
Hashtagi to ważny element publikacji na Instagramie, który w dużym stopniu decyduje o zasięgu danego posta. Wybierasz zdjęcie lub film, tworzysz nowe treści i nie wiesz, jakie dobrać znaczniki? Ostatecznie dodajesz kilka losowych, które wydają Ci się popularne i skuteczne? Czas to zmienić. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak znaleźć odpowiednie hashtagi. Dowiedz się, co zrobić, aby docierać ze swoimi treściami do większej liczby użytkowników.
Jakie funkcje pełnią hashtagi na Insta i dlaczego są tak ważne?
Publikujesz posty? Zastanawiasz się, czy warto używać hashtagów? Dzięki nim na Instagramie i w innych Social Mediach zdjęcia zyskują lepsze zasięgi.
Hashtagi służą bowiem do szukania zdjęć o konkretnej tematyce. Można je obserwować, podobnie jak konto na Instagramie. Użytkownicy wyszukują po tagach treści, które ich interesują. Jeśli będziesz więc oznaczać odpowiednimi znacznikami swoje nowe posty czy Reelsy (rolki), to będą one miały szansę dotrzeć do większej liczby odbiorców – w tym również do osób, które jeszcze nie obserwują Twojego profilu, a których interesują Twoje materiały.
Musimy też wspomnieć, że warto używać hashtagów do monitorowania konkurencji. Możesz za ich pomocą sprawdzić, jak inni się komunikują, co jest teraz na topie i jakie są najnowsze trendy w Twojej branży.
Dodawanie hashtagów na Instagramie co prawda nie jest obowiązkowe, ale jak widać, zdecydowanie się opłaca. Jak już wspomnieliśmy, tagi mogą pomóc wyszukać użytkownikom Twoje posty. Pojawia się jednak problem – twórców i właścicieli kont, którzy chcą osiągnąć ten sam efekt, jest bardzo wielu. Jak więc wybić się ze swoimi treściami i uzyskać większe zaangażowanie, wykorzystując potencjał hashtagów?
Wybierając znaczniki, trzeba dbać o to, aby były: dopasowane do tematyki zdjęcia/grafiki/filmiku, nie za małe i nie za duże oraz bezpieczne. Co to oznacza? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu.
Właściwe znaczniki – jak skutecznie dobrać do nowych treści?
Dodawanie hashtagów nie może być przypadkowe. Musisz je przede wszystkim dopasować do tematu zdjęcia i wskazać, czego można się spodziewać po danej publikacji. Warto pod jednym postem używać zarówno ogólnych znaczników związanych z danym tematem, jak i bardziej szczegółowych. Doceni to z pewnością algorytm Instagrama.
Używaj hashtagów, które będą opisywać to, co znajduje się na zdjęciu oraz będą dopasowane do Twojej marki i branży. Możesz też stworzyć swój unikalny znacznik, który będzie się kojarzył tylko z Twoją firmą.
Aby znaleźć odpowiednie hashtagi, możesz wpisać je po prostu w pole wyszukiwania popularnych mediów społecznościowych. Pomysły warto czerpać też z innych kont – podglądaj, czego używają inne osoby, prowadzące podobny rodzaj działalności co Ty. Możesz też przejrzeć najpopularniejsze posty w danej tematyce. Jeśli wciąż masz problem z wyborem, jakich warto używać hashtagów, to możesz skorzystać z różnych narzędzi, jak np. TagsFinder.

Jak duże hashtagi wybierać?
Kiedyś powszechną praktyką było stosowanie popularnych hashtagów, czyli tych dużych, których liczba wynosi miliardy (np. #love, #photooftheday) czy setki milionów (np. #selfie, #photo, #travel).
Liczysz na większe zaangażowanie pod nową treścią? Dziś lepiej już jednak nie używać tych największych tagów. Dlaczego? Otóż liczba zdjęć z takimi znacznikami w sekcji ,,Ostatnie’’ rośnie w bardzo szybkim tempie. Zanim ktokolwiek zdąży zauważyć Twój post, może on zniknąć w gąszczu pozostałych. Trudno więc tutaj wybić się ze swoim wpisem.
Zastanawiasz się, jaką maksymalną wielkość powinny mieć hashtagi używane w Twoich postach? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi.
Jeśli dopiero rozkręcasz swój profil i od niedawna publikujesz posty, lepiej dobieraj takie, które nie przekraczają 250-500 tysięcy użyć. Dzięki temu mogą zobaczyć Cię nowi odbiorcy. Nie jest to jednak sztywna reguła. Wiele zależy od wielkości konta i poziomu zaangażowania osób obserwujących. Może się okazać, że Twój maksymalny próg to np. 100 tysięcy. Testuj więc i sprawdzaj, z jakimi zestawem hashtagów uzyskujesz najlepsze rezultaty.
Lepiej jednak zrezygnuj z eksperymentów z używaniem najpopularniejszych hashtagów z miliardowymi wynikami.
Jakie dobierać hashtagi na Instagramie?
Jakie są najlepsze hashtagi? Nie powinny być zbyt małe i niszowe (np. poniżej 10 tysięcy użyć). Jeśli z tagu korzysta mało osób, to prawdopodobnie też niewielu użytkowników go szuka. Nie mają ich też najpopularniejsze posty na platformie. Są jednak wyjątki od tej zasady.
Małego hashtagu możesz używać, jeśli:
- hashtag jest związany z Twoją marką i służy do identyfikacji, a nie budowania zasięgu,
- znacznik jest związany z jakimś wydarzeniem, konkursem lub inną organizowaną akcją w Social Media,
- mało popularny hashtag znajdzie się wśród wielu większych.
Można też stwierdzić, że przy pomocy małego hashtagu można trafiać precyzyjnie w daną grupę odbiorców. Pojawia się tylko pytanie, czy Ci użytkownicy wiedzą o tym znaczniku i wyszukują w ten sposób nowych treści. Zawsze warto to przetestować.

Wybór hashtagów – czego nie robić?
Wciąż zastanawiasz się, jak używać hashtagów? Źle dobrane mogą tylko zaszkodzić Twojemu profilowi na Instagramie. Warto więc znać dość częste błędy i ich unikać.
Uważaj na zbanowane hashtagi
Ze względu na nadużycia platforma blokuje tymczasowo niektóre tagi, choć nie istnieje oficjalna lista zbanowanych hashtagów. Nie można ich obserwować, a posty, które je zawierają, nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc użyjesz takiego znacznika, ktoś, kto nie jest Twoim obserwatorem, nie zobaczy Twojego zdjęcia. Unikaj więc takich tagów, aby nie tracić zasięgów.
Jak sprawdzić, czy używasz odpowiednich hashtagów? Wystarczy wpisać konkretny tag w wyszukiwarkę na Instagramie. Jeśli jest zablokowany, pojawi się komunikat: „Ostatnie posty z [#hashtag] są ukryte, ponieważ niektóre posty mogą nie przestrzegać zasad społeczności Instagramu”. Przykład poniżej:

Listę aktualnie zbanowanych hashtagów można też sprawdzić na stronie Kicksta.
Warto też wiedzieć, że część hashtagów Instagram usunął na stałe (np. #sexy czy #fuck). Najczęściej są to słowa właśnie związane z pornografią, przemocą, rasizmem bądź innymi kontrowersyjnymi tematami. Takich hashtagów nie da się nawet wyszukać.
Staraj się używać różnych hashtagów
Czy wiesz, że używanie ciągle tych samych hashtagów powoduje obniżenie zasięgów? Algorytm Instagram taką praktykę może odczytać jako spam. Dodawanie znaczników na zasadzie kopiuj-wklej nie jest więc dobrym pomysłem. Warto stworzyć sobie gotowe zestawy hashtagów dla danego tematu i stosować je naprzemiennie. To też nie pomaga, jeśli mają Cię odkryć nowi odbiorcy.
Unikaj znaczników, które nic nie mówią
Na liście popularnych hashatgów znajdziemy takie, które są duże i przy tym zbyt ogólne (np. #love, #instagram, #photo #happy). Może się pod nimi kryć niemal wszystko – wiele niepowiązanych ze sobą rzeczy i tematów. Każdy może rozumieć takie słowa w inny sposób. Unikaj więc takich hashtagów, bo ani nie powiększą one Twojego zasięgu, ani nie dotrą do grupy odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką. Stosuj więc hashtagi bardziej precyzyjne, aby uzyskać większe zaangażowanie.

Ile hashtagów stosować w jednym poście?
Dodawać hashtagi czy nie dodawać? Oto jest pytanie. Jak wynika z naszego doświadczenia i słów właścicieli platformy – warto używać odpowiednich tagów.
Instagram pozwala dodawać do 30 hashtagów w jednym poście. Można wykorzystywać tę maksymalną liczbę, ale wiemy, że raczej nie powinniśmy. Jedni mówią, że im więcej tagów, tym lepiej. Drudzy są zdania, że optymalna liczba znaczników to 7-15. Nie ma tutaj jednak jednej reguły. Radzimy, aby testować i sprawdzać statystyki. Pewne jest, że hashtagi powinny być jakościowe i ściśle związane z publikowaną treścią.
Ważne! Obecnie rekomendowana liczba hashtagów to 3-5 (dopasowanych do publikowanych postów). Chodzi o jakość, a nie ilość!
Hashtagi działają zarówno dodane w opisie pod zdjęciem/grafiką, jak i w komentarzu. Niektórzy stosują ten drugi wariant, aby znaczników nie było widać pod zdjęciem. Możesz wykorzystać ten trik, jeśli zależy Ci, aby Twój opis był krótki i atrakcyjny.
Jak efektywnie używać hashtagów? Rekomendacje
Skuteczne użycie hashtagów na takich platformach jak Instagram wciąż jest skutecznym narzędziem, ale ta skuteczność zależy od jakości, a nie ilości. Instagram, w październiku 2024 roku, podał jasne wytyczne dotyczące ich stosowania, które warto wdrożyć:
- Optymalna liczba hashtagów – zamiast dodawać długie listy tagów, skup się na 3-5 dobrze dobranych, które pasują do treści posta.
- Dopasowanie znaczników – hashtagi działają, jeśli są bezpośrednio związane z tematem wpisu. Tylko wtedy mają szansę dotrzeć do osób naprawdę zainteresowanych danym zagadnieniem.
- Unikaj „oszukiwania” systemu – nie stosuj popularnych hashtagów, które nie mają nic wspólnego z treściami. Takie działania mogą zmniejszyć zaangażowanie i zasięg.
Na koniec warto wspomnieć, że skuteczne użycie hashtagów to wyłącznie dodatek, który pomaga zdobyć zasięgi i dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców. Trzeba jeszcze oczywiście pamiętać o jakościowej i wartościowej treści. Zadbaj więc o ciekawe i estetyczne zdjęcia oraz angażujące opisy.
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu komunikacji w Social Mediach? Poznaj ofertę . Doradcy internetowi stworzą dla Ciebie odpowiednio dopasowaną strategię i zrealizują działania promocyjne. W ten sposób dotrzesz do nowych potencjalnych klientów i zwiększysz rozpoznawalność własnej firmy.