7 błędów przy targetowaniu reklam, czyli e-commerce dla wytrwałych

2
3812
targetowanie reklam

Planujesz płatne kampanie w Google Ads? A może chcesz wyświetlać reklamy użytkownikom Facebooka i innych Social Mediów? W każdym z tych przypadków kluczem do sukcesu jest dotarcie do grupy osób, która będzie tym zainteresowana. Jeśli przekaz reklamowy trafi do nieodpowiednich odbiorców, to stracisz czas i zasoby. Jak tego uniknąć? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania. Czym jest targetowanie w e-commerce? Jakie są najczęstsze błędy w kierowaniu reklam do potencjalnych klientów? Sprawdź i odkryj porady, które pozwolą Ci osiągać skuteczne wyniki. 

Definicja targetowania

Jako przedsiębiorca z pewnością zdajesz sobie sprawę, że kierowanie oferty do wszystkich, może sprawić, że nie trafi ona do nikogo. Oczywiście, poszukiwanie odpowiednich klientów nigdy nie jest proste. Właśnie z tego powodu dobór docelowej grupy jest tak ważny – tym bardziej w działaniach online. Zainteresowanie użytkowników Internetu nie jest łatwe, ale przynosi wymierne korzyści. 

Jeżeli chcesz zmaksymalizować zwrot z inwestycji i zminimalizować marnowanie zasobów na osoby, które nie są zainteresowane Twoją ofertą, to musisz wykorzystać możliwości targetowania reklam. Targetowanie w marketingu jest jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii sprzedażowej. To praca prowadząca do zawężenia grupy docelowej tak, aby płatne kampanie miały możliwie największą skuteczność sprzedażową i zachęcały do pożądanych zachowań użytkowników.

Na czym polega targetowanie reklam w handlu internetowym? 

Zastanawiasz się, na czym polega targetowanie reklam w e-commerce? Przede wszystkim na określeniu i precyzyjnym dotarciu do odpowiedniej grupy docelowej – czyli takiej, która z największym prawdopodobieństwem zainteresuje się Twoim produktem lub usługą oraz dokona zakupu. W ten sposób sprzedawcy mogą zbudować świadomości marki, wzmocnić marketing bezpośredni, stworzyć bardziej efektywne kampanie oraz zwiększyć szanse na konwersje i sukces biznesowy.

Z perspektywy zespołu nastawionego na sprzedaż, łatwo popełnić błąd przy próbie obiektywnej oceny tego, kim właściwie jest klient i co można mu zaoferować. Określenie grupy odbiorców produktów i usług wbrew pozorom nie jest proste, dlatego w dalszej części przedstawiamy popularne błędy, których lepiej unikać.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Strategie targetowania reklam – jakie błędy popełniają sprzedawcy w e-commerce?

Coraz więcej firm przygotowuje kampanie na Facebooku i w innych Social Mediach oraz inwestuje w różne rodzaje reklamy Google Ads, aby dotrzeć do większej grupy osób. Jednak wiele przedsiębiorców nie wie, jak powinno wyglądać najlepsze targetowanie i popełnia błędy, przez które nie osiąga zamierzonych efektów. Sprawdź, czego musisz unikać, aby osiągnąć sukces. 

Nieznajomość grupy odbiorców na Facebooku i w innych kanałach

Twoim celem jest precyzyjne targetowanie reklam. Wszystkie podejmowane działania stracą jednak sens, jeśli nie zdefiniujesz grupy użytkowników, do której chcesz docierać. Rozwiązaniem jest persona klienta – zastanów się, kim jest, czym się interesuje lub gdzie mieszka osoba, która będzie skłonna skorzystać z oferty firmy.  

Przeczytaj również:  Fotografia produktowa - jak zrobić dobre zdjęcia swoim produktom?

Bez sprawnie przeprowadzonych analiz i uzyskania wiedzy na temat danej grupy docelowej, nie ma sensu wyświetlanie reklam osobom przypadkowym poprzez różne opcje targetowania w wybranym kanale komunikacji, bo taka kampania okaże się po prostu nieskuteczna. 

Należy więc dokładnie poznać typ grupy docelowej oraz jej potrzeby, by móc dostarczyć treści adekwatne do podobnych odbiorców.

Wąskie albo szerokie kierowanie reklam na Facebooku i Google Ads

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wygląda targetowanie klientów? W takim razie musisz poznać dwie niezwykle popularne strategie, które są często wybierane przez reklamodawców. Każda z nich ma swoje zalety i wady, dlatego ważne jest, aby wybrać odpowiednią w zależności od charakterystyki oferty lub celów Twojego biznesu.

Szerokie targetowanie reklam

W tym przypadku reklama kierowana jest do dużej, zróżnicowanej grupy odbiorców produktów. Główną korzyścią takiego podejścia jest zwiększenie świadomości marki i liczby odwiedzin na stronie internetowej. Wadą jest jednak mniejsza precyzja w dopasowaniu przekazu do konkretnych potrzeb klientów.

Szerokie targetowanie reklamy na Facebooku i w innych kanałach może prowadzić do tracenia budżetu na kliknięcia bez konwersji, co przyczynia się do wysokich kosztów.

Traktowanie grupy docelowej reklam bardzo szeroko obniża efektywność kampanii – wiele niestandardowych odbiorców widzi nasz przekaz, ale nie są nim zainteresowani. Każda firma powinna zadać sobie pytanie, czy chce dotrzeć ze swoją ofertą do kilkuset tysięcy losowych internautów, czy raczej do kilku tysięcy osób szczerze zaintrygowanych produktami lub usługami.

W tej sytuacji błąd polega na wytypowaniu ogólnych, a nie konkretnych grup klientów. Przykładem są reklamy warsztatów dla fotografów podróżniczych – powinny wyświetlać się fotografom i pasjonatom podróży, ale na podstawie targetowania na szerokie grupy odbiorców, ukażą się również fotomodelkom, osobom szukającym specjalisty czy sprzedawcy obiektywów. Targetowanie na Facebooku czy w Google Ads zbyt szerokie obniża efektywność działań reklamowych.

Wąskie targetowanie 

Chcesz poznać kolejne opcje targetowania? W takim razie musisz wiedzieć, że istnieje podejście, które polega na definiowaniu wąskiej grupy odbiorców o największym zainteresowaniu produktem lub usługą. W tym przypadku reklamy są tworzone i kierowane do osób podobnych pod względem danych demograficznych czy preferencji zakupowych.  

Wąskie targetowanie według zainteresowań i zachowań odbiorców ma jedno główne założenie – celem jest optymalizacja reklam pod kątem konkretnych, potencjalnie skłonnych do zakupu klientów. W ten sposób łatwiej osiągnąć większą skuteczność, choć taka strategia może ograniczyć zasięg promocji i świadomości marki.  

Warto wspomnieć również, że istnieje coś takiego jak hipertargetowanie (inaczej mikrotargetowanie). Strategia ta pozwala jeszcze dokładniej wyselekcjonować grupy odbiorców reklam. W tym przypadku bierze się pod uwagę np. czynniki behawioralne. 

Aby nie popełnić błędu, warto postawić na testy A/B. Testuj szerokie i wąskie targetowanie reklam, aby uzyskać wyniki najlepiej dopasowane do celów kampanii, cech produktu lub usługi oraz stopnia dostępności zasobów.

błędy przy targetowaniu

Targetowanie w marketingu – promowanie produktu, który już został kupiony

Chcesz usprawnić targetowanie na Facebooku i Google Ads? Pamiętaj, że dużym błędem jest reklamowanie produktu osobie, która już go zakupiła. 

Przeczytaj również:  Co trzeba wiedzieć przed założeniem sklepu internetowego?

Choć z perspektywy przedmiotów użytkowych wydaje się to być logiczne – klient, który kupiła wkłady do odkurzacza, może przecież chcieć je kupić ponownie za jakiś czas, prawda? Kluczem do słuszności tego twierdzenia jest „za jakiś czas”, a nie bezpośrednio po zakupie. Kiedy wyślemy rabat 20% na tablety do docelowej grupy, która dopiero co kupiła tablet, wzbudzimy w niej tylko gniew, że przepłaciła za swój sprzęt.

Dobrym rozwiązaniem jest promowanie produktów kompatybilnych do tych zakupionych – Weź pod uwagę zainteresowania grup odbiorców – osoba, która kupiła tablet graficzny, może potrzebować do niego zapasowego rysika czy lepszego monitora. Wybierając strategie targetowania reklam na Facebooku czy w innych kanałach uwzględnij więc nie tylko czynniki demograficzne, ale również oczekiwania danej grupy docelowej. 

błędy przy targetowaniu

Najlepsze targetowanie w e-commerce, czyli brak testów A/B

Jak targetować reklamy na Facebooku, Instagramie czy w Google Ads? Takie pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Często popełniają przy tym jeden błąd – zakładają, że pierwsza kampania od razu przyniesie spektakularne wyniki. Jednak nawet najlepsi specjaliści muszą wykorzystywać proces testowania i optymalizacji reklamy, aby skutecznie docierać do różnych grup odbiorców i znaleźć optymalne targetowanie autorskie. 

Dlatego nie popełniaj błędów konkurencji i testuj różny  rodzaj grup docelowych, kreacje reklamowe, kopie tekstów, miejsca reklamowania i inne parametry, aby dowiedzieć się, co działa najlepiej dla Twojej firmy. Poznaj również różne opcje targetowania na Facebooku czy Instagramie. 

Promuj swoją firmę

Targetowanie demograficzne 

Jedna z możliwości targetowania reklam, która polega na wybieraniu grupy docelowej reklam na podstawie parametrów takich jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Czynniki demograficzne pozwalają dopasować przekaz do charakterystyki konsumentów z danego regionu. Możesz w ten sposób dotrzeć do niestandardowych odbiorców. 

Reklama behawioralna (targetowanie behawioralne w biznesie)

Nie wiesz, na czym polega targetowanie behawioralne? Pozwala ono na wybieranie wąskich grup docelowych na podstawie zachowań użytkowników w Internecie, takie jak przeszłe zakupy, odwiedziny na stronach internetowych czy pobieranie konkretnej aplikacji. Umożliwia to zawężanie grup odbiorców i bardziej szczegółowe dostosowanie reklam do indywidualnych preferencji potencjalnych klientów.

Kontekstowe targetowanie reklam (targetowanie kontekstowe)

Chcesz postawić na precyzyjne targetowanie reklam? Kolejnym rodzajem tworzenia grup odbiorców jest hipertargetowanie kontekstowe. Polega ono na umieszczaniu reklam w miejscach sieci, gdzie prawdopodobnie będzie to skuteczne, np. na stronach o tematyce motoryzacyjnej dla sprzedawców części samochodowych lub na portalach sportowych dla producentów sprzętu.

Precyzyjne targetowanie reklam – targetowanie lokalne

Chcesz przeprowadzić testy A/B i wypróbować targetowanie lokalne? Musisz więc wiedzieć, że ta strategia polega wyświetlaniu reklamy grupie odbiorców w danym regionie geograficznym. W tym przypadku treści dopasowywane są do konkretnych potrzeb i zainteresowań lokalnej społeczności w celu osiągnięcia maksymalnej skuteczności kampanii marketingowej. 

Takie wąskie targetowanie reklam ułatwia określenie grupy docelowej i wybranie odpowiednich kanałów komunikacji. 

Przeczytaj również:  Jak założyć e-sklep i jaką bramkę płatniczą wybrać?

Targetowanie predykcyjne

Kolejną nieznaną Ci strategią jest targetowanie predykcyjne? To proces, w którym za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji i analizy danych próbuje się przewidzieć zachowania lub preferencje użytkowników, aby w sposób bardziej skuteczny dotrzeć do ich potrzeb. Tego rodzaju reklama behawioralna zwiększa szanse na sukces i poprawia jakość relacji z konsumentami. 

Targetowanie według zainteresowań

Targetem tej strategii marketingowej jest grupa odbiorców oparta o zainteresowania. Co zyskasz dzięki analizie zachowań użytkowników w Internecie, takich jak kliknięcia, przeglądanie stron czy określone treści?  Na tej podstawie reklamodawcy są w stanie dotrzeć do potencjalnych klientów o konkretnych charakterystykach. Dzięki temu możliwe jest skuteczne targetowanie w e-commerce oraz minimalizacja kosztów związanych z kampanią.

Targetowanie autorskie a docelowe grupy odbiorców

Nie wiesz, kim jest Twoja grupa docelowa odbiorców? Najważniejsza rzecz, jaką należy zapamiętać w kontekście projektowania produktów i usług jest to, że nie istnieje „średni” człowiek i jego „średnia” potrzeba. Jeden klient szuka zasłon o długości 2 metrów, a drugi 2,3 metra – wartość średnia ich potrzeb, czyli zasłona o długości 2,15 metra nie niesie za sobą żadnej cennej informacji dla sprzedawcy firan. Taka zasłona nie zadowoli ani pierwszego, ani drugiego kupującego.

Na tym przykładzie jest to oczywiste, ale lubimy naszych klientów uśredniać, żeby sprawdzić na przykład, ile średnio wydają i na tym opieramy późniejsze mikrotargetowanie reklam. Zdecydowanie bardziej powinno interesować nas, czego potrzebuje większość naszych odbiorców i jak zachowuje się większość konsumentów. Zgodnie z naszymi wnioskami w ten sposób dużo łatwiej ustalić szczegółowe opcje targetowania. 

błędy przy targetowaniu

Jedna kampania dla kilku produktów

Znasz już definicję targetowania i wiesz, że dopasowana grupa odbiorców zainteresowana jedną usługą nie musi wcale chcieć zakupić inny asortyment z tej samej oferty. 

Przykładowo, jeśli jeden producent obuwia wytwarza ekskluzywne szpilki oraz buty trekkingowe, określenie grupy odbiorców dla obu tych produktów wydaje się pomysłem „pod górkę”. Efektywniejsze będzie utworzenie różnych grup docelowych do każdej linii produktów: jedna kampania dla osób zainteresowanych wycieczkami górskimi i druga kampania dla miłośniczek ekskluzywnego, wieczorowego obuwia. 

Każda z tych dwóch kampanii trafia do odpowiedniej grupy docelowej, a firmie łatwiej jest zbudować konkretny obraz persony klienta.

błędy przy targetowaniu

Orientacja wyłącznie na nowego klienta

Ostatni punkt nie dotyczy wyłącznie targetowania grup docelowych, ale również filozofii sprzedażowej. 

Pozyskiwanie nowych klientów to marzenie każdego przedsiębiorcy, jednak to utrzymanie wysokiego stopnia zadowolenia stałych odbiorców pozwala na stabilną pozycję firmy. Dlatego też targetowanie w e-commerce wyłącznie na nowe osoby jest często popełnianym błędem. Dobrze zbudowana kampania reklamowa skierowana do konsumentów, którzy kupili już u nas produkty będzie efektywna – jak w podanym wyżej przykładzie z tabletem graficznym i monitorem. Dlatego inaczej należy podejść do nowych odbiorców, a inaczej do stałych klientów, jednak nie warto pomijać w kampaniach żadnej z tych wąskich grup docelowych.

Jesteś sprzedawcą i planujesz targetowanie reklam na Facebooku, Google Ads czy innych kanałach marketingowych? Pamiętaj, że w e-commerce, promocja odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu klientów i generowaniu sprzedaży. Jednak aby osiągnąć sukces, niezbędne jest dotarcie kampanii reklamowej do dopasowanej grupy odbiorców. W  tym artykule omówiliśmy najczęstsze pułapki, które czekają na przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich unikać. 

Czas wdrożyć skuteczne strategie w życie! Jeżeli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu działań marketingowych, to już teraz zapoznaj się z ofertą WeNet. Przekonaj się, co mogą zrobić dla Ciebie doradcy internetowi. 

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
5/5 - (5 votes)

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here