
Wyobraź sobie ogromną bibliotekę, w której codziennie pojawiają się miliony nowych książek i artykułów. Jak znaleźć w niej to, czego szukasz? Google ma na to sposób – swoje roboty indeksujące, które nieustannie przeczesują Internet. Googlebot zna właściwie każdy, ale czy wiesz, że istnieje także GoogleOther? Dlaczego powstał? Jak wpływa na indeksowanie stron internetowych i SEO? Jak można nim zarządzać za pomocą pliku robots.txt? Zanurzmy się w ten temat i odpowiedzmy na najważniejsze pytania.
Co to jest robot internetowy?
Czy wiesz, jak to się dzieje, że strony pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google? W rzeczywistości za tym skomplikowanym procesem stoją roboty indeksujące, znane również jako boty. Te programy automatycznie przeszukują i analizują treści dostępne w sieci, co pozwala na ich późniejsze wyświetlanie w SERP.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych robotów jest Googlebot, który od lat odgrywa ważną rolę w indeksowaniu stron internetowych. To właśnie dzięki niemu możemy szybko i łatwo znaleźć interesujące nas informacje. Skanuje on miliardy witryn, oceniając ich zawartość, a następnie dodaje je do indeksu Google.
Ostatnio jednak na horyzoncie pojawił się nowy gracz – GoogleOther. Choć nie jest tak bardzo znany, to zaczyna odgrywać coraz większą rolę w procesie określanym jako crawling.
Zrób audyt SEOGoogleOther – co to jest i czym się różni od Googlebota?
Googlebot to główny robot internetowy Google odpowiedzialny za indeksowanie stron internetowych. To on analizuje zawartość witryn i decyduje, które treści trafią do indeksu. Jednak w 2023 roku gigant z Mountain View zaprezentował nową jednostkę – GoogleOther, która miała odciążyć Googlebota i przejąć niektóre jego zadania.
Tak o zmianach pisał w tamtym czasie Gary Illyes analityk Google:
Dodaliśmy GoogleOther, do naszej listy crawlerów, co ostatecznie odciąży Googlebota. Ta zmiana nie ma wpływu na Ciebie, ale jest jednak interesująca. Optymalizując sposób i to, co Googlebot crawluje, chcieliśmy się upewnić, że zadania crawlujące Googlebota są używane wyłącznie wewnętrznie do budowania indeksu wykorzystywanego przez wyszukiwarkę. W tym celu dodaliśmy nowego crawlera, który zastąpi niektóre inne zadania Googlebota, takie jak crawlowanie na potrzeby badań i rozwoju. Nowy crawler korzysta z tej samej infrastruktury co Googlebot, więc ma te same ograniczenia i funkcje: limity obciążenia hosta, robotstxt (choć z innym tokenem agenta użytkownika), wersję protokołu http, rozmiar pobierania. To w zasadzie Googlebot pod inną nazwą.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Google ze wskazówkami dla deweloperów.
Co to w tej chwili oznacza dla właścicieli stron?
- GoogleOther pomaga w zbieraniu danych, które nie mają bezpośredniego wpływu na ranking.
- Odciąża głównego robota Google, co może poprawić efektywność indeksowania.
- Może analizować treści pod kątem nowych zastosowań, takich jak GoogleOther-Image czy GoogleOther-Video.
Jak działają roboty Google i jak można je kontrolować?
Działania robotów indeksujących można regulować poprzez plik robots.txt. To tutaj właściciele witryn mogą określić, które adresy URL mają być indeksowane, a które powinny zostać pominięte. Jeśli chcesz ułatwić robotom Google poruszanie się po Twojej stronie, warto zadbać jego poprawną konfigurację.
Dzięki niemu możesz:
- blokować dostęp Googlebota do określonych sekcji witryny,
- określać, które katalogi są dostępne dla robotów indeksujących,
- umożliwić i ułatwić robotom Google znajdowanie wybranych treści.
GoogleOther a pozycjonowanie stron internetowych
Czy opisywany robot indeksujący wpływa na SEO? Na chwilę obecną Google twierdzi, że GoogleOther nie ma bezpośredniego wpływu na ranking stron, ale może pomagać w analizie treści pod kątem nowych technologii, takich jak AI.
Jednak z doświadczenia wiemy, że każda zmiana w sposobie działania robotów indeksujących Google może wpłynąć na pozycjonowanie.
Dlatego warto śledzić aktualizacje i analizować ruch, zwłaszcza jeśli zależy Ci na skutecznym indeksowaniu witryny. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli GoogleOther nie wpływa bezpośrednio na ranking, jego działania mogą dostarczać cennych informacji o tym, jak wyszukiwarka interpretuje i ocenia zawartość stron internetowych.
Dla specjalistów SEO kluczowe jest zrozumienie, jak różne elementy algorytmu wyszukiwarki mogą oddziaływać na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Regularne monitorowanie zmian i dostosowywanie strategii pozycjonowania stron internetowych do nowych wytycznych może przynieść wymierne korzyści.
Warto również pamiętać, że algorytmy Google są stale udoskonalane, aby lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników, co może oznaczać, że narzędzia takie jak nowy robot wyszukiwarki będą miały coraz większe znaczenie w przyszłości.
Jak sprawdzić, czy GoogleOther odwiedza Twoją stronę?
Aby sprawdzić, czy nowy robot skanuje Twoją witrynę, warto przeanalizować logi serwera. Możesz tam znaleźć wpisy dotyczące działania różnych rodzajów robotów. Taka analiza pozwala na monitorowanie aktywności robotów i dostosowywanie strategii indeksowania w zależności od potrzeb Twojej strony.
Specjalne roboty Google – co warto o nich wiedzieć?
Jakie są jeszcze inne roboty indeksujące Google? O tych musisz wiedzieć:
- GoogleOther-Video – analizuje treści wideo,
- GoogleOther-Image – skanuje i indeksuje obrazy,
- roboty z Gemini – roboty AI odpowiedzialne za zbieranie danych do treningu modeli językowych.
Nowy robot internetowy – podsumowanie
Wiesz już, jak działają roboty Google. Choć rola nowego crawlera jest inna niż głównego robota wyszukiwarki, może mieć on wpływ na przyszłość wyszukiwania i analizowania treści.
Zależy Ci na dobrym pozycjonowaniu strony internetowej? Aby zapewnić sobie lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google, warto dbać o poprawne dodanie do indeksu, optymalizowanie mapy witryny czy stosowanie odpowiednich reguł pliku robots.txt.
Jeśli Twoja strona nie jest gotowa na zmiany, to skontaktuj się z naszymi ekspertami od SEO.