Jak sprawdzić bezpieczeństwo strony internetowej?

0
252

Działalność online zapewnia mnóstwo możliwości. Internet wiąże się jednak również z wieloma zagrożeniami. Na niebezpieczeństwo narażeni są nie tylko internauci, ale też witryny WWW. Cyberprzestępcy atakują także duże i dobrze zabezpieczone przedsiębiorstwa. Choć może Ci się wydawać, że w przypadku korporacji skala ataku jest zdecydowanie większa, to małe i średnie biznesy również powinny zadbać o odpowiednią ochronę. Jak sprawdzić bezpieczeństwo strony? Przeczytaj i dowiedz się więcej.  

Bezpieczeństwo strony WWW – dlaczego jest ważne?

Cyberprzestępcy czyhają na użytkowników w różnych miejscach sieci. Nie inaczej jest w przypadku wszelkich witryn WWW. Choćby dlatego bezpieczeństwo strony WWW jest jednym z najważniejszych aspektów, o które musisz zadbać.

Wiele osób korzysta z różnych portali, nie zdając sobie sprawy z potencjalnych zagrożeń internetowych, jakie mogą się z nimi wiązać. Okazuje się bowiem, że udany atak hakerski czy zainfekowanie wirusem może prowadzić do poważnych konsekwencji. Będzie to np. wyłudzenie danych, nieprawidłowe działanie witryny, zainstalowanie wtyczek o różnym przeznaczeniu, wysyłanie spamu (co może mieć wpływ na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania Google).

Co więcej, negatywne skutki braku zabezpieczeń mogą powodować utratę zaufania odwiedzających. Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że to właśnie dane do logowania czy hasła są najcenniejszym łupem dla hakerów. Warto więc zapobiegać cyberatakom i zadbać o bezpieczeństwo witryn. Przekonaj się, jak wygląda sprawdzanie strony internetowej.

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – lipiec 2022
www_korzeniowski

Sprawdź swoją stronę internetową – odkryj, co zapewnia bezpieczeństwo witryn

Będąc właścicielem strony internetowej, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że jest ona często miejscem pierwszego kontaktu klienta z Twoją firmą. Warto więc o nią dbać i regularnie sprawdzać, czy jest bezpieczna. Te działania są niezbędne, jeśli chcesz, aby potencjalni klienci korzystali z Twojej witryny i jej zaufali. Dowiedz się, jak to zrobić!

1. Zweryfikuj certyfikat SSL

Od czego możesz zacząć sprawdzanie strony? Najlepiej od fundamentów, a jednym z nich jest z pewnością certyfikat SSL. Ten elektroniczny dokument potwierdza tożsamość witryny oraz jej właściciela. Powszechnie przyjęty standard szyfrowania danych okazuje się szczególnie ważny w przypadku e-commerce, ponieważ sklepy internetowe wymagają od użytkowników podania wrażliwych informacji.

Certyfikat bezpieczeństwa potwierdza więc autentyczność strony. Aby sprawdzić, czy dana witryna korzysta z takiego zabezpieczenia, wystarczy przyjrzeć się adresowi URL strony oraz zwrócić uwagę na symbol kłódki obok niego. Dodatkowo bezpieczne serwisy mają wdrożony protokół HTTPS zamiast HTTP.

Klikając na symbol kłódki (który stanowi element adresu strony), można uzyskać więcej informacji na temat certyfikatu witryny, takich jak jego ważność, dane wystawcy oraz poziom szyfrowania.

2. Wykorzystaj narzędzia do sprawdzania stron internetowych

Istnieje wiele programów online, które umożliwiają szybkie i łatwe sprawdzenie strony internetowej. Należą do nich także narzędzia przeglądarki. Jednym z nich jest Bezpieczne Przeglądanie Google. Wystarczy wpisać adres witryny w polu wyszukiwania, aby otrzymać informację, czy dana domena jest uważana za bezpieczną, czy też może stanowić zagrożenie dla jej użytkowników.

3. Wypróbuj darmowy audyt SEO (analiza strony internetowej)

Oczywiście w sieci dostępnych jest wiele narzędzi do sprawdzania stron internetowych. W tym celu można wykorzystać również bezpłatny audyt SEO. Wbrew pozorom tego rodzaju rozwiązanie pozwala nie tylko prowadzić monitoring pozycji stron, ale również dowiedzieć się więcej o zabezpieczeniach witryny.

Przeczytaj również:  Jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego?

Automatyczny audyt SEO możesz wykorzystać (podobnie jak oprogramowanie antywirusowe) do regularnego skanowania swojej witryny w celu wykrycia ewentualnych złośliwych plików. Zdobyte informacje możesz wykorzystać do optymalizacji strony internetowej.  

4. Zapoznaj się z polityką prywatności

Kolejnym ważnym elementem, którego wymaga sprawdzenie strony WWW, jest jej polityka prywatności. Ważne, aby zwrócić uwagę na to, jakie informacje zbiera dana witryna oraz w jaki sposób są one przetwarzane, przechowywane i zabezpieczone. Pamiętaj, że tego rodzaju dokument stanowi potwierdzenie, że właściciel strony dba o bezpieczeństwo użytkowników.  

Chcesz sprawdzić politykę prywatności strony internetowej? Zobacz, czy dokument jest dostosowany do obowiązujących przepisów, takich jak RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). Niezwykle istotne jest również, aby tego rodzaju informacje były łatwo dostępne dla użytkowników, którzy chcą dowiedzieć się więcej o tym, jakie informacje są gromadzone i w jaki sposób się je wykorzystuje.

5. Przekonaj się, kto jest właścicielem strony internetowej

Nie od dziś wiadomo, że przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług lub produktów oferowanych przez daną witrynę, warto również ocenić reputację firmy, która za nią stoi. Można to zrobić, szukając opinii innych użytkowników w Internecie, sprawdzając, czy przedsiębiorstwo posiada aktualne dane kontaktowe oraz czy marka jest zarejestrowana w odpowiednich instytucjach, takich jak Krajowy Rejestr Sądowy.

W ramach weryfikacji firmy, warto ponadto sprawdzić, czy posiada ona wyróżnienia przyznane przez renomowane organizacje zajmujące się bezpieczeństwem w sieci. Certyfikat witryny (nie tylko ten oznaczony symbolem kłódki) to potwierdzenie, że strona gwarantuje bezpieczne połączenie z serwerem WWW.   

Przeczytaj również:  Struktura strony WWW – jak ją zaplanować?

6. Sprawdź aktualność danych kontaktowych

Każda wiarygodna strona internetowa musi zawierać aktualne informacje. To bowiem jedna z pierwszych rzeczy, na które zwracają uwagę użytkownicy podczas odwiedzania witryny. Dbając o aktualność danych, budujesz w internautach pewność, że mogą łatwo skontaktować się z firmą oraz uzyskać potrzebną wiedzę. Co powinno znaleźć się w zakładce „Kontakt”? Oto kilka kluczowych elementów: adres e-mail, numer telefonu, fizyczny adres siedziby, dane właściciela strony czy odnośniki do Social Media marki.

7. Skontroluj adres URL strony

Wciąż niewielka liczba użytkowników wie, że weryfikowanie adresów to jedna z fundamentalnych praktyk, które należy stosować, aby zapewnić bezpieczeństwo danych logowania czy innych informacji w sieci. Jako właściciel witryny również musisz na bieżąco kontrolować, czy hakerzy nie próbowali wpłynąć na poszczególne elementy Twojej domeny.

Poprawny adres URL to jeden z fundamentów, które zapewniają bezpieczeństwo strony internetowej.

Pokaż swoją firmę z dobrej strony jak Robert Korzeniowski

Bezpieczna strona internetowa – podsumowanie

Wiesz już, jakie są zagrożenia strony internetowej oraz jak przekonać się, czy jest ona odpowiednio chroniona. Dla uporządkowania wiedzy warto podkreślić, że aby sprawdzić daną witrynę, należy zwrócić uwagę na takie elementy jak: szyfrowanie danych, polityka prywatności i RODO, informacje o właścicielu domeny, aktualność danych, poprawny adres URL czy certyfikat SSL. Warto również skontrolować, czy dana strona korzysta z usług renomowanego dostawcy hostingu, który dba o bezpieczeństwo swoich serwerów.

Chcesz skorzystać z zalet tworzenia stron internetowych, ale nie masz czasu zająć się tym samodzielnie? Skorzystaj ze wsparcia doradców WeNet. Bezpieczeństwo to fundament usługi 5starWeb. Już teraz poznaj szczegóły oferty i przekonaj się, jak wiele specjaliści mogą zrobić dla Twojego biznesu.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak pisać teksty na stronę WWW?
Następny artykuł10 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych w Polsce i na świecie

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here