Jak dobierać hashtagi na Instagramie? Triki, dzięki którym zwiększysz zasięgi

0
746

hashtag instagram

Hashtagi to ważny element publikacji na Instagramie, który w dużym stopniu decyduje o zasięgu danego posta. Wybierasz zdjęcie lub film, tworzysz opis i nie wiesz, jakie dobrać znaczniki? Ostatecznie dodajesz kilka losowych, które wydają Ci się popularne i skuteczne? Czas to zmienić. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak wybierać odpowiednie hashtagi. Dowiedz się, co zrobić, aby docierać ze swoimi treściami do większej liczby użytkowników. 

Spis treści

1. Jakie funkcje pełnią hashtagi i dlaczego są tak ważne?

2. Jakich znaczników używać?

3. Jak duże hashtagi wybierać?

4. Wybór hashtagów – czego nie robić?

5. Ile hashtagów stosować w jednym poście?

Jakie funkcje pełnią hashtagi i dlaczego są tak ważne?

Dzięki hashtagom na Instagramie zdjęcia zyskują lepsze zasięgi. Hashtagi służą bowiem do szukania zdjęć o konkretnej tematyce. Można je obserwować, podobnie jak konto na Instagramie. Ludzie wyszukują po tagach treści, które ich interesują. Jeśli będziesz więc oznaczać odpowiednimi znacznikami swoje posty czy Reelsy (rolki), to będą one miały szansę dotrzeć do większej liczby odbiorców – w tym również do osób, które jeszcze nie obserwują Twojego profilu, a których interesują Twoje treści. 

Warto też dodać, że hashtagi mogą Ci się przydać do monitorowania konkurencji. Możesz za ich pomocą sprawdzić, jak inni się komunikują, co jest teraz na topie i jakie są najnowsze trendy w Twojej branży. 

Dodawanie hashtagów na Instagramie co prawda nie jest obowiązkowe, ale jak widać, zdecydowanie się opłaca. Jak już wspomnieliśmy, hashtagi mogą pomóc wyszukać użytkownikom Twoje posty. Pojawia się jednak problem – twórców i właścicieli kont, którzy chcą osiągnąć ten sam efekt, jest bardzo wielu. Jak więc wybić się ze swoimi treściami, wykorzystując potencjał hashtagów? 

Wybierając znaczniki, trzeba dbać o to, aby były: dopasowane do tematyki zdjęcia/grafiki/filmiku, nie za małe i nie za duże oraz bezpieczne. Co to oznacza? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu.

marketing_lokalny_v1

Przeczytaj również:  Facebook wprowadza łatwiejszy sposób na komunikację z potencjalnymi klientami poprzez Messenger

Jakich znaczników używać?

Hashtagi nie mogą być przypadkowe. Muszą być przede wszystkim dopasowane do tematu zdjęcia i wskazywać, czego można się spodziewać po danej publikacji. Warto pod jednym postem używać zarówno ogólnych znaczników związanych z danym tematem, jak i bardziej szczegółowych. 

Dodawaj hashtagi, które będą opisywać to, co znajduje się na zdjęciu oraz będą dopasowane do Twojej marki i branży. Możesz też stworzyć swój unikalny hashtag, który będzie się kojarzył tylko z Twoją firmą.

Hashtagi możesz wyszukiwać i sprawdzać, wpisując je po prostu w pole wyszukiwania na Instagramie. Pomysły warto czerpać też z innych kont – podglądaj, czego używają inne osoby, prowadzące podobny rodzaj działalności co Ty. Jeśli wciąż masz problem z wyborem odpowiednich hashtagów, możesz skorzystać z różnych narzędzi, jak np. TagsFinder

Jak duże hashtagi wybierać?

Kiedyś powszechną praktyką było stosowanie dużych, czyli tych najpopularniejszych hashtagów, których liczba wynosi miliardy (np. #love) czy setki milionów (np. #beautiful, #friends, #travel). Dziś lepiej już jednak używać tych największych. Dlaczego? Otóż liczba zdjęć z takimi znacznikami w sekcji ,,Ostatnie’’ rośnie w bardzo szybkim tempie. Zanim ktokolwiek zdąży zauważyć Twój post, może on zniknąć w gąszczu pozostałych. Trudno więc tutaj wybić się ze swoją treścią.

Zastanawiasz się, jaką maksymalną wielkość powinny mieć skuteczne hashtagi? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli dopiero rozkręcasz swój profil na Instagramie, lepiej dobieraj takie, które nie przekraczają 250-500 tysięcy użyć. Nie jest to jednak sztywna reguła. Wiele zależy od wielkości konta i poziomu zaangażowania osób obserwujących. Może się okazać, że Twój maksymalny próg to np. 100 tysięcy. Testuj więc i sprawdzaj, z jakimi hashtagami uzyskujesz najlepsze rezultaty. Lepiej jednak zrezygnuj z eksperymentów z hashtagami miliardowymi.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Z drugiej strony hashtagi nie powinny być zbyt małe i niszowe (np. poniżej 10 tysięcy użyć). Jeśli z hashtagu korzysta mało osób, to prawdopodobnie też niewielu użytkowników go szuka. Są jednak wyjątki od tej zasady.

Przeczytaj również:  Co to jest TikTok? Czyli nie samym YouTube człowiek żyje!

Małego hashtagu możesz używać, jeśli:

  • hashtag jest związany z Twoją marką i służy do identyfikacji, a nie budowania zasięgu,
  • znacznik jest związany z jakimś wydarzeniem, konkursem lub inną organizowaną akcją na Instagramie,
  • mało popularny hashtag znajdzie się wśród wielu większych.

Można też stwierdzić, że za pomocą małego hashtagu można trafiać precyzyjnie w daną grupę docelową. Pojawia się tylko pytanie, czy ta grupa odbiorców wie o tym znaczniku i wyszukuje za jego pomocą treści na Instagramie. Zawsze warto to przetestować. 

Hashtagi_poradnik

Wybór hashtagów – czego nie robić?

Źle dobrane hashtagi mogą tylko zaszkodzić Twojemu profilowi na Instagramie. Warto więc znać dość częste błędy i ich unikać. 

  • Nie używaj zbanowanych hashtagów

Ze względu na nadużycia Instagram blokuje tymczasowo niektóre hashtagi. Nie można ich obserwować, a posty, które je zawierają, nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc użyjesz zbanowanego znacznika, ktoś, kto nie jest Twoim obserwatorem, nie zobaczy Twojego zdjęcia. Unikaj więc takich tagów, aby nie tracić zasięgów.

Jak sprawdzić, czy hashtag nie został przypadkiem zbanowany? Wystarczy wpisać go w wyszukiwarkę na Instagramie. Jeśli jest zablokowany, pojawi się komunikat: ,,Ostatnie posty z [#hashtag] są ukryte, ponieważ niektóre posty mogą nie przestrzegać zasad społeczności Instagramu”. Przykład poniżej:

zablokowany_hashtag

Listę aktualnie zbanowanych hashtagów można też sprawdzić na stronie Kicksta

Warto też wiedzieć, że część hashtagów Instagram usunął na stałe (np. #sexy czy #fuck). Najczęściej są to słowa właśnie związane z pornografią, przemocą, rasizmem bądź innymi kontrowersyjnymi tematami. Takich hashtagów nie da się nawet wyszukać. 

  • Nie stosuj ciągle tych samych hashtagów

Czy wiesz, że używanie ciągle tych samych hashtagów powoduje obniżenie zasięgów? Instagram taką praktykę może odczytać jako spam. Dodawanie znaczników na zasadzie kopiuj-wklej nie jest więc dobrym pomysłem. Warto stworzyć sobie gotowe zestawy hashtagów dla danego tematu i stosować je naprzemiennie. 

  • Unikaj znaczników, które nic nie mówią
Przeczytaj również:  Facebook Dating, czyli kiedy umówimy się na randkę przez Facebook’a?

Niektóre hashtagi są duże i przy tym zbyt ogólne (np. #love, #happy, #beautiful). Może się pod nimi kryć niemal wszystko – wiele niepowiązanych ze sobą rzeczy i tematów. Każdy może rozumieć takie słowa w inny sposób. Unikaj więc takich hashtagów, bo ani nie powiększą one Twojego zasięgu, ani nie dotrą do użytkowników zainteresowanych konkretną tematyką. Stosuj więc hashtagi bardziej precyzyjne.

Hashtagi_błędy

Ile hashtagów stosować w jednym poście?

Instagram pozwala dodawać do 30 hashtagów w jednym poście. Można wykorzystywać tę maksymalną liczbę, ale nie trzeba. Jedni mówią, że im więcej tagów, tym lepiej. Drudzy są zdania, że optymalna liczba znaczników to 7-15. Nie ma tutaj jednak jednej reguły. Radzimy, aby testować i sprawdzać statystyki. Pewne jest, że hashtagi powinny być jakościowe i ściśle związane z publikowaną treścią.

Hashtagi można dodawać w opisie pod zdjęciem/grafiką lub w komentarzu. Niektórzy stosują ten drugi wariant, aby znaczników nie było widać pod zdjęciem. Możesz wykorzystać ten trik, jeśli zależy Ci, aby Twój opis był krótki i atrakcyjny.

Na koniec warto wspomnieć, że hashtagi to wyłącznie dodatek, który pomaga zdobyć zasięgi. Trzeba jeszcze oczywiście pamiętać o jakościowej i wartościowej treści. Zadbaj więc o ciekawe i estetyczne zdjęcia oraz angażujące opisy. 

Promuj swoją firmę

Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu komunikacji w Social Mediach? Poznaj ofertę WeNet. Doradcy internetowi stworzą dla Ciebie odpowiednio dopasowaną strategię i zrealizują działania promocyjne. W ten sposób dotrzesz do nowych potencjalnych klientów i zwiększysz rozpoznawalność własnej firmy.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here