Jak Google ocenia jakość treści?

1
2824
quality tester google

Poza głównym algorytmem Google, wpływ na wygląd wyników wyszukiwania mają też ludzie. Testerzy Google skupiają się na jakości treści, reputacji witryny, jej autorytecie i wiarygodności, a także na celu i kontekście strony w ramach całej witryny internetowej. Oceniają przy tym, na ile określone wyniki są pomocne dla użytkowników wpisujących dane zapytanie w wyszukiwarce.

Google już w 2013 roku oficjalnie podało do publicznej wiadomości informację na temat sposobu oceniania stron przez swoich pracowników. Swoje wytyczne dla tzw. Quality Raterów, aktualizowali kilka razy na przestrzeni kolejnych lat. Jak napisali na oficjalnym blogu dla webmasterów:

„Opracowanie zmian w algorytmie wyszukiwarki obejmuje proces eksperymentowania. Częścią tego eksperymentu są ludzie, którzy oceniają jakość wyników wyszukiwania Google, którzy dają nam swoją opinię na temat naszych doświadczeń. Oceny te nie wpływają bezpośrednio na rankingi stron www, ale pomagają nam lepiej zrozumieć nasze eksperymenty. Oceniający oczywiście opierają swoje oceny na podstawie jasnych wytycznych określonych przez nas […]”

Obecny dokument, liczący blisko 170 stron, można znaleźć tutaj.

Co znajduje się w wytycznych dla testerów jakości?

Specjaliści oceniający jakość stron, skupiają się na kilku kluczowych aspektach podczas oceny stron internetowych.

Testerzy koncentrują się na zrozumieniu celu strony internetowej, identyfikacji głównej treści (MC), treści uzupełniającej (SC) oraz reklam/monetyzacji (Ads). Biorą też pod uwagę kontekst całej witryny, w tym znajdowanie strony głównej, identyfikowanie osób odpowiedzialnych za witrynę i twórców treści, a także informacje kontaktowe i obsługa klienta​​.

Przeczytaj również:  Google: Aktualizacja Pingwin 4.0 jeszcze w tym roku!

E-E-A-T (Doświadczenie, Eksperckość, Autorytet, Wiarygodność)

Oceniający jakość stron zwracają uwagę na doświadczenie, ekspertyzę, autorytet i wiarygodność (E-E-A-T) witryn, szczególnie w kontekście tematów “Your Money or Your Life” (YMYL), które mają znaczący wpływ na zdrowie, finanse lub bezpieczeństwo użytkowników​​.

Strony niskiej jakości często brakuje E-E-A-T, mają słabą główną treść, rozpraszające reklamy/treści uzupełniające, lekko negatywną reputację lub niewystarczającą ilość informacji o witrynie lub twórcach treści​​. Strony wysokiej jakości z kolei zawierają ekspercką główną treść, mają pozytywną reputację i wysoki poziom E-E-A-T.

Oceniający jakość stron stosują specyficzne kryteria dla różnych typów stron, takich jak encyklopedie, fora, strony Q&A, oraz strony z komunikatami błędów lub bez głównej treści​​.

Jak Google ocenia treść na stronie?

W oczach testerów każda podstrona w witrynie dzieli się na trzy zasadnicze części:

  • Główna treść (Main Content, MC) – odnosi się do każdego elementu strony, który bezpośrednio pomaga stronie osiągnąć jej zamierzony cel. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z witryną opartą o video, artykułem newsowym, produktem, czy wpisem na blogu – testerzy identyfikują główną treść witryny jako najważniejszy czynnik.
  • Treść uzupełniająca, poboczna (Secondary Content, SC) – odgrywa istotną rolę w tworzeniu dobrej jakości doświadczenia użytkownika na stronie, ale nie przyczynia się bezpośrednio do realizacji jej głównego celu. SC jest ważnym elementem, który wzbogaca i uzupełnia główną treść strony, lecz nie jest jej kluczową częścią.
  • Treść reklamowa (Advertisements/Monetization, Ads) – forma treści lub linków, które są wyświetlane w celu zarabiania pieniędzy na stronie internetowej. Chociaż reklamy mogą być często postrzegane jako element zakłócający, w niektórych przypadkach mogą one przyczyniać się do tworzenia pozytywnych doświadczeń użytkowników.
Przeczytaj również:  Czynniki rankingowe Google, część 4. Kliknięcia, wynik jakościowy oraz cytaty

Przy określaniu jakości strony oceniany jest szereg czynników, które ostatecznie określają, czy dany wynik jest pomocny dla użytkownika.

Opisane kryteria obejmują cztery główne aspekty: wysiłek, oryginalność, talent lub umiejętność oraz dokładność. Oto ich szczegółowy opis:

Wysiłek (Effort)

Ocena wysiłku dotyczy stopnia, w jakim człowiek aktywnie pracował nad stworzeniem satysfakcjonującej treści.

Wysiłek może być bezpośredni, jak w przypadku tłumaczenia wiersza z jednego języka na inny, lub pośredni, np. przy projektowaniu funkcjonalności strony lub tworzeniu systemów, które napędzają stronę (jak strona oferująca usługę tłumaczenia maszynowego).

Nie uważa się przy tym za wysiłek ludzki automatyczne tworzenie tysięcy stron przez uruchomienie istniejących treści przez oprogramowanie do tłumaczenia bez żadnego nadzoru czy kuracji ręcznej.

Na stronach takich jak posty w mediach społecznościowych czy dyskusje na forach, poziom udziału i głębokość konwersacji stanowią ważną część wysiłku. Wkład wielu osób na takich stronach może sumować się na znaczącą ilość ludzkiego wysiłku.

Oryginalność (Originality)

Ocenia się stopień, w jakim treść oferuje unikatową, oryginalną treść, która nie jest dostępna na innych stronach.

Przeczytaj również:  Google zdecyduje za nas co jest prawdziwe, a co nie

Jeśli inne strony mają podobne treści, rozważa się, czy dana strona jest oryginalnym źródłem.

Talent lub Umiejętność (Talent or Skill)

Ocena dotyczy stopnia, w jakim treść jest tworzona z wystarczającym talentem i umiejętnościami, aby zapewnić satysfakcjonujące doświadczenie osobom odwiedzającym stronę.

Dokładność (Accuracy)

Dla stron informacyjnych ocenia się stopień, w jakim treść jest faktycznie dokładna. W przypadku tematów YMYL (Your Money or Your Life) zwraca się uwagę na to, w jakim stopniu treść jest dokładna i zgodna z powszechnie uznawanym konsensusem ekspertów.

Kryteria te koncentrują się na tym, jak dużo pracy ludzkiej, unikalności, talentu i dokładności zawiera treść na stronie. Są to istotne aspekty, które przyczyniają się do jakości serwisu i doświadczeń użytkowników.

Podsumowanie

Wytyczne dla testerów nie są szczegółowym spisem czynników rankingowych zaimplementowanych w algorytmie Google. To wytyczne dla ręcznych testerów, czyli “ludzkie” wskazówki na temat tego, co czyni daną stronę jakościową dla użytkownika. Warto niemniej zapoznać się z nimi, by tworzyć lepsze i bardziej pomocne treści dla osób, które odwiedzają naszą stronę internetową. Duża część wytycznych może mieć odzwierciedlenie w tym, jak działa sam algorytm.

e-book SEO lokalne od A do Z
4.1/5 - (10 votes)

1 KOMENTARZ

  1. Zastanawia mnie po co Google “podało” te informacje, skoro wcześniej były dostępne. Albo chcą dalej cisnąć poprawę jakości stron, albo te dane szybko się zdezaktualizują (zazwyczaj jak mamy kompendium to wypuszczamy i od razu bierzemy się za nowe)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here