Przez ostatnie lata na rynku e-commerce obserwowaliśmy zawirowania. Najpierw pandemia mocno wpłynęła na sposób robienia zakupów. Teraz gorącym tematem jest stale rosnąca inflacja. Wszystkie te zdarzenia odbijają się w raporcie e-commerce 2022, który już po raz 10. przygotował Gemius.
Jak wygląda handel internetowy w 2022 roku?
Jak pokazują najnowsze statystyki, liczba internautów, którzy kupują online, pozostała niezmienna względem roku poprzedniego – to wciąż 77% respondentów.
Co ciekawe, znaczna większość z nich wybiera polskie sklepy internetowe (75%), dużo rzadziej robiąc zakupy na stronach zagranicznych (32%).
Najchętniej zakupy w sieci robią kobiety (52%) oraz osoby:
- w wieku – 35-49 lata – 33%,
- z wyższym wykształceniem – 40%,
- mające średnią sytuację materialną – 53%,
- mieszkające w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców – 34%.
Dlaczego robimy zakupy przez Internet?
Raport pokazuje, że najsilniej do robienia zakupów online motywują nas 3 czynniki:
- dostępność e-sklepów 24/7 – 75%,
- brak konieczności wychodzenia z domu – 74%,
- ceny niższe niż w sklepach stacjonarnych – 67%.
W kontekście trwającej inflacji ostatni z czynników z biegiem czasu najpewniej będzie zyskiwał na znaczeniu.
Przedsiębiorców zainteresować powinny także statystyki dotyczące powodów, dla których kupujący wybierają dany e-sklep. Z badania wynika, że kluczowe są:
- atrakcyjne ceny,
- niskie koszty dostawy,
- udane poprzednie zakupy w e-sklepie.
Ponadto na zaufanie do firmy mają wpływ:
- opinie innych kupujących,
- możliwość płatności przy odbiorze,
- czytelna informacja o możliwości zwrotu i reklamacji.
Jak іnflacja wpływa na zachowania kupujących?
W tegorocznym raporcie nie mogło zabraknąć pytań o inflację. Wydaje się, że odpowiedzi ankietowanych jak na razie nie powinny zbytnio niepokoić właścicieli firm, ponieważ:
- 58% pytanych deklaruje, że kupuje tyle samo,
- 28% korzysta z zakupów internetowych rzadziej,
- 14% korzysta ze sklepów internetowych częściej niż w ostatnich miesiącach.
Zmniejszenie wydatków na zakupy online zapowiadały przede wszystkim kobiety w wieku 24-34 lata.
Jakie formy dostawy są najpopularniejsze?
Przedsiębiorcy, którzy chcą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, wśród integracji z firmami kurierskimi powinni mieć opcję dostawy do paczkomatu. To zdecydowanie najpopularniejsza forma dostawy. Paczkomaty wybiera aż 81% kupujących.
Znacznie mniej osób decyduje się na dostawę kurierem do domu lub firmy (43%). Jeszcze niżej plasują się przesyłki do punktów partnerskich (kioski, stacje benzynowe) – 17%.
Jak płacimy w Internecie?
Za zakupy w Internecie najchętniej płacimy szybkim przelewem przez system płatności, np. PayU, Przelewy24, Dotpay lub Tpay. Na taką formę decyduje się 70% pytanych.
Nieco rzadziej korzystamy z płatności BLIK (58%) oraz z płatności kartą przy składaniu zamówienia (43%).
Jakich urządzeń używamy do robienia zakupów?
W najnowszym raporcie Gemius na prowadzenie wysunęły się smartfony. Przy pomocy telefonu robi zakupy już 75% pytanych. Nie zmienia to faktu, że wciąż chętnie korzystamy z laptopów (73%).
Coraz słabiej natomiast wypadają komputery stacjonarne, które spadły o 10 punktów procentowych względem ubiegłorocznego badania (41%). Spadek odnotowały również tablety (z 24% na 19%).