Czym jest wizytówka NAP – czyli jak wzmocnić pozycjonowanie lokalne Twojej firmy

0
1140

NAP to wirtualna wizytówka firmy, której nazwa pochodzi od trzech angielskich słów – Name, Address, Phone. Taka wizytówka, zawierająca podstawowe informacje na temat przedsiębiorstwa, może być umieszczona w lokalnym serwisie lub katalogu stron internetowych. Warto zadbać o to, by była systematycznie aktualizowana – jej posiadanie może bowiem wpłynąć na pozycjonowanie lokalne firmy. W jaki sposób? Jakie dane umieścić w wizytówce? Sprawdź nasz poradnik.

Wizytówka NAP = internetowa wizytówka twojej firmy

Wizytówka NAP to internetowa wizytówka firmy, udostępniona w lokalnym serwisie lub katalogu stron internetowych. Jej nazwa pochodzi od trzech angielskich słów: Name – nazwa (firmy), Address – adres (adres lokalny firmy w pełnym formacie – ulica, numer lokalu, miasto, kod pocztowy), Phone – numer telefonu.

Wizytówka NAP zawiera najważniejsze informacje na temat przedsiębiorstwa i ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie lokalne firmy w wynikach wyszukiwania. Czym jest wspomniane pozycjonowanie lokalne? Są to działania, które mają na celu wypromowanie strony WWW na jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych.

marketing_lokalny_v2
Zastanawiasz się, gdzie umieścić taką wizytówkę? Możesz to zrobić np. na portalu lokalnym czy serwisie branżowym. Do najpopularniejszych miejsc, oferujących publikację wizytówki NAP, należą:

  • pkt.pl,
  • targeo.pl,
  • panoramafirm.pl,
  • zumi.pl,
  • baza firm.org.
Przeczytaj również:  100 porad SEO dla Małego i Średniego Biznesu

Co powinna zawierać dobra wizytówka NAP?

Oprócz podstawowych danych w wizytówce NAP warto umieścić inne, przydatne dla użytkownika, informacje, dzięki którym będzie mógł łatwo i szybko skontaktować się z twoją firmą. To między innymi:

  • adres firmowej strony WWW,
  • firmowe profile w social media,
  • nazwa firmy (najlepiej ze słowem kluczowym),
  • opis działalności firmy na rynku lokalnym,
  • informacja o usługach i produktach, które oferuje firma,
  • adres e-mail,
  • NIP,
  • REGON,
  • godziny otwarcia firmy.

Umieszczając powyższe dane w wizytówce, pamiętaj, że dobra wizytówka to aktualna wizytówka. Dlatego koniecznie zapisz sobie miejsca, w których dodałeś informacje o firmie oraz login i hasło do tych portali. Jeśli dane kontaktowe do firmy zmienią się – będziesz mógł szybko je zaktualizować i użytkownicy nie zostaną wprowadzeni w błąd.

Pamiętaj, że czasem klienci mogą trafić na taką wizytówkę przypadkiem. Jeśli dodałeś ją kilka lat temu a od tego czasu zmieniłeś profil działalności czy adres, to klient nie będzie tego świadomy. Zadzwoni na nieaktualny numer telefonu i będzie czekał na odpowiedź, a po jakimś czasie po prostu zrezygnuje i skorzysta z oferty kogoś innego.

Przeczytaj również:  Na czym polega migracja strony internetowej?

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Jak posiadanie wizytówki NAP wpływa na pozycjonowanie lokalne?

Wizytówki NAP niosą za sobą szereg korzyści. Nie dość, że zwiększają „pulę” danych twojej firmy w internecie  (i mogą pomóc użytkownikowi, gdy twoja strona WWW przestanie działać a on będzie chciał znaleźć jej adres czy numer telefonu), to również wspierają lokalne SEO. W jaki sposób?

Umieszczenie poprawnych NAP w różnych miejscach w sieci – np. na firmowej stronie WWW, w katalogach firm czy mediach społecznościowych – to świetny sposób na budowanie dobrej reputacji w oczach Google. Jeśli są one poprawne i w każdym miejscu takie same – twój firmowy profil w Google Moja Firma i strona internetowa mają szansę osiągnąć lepszą pozycję wśród lokalnych wyników wyszukiwania.

Promuj swoją firmę
Uwaga! Jeśli dane w wizytówkach NAP w różnych miejscach w sieci nie będą takie same – Google może uznać twoją działalność za niewiarygodną i nie pokazać jej wysoko w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również:  Nowe zasady E-E-A-T, czyli jak Google ocenia jakość stron WWW?

Aby wspomóc lokalne SEO twojej strony WWW, koniecznie dodaj jej adres do jak największej liczby wizytówek,  najlepiej w opcji dofollow. Weź jednak pod uwagę, że niektóre portale mogą wymagać opłaty za dodanie linka. Link z wizytówek NAP to bezpośrednia reklama firmy wśród zainteresowanych użytkowników, którzy szukają danych firmowych w tym miejscu oraz szansa na zdobycie wartościowego odnośnika, który podniesie pozycję w wynikach wyszukiwania.

Musisz pamiętać, że Google bardzo przychylnie odnosi się do wizytówek i linków NAP, dzięki czemu strona firmowa, która ma w profilu linkowym takie odsyłacze jest o wiele wyżej rankowana, niż strona konkurencji, która nie posiada wizytówek NAP.

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here