Reguły gry w mediach społecznościowych – oto dlaczego tracisz zasięgi!

0
426
Reguly_gry_w_mediach_spolecznosciowych

Pozyskiwanie odbiorców to cel każdego biznesu. Zgodnie z zasadą „bądź tam, gdzie Twoi klienci” warto więc promować swoją firmę w mediach społecznościowych. Obecność na Facebooku czy Instagramie nie zawsze przynosi jednak zadowalające efekty. Szczególnie gdy Twoje posty docierają do niewielkiej grupy użytkowników. Sprawdź, dlaczego możesz mieć ograniczone zasięgi w Social Mediach i poznaj kilka skutecznych sposobów, aby nie zniknąć z tablicy swoich obserwujących.

Czym jest zasięg w Social Mediach i jak o niego walczyć?

Firmy chętnie korzystają z mediów społecznościowych, aby zwiększyć świadomość marki w sieci i przyciągać potencjalnych klientów. Obecność na Facebooku, Instagramie czy TikToku pozwala też skutecznie informować o prowadzonych kampaniach i nowej ofercie.

O sukcesie w Social Mediach nie świadczą jednak same statystyki dotyczące obserwujących, a dopiero liczba zaangażowanych fanów, którzy tworzą lojalną i aktywną społeczność. Kluczowy okazuje się zasięg, czyli w przypadku popularnych portali liczba unikalnych odbiorców, którzy widzą Twoje treści.

Istnieją 2 rodzaje zasięgu: organiczny i płatny. O pierwszy z nich walczysz poprzez atrakcyjne wpisy. W przypadku drugiego kupujesz reklamę, aby sponsorować przygotowane treści np. poprzez kampanie Facebook Ads. Oba stanowią jeden z najważniejszych wskaźników skuteczności działań na Instagramie, TikToku czy LinkedIn.

marketing_lokalny_v2

Dlaczego masz ograniczone zasięgi w mediach społecznościowych?

Prowadzenie firmowych fanpage’y to często nie lada wyzwanie. Przede wszystkim dlatego, że musisz rywalizować z coraz większą konkurencją nie tylko o uwagę użytkowników, ale również o zasięgi. Pamiętaj, że niemożliwa jest sytuacja, w której wszyscy obserwatorzy widzą każdy Twój post na swojej tablicy.

Dzielisz się z fanami na Facebooku, Instagramie czy TikToku wartościowymi treściami, a mimo to publikowane wpisy nie generują dużego zaangażowania? Przyczyną spadku zasięgów może być tzw. shadowban. Nie jest to oficjalny termin, ale odnosi się do swego rodzaju kary, którą w Social Mediach nakłada się na właścicieli profili, którzy nie postępują zgodnie z zasadami. Może objawić się poprzez:

  • gwałtowny i dramatyczny spadek zaangażowania np. polubień czy komentarzy,
  • nagłe zmniejszenie liczby obserwujących firmowy fanpage,
  • brak możliwości skorzystania z wybranych funkcji portalu i konta,
  • ukrycie nazwy fanpage’a lub hasztagu w sugestiach wyszukiwania.
Przeczytaj również:  Jak zrobić reklamę na Facebooku? 

Bez względu na to, czy na Twój fanpage został nałożony shadowban, czy też zasięg treści został ograniczony z innego powodu, to warto przekonać się, co możesz zmienić, aby temu zapobiec.

oznaki_shadowbana_w_social_mediach

Największe błędy w Social Mediach, przez które tracisz zasięgi

Zastanawiasz się, dlaczego masz ograniczone zasięgi w mediach społecznościowych? Oto lista problemów związanych z algorytmem i treścią, które sprawiają, że coraz trudniej jest Ci dotrzeć ze swoimi postami do większej publiczności. Sprawdź, czy je popełniasz i przekonaj się, jak to naprawić.

Naruszasz zasady społeczności

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że każda z platform, z której korzystasz, ma własne zasady społeczności. Dzięki nim zachowana jest większa kontrola nad publikowaną w Social Mediach treścią. Zazwyczaj wytyczne zabraniają działań niezgodnych z prawem oraz zakazują dezinformacji, mowy nienawiści czy nagości.

Jeśli naruszysz choćby jedną z powyższych zasad, to najprawdopodobniej Twoje konto zostanie zbanowane, a opublikowane posty usunięte. Pamiętaj, że również sami użytkownicy mogą zgłaszać treści, które uważają za nieodpowiednie. Instagram czy Facebook mogą w rezultacie podjąć działania, aby ograniczyć zasięg takiego wpisu, a nawet całego konta.

Rozwiązanie – stosuj się do wytycznych portalu społecznościowego, z którego korzystasz i publikuj treści, co do których masz pewność, że nie naruszają regulaminu. Pamiętaj, że nawet te posty, które jawnie nie łamią zasad, a są nieodpowiednie dla odbiorców, mogą mieć ograniczoną widoczność.

Używasz niedozwolonych hasztagów

Zdajemy sobie sprawę, że trudno zwiększyć zasięg konta w Social Mediach bez wykorzystania hasztagów. Ważne jest jednak, aby używać tylko tych odpowiednich. Umieszczenie w poście niedozwolonych tagów sprawia, że nie jest on widoczny dla internautów. Wpisy ze zbanowanymi znacznikami nie pojawiają się ani w wynikach wyszukiwania, ani w rekomendacjach.

Rozwiązanie – musisz pamiętać, że nie istnieje oficjalna lista zakazanych hasztagów. Nie oznacza to jednak, że nie możesz sprawdzić, które z fraz mogą wpłynąć na zmniejszenie zasięgów Twojego wpisu. Wystarczy, że wyświetlisz stronę konkretnego tagu – tak jak w poniższym przykładzie, powinny się na niej znaleźć zakładki „Najpopularniejsze”, „Ostatnie” i „Reels” oraz niebieski przycisk umożliwiający obserwowanie.

hasztag na Instagramie

W przypadku niedozwolonych hasztagów możesz zobaczyć stronę podobną do tej poniżej dla #tag4like. Taki komunikat oznacza, że znacznik został zbanowany i należy go usunąć z treści posta przed publikacją, aby uzyskać lepszy zasięg. Portale społecznościowe okresowo aktualizują listy z zakazanymi frazami, więc warto regularnie śledzić statystyki firmowego fanpage’a.

przyklad_zbanowanego_hasztagu_na_Instagramie

Stale korzystasz z tych samych znaczników

Zdajemy sobie sprawę, że znalezienie odpowiednich tagów do postów, które mogą wpłynąć na poprawę zasięgu to zadanie czasochłonne i pracochłonne. Jednak używanie tych samych hasztagów w każdym wpisie może zostać uznane za spam. Pamiętaj, że portale takie jak Instagram czy Facebook nie lubią powtarzających się treści i dotyczy to również grup oznaczeń.

Przeczytaj również:  Instagram testuje uproszczenie procedury odzyskiwania „ukradzionych” kont

Rozwiązanie: nie powinieneś dołączać tych samych 20 hasztagów za każdym razem, gdy publikujesz w Social Mediach. Nie oznacza to jednak, że nie możesz promować markowych znaczników lub tych związanych z konkretną kampanią. Wystarczy, że przygotujesz listę kilkudziesięciu tagów dotyczących tematyki Twojego profilu i będziesz korzystać z nich naprzemiennie.

Promuj swoją firmę

Zachowujesz się, jak bot

Nie musisz używać bota, aby portal społecznościowy taki jak np. Instagram czy Facebook uznał Twój fanpage za źródło spamu, czyli niskiej jakości treści. Jak się okazuje, wszelkie metody, dzięki którym w nienaturalny sposób rozbudowujesz swój profil, mogą zostać ukarane zarówno shadowbanem, jak i utratą konta. Oto kilka zachowań, których musisz unikać w Social Mediach:

  • korzystanie z tagu, który nagle zyskał popularność,
  • używanie zbyt wielu hasztagów we wpisach,
  • zbyt szybkie wykonywanie czynności czy wchodzenie w interakcję,
  • za częste publikacje i przekraczanie limitów portalu np. liczby polubień.

Rozwiązanie – przede wszystkim upewnij się, że Twój profil wygląda jak konto legalnej marki i uzupełnij wszystkie pola. Zacznij również planować publikacje z wyprzedzeniem np. w Meta Business Suite – w ten sposób w odpowiednim momencie zostanie opublikowany zarówno wpis, jak i reklama na Facebooku czy Instagramie.

A choć limity są ustalane dla każdego konta indywidualnie, to pamiętaj, aby nie przekraczać 60 obserwowanych / usuniętych z obserwowanych, 60 komentarzy i 150 / 250 polubień na godzinę.

Usuwasz posty i publikujesz zawartość innych kont

Jednym z mitów, który powstał wokół publikowania treści w Social Mediach, jest ten, zgodnie z którym nie można edytować opublikowanego już wpisu. Oczywiście – całkowita zmiana tematyki posta może wpłynąć na zmniejszenie zasięgu, jednak nie tak bardzo, jak jego całkowite usunięcie. Podobny wpływ na wyniki może mieć udostępnianie zawartości innych kont na swoim profilu.

Rozwiązanie – jeśli chcesz dodać emotikonę lub musisz usunąć literówkę, to nie bój się edytować swoich postów. To dużo lepsze wyjście niż usunięcie wpisu. Staraj się również, aby oryginalna treść była podstawą Twojego profilu, a do udostępniania zawartości innych kont wykorzystaj takie funkcje jak np. narzędzia współpracy na Instagramie.

narzedzia_wspolpracy_na_Instagramie_Zapros_wspoltworce

Przykład narzędzia współpracy na Instagramie – Zaproś współtwórcę

Kopiujesz odpowiedzi i komentarze

Niekorzystny wpływ na zasięg w Social Mediach mogą mieć negatywne reakcje odbiorców na publikowane przez Ciebie treści. Podobny efekt uzyskasz, jeśli wpisy nie będą generowały żadnego zaangażowania i lojalności obserwujących. Co więcej, możesz dużo stracić, gdy przestaniesz odpowiadać na komentarze użytkowników lub postawisz na kopiowanie identycznych odpowiedzi.

Przeczytaj również:  Oglądanie filmów na YouTube za opłatą!

Rozwiązanie – aby generować zaangażowanie oraz zasięg, musisz inicjować dyskusję i reagować na aktywność odbiorców. W końcu komunikacja w mediach społecznościowych powinna być dwustronna. Brak odpowiedzi, identyczne komentarze czy prywatne wiadomości mogą z czasem zniechęcić Twoich obserwujących. Staraj się więc niestandardowo komentować, aby uniknąć podejrzenia o spam.

Poznaj również 10 trendów w Social Mediach i przekonaj się, jak skutecznie angażować odbiorców.

bledy_przez_ktore_tracisz_zasiegi

Jak poprawić zasięg w Social Mediach? Podsumowanie

Jak widzisz, aby uchronić się przed shadowbanem lub ograniczeniem zasięgów wystarczy postępować zgodnie z wytycznymi konkretnej platformy w mediach społecznościowych. Jeśli skorzystasz z wyżej wymienionych rozwiązań, to z pewnością unikniesz ograniczeń nakładanych na firmowy fanpage.

zasady_postepowania_po_shadowbanie

Gdy zaś Twoje konto zostało już ograniczone, to pamiętaj, że shadowban nie trwa wiecznie. Aby móc w pełni korzystać z platformy zrezygnuj z niedozwolonych praktyk, skontaktuj się z pomocą i zgłoś swój problem, przeanalizuj ostatnią aktywność, przejrzyj wytyczne społeczności i swoje hasztagi, ogranicz publikacje, usuń problematyczne treści oraz aplikacje korzystające z autobotów.

A jeśli chcesz zmaksymalizować zaangażowanie odbiorców, to nie możesz kupować obserwujących, polubień czy komentarzy. Co więcej, musisz dobrać formę przekazu i język do konkretnego medium oraz unikać przy tym zbyt obszernych treści (możesz postawić na materiały wizualne np. video). Swoje wyniki poprawisz, publikując w najlepszym czasie dla każdej platformy i korzystając z płatnej promocji np. Facebook Ads.

Co jeszcze możesz zrobić? Twórz treści angażujące odbiorców, stosuj wezwania do działania (CTA), nakłaniaj użytkowników do interakcji (przede wszystkim do udostępniania postów) oraz podejmij współpracę z influencerem lub autorytetem dla Twoich obserwujących. Warto również śledzić trendy i korzystać z nowych funkcjonalności oferowanych przez portale. Pamiętaj, aby udzielać się na kontach osób lub firm, które mają podobną grupę docelową.

To wszystko z pewnością wpłynie na wzrost zasięgu Twoich postów w mediach społecznościowych.

jak_zwiekszyc_zasiegi_firmowego_fanpagea

Chcesz zadbać o rozpoznawalność swojej firmy, ale potrzebujesz pomocy? Poświęć swój cenny czas na rozwój biznesu i podejmij współpracę z WeNet. Doradcy internetowi mają skuteczne sposoby na prezentację Twojej marki, produktu i usługi. W ramach oferty Marketing Lokalny zapewnią znacznie więcej niż promocja w Social Mediach. Wejdź na WeNet.pl i przekonaj się, co mogą zrobić dla Ciebie specjaliści.

Nowe wezwanie do działania
Rate this post
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykuł11 nieoczywistych funkcji Instagrama, które musisz odkryć
Następny artykuł5 zalet komunikacji z klientem przez video czat

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here