Co działo się w mediach społecznościowych w 2020 roku?

1
1036

Rok 2020 w mediach społecznościowych upłynął pod znakiem pandemii COVID-19, która zmieniła dotychczasowe zasady gry i wymusiła na markach dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Najpopularniejszą platformą po raz kolejny był Facebook. Coraz większą popularnością może cieszyć się TikTok, który pozwala na dotarcie do młodszych odbiorców i bardziej kreatywne kampanie. Zapraszamy na podsumowanie roku w Social Mediach.

Najpopularniejsze platformy społecznościowe w 2020 roku

Według raportu Appie Annie najczęściej pobieraną aplikacją w 2020 roku był TikTok, który odnotował wzrost w stosunku do poprzedniego roku również w kategorii Wydatki konsumentów i Miesięczni, aktywni użytkownicy. Częstsze wykorzystanie tej aplikacji było zresztą dobrze widoczne na profilach wielu marek, które postanowiły się z nią lepiej zapoznać i wykorzystać ją w swojej komunikacji marketingowej.2020-Top-Apps-Worldwide-1024x577

Źródło: App Annie

W kategorii Aktywni użytkownicy kolejny rok królował Facebook. Z aplikacji korzysta już ponad 60% internautów na całym świecie. 88% z nich przegląda aplikację na telefonie komórkowym. W ostatnim czasie wzrasta jednak wiek użytkowników aktywnie korzystających z aplikacji. Dane z 2015 roku wykazały, że ponad 70% amerykańskich nastolatków było aktywnych na Facebooku, w 2020 – jest to już jedynie 51%.

Dużą popularnością nadal cieszy się Instagram, który ma ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. W porównaniu do Facebooka, znajdziemy tutaj trochę młodszą grupę odbiorców. 69% użytkowników aplikacji jest poniżej 35 roku życia. Najbardziej aktywna grupa wiekowa to 18-34 lata. Warto wziąć to pod uwagę, planując strategię komunikacji na rok 2021. W zależności od tego, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć – warto skupić się na obecności w jednej z tych aplikacji.

W 2020 roku wzrosła liczba pobrań aplikacji służących do komunikacji grupowej – m.in. Zoom czy Google Meet. Przyczyniła się do tego ogólnoświatowa pandemia koronawirusa, która zmusiła pracowników oraz uczniów do rezygnacji ze spotkań na żywo na rzecz spotkań w wirtualnym świecie.

Jakie wydarzenia najmocniej wpłynęły na Social Media?

Jednym z wydarzeń, które znacząco wpłynęło nie tylko na media społecznościowe, ale i całe nasze życie był globalny lockdown związany z wybuchem pandemii COVID-19. To wydarzenie zmieniło zasady gry i wymusiło na markach szybkie dostosowanie się do nowej rzeczywistości, która przez długi czas „działa się” wyłącznie online. Koronawirus nie tylko wymusił zmiany w sposobie komunikowania się marek, ale również zmienił sposób konsumpcji treści w Social Media. Z jednej strony użytkownicy odcinali się od popularnych aplikacji, z drugiej – spędzali w nich coraz więcej czasu, poszukując rozrywki i kontaktu z bliskimi. W ciągu całego roku w sieci pojawiło się wiele kampanii, wspierających akcję #zostańwdomu, wydarzenia online a także akcje charytatywne na rzecz personelu medycznego.komunikaty_marek_2020

Przeczytaj również:  Twitter usunie nieaktywne konta. Co to oznacza i jak zabezpieczyć swoje konto?

Równie ważnym wydarzeniem, które wpłynęło na media społecznościowe głównie w Polsce był Strajk Kobiet. Po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w naszym kraju zahuczało – zarówno na ulicy, jak i w Internecie. To właśnie Social Media zostały wykorzystane jako „narzędzie mobilizacyjne”. Na prawie każdym profilu na Instagramie można było oglądać relacje z protestów czy kolejne informacje mówiące, w jaki sposób użytkownicy mogą zaangażować się w sprawę. Ta sytuacja zmusiła marki do podjęcia szybkiej decyzji o tym, jaką postawę warto przyjąć i dostosowania swojej komunikacji do panującej w kraju sytuacji. Jeśli z jakiegoś powodu nie zdecydowano się na zabranie głosu, należało na jakiś czas się wyciszyć. Tego egzaminu z działań w sieci kilka marek nie zdało. Kampanie z udziałem influencerów, którzy w jednym poście wspominali o strajku (lub milczeli na jego temat), jednocześnie promując dany produkt spotkały się z dużym hejtem ze strony użytkowników aplikacji.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

 

Akcje i kampanie, o których będziemy pamiętać

Ze względu na to, że w pierwszej połowie roku w mediach wszystko kręciło się wokół koronawirusa, również działania w Social Mediach były z nim związane. Na początek warto wspomnieć o akcji #posiłekdlamedyka, która zaangażowała setki lokali gastronomicznych i pokazała wsparcie dla pracowników walczących z pandemią na pierwszej linii frontu.

Przeczytaj również:  6 powodów, dla których Twoje treści powinny być atrakcyjne wizualnie

Z koronawirusem związana była również inna akcja, która odbiła się szerokim echem w sieci. Mowa tutaj o #hot16challenge2 rozpoczętą przez artystów reprezentujących polską scenę hip hop. W przedsięwzięciu wzięli udział zarówno artyści, jak i osoby spoza branży muzycznej – celebryci, politycy czy duże marki, jak X-COM czy Żywiec Zdrój. W sumie udało się zebrać ponad 3 mln zł na walkę z koronawirusem.

W listopadzie na swoim profilu na Facebooku oraz Twitterze Burger King zachęcał do zamawiania jedzenia z konkurencyjnych sieci. Akcja miała być formą wsparcia dla branży gastronomicznej, która jest jedną z tych, które najbardziej ucierpiały przez pandemię. Komunikat zaczął rozchodzić się w mediach społecznościowych w błyskawicznym tempie, zyskując uznanie w oczach komentujących.

W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć również o akcji promocyjnej mBanku powstałej z błędu #ęśąćż. Dzięki szybkiej reakcji i poczuciu humoru nieudany test banku stał się viralem i zainspirował internautów do tworzenia memów, a inne marki – do działań real time marketingowych. mBank pokazał, że ma do siebie dystans i nerwy ze stali. Finalnie przyniosło to marce wzrosty w postaci zaangażowania i wzrostu liczby fanów w mediach społecznościowych.

Jakie wyzwania czekają na marketerów w 2021 roku?

Największym wyzwaniem będzie z pewnością uporanie się z ciągle towarzyszącą nam niepewnością związaną z wciąż panującą na świecie pandemią. W obecnej sytuacji każda osoba, odpowiedzialna za prowadzenie Social Media, powinna mieć wypracowanych kilka alternatywnych scenariuszy, na bieżąco analizować sytuację panującą na świecie, słuchać internautów, zwracać uwagę co i gdzie publikować i na wszystko reagować bardzo szybko.

Jeśli jakaś marka nie zaznaczyła do tej pory swojej obecności w mediach społecznościowych, kwarantanna i zamknięcie wielu gałęzi przemysłu ujawniły jej słabą stronę. Obecnie profile w Social Mediach to must have. Są tam wszyscy. Do sieci przeniosła się również sprzedaż, dlatego konkurencja jest coraz większa. Marki stoją przed dużym wyzwaniem, by w kolejnym roku móc się wyróżnić i przekonać do siebie odbiorców.

Przeczytaj również:  Facebook wprowadza łatwiejszy sposób na komunikację z potencjalnymi klientami poprzez Messenger

Coraz więcej firm decyduje się na zaangażowanie się w problemy dotykające bezpośrednio związaną z nimi społeczność. Stąd też w przyszłym roku będziemy musieli sobie odpowiedzieć na pytanie – czy marki powinny zajmować stanowisko w sporach ideologicznych i politycznych? Przed przygotowaniem strategii komunikacji na 2021 roku należy zastanowić się:

  • Czy chcemy, aby nasza marka wspierała dane wartości społeczne?
  • Czy jesteśmy gotowi na utratę części klientów?
  • Jak możemy się przygotować na negatywne opinie płynące w związku z tym od użytkowników?

Problemem, z którym będą musiały zmierzyć się marki w 2021 roku może być tzw. Social Media detox. 2020 dał wszystkim w kość. Zwiększona obecność w Social Mediach wymieniana jest jako jeden z głównych powodów pogorszenia nastroju w tym czasie. Użytkownicy zaczynają mieć świadomość, że media społecznościowe mają wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Dlatego zaczynają podejmować działania mające na celu ograniczanie obecności w Social Mediach. Z punktu widzenia marek, dla których stały się one ostatnio jedną z niewielu form pozyskiwania nowych klientów, to wiadomość, która zmusza do przemyśleń.

Na koniec – ogromna popularność TikToka oraz InstaStories a także Reels, nowej funkcji Instagrama, pokazuje, że trend „fast” obecny jest również w treściach publikowanych w mediach społecznościowych. Użytkownicy coraz częściej oczekują krótkiego wideo, które mogą obejrzeć w bardzo krótkim czasie. Warto wyjść im naprzeciw i zastanowić się nad strategią komunikacji, aby móc im coś zaoferować i nie zginąć za konkurencją, która zrobi to pierwsza.

 

Źródła:

https://www.appannie.com/en/insights/market-data/2020-mobile-recap-how-to-succeed-in-2021/
https://www.websitehostingrating.com/pl/facebook-statistics/https://www.websitehostingrating.com/pl/instagram-statistics/

Rate this post

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here