Co słychać na rynku e-commerce? Podsumowanie nowego raportu Gemius

0
584
rynek_ecommerce_2022_Blog_WeNet

Przez ostatnie lata na rynku e-commerce obserwowaliśmy zawirowania. Najpierw pandemia mocno wpłynęła na sposób robienia zakupów. Teraz gorącym tematem jest stale rosnąca inflacja. Wszystkie te zdarzenia odbijają się w raporcie e-commerce 2022, który już po raz 10. przygotował Gemius. 

Jak wygląda handel internetowy w 2022 roku?

Jak pokazują najnowsze statystyki, liczba internautów, którzy kupują online, pozostała niezmienna względem roku poprzedniego – to wciąż 77% respondentów.

Co ciekawe, znaczna większość z nich wybiera polskie sklepy internetowe (75%), dużo rzadziej robiąc zakupy na stronach zagranicznych (32%).

Najchętniej zakupy w sieci robią kobiety (52%) oraz osoby:

  • w wieku – 35-49 lata – 33%,
  • z wyższym wykształceniem – 40%,
  • mające średnią sytuację materialną – 53%,
  • mieszkające w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców – 34%.
Rynek_e-commerce_handel_internetowy_w_2022

Dlaczego robimy zakupy przez Internet? 

Raport pokazuje, że najsilniej do robienia zakupów online motywują nas 3 czynniki:

  • dostępność e-sklepów 24/7 – 75%,
  • brak konieczności wychodzenia z domu – 74%,
  • ceny niższe niż w sklepach stacjonarnych – 67%.
Przeczytaj również:  E-commerce na stronie firmowej – 8 wskazówek

W kontekście trwającej inflacji ostatni z czynników z biegiem czasu najpewniej będzie zyskiwał na znaczeniu. 

Przedsiębiorców zainteresować powinny także statystyki dotyczące powodów, dla których kupujący wybierają dany e-sklep. Z badania wynika, że kluczowe są:

  • atrakcyjne ceny,
  • niskie koszty dostawy,
  • udane poprzednie zakupy w e-sklepie

Ponadto na zaufanie do firmy mają wpływ:

  • opinie innych kupujących,
  • możliwość płatności przy odbiorze,
  • czytelna informacja o możliwości zwrotu i reklamacji. 
Rynek_e-commerce_zalety_e-handlu

Jak іnflacja wpływa na zachowania kupujących? 

W tegorocznym raporcie nie mogło zabraknąć pytań o inflację. Wydaje się, że odpowiedzi ankietowanych jak na razie nie powinny zbytnio niepokoić właścicieli firm, ponieważ: 

  • 58% pytanych deklaruje, że kupuje tyle samo, 
  • 28% korzysta z zakupów internetowych rzadziej, 
  • 14% korzysta ze sklepów internetowych częściej niż w ostatnich miesiącach. 

Zmniejszenie wydatków na zakupy online zapowiadały przede wszystkim kobiety w wieku 24-34 lata.   

Jakie formy dostawy są najpopularniejsze? 

Przedsiębiorcy, którzy chcą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, wśród integracji z firmami kurierskimi powinni mieć opcję dostawy do paczkomatu. To zdecydowanie najpopularniejsza forma dostawy. Paczkomaty wybiera aż 81% kupujących. 

Przeczytaj również:  Typy klientów i proces zakupu w e-commerce

Znacznie mniej osób decyduje się na dostawę kurierem do domu lub firmy (43%). Jeszcze niżej plasują się przesyłki do punktów partnerskich (kioski, stacje benzynowe) – 17%

Jak płacimy w Internecie? 

Za zakupy w Internecie najchętniej płacimy szybkim przelewem przez system płatności, np. PayU, Przelewy24, Dotpay lub Tpay. Na taką formę decyduje się 70% pytanych. 

Nieco rzadziej korzystamy z płatności BLIK (58%) oraz z płatności kartą przy składaniu zamówienia (43%). 

Rynek_e-commerce_urzadzenia_do_zakupow_online

Jakich urządzeń używamy do robienia zakupów? 

W najnowszym raporcie Gemius na prowadzenie wysunęły się smartfony. Przy pomocy telefonu robi zakupy już 75% pytanych. Nie zmienia to faktu, że wciąż chętnie korzystamy z laptopów (73%). 

Coraz słabiej natomiast wypadają komputery stacjonarne, które spadły o 10 punktów procentowych względem ubiegłorocznego badania (41%). Spadek odnotowały również tablety (z 24% na 19%). 

Rynek_e-commerce_wnioski_z_raportu_Gemius

Przeczytaj również:  Promocje w sklepach internetowych
Zamów budowę e-sklepu

Raport e-commerce 2022 – wnioski 

Jak pokazuje najnowszy raport Gemius, wciąż chętnie robimy zakupy w sieci. Co ważne, dużym zaufaniem darzymy polskie sklepy internetowe

Żeby trafić do klientów, poza ciekawą i jakościową ofertą, przedsiębiorcy powinni zadbać o responsywność, czyli przystosowanie e-sklepu do działania na różnych urządzeniach

Duże znaczenie mają także formy dostawy i płatności. W pierwszym przypadku niekwestionowanym liderem są paczkomaty. Dlatego uruchomianie tego sposobu dostawy staje się niemal obowiązkiem. Jeśli chodzi o płatności, warto zadbać o integracje z topowymi serwisami. 

Ponadto nie powinno nikogo dziwić, że klienci zwracają uwagę na opinie o firmie dostępne w sieci. Wpływ na decyzję o wyborze sklepu mają również poprzednie doświadczenia zakupowe. Tak więc dbałość o zadowolenie klienta niezmiennie pozostaje priorytetem. 

Źródło: Raport Gemius e-commerce 2022 

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here