Przez ostatnie tygodnie poznaliśmy ponad czterdzieści patentów Google na udoskonalanie wyników wyszukiwania, które pozwoliły na odkrycie tematu czynników rankingowych Google. Zestawienie Bila Slavskiego pomogło zrozumieć nad jakimi technologiami pracuje Google, jak myśli o stronach WWW oraz o treściach. Czym to zestawienie różni się od innych podobnych tekstów o czynnikach rankingowych? Po pierwsze skupialiśmy się wyłącznie na czynnikach popartych istniejącymi i zarejestrowanymi patentami. Po drugie do każdego czynnika wynotowaliśmy praktyczne zastosowanie, dzięki czemu teksty są pragmatyczne. Po trzecie – wiedza o patentach czynników, które jeszcze nie zostały wdrożone, daje nam rozeznanie w kursie, jaki obiera Google na przyszłość.
Podsumowując cały cykl sprawdźmy, jakie są główne zadania czynników rankingowych Google.
Wysoka jakość treści
Pierwszym i najważniejszym zadaniem dla wyszukiwarki Google jest dostarczać wysokiej jakości treści dla użytkowników. Oznacza to znalezienie parametrów wyznaczających tę jakość oraz opracowanie miary, według której mogą być ocenione takie cechy jakościowe jak: wiarygodność, autorytarność, stopień wyczerpania tematu (ang. topical authority), specjalistyczny język czy poprawny styl pisowni. O wysokiej jakości treści pisaliśmy m.in. w czynnikach: Wiarygodne wyniki wyszukiwania, Modele językowe, Wynik jakościowy strony, Aktualność, Ranking jakości.
Odsiewanie niskiej jakości treści
Analogicznie Google chce wykrywać treści śmieciowe, zawierające SPAM, a następnie usuwać je z wyników wyszukiwania. Posiada patenty na działania pozwalające z dużą precyzją namierzyć wszystkie niepożądane treści, działania zmylające algorytm lub po prostu strony WWW nie prezentujące żadnej wartości dla użytkowników. Tę funkcję pełnią czynniki takie jak: Śmieciowy content treści, Czas wizyt na stronie, Niska jakość, Wykrywanie spamu w wynikach lokalnych, Podejrzane działania dla poprawienia pozycji w rankingu, a nawet Frazy kontekstowe.
Personalizacja wyników wyszukiwania
Google nie skupia się na ustawieniu wyłącznie globalnego rankingu stron wyświetlanych dla konkretnej frazy – jego celem jest również fokus na użytkowniku. Oznacza to, że szukającym tego samego hasła w wyszukiwarce osobom, Google podpowie różne wyniki wyszukiwania. Dopasowuje wyniki na podstawie informacji o użytkowniku, które gromadzi i przetwarza. Dotyczą tego chociażby czynniki: Parametry biometryczne, Bliskie lokalizacje, Oglądanie telewizji, Historia konsumowanych mediów czy Powtórne kliknięcia.
Lokalizacja zapytania
Od kiedy tak popularne stały się urządzenia mobilne, lokalizacja stała się jednym z priorytetów w wyszukiwarce Google. Jak mówi specjalista SEO, Łukasz Kacprzak, samo podanie lokalizacji w zapytaniu mówi nam wiele o potrzebach użytkownika: “Kiedy szuka on ogólnej frazy, prawdopodobnie nic o niej nie wie. Przykład to zapytanie “wertykulator” – internauta prawdopodobnie szuka informacji czym jest wertykulator. Natomiast kiedy dookreśla lokalizację, wie już czego szuka i daje Google’owi znać, że tego potrzebuje. Przykład: “wertykulator płock” – użytkownik szuka wertykulatora w okolicach Płocka, jest zainteresowany kupnem lub wypożyczeniem”. Cały odcinek ósmy naszego cyklu poświęciliśmy czynnikom lokalizacyjnym takim jak: Czas podróży do lokalnym miejsc, Współrzędne geograficzne, Geokody czy Recenzje lokalnych przewodników.
Wytyczne dla stron WWW
Czynniki rankingowe Google oceniają strony WWW i ich treści – a tym samym wyznaczają pewne standardy, które stanowią o jakości. Dlatego też w ramach poznawania kolejnych patentów i metod rankingowania, administratorzy stron dowiadują się więcej o wytycznych, jakie strony internetowe są według Google przyjazne i wartościowe dla użytkowników. Przy każdym czynniku opisywaliśmy zalecenia, a większość z nich dotyczyła właśnie stron WWW, jak na przykład czynniki: Słowa kluczowe, Szybkość strony, Wartość linku, Wynik jakościowy strony, Czas wizyt na stronie w kategoriach czy Linki generujące ruch organiczny.
Wskazania na przyszłość – patenty niewdrożone
Przyszłe kierunki działań wyszukiwarki Google to maksymalna personalizacja wyników wyszukiwania, wykorzystywanie nowych technologii oraz rozwijanie już istniejących, np. wyszukiwania głosowego. W przygotowaniu są patenty związane z rozpoznaniem otoczenia użytkownika, tj. Informacje środowiskowe oraz Oglądanie telewizji, a także te pozyskujące więcej informacji o internaucie, jak Parametry biometryczne czy Bliskie lokalizacje.
“Pozycja wyszukiwarki Google na krajowym rynku wymusza na nas dostosowanie się do zasad jej działania. Możemy je podzielić w zależności od punktu widzenia na te, które znamy lub te, co do których wydaje się, że występuje korelacja między działaniami, a ich efektami. Skupiając się na budowaniu swojej widoczności w Internecie, zawsze w pierwszym kroku należy przestrzegać tego, co Google podaje nam na talerzu: wytycznych dla webmasterów, wytycznych dla osób oceniających strony, bloga Google czy samej dostępnej dokumentacji. Dalej idąc, opierajmy się na danych analitycznych, wnioskach z patentów, ćwierkach pracowników Google, hangoutach. W trzecim kroku korzystajmy narzędzi, informacji z branży. Ostatnim często decydującym elementem jest SEOwiec, obecny na każdym etapie prac i zmian. To często jego doświadczenie, a czasem nawet przeczucia, potrafią przyczynić się do zrealizowania celu kampanii SEO.”
Specjalista SEO, Łukasz Kacprzak
Zachęcamy do przejrzenia Infografiki, która podsumowuje cykl „Czynniki rankingowe Google”, omawiany przez nas w ostatnich tygodniach. Cała seria dostępna jest na naszym Blogu. W każdym wpisie zawarte są linki do stron omawianych patentów, a dodatkowo przedstawiamy praktyczne zalecenia dla twórców stron WWW i dla użytkowników Google.
Bardzo fajny wpis podsumowujący czynniki.