Świat biznesu jest pełen wyzwań, przez co zmienia się podejście właścicieli małych przedsiębiorstw do kwestii reklamy internetowej, celów marketingu oraz promocji marki w różnych kanałach. W dobie wszechobecnego Internetu, całej palety narzędzi oraz mediów społecznościowych, których potencjał stale rośnie, przedsiębiorcy z sektora MŚP zaczynają rozumieć potrzebę działań online, aby skuteczniej prowadzić dalej swoją działalność. Jednym z najbardziej efektywnych podejść jest marketing zintegrowany. Czym jest ta strategia i z jakich elementów się składa? Przeczytaj i sprawdź już teraz!
Marketing zintegrowany 360 – czym jest?
Zgodnie z naszymi ustaleniami oraz na podstawie badań wiemy, że wśród firm zatrudniających poniżej 20 pracowników, nawet 82-90% z nich zamierza korzystać z działań online w różnych kanałach marketingowych.
Wielu „małych przedsiębiorców” próbuje prowadzić
W tej sytuacji z pomocą przychodzą zazwyczaj firmy specjalizujące się w prowadzeniu komunikacji marketingowej online, a więc oferujące kompleksowe, zintegrowane działania reklamowe w Internecie. Zakres tej strategii jest na tyle szeroki i złożony, że odpowiada potrzebom praktycznie każdego biznesu.
W tym miejscu warto przedstawić definicję marketingu zintegrowanego. Jest to podejście, które zakłada wykorzystanie różnorodnych narzędzi promocji i kanałów komunikacyjnych, takich jak reklama Google Ads, media społecznościowe, e-mail marketing, analityka internetowa, optymalizacja treści, strony WWW, Public Relations i wiele innych. Wszystkie te działania są realizowane zgodnie z jedną spójną ideą w celu zwiększenia zasięgu, budowania świadomości marki i generowania leadów.
Głównym celem tej zintegrowanej strategii jest dostarczenie jednolitego i przyjaznego dla odbiorcy przekazu marketingowego, który podnosi zaangażowanie klientów oraz wpływa na wzrost sprzedaży.
Zintegrowana komunikacja marketingowa a marketing omnichannel
Co kryje się pod pojęciem marketingu zintegrowanego? Nie musisz się już nad tym zastanawiać. Z pewnością mogą pojawić się jednak u Ciebie wątpliwości, czym ta koncepcja różni się od strategii omnichannel. Sprawdźmy to!
Otóż przede wszystkim są to dwa różne podejścia do celów marketingowych, choć czasem mogą się nakładać na siebie.
Kampanie zintegrowane polegają na łączeniu różnych kanałów komunikacji marketingowej w jedną spójną całość. Oznacza to, że wszelkie działania prowadzone są w oparciu o jedną strategię. W tym podejściu istotne jest także wykorzystanie wielu narzędzi marketingowych oraz zwiększenie świadomości marki.
Marketing omnichannel natomiast skupia się na zapewnieniu spójnego doświadczenia klienta we wszystkich kanałach komunikacji. Oznacza to, że bez względu na to, czy użytkownik korzysta z firmowej witryny, aplikacji mobilnej, sklepu, czy mediów społecznościowych, ma on dostęp do tych samych informacji oraz ofert.
Wybór kanałów komunikacji. Jakie zintegrowane działania reklamowe warto wykorzystać?
Pomimo zwykle niewielkiej skali działalności, również małe firmy mogą rozpocząć kampanię marketingu zintegrowanego. Warto jednak pamiętać o tym, że skuteczne promowanie swojej marki wymaga koordynacji działań na wielu frontach. Wybór kanałów komunikacji jest kluczowy dla sukcesu – dzięki odpowiednim strategiom można osiągnąć większy zasięg i zwiększyć świadomość marki wśród potencjalnych klientów.
Mała firma może wykorzystać wiele narzędzi marketingu zintegrowanego – przedstawiamy kilka najważniejszych.
Strona internetowa
Aby zbudować zintegrowaną kampanię marketingową musisz stworzyć profesjonalną stronę internetową, która będzie responsywna, czyli dostosowująca się do różnych urządzeń. Ważne jest również, aby posiadała wartościowe treści, które przyciągną i zainteresują odwiedzających.
Content Marketing
W kontekście jakościowego contentu trudno nie wspomnieć o marketingu treści. Przygotowanie merytorycznych i unikalnych artykułów blogowych, poradników, e-booków, filmów wideo i innych materiałów pozwoli Ci zbudować wizerunek eksperta oraz zaufanie do firmy. Treści te można następnie promować na stronie czy w sieciach społecznościowych.
Social Media Marketing
W skład marketingu zintegrowanego wchodzi zwykle obecność na platformach społecznościowych. Małe firmy powinny tworzyć interesujące posty i wpisy, prowadzić regularne aktywności oraz angażować obserwatorów. Wykorzystanie reklam np. w
Planowanie kampanii płatnej
Zastanawiasz się, które elementy zintegrowanej strategii marketingowej umożliwiają generowanie leadów? Otóż z pewnością wykorzystanie reklam online, takich jak Google Ads czy płatne kampanie w mediach społecznościowych, które pozwalają dotrzeć do konkretnej grupy docelowej i zwiększyć ruch na stronie internetowej lub w sklepie. A to wspiera pozyskiwanie nowych klientów.
E-mail marketing
Chcesz stworzyć zintegrowaną kampanię marketingową? Wykorzystaj e-mailing, który umożliwia bezpośredni kontakt z klientami oraz dostarczanie spersonalizowanych treści, ofert, newsletterów i powiadomień o nowościach. Ważne jest dbanie o jakość bazy danych i unikanie wysyłania spamu, skupiając się na dostarczeniu wartościowych informacji.
SEO marketing
Wiesz już, na czym polega marketing zintegrowany, dlatego nie powinno dziwić Cię, że kolejnym kanałem, który warto wykorzystać, jest SEO marketing. Wszystko dlatego, że dzięki optymalizacji,
Czy marketing zintegrowany przynosi korzyści dla małych firm?
Strategia marketingu zintegrowanego umożliwia to, co byłoby trudne lub wręcz niemożliwe do osiągnięcia przy wyborze tylko jednego medium reklamowego:
- prowadzi do zwiększenia ruchu organicznego na stronie,
- buduje świadomość marki przy wykorzystaniu kanałów marketingowych,
- tworzy relacje z klientami za pomocą mediów społecznościowych,
- zwiększa widoczność firmy w Internecie,
- kreuje wizerunek przedsiębiorstwa jako eksperta w branży,
- umożliwia bezpośrednią komunikację mailingową z potencjalnym nabywcami,
- zdobywa zaufanie, dzięki rekomendacjom i pozytywnym opiniom.
Żaden z kanałów dotarcia nie zapewni 100% skuteczności, ponieważ ma swoje ograniczenia, dlatego to w grupie siła! Jak widać – skuteczny marketing zintegrowany dotrze do klienta ze swoją ofertą różnymi drogami.
Oczywiście, na to, jak firma może wykorzystać marketing zintegrowany, wpływa wiele elementów m.in sektor, w którym działa. Mimo że cele bywają tożsame, tj. pozyskać klientów – potrzeby reklamowe małych, średnich czy dużych przedsiębiorstw są różne, tak samo jak przeznaczane na ten cel środki finansowe.
Z tego, co obserwowaliśmy, wiele małych firm decyduje się w pierwszej kolejności na zintegrowane narzędzia marketingowe o niskich barierach wejścia, stąd reklamy w wyszukiwarkach czy konta firmowe na portalach społecznościowych wygrywają z tradycyjną promocją.
Dużą rolę w zastosowaniu marketingu zintegrowanego ma wspomniany już budżet, dlatego nie będzie zaskoczeniem teza, że ten sektor będzie rozpoczynał realizację własnej strategii od prostszych lub tańszych narzędzi jak Social Media czy katalogi internetowe, zanim przedsiębiorca sięgnie po
Nie bez znaczenia zapewne pozostaje fakt, że wykupienie jednej oferty na kompleksową usługę reklamową jest znacznie korzystniejsze cenowo, niż kilka pakietów, w ramach których specjaliści realizują dla klienta pojedyncze usługi.
Wprowadzenie marketingu zintegrowanego w małej firmie przynosi wiele korzyści. Bez względu na to, jakie narzędzia ostatecznie wybierze przedsiębiorca, to otrzyma on pakiet możliwości promocji swojego biznesu w Internecie. Jeśli potrzebujesz pomocy w działaniach online, to już teraz sprawdź, co
Źródło:
[1] “How Does Company Size Affect Internet Marketing Activity?” Ross Marchant
Wszystko zależy też od branży.