułatwić im odnalezienie się w publikowanych przez Ciebie tekstach? Dodaj do nich spis treści. Element ten nie tylko porządkuje artykuł i wpływa na lepszy odbiór przez czytelnika, ale także jest ważny dla SEO. Co powinno znaleźć się w spisie treści i gdzie go umieścić? Podpowiadamy.

Czym jest spis treści w artykule?

Spis treści jest to zbiór linków nawigacyjnych umieszczonych w obrębie artykułu. Linki odsyłają do konkretnych miejsc w tekście. Umieszczenie spisu treści w artykule to duże ułatwienie, ponieważ czytelnik może już na wstępie przejść do interesującego go fragmentu.

Co powinien zawierać spis treści? Zwykle składa się z podlinkowanych tytułów oraz podtytułów. Czy musi mieć dokładnie tyle samo elementów, ile występuje w całym tekście? To zależy.

Celem tytułów i podtytułów jest wprowadzenie porządku. Tekst podzielony na śródtytuły z łatwością się czyta, a dzięki frazom roboty wyszukiwarki potrafią lepiej zrozumieć tematykę danej strony. Bywają jednak śródtytuły, które są tylko wtrąceniem i nie wnoszą nic poza uatrakcyjnieniem treści dla czytelnika. Zwykle nie zawierają też słowa kluczowego. Te w spisie treści można pominąć.

Przeczytaj również:  5 adresów URL od Google, które powinieneś znać robiąc SEO Lokalne

Kiedy dodać spis treści?

Czy jednak w każdym artykule trzeba dodawać spis treści? Znów – to zależy. W bardzo krótkich artykułach nie ma takiej potrzeby. Wtedy spis będzie wyglądał sztucznie, szczególnie gdy na liście znajdzie się jeden czy dwa punkty. Jeśli jednak artykuł jest długi i rozbudowany, koniecznie pomyśl o dodaniu spisu treści.

Gdzie umieścić spis treści?

Spis treści może:

  • znajdować się bezpośrednio pod tytułem lub leadem (popularna opcja),
  • być umieszczony z boku strony – po prawej lub lewej stronie,
  • podążać za użytkownikiem – chodzi tu o tak zwany „pływający” spis treści, który przesuwa się wraz ze scrollowaniem,
  • być ukryty – ta opcja sprawdzi się, jeśli zależy Ci tylko na względach SEO.
spis_tresci_w_artykule

Źródło: artykuł o anchor tekstach, przykład spisu treści umieszczonego na początku artykułu

Jakie zalety ma spis treści?

Spis treści pomaga nie tylko użytkownikowi. Jest także istotny z punktu widzenia wyszukiwarki. Przedstawiamy korzyści, jakie daje spis treści.

Zadbaj o użytkownika

Jednym z kluczowych elementów dobrej strony, jest zadbanie o UX, czyli doświadczenie użytkownika. Odbiorca powinien z łatwością poruszać się po stronie, w tym przypadku w obrębie artykułu. Porządek w tekście nadaje właśnie spis treści. Gdy użytkownik od razu dostanie czytelne „menu” artykułu, będzie wiedział, czego się spodziewać.

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – luty 2023

Oszczędzaj czas

Nie pozwól, by czytelnik tracił czas na scrollowanie tekstu. Wystarczy jeden rzut oka i będzie mógł on od razu przejść do interesującej go sekcji. Nie oznacza to jednak, że użytkownik po znalezieniu odpowiedzi od razu opuści Twoją stronę. Możesz zatrzymać jego uwagę – na końcu akapitu umieść wezwanie CTA i link do kolejnego artykułu rozwijającego poruszane właśnie w tym konkretnym akapicie zagadnienie.

Wzmacniaj pozycję w Google

Spis treści jest ważny także pod kątem SEO, ponieważ ułatwia robotom zrozumienie treści i budowy artykułu. Dlatego też, jeśli umieścisz go na stronie, możesz zwiększysz szansę na wyższą pozycję w wynikach. Zastanawiasz się, jak wyszukiwarka ocenia Twoją stronę?

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

Wyróżnij się i przyciągaj uwagę

spis_tresci

Nie tylko zwiększasz szansę na wyższą pozycję, ale dodatkowo wyróżniasz się na tle innych wyników. Artykuły, które zawierają spis treści, zajmują więcej miejsca w wynikach, ponieważ mają dodatkowy wiersz. Klikalny jest nie tylko tytuł, ale także poszczególne punkty. Taka pozycja odznacza się na tle innych, a użytkownik już z pozycji wyników może przejść do interesującej go treści.

Przeczytaj również:  RankBrain: Sztuczna inteligencja zamiast algorytmu w Google?

O czym jeszcze warto pamiętać?

Istotny jest tekst, który wyświetli się w formie linka. Dlatego też w poszczególnych punktach spisu treści warto umieszczać zarówno frazy z długiego ogona, jak i frazy główne. Ale o tym właściwie trzeba pamiętać już na etapie pisania nagłówków. Jeśli stworzysz odpowiednie śródtytuły, spis treści wyjdzie Ci naturalnie.

e-book SEO lokalne od A do Z
3.2/5 - (4 votes)

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here