Co to jest e-commerce?
Raport Gemius przedstawił statystyki dotyczące branży e-commerce – w 2021 roku już 77% Polaków chociaż raz zrobiło zakupy w Internecie. Liczby te stale rosną i nic nie wskazuje na to, żeby wzrost popularności takiej formy handlu miał zwalniać. E-handel niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów. Czym więc dokładnie jest branża e-commerce, co ją cechuje i dlaczego warto rozważyć założenie własnego sklepu internetowego? Ten artykuł zawiera odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania!
Czym jest e-commerce?
E-commerce, czyli inaczej handel elektroniczny, to kupowanie i sprzedawanie towarów i usług przez Internet. Po raz pierwszy został wprowadzony na początku lat dziewięćdziesiątych i od tego czasu nieustanie zyskuje na popularności – można powiedzieć, że obecnie jest jednym z najpopularniejszych sposobów prowadzenia biznesu.
Dlaczego e-commerce stało się tak popularne? E-handel pozwala firmom zaistnieć na globalnym rynku przy niewielkich kosztach prowadzenia działalności. Z punktu widzenia klienta z kolei jest to po prostu wygodniejsze – nie trzeba już stać w kolejkach i jeździć do galerii handlowych – wystarczy laptop z dostępem do Internetu.
Ponadto handel elektroniczny zapewnia większy poziom bezpieczeństwa i prywatności konsumentów. Warto pamiętać bowiem, że e-commerce to nie tylko sprzedaż odzieży lub przedmiotów codziennego użytku – to również usługi finansowe prowadzone online.
Jak sam widzisz, e-handel jest wciąż w swojej początkowej fazie rozwoju, a już zdążył zrewolucjonizować świat biznesu. To tylko jeden z powodów, dla których warto się nim zainteresować. Dlaczego jeszcze warto rozpocząć swoją przygodę z branżą e-commerce?
Dlaczego warto rozpocząć przygodę z handlem elektronicznym?
Powodów, dla których warto rozpocząć przygodę z e-handlem, jest wiele. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na całkowite lub częściowe przeniesienie swojego biznesu do sieci. Dlaczego? Przede wszystkim wiąże się to z niższymi kosztami prowadzenia działalności, przy porównywalnych lub większych wynikach sprzedażowych. Nic dziwnego więc, że coraz więcej osób decyduje się na otwarcie sklepu internetowego. Przejdźmy zatem do rzeczy. Co więc charakteryzuje prowadzenie e-biznesu?
całodobowa dostępność
Jedyny znany jeszcze do niedawna model prowadzenia sklepu ograniczał przedsiębiorców pod kątem godzin otwarcia. Dostęp do asortymentu w określonych godzinach sprawia, że nie wszyscy są w stanie odwiedzić stacjonarną placówkę, aby zakupić potrzebne produkty. Problem ten rozwiązuje branża e-commerce – e-sklepy dostępne są całodobowo, dzięki czemu klienci mogą przeglądać oferty o każdej porze dnia i nocy, co jest niezwykłym udogodnieniem. Jest to jeden z powodów, dla których właściciele sklepów stacjonarnych powinni rozważyć częściowe przeniesienie firmy do sieci.
prowadzenie sprzedaży wielokanałowej
Prowadzenie sklepu internetowego niekoniecznie musi oznaczać, że firma nie posiada stacjonarnych placówek. Co więcej, system hybrydowy może okazać się najskuteczniejszy – klienci mogą wybrać się do sklepu osobiście lub odwiedzić go online. O ile firmy przechodzące z klasycznego modelu sprzedażowego mogą potraktować e-sklep jako dodatkowy kanał sprzedażowy, tak osoby dysponujące małym budżetem i dopiero rozpoczynające przygodę na rynku, powinny skupić się wyłącznie na sprzedaży internetowej.
niższe koszty prowadzenia działalności
To prawdopodobnie jeden z głównych powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się na wejście w e-biznes – branża e-commerce umożliwia prowadzenie działalności bez konieczności ponoszenia takich kosztów jak wynajem lokalu czy wynagrodzenie dla pracowników. Co więcej, istnieją modele sprzedażowe, takie jak dropshipping, które nie wymagają od właścicieli samodzielnego magazynowania towaru.
dostęp do szerszego grona odbiorców
Sklepy stacjonarne mają to do siebie, że ich grupa klientów jest ograniczona – przede wszystkim z uwagi na ich lokalizację. Przedsiębiorcy prowadzący tradycyjną sprzedaż decydują się zatem na marketing lokalny, nie dając sobie szansy na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku e-sklepów – klienci mogą zamówić towar z każdego miejsca na ziemi, więc ich właściciele mogą konfigurować reklamy w taki sposób, aby docierać do ludzi w całym kraju i poza jego granicami. Takie rozwiązanie zdecydowanie przekłada się na wzrost sprzedaży firmy.
ułatwiony kontakt z klientem
Dzięki zastosowaniu formularzy kontaktowych czy też wbudowaniu w swoim e-sklepie czatera na żywo, czyli czatu z konsultantem, właściciele sklepów internetowych umożliwiają swoim potencjalnym klientom szybki kontakt z przedstawicielami firmy. W ten sposób mogą w łatwy sposób odpowiedzieć na nurtujące ich pytania – dobra komunikacja jest często kluczowym czynnikiem wpływającym na dokonanie przez odbiorcę zakupu.
Jak otworzyć swój własny sklep internetowy?
Prowadzenie handlu elektronicznego może okazać się bardzo dobrze prosperującym biznesem. Należy jednak pamiętać, że konkurencji na rynku nie brakuje, a każdy próbuje wyróżnić się na tle innych. Jak założyć sklep internetowy, który odniesie sukces? Zanim zdecydujesz się na jego stworzenie, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, dzięki czemu cały proces wejścia na rynek będzie dużo prostszy.
Co i dla kogo chciałbym sprzedawać? Znajdź produkt, który będzie odpowiedzią na potrzeby Twoich odbiorców. Szersza grupa potencjalnych klientów oznacza zwykle większą konkurencyjność, przez co ciężej będzie przekonać do siebie internautów. Działa to także w drugą stronę – jeśli znajdziesz niszę rynkową, Twoje szanse na sukces rosną.
W jaki sposób będę w stanie wyróżnić się na rynku? E-commerce zyskuje na popularności, a ilość sklepów internetowych rośnie w niebotycznym tempie. Trzeba się więc postarać, aby prowadzić dochodowy biznes. Zaoferuj odbiorcom coś, czego nie dostaną u innych. Zwróć uwagę, jakie rabaty i zniżki oferują inne firmy. Jakie mają dostępne formy dostawy? Przeanalizuj rynek i wyjdź naprzeciw oczekiwaniom internautów, a już niebawem staniesz się liderem w swojej branży!
Jeśli znasz odpowiedzi na powyższe pytania, możesz przejść do rzeczy. Profesjonalnie wykonane e-sklepy mają przewagę już na samym starcie – są dopracowane pod kątem wymagań wyszukiwarek i oczekiwań klientów oraz dopasowane do konkretnej branży. Jeśli chcesz zostać posiadaczem jednego z nich, powinieneś skorzystać z usług doradców internetowych WeNet, którzy od lat tworzą odnoszące sukcesy sklepy internetowe. Współpracując z WeNet, masz pewność, że każdy detal Twojego e-sklepu będzie na najwyższym poziomie. Ty sam z kolei nie musisz posiadać wiedzy z zakresu projektowania stron internetowych. O co więc zadbają specjaliści?
fundamenty strony WWW, czyli domena i hosting
Domena i hosting to dwa najważniejsze elementy każdej strony internetowej z funkcją sprzedaży, czyli sklepu internetowego. Domena jest bowiem unikatowym adresem URL każdej witryny – powinna być łatwa do zapamiętania i dopasowana do branży, w której funkcjonuje dana firma. Hosting z kolei jest usługą polegającą na udostępnianiu miejsca na serwerze. Jak to działa? Korzystając z hostingu, mamy możliwość przechowywania tam wszystkich danych zawartych na stronie WWW. Warto więc zdecydować się na taki, który będzie niezawodny. Co ciekawe, WeNet oferuje profesjonalną domenę i hosting w pakiecie!
atrakcyjny projekt graficzny
Witryna nie będzie poprawnie funkcjonować bez szaty graficznej. To również bardzo ważny aspekt, zwłaszcza jeśli docelowo chcemy prowadzić sklep internetowy – projekt graficzny powinien być atrakcyjny, przykuwać uwagę, ale nie powinien tym samym przytłaczać internauty zbyt dużą ilością elementów – opłaca się postawić na minimalizm. Istotny jest także odpowiedni dobór kolorów. Różne kolory budzą u ludzi różne emocje. Dodatkowo paleta kolorystyczna powinna kojarzyć się ze sprzedawanymi produktami, np. w e-sklepie zoologicznym, barwą przewodnią powinna być barwa zielona.
profesjonalne treści
Treści na stronie mają bardzo duże znaczenie. Co powinno je charakteryzować? Opisy, artykuły i wszelkie inne teksty w obrębie e-sklepu powinny być zgodne z zasadami SEO i odpowiadać na zapytania klientów. Co więcej, ważne jest, aby były wyczerpujące i pisane językiem korzyści – zachęcały odbiorcę do zakupu Twoich produktów.
odpowiednio zoptymalizowane grafiki i zdjęcia
Jeśli chcesz sprzedać swoje produkty, powinieneś w profesjonalny sposób je przedstawić. Każdy z nich powinien posiadać od kilku do kilkunastu zdjęć przedstawiających go z różnych perspektyw. Zdjęcia i grafiki powinny być wysokiej jakości – zarówno te produktowe, jak i wszystkie pozostałe na całym obszarze sklepu internetowego. Dodatkowo powinny posiadać odpowiednie atrybuty ALT (opisy alternatywne), dzięki którym Google lepiej rozumie tematykę witryny – to z kolei może wpłynąć pozytywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
responsywny design
Z uwagi na rosnącą popularność urządzeń mobilnych, należy wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców – dostosować design swojego e-sklepu do różnego rodzaju ekranów i wyświetlaczy. Specjaliści WeNet stworzą responsywny design, dzięki czemu Twój sklep internetowy będzie automatycznie dostosowywał się do rozmiaru ekranu urządzenia, z którego korzysta odbiorca.
certyfikat SSL
Odbiorcy cenią sobie bezpieczeństwo. Aby zapewnić ochronę przesyłanych danych, warto zadbać o certyfikat SSL, który chroni sklepy internetowe między innymi przed złośliwym oprogramowaniem i atakami hakerów. Co więcej, Google chętniej pozycjonuje wysoko witryny, które zabezpieczone są takim właśnie certyfikatem.
Kto może stworzyć profesjonalny e-sklep?
Jak łatwo zauważyć, budowa sprawnie funkcjonującego e-sklepu wymaga wiedzy z zakresu wielu dziedzin, w tym projektowania stron WWW czy też pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Istnieją platformy, na których początkujący przedsiębiorcy mogą w szybki i stosunkowo łatwy sposób stworzyć samodzielnie swój e-sklep, natomiast nie będą one unikalne. Co więcej, będą one znacznie ograniczone pod kątem funkcjonalności. Z pomocą przychodzą doradcy internetowi WeNet, którzy nie tylko stworzą dla Ciebie nowoczesny i dopasowany do Twojej branży sklep internetowy, ale zaoferują także pełen pakiet korzyści. Specjaliści WeNet gwarantują:
budowę e-sklepu zgodnie z zasadami SEO
bezpieczeństwo witryny, dzięki zastosowaniu certyfikatu SSL
ciągłe wprowadzanie inteligentnych rozwiązań sprzedażowych
pakiet wskazówek i stałą opiekę
To jednak nie wszystko. Współpraca z WeNet jest w pełni transparentna. Co to oznacza? Nasz specjalista w każdej chwili odpowie na Twoje pytania i będzie regularnie dostarczał Ci raporty z przebiegu prac nad Twoim e-sklepem. Warto, żebyś już na samym początku poznał schemat działania naszych specjalistów. Proces tworzenia sklepu internetowego prezentuje się następująco:
Analiza Twoich potrzeb i oczekiwań
Analiza danych i szybka wycena
Budowa i instalacja e-sklepu
Konfiguracja i integracja z niezbędnymi systemami zewnętrznymi
Testowanie e-sklepu w celu wykrycia błędów i wprowadzenia poprawek
Akceptacja klienta i publikacja sklepu internetowego
Wiesz już, czym jest e-commerce i jak powinien wyglądać profesjonalnie wykonany e-sklep. Chcesz rozpocząć swoją przygodę z handlem elektronicznym? Już dziś wejdź na WeNet.pl i skorzystaj z bezpłatnej wyceny. Resztą zajmą się specjaliści WeNet – niebawem staniesz się właścicielem e-biznesu!