article background

Czy pozycjonowanie jest skuteczne?

Czy pozycjonowanie jest skuteczne?

Teraz każda firma, która chce się rozwijać, walczy o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dobre rankingowanie w Google pozwala przyciągać większą liczbę klientów i zostawić w tyle konkurencję. Sposobem na lepszą widoczność Twojej firmy w sieci jest pozycjonowanie. Dowiedz się, na czym polega i czy rzeczywiście jest skuteczne.

Czym jest skuteczne pozycjonowanie?

Zacznijmy od podstaw i przypomnijmy, co to jest pozycjonowanie.

Pozycjonowanie to wszystkie działania, które mają sprawić, że Twoja strona internetowa będzie wyświetlać się na wysokich pozycjach w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach).

Nie jest tajemnicą, że użytkownicy po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującego ich hasła najczęściej wchodzą na strony WWW ze szczytu wyników – zapewne Ty też tak robisz. Dlatego wysoka pozycja w wyszukiwarce Google sprawia, że Twój adres generuje większy ruch, a Ty docierasz do większej liczby klientów, a co za tym idzie – poprawiasz wyniki sprzedaży.

Nic więc dziwnego, że pozycjonowanie strony jest jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych form marketingu internetowego, która pozwala docierać do osób zainteresowanych Twoją ofertą.

Wypada dodać, że pozycjonowanie to skomplikowany i długotrwały proces, który wymaga szerokiej wiedzy oraz umiejętności, głównie z zakresu programowania i informatyki. Dla większości przedsiębiorców to zbyt skomplikowane i czasochłonne zadanie, by wykonywać je samodzielnie. Dlatego wielu właścicieli małych i dużych firm zgłasza się do specjalistów, takich jak WeNet, którzy zajmują się tym profesjonalnie.

Na czym polega skuteczne pozycjonowanie stron WWW?

Żeby pozycjonowanie przynosiło korzyści Twojej firmie, trzeba przeprowadzić je kompleksowo, czyli biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, tj.:

  • SEO (ang. Search Engin Optimization) – optymalizacja techniczna,

  • Link Building – tzw. linkowanie zewnętrzne,

  • Content – publikowane treści (artykuły, podcasty, wideo itp.).

Dopiero fachowa aktywność w tych trzech obszarach pozwala mieć pewność, że pozycjonowanie Twojej strony WWW będzie przynosiło wymierne korzyści biznesowe. Czyli na pytanie: czy pozycjonowanie jest skuteczne? Odpowiedź brzmi: tak, ale tylko, gdy wszystkie działania są przeprowadzane bezbłędnie.

Tymczasem przyjrzyjmy się każdemu z tych trzech elementów (SEO, Link Building, Content) bliżej i sprawdźmy, co się za nimi kryje.

Skuteczne działania SEO

SEO to optymalizacja techniczna strony internetowej, czyli przed wszystkim:

  • dbanie o dobrą prędkość wyświetlania – która ma duży wpływ na pozycję adresu w wynikach wyszukiwania oraz na User Experience, czyli doświadczenia użytkownika – szybkość ładowania się strony powinna mieścić się w standardach przedstawionych w aktualizacji Core Web Vitals,

  • responsywność (RWD – Responsive Web Design) – czyli przystosowanie strony internetowej do różnych szerokości ekranu, dzięki czemu witryna wyświetla się dobrze na komputerach stacjonarnych, ale także laptopach, tabletach czy – coraz częściej używanych do zakupów – smartfonach,

  • linkowanie wewnętrzne – czyli tworzenie odsyłaczy do innych miejsc w obrębie Twojej strony WWW, dzięki czemu użytkownicy sprawniej poruszają się po Twojej witrynie, a roboty wyszukiwarek szybkiej indeksują jej zawartość, co zwiększa szanse na generowanie większego ruchu,

  • tworzenie mapy strony – czyli zbioru adresów wszystkich podstron, z których składa się Twoja witryna, dzięki temu „oprowadzasz” roboty indeksujące po stronie, tak aby każdy znaczący adres URL Twojej strony znalazł się w wynikach wyszukiwania,

  • optymalizacja meta danych – czyli meta tytułu i meta opisu, które powinny informować o tematyce danego materiału, a także zachęcać potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej witryny – pamiętaj, że meta dane wyświetlają się w wynikach wyszukiwania,

  • przyjazne adresy URL – powinny zawierać słowa kluczowe dla treści podstrony i być nieskomplikowane i krótkie (przykład adresu URL dla podstrony z produktami: nazwa-firmy.pl/produkty),

  • stworzenie pliku robots.txt – czyli niewielkiego pliku, który zawiera instrukcje dla robotów wyszukiwarek, gdzie mogą przeprowadzać indeksacje, a gdzie nie,

  • Crawl Budget – to budżet indeksowania witryny, czyli liczba podstron w obrębie jednego adresu, które robot wyszukiwarki jest w stanie zindeksować za jednym razem – aby indeksowanie przebiegało sprawnie, warto wyrzucić (wyindeksować) mało znaczące podstrony,

  • optymalizacja danych strukturalnych – czyli fragmentów kodu strony, które pomagają robotom Google lepiej zrozumieć i rozpoznać zawartość Twojej witryny oraz przedstawić to w wynikach wyszukiwania,

  • stosowanie przekierowań – czyli przeniesienie użytkownika z obecnej podstrony na nowy albo tymczasowy adres, gdy przykładowo zmienił się link do witryny – w ten sposób unikasz błędów i… irytacji odwiedzających,

  • optymalizacja „ciężkich” elementów – przede wszystkim obrazów, które mogą spowalniać działanie witryny.

Jak widzisz, SEO jako optymalizacja techniczna strony internetowej to spory zbiór czynności, które mają wpływ na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Większość z tych zadań jest zbyt skomplikowana dla laika, nic więc dziwnego, że tak wielu przedsiębiorców zwraca się o pomoc w pozycjonowaniu do doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie.

Skuteczny Link Building, czyli linkowanie zewnętrzne

Link Building to zdobywanie wartościowych linków zewnętrznych, czyli odnośników prowadzących do Twojej strony WWW z innych witryny.

Kiedyś znaczenie miała liczba linków zewnętrznych. Obecnie algorytmy Google faworyzują jakościowe odnośniki. Tzn. im bardziej wartościowa witryna, tym lepiej dany link wpływa na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Wyróżnia się dwa rodzaje linków zewnętrznych:

  • linki naturalne – czyli odnośniki spontanicznie umieszczone w sieci przez internautów, np. ktoś z jakichś powodów chciał podzielić się zawartością danej podstrony z innymi użytkownikami forum,

  • linki nienaturalne – czyli wszystkie odnośniki, które są używane świadomie w celach reklamowych.

Pewnie teraz zastawiasz się, gdzie umieszczać linki zewnętrzne, by poprawić widoczność swojej strony i generować większy ruch. Spieszymy z odpowiedzią.

Do najpopularniejszych źródeł linków zewnętrznych zalicza się:

  • katalogi firm – czyli internetowe bazy danych dotyczące firm z różnych branż (np. panoramafirm.pl czy pkt.pl), umieszczając tam informacje o swojej firmie (adres, telefon, e-mail), możesz dodać również link do swojej strony internetowej, w ten sposób budujesz swój profil linkowy i zwiększasz szanse na większy ruch na swojej stronie,

  • Social Media – jeśli prowadzisz profile swojej firmy w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, LinkedIn itp.), wrzucaj w postach odnośniki do treści publikowanych na swojej stronie WWW – to prawdopodobnie najpopularniejsza praktyka ze wszystkich tu wymienionych,

  • firmowy blog – na którym publikujesz wartościowe treści poradnikowe to świetne źródło linków zewnętrznych prowadzących bezpośrednio na stronę główną Twojej firmy,

  • fora internetowe – na których użytkownicy pytają o kwestie związane z Twoją branżą to kolejne dobre miejsce do umieszczania odnośników do swojej strony WWW, szczególnie że masz pewność, że dana osoba jest zainteresowana tym, co robisz,

  • artykuły sponsorowane – publikowane na popularnych i cenionych portalach powinny zawierać linki zewnętrzne prowadzące do Twojej strony głównej oraz do podstron dotyczących Twojej oferty: produktów lub usług – pamiętaj jednak żeby były to treści unikalne, niepublikowane w innych miejscach w sieci.

Umieszczając linki zewnętrzne w artykułach, zwróć uwagę na tzw. anchor, czyli treść linka widoczną na stronie. To ona ma olbrzymi wpływ na pozycjonowanie. Anchor pozwala robotom wyszukiwarek rozpoznać, czego dotyczy dany adres. Ponadto wygląda estetyczniej w treści niż długi adres URL danej podstrony.

Wartościowy i skuteczny Content

Wyszukiwarka Google działa w oparciu o treści. To głównie dzięki materiałom tekstowym algorytmy są w stanie ocenić, o czym jest dany materiał, a także czy jest wartościowy i pomocny dla użytkowników.

Im bardziej jakościowe treści, tym większa szansa na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pomocne i atrakcyjne artykuły, e-booki, materiały wideo czy – coraz popularniejsze – podcasty przyciągają odbiorców, a Ty zdobywasz opinie eksperta w swojej dziedzinie, a co za tym idzie – budujesz długotrwałe relacje z klientami.

Wysokiej jakości Content wpierający pozycjonowanie to materiały:

  • skierowane do Twojej grupy docelowej,

  • odpowiadające na najczęstsze pytania użytkowników,

  • zawierające słowa kluczowe związane z Twoją branżą,

  • unikalne, niedostępne w innych miejscach w sieci,

  • wyczerpujące temat, który poruszają,

  • wzbogacone o elementy graficzne (zdjęcia, infografiki itp.),

  • opatrzone odpowiednimi meta danymi (Meta Title i Meta Description),

  • tworzone zgodnie z zasadami językowymi, pozbawione błędów,

  • zawierające język korzyści,

  • zawierające linki wewnętrzne odsyłające do innych miejsc na stronie,

  • przejrzyste, zawierające hierarchie nagłówki (H1-H6), wypunkotwania, pogrubienia.

Wysokiej jakości treści realizują dla Ciebie cele biznesowe 24/7. Angażują użytkowników zainteresowanych tym, co robisz i sprawiają, że jesteś postrzegany jako ekspert w swojej branży. Dodatkowo pomagają w osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Tak więc teraz już wiesz, dlaczego od wielu lat tak popularne jest hasło: „content is king”.

Pozycjonowanie strony z WeNet

Jak zapewne wywnioskowałeś z powyższych akapitów, skuteczne pozycjonowanie stron internetowych nie należy do najłatwiejszych zadań. Jednak jest to kluczowy element marketingu internetowego, którego nie można pominąć. Pozycjonowanie stosują małe lokalne firmy, średnie przedsiębiorstwa oraz olbrzymie korporacje. To jeden z najtrwalszych sposobów na zdobycie rozpoznawalności w Internecie.

Jeśli prowadzenie firmy pochłania Twój cały czas, zadania związane z pozycjonowanie strony WWW powierz doradcom internetowym WeNet.

Skuteczne pozycjonowanie stron w WeNet to:

  • optymalizacja strony internetowej – wprowadzimy w obrębie Twojej witryny istotne zmiany, które sprawią, że będzie ona lepiej indeksowana przez roboty wyszukiwarek oraz będzie odpowiadać oczekiwaniom dzisiejszych użytkowników,

  • optymalizacja treści – stworzymy autorskie treści dotyczące Twojej branży, które wzbogacą Twój internetowy adres i przyciągną potencjalnych klientów (wszystkie artykuły przygotowujemy zgodnie z aktualnymi wymaganiami Google),

  • pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych – zadbamy o Twój profil linkowy, który sprawi, że ruch na Twojej stronie zacznie wzrastać,

  • wizytówki w prestiżowych katalogach firm – założymy atrakcyjne wizytówki opisujące Twoją działalność – dzięki nim Twoja firma zyska rozpoznawalność, a klientom łatwiej będzie trafić na Twoją ofertę w sieci,

  • aktualna wizytówka Google Moja Firma – zadbamy odpowiednie przygotowanie Twojego profilu w GMB, który często jest pierwszym miejscem spotkania firmy z klientem.

Jeśli interesuje Cię promowanie strony internetowej lub pozycjonowanie e-commerce (czyli pozycjonowanie sklepów internetowych), koniecznie zgłoś się do fachowców, którzy przygotują plan działania przystosowany do Twojej działalności.

Skuteczne pozycjonowanie stron – podsumowanie

Pozycjonowanie stron internetowych nie należy do najłatwiejszych zadań. Jednak dobrze poprowadzone działania sprawiają, że marka staje się lepiej rozpoznawalna w sieci, a co za tym idzie – zdobywa więcej klientów i wyprzedza konkurencyjne firmy. Innymi słowy: pozycjonowanie jest skuteczne, lecz wymaga cierpliwości i fachowej wiedzy.

Ponadto dzięki analizie strony WWW poznajesz zachowania swoich klientów, lepiej rozpoznajesz swoją grupę docelową, a wówczas łatwiej przystosowujesz ofertę do potrzeb odbiorców. To, czy pozycjonowanie jest skuteczne, możesz z łatwością sprawdzić, korzystając ze specjalnych narzędzi (takich jak np. audyt SEO) lub po prostu wpisując w wyszukiwarkę hasła związane z Twoją działalnością.

Pozycjonowanie strony można wziąć na własne barki, lecz często jest to zbyt trudne dla przedsiębiorców, których doba jest i tak za krótka, by zrealizować wszystkie zadania bez pośpiechu.

Dlatego w przypadku pozycjonowania warto zgłosić się do doświadczonych doradców WeNet.pl, którzy znają aktualne wytyczne i mają odpowiednie narzędzia do wywindowania firmy w organicznych wynikach wyszukiwania. Pozwoli Ci to uniknąć błędów i mieć pewność, że obecność Twojej firmy w sieci jest w dobrych rękach.

Chcesz zadbać o promocję Twojej firmy w sieci?

Sprawdź nasze pozostałe rozwiązania dla biznesu.