Google Search Console – wprowadzenie do narzędzia dla webmasterów

0
2074

W sieci znajdziesz wiele narzędzi do analizy stron internetowych. Jednym z najpopularniejszych jest bez wątpienia Google Search Console (kiedyś Google Webmaster Tools). W tym artykule pokazujemy, do czego mogą przydać się jego najważniejsze funkcje.

Google Search Console – co to jest i jak działa?

Jest to darmowe narzędzie Google dla właścicieli i twórców stron. Umożliwia monitorowanie witryny, wskazuje elementy działające dobrze i te wymagające naprawy.

Usługa Search Console m.in.:

  • sprawdza statusu indeksowania strony przez roboty wyszukiwarki Google – innymi słowy: czy strona wyświetla się w wynikach,
  • umożliwia zgłoszenie strony do kolejki indeksowania,
  • informuje o ruchu organicznym (podchodzącym z bezpłatnych wyników wyszukiwania),
  • pokazuje słowa kluczowe, liczbę wyświetleń, przejść i inne cenne statystyki,
  • wskazuje wykryte błędy na stronie,
  • sprawdza, czy strona wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon czy tablet,
  • generuje raporty dotyczące User Experience, czyli doświadczeń użytkownika (przede wszystkim szybkość wyświetlania).
Przeczytaj również:  Black Hat SEO – 7 technik pozycjonowania, których musisz unikać

Jak widzisz, narzędzie oferuje całkiem sporo. Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej na jego temat. 

Poznaj kondycję swojej strony w kilka chwil. Zrób audyt SEO

Dla kogo jest Search Console?

Jak zapewniają twórcy, wielofunkcyjność GSC sprawia, że jest to niezwykle przydatne narzędzie dla:

  • przedsiębiorców, którzy mają stronę internetową,
  • specjalistów od SEO
  • specjalistów od e-marketingu,
  • administratorów witryn,
  • osób zajmujących się programowaniem.

Czyli dla wszystkich, którzy mają własną stronę internetową i planują ją rozwijać.

Jak wykorzystać Google Search Console?

Żeby zrobić audyt strony w GSC, musisz mieć konto Google. Jeśli jeszcze go nie masz, wskazówki na temat tworzenia znajdziesz na Konto Google – pomoc

Następnie przychodzi czas na dodawanie witryny do GSC, by to zrobić: 

  • zweryfikuj własność witryny, w tym celu możesz użyć pliku HTML, tagu HTML, menadżera tagów Googe, kodu śledzenia Google Analytics, albo poprosić o pomoc dostawcę domeny,
  • w panelu Google Search Consol wybierz “Weryfikuj” i gotowe. 

GSC a wpływ na pozycjonowanie

Narzędzie Google pozwala na podstawową i zaawansowaną analizę strony internetowej. Ze szczególnym uwzględnieniem elementów, które mają wpływ na pozycję witryny w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Im lepiej zoptymalizowana strona przy pomocy GSC, tym lepszy ranking w Google, a co za tym idzie – więcej użytkowników.

Usługa uchodzi za jedną z najbardziej wiarygodnych i miarodajnych. Pomaga wskazać elementy wymagające naprawy na początku działań. A także umożliwia monitorowanie efektów wprowadzonej strategii.

Informuje o ewentualnych problemach z indeksowaniem strony, takich jak: błędy 404, problemy z mapą strony (sitemap) czy niezgodności z wytycznymi Google dla webmasterów.

GSC pozwala testować i optymalizować witrynę pod kątem działania na urządzeniach mobilnych, co ma kluczowe znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Umożliwia także analizę struktury linków prowadzących do witryny oraz monitorowanie linków zwrotnych (tzw. backlinków).

Zrób audyt SEO

Panel Google Search Console – co daje?

Pozycjonowanie strony internetowej nie należy do łatwych zadań. Wymaga wiedzy i doświadczenia. Jednak dzięki GSC możesz znacznie ułatwić sobie pracę w tym zakresie.

Dzięki rozbudowanemu panelowi lepiej zrozumiesz działanie robotów wyszukiwarki. Dowiesz się, jakie elementy są najważniejsze przy ocenie strony. Ogromną zaletą korzystania z GSC jest możliwość analizy wydajności poszczególnych podstron w obrębie Twojej witryny, a co się z tym wiąże – efektywniejszego planowania i realizacji przyszłych strategii.

To, w jaki sposób będziesz korzystał z narzędzia Google, zależy od Twojej roli i potrzeb. Twórcy poradników wymieniają 4 podstawowe typy użytkowników:

  • osoby, które mają mało czasu na zarządzanie stroną,
  • użytkownicy początkujący, którzy chcą się uczyć,
  • zaawansowani specjaliści od SEO,
  • webmasterzy, czyli twórcy stron WWW.

Jak działają narzędzia Google – podsumowanie

Jak widzisz, przydatne narzędzia Google mogą odmienić Twoje postrzeganie optymalizacji strony WWW i pomóc w realizacji biznesowych celów, niezależnie, czy prowadzisz własną witrynę czy sklep internetowy. 

Zmiany poprawiające pozycjonowanie będą znacznie łatwiejsze do wdrożenia, gdy poznasz dane dotyczące strony. Wówczas masz pełny obraz kondycji swojego adresu i widzisz jak na dłoni elementy wymagające poprawy. Nic więc dziwnego, że GSC jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań wśród webmasterów. 

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here