Instagram to już nie tylko medium społecznościowe, na którym można publikować piękne zdjęcia i dzielić się wybranymi momentami z życia ze swoimi obserwatorami. Dla przedsiębiorców miejsce to stało się bardzo ważnym kanałem sprzedażowym, który pozwala markom i firmom przynieść naprawdę duże zyski i odnieść sukces. Jak więc wspierać sprzedaż na Instagramie? Poznaj 7 praktyk, dzięki którym Instagram pomoże Ci osiągnąć Twoje cele biznesowe.
Spis treści
1. Dlaczego Instagram jest dobrym kanałem sprzedażowym?
2. Jak sprzedawać na Instagramie?
2.1. Oznaczaj produkty na zdjęciach
2.3. Dodaj link zakupowy w bio
2.4. Twórz wartościowe i angażujące Instagram Stories
2.5. Zadbaj o atrakcyjną prezentację produktów na swoim profilu
2.6. Nawiąż współpracę z influencerami
2.7. Organizuj konkursy i promocje tylko dla Instagramerów
2.8. Twórz reklamy na Instagramie
Dlaczego Instagram jest dobrym kanałem sprzedażowym?
Instagram to jeden z największych i najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Obecnie na całym świecie liczy już ponad miliard aktywnych użytkowników każdego miesiąca. Platforma, na której króluje obraz i najważniejsze są aspekty wizualne, to świetne miejsce nie tylko dla fotografów, artystów czy influencerów. Od jakiegoś czasu jest to także ważny kanał marketingowy dla wielu firm. Ludzie coraz chętniej śledzą na Instagramie swoje ulubione marki i właśnie tam się z nimi komunikują. Niemal każdy (90% użytkowników) obserwuje co najmniej jedną markę.[1] 83% użytkowników znajduje na Instagramie nowe marki lub produkty, a 80% użytkowników twierdzi, że Instagram pomaga im w podjęciu decyzji o zakupie produktu lub usługi.[2]
Instagram ma więc ogromny potencjał sprzedażowy. Najprostszym powodem jest to, iż sprzedaje za pomocą obrazów, a my często ,,kupujemy oczami’’. Atrakcyjne, wysokiej jakości zdjęcia, ukazujące produkty w użyciu potrafią bardzo szybko przyciągnąć uwagę, wpłynąć na wyobraźnię oraz wzbudzić potrzebę posiadania danej rzeczy.
Co więcej, według raportu „E-commerce w Polsce 2020”, aż 69% ankietowanych przyznało, że robi zakupy online za pomocą smartfona (są to głównie ludzie młodzi do 34 roku życia).[3] Instagram zaś jest aplikacją mobilną, a w Polsce większość jej użytkowników to osoby w przedziale wiekowym 18-34 lata. To kolejny dowód na to, że jest to idealny kanał marketingowy dla firm z wielu branż, nie tylko dla dużych, ale też małych i średnich biznesów. Trzeba tylko znaleźć swoją grupę docelową i umiejętnie się z nią komunikować.
Jak sprzedawać na Instagramie?
W 2016 roku Instagram zmienił swoje algorytmy i od tej pory posty pojawiają się w feedzie nie w porządku chronologicznym, lecz według ich popularności. Wskutek tego posty z dużym zaangażowaniem wyświetlają się wysoko, a te o niewielkiej aktywności spadają na dół, bądź nie wyświetlają się wcale. Nowe marki, które nie mają jeszcze ogromnej ilości obserwujących, mogą więc mieć początkowo kłopot z dotarciem do swoich potencjalnych klientów oraz zdobyciem zaufania dużej społeczności. Regularna publikacja treści z odpowiednio dobranymi hashtagami oraz aktywne odpowiadanie na komentarze użytkowników pod zdjęciami mogą nie wystarczyć (choć też są bardzo ważne!). Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą zwiększyć widoczność Twojego profilu firmowego oraz wpłynąć na wzrost wyników sprzedażowych.
Oznaczaj produkty na zdjęciach
Zakupy na Instagramie stają się dla użytkowników coraz bardziej dostępne i proste. Aby im to umożliwić, wystarczy podczas dodawania nowego posta lub relacji na Instagram Stories, oznaczyć na zdjęciu swoje produkty. Użytkownik po dotknięciu palcem na zdjęcie zobaczy wszystkie oznaczone produkty wraz z cenami. Gdy kliknie na dany produkt, zostanie przeniesiony na kartę produktu w sklepie na Instagramie, a stamtąd będzie mieć możliwość szybkiego, bezpośredniego przejścia na stronę WWW sklepu – wystarczy, że naciśnie przycisk ,,Wyświetl w witrynie’’. Dzięki temu klient może szybko i wygodnie dokonać zakupu. Użytkownik ma też możliwość przejrzenia produktów z poziomu profilu w zakładce z zakupami (oznaczonej ikonką torby zakupowej), która pojawi się po oznaczeniu co najmniej 9 produktów na zdjęciach.
Źródło: www.instagram.com/ikeapolska/
Źródło: www.instagram.com/ikeapolska/
Co musisz zrobić, by móc oznaczać produkty na Instagramie? Po pierwsze, Twoje konto powinno być kontem profesjonalnym (firmowym, biznesowym). Po drugie musi być powiązane z kontem firmowym na Facebooku. Kolejnym krokiem jest stworzenie katalogu produktów na Facebooku albo sklepu na Facebooku. Następnie musisz połączyć w Menedżerze Firmy gotowy katalog lub sklep z Instagramem. Po wybraniu opcji ,,Połącz profil’’, wystarczy już zalogować się na swój profil na Instagramie i w ustawieniach włączyć zakupy. Instagram uruchamia tę funkcję zazwyczaj w ciągu kilku dni, po odpowiedniej weryfikacji. Gdy funkcja ,,Zakupy’’ zostanie włączona, możesz już oznaczać produkty na swoich zdjęciach oraz w relacjach.
Nowa zakładka ,,Sklep’’
Niedawno na Instagramie pojawiła się nowość, która jeszcze bardziej ułatwia robienie zakupów. Każdy użytkownik ma teraz dostęp do nowej zakładki ,,Sklep’’. Wyświetlają się w niej indywidualnie dobrane propozycje produktów, którymi dany użytkownik może być zainteresowany. Jeśli chcesz, by Twoje produkty mogły znaleźć się w tej sekcji, koniecznie musisz więc oznaczać je w swoich postach. Dzięki temu za pomocą algorytmu będziesz mieć szansę na dotarcie do osób zainteresowanych Twoją ofertą.
Co ciekawe, w USA testowana jest już opcja ,,Place order’’, która pozwala składać zamówienie bezpośrednio w aplikacji Instagrama, bez konieczności przechodzenia do sklepu internetowego. Nie wiadomo, kiedy ta aktualizacja będzie dostępna w Polsce, ale warto ją śledzić. Po wprowadzeniu tej funkcji Instagram ma szansę stać się prawdziwą platformą e-commerce!
Dodaj link zakupowy w bio
Na Instagramie, w odróżnieniu od innych portali społecznościowych, nie można dodawać aktywnych linków w postach. Jak więc możesz kierować ruch do sklepu bądź do strony internetowej? Jedną z opcji jest umieszczenie linka w sekcji bio na profilu. Link ten jest klikalny i pozwala przejść na wybraną stronę.
Najlepiej, jeśli linki w bio zamiast do strony głównej prowadzą do konkretnej podstrony, na której użytkownik może od razu dokonać konwersji. Może to być np. podstrona z aktualnymi promocjami. Inną możliwością jest umieszczenie linku, który kieruje do galerii produktowej, odzwierciedlającej opublikowane posty. Po kliknięciu w dany produkt klient zostanie przeniesiony bezpośrednio do podstrony, gdzie może szybko i łatwo dokonać zakupu. Dzięki temu nie musi przeglądać menu czy szukać danego produktu za pomocą wyszukiwarki w e-sklepie, co znacząco skraca jego ścieżkę zakupową. Taki link można skonfigurować za pomocą zewnętrznych narzędzi, takich jak np. Later.
Źródło: www.instagram.com/eobuwie/
Twórz wartościowe i angażujące Instagram Stories
Instagram Stories potrafi bardziej zaangażować odbiorców niż zwykły post na profilu. Tworzenie relacji to idealny sposób na przedstawienie swojej oferty, a także pokazanie firmy ,,od kuchni’’. W Stories możesz pokazać proces tworzenia produktów, opowiedzieć nieco więcej o ich wyjątkowym składzie bądź przedstawić swój zespół. Działania te wpływają pozytywnie na wizerunek firmy oraz wzbudzają u potencjalnych klientów zaufanie.
W Stories możesz także udostępniać posty i relacje zadowolonych klientów, którzy oznaczyli Twoją firmę na swoim profilu i podzielili się opinią na temat zakupionych produktów. Mile widziane są tutaj też krótkie filmiki np. z testami produktów czy tutoriale. W Stories łatwo zaangażować użytkowników za pomocą ankiet czy quizów. Można też zadawać im pytania. Przygotowując nową kolekcję lub promocję, możesz spytać swoich klientów o opinię. Niech sami odpowiedzą, czy wolą darmową dostawę, czy 15% zniżki na wybrane produkty, dzięki czemu będą wiedzieć, że ich zdanie ma znaczenie. Ponadto, jak już zostało wspomniane, w relacjach można oznaczać produkty, a także dodać aktywny link do strony (w tym drugim przypadku warunkiem jest posiadanie minimum 10 tys. obserwujących).
Źródło: www.instagram.com/deezeeshoes/
Zadbaj o atrakcyjną prezentację produktów na swoim profilu
Pamiętaj, że przy tworzeniu contentu liczy się jakość, a nie ilość. Na Instagramie najważniejszy jest obraz. Wszystkie publikowane zdjęcia powinny być więc wysokiej jakości. Poza tym mają ukazywać produkty z jak najlepszej strony. Zdjęcia powinny w atrakcyjny sposób pokazywać produkt w użyciu, tak, by od razu przykuć uwagę i działać na wyobraźnię użytkownika. W jednym poście warto też wykorzystywać kilka zdjęć, które pokażą produkt z różnej perspektywy.
Prowadząc profil marki czy firmy na Instagramie trzeba pamiętać też o spójności i konsekwentnym stosowaniu jednej kolorystyki, która powinna odzwierciedlać Twoją firmę i współgrać np. z logo. Edytując zdjęcia, należy stosować ten sam filtr. Posty najlepiej planować z wyprzedzeniem i publikować je w odpowiedniej kolejności, tak, by układ zdjęć był spójny i logiczny, a profil prezentował się estetycznie.
Dodając nowe posty czy relacje, można używać opcji Instagrama, ale warto też korzystać z zewnętrznych narzędzi, które jeszcze bardziej udoskonalą i upiększą publikowany content. Do edycji zdjęć pomocne są takie aplikacje jak np. VSCO, Lightroom czy Snapseed, a do tworzenia ciekawych Insta Stories sprawdzają się Unfold, Mojo, StoryArt i Canva.
Nawiąż współpracę z influencerami
Influencer marketing na Instagramie przynosi wielu firmom (zwłaszcza z branży modowej i beauty) ogromne zyski. Wbrew pozorom, aby współpracować z influencerami, wcale nie trzeba być dużą, znaną marką. Nawet dla mniejszych biznesów taka forma promocji może okazać się bardzo korzystna. Ważne jest jednak, by osoba, z którą nawiążesz współpracę, była odpowiednia. Wybierając ją, trzeba więc kierować się ostrożnością i rozsądkiem. Co to znaczy? Po pierwsze powinna być to osoba ściśle związana z branżą, którą reprezentuje Twoja firma. Po drugie, musi mieć zaangażowaną społeczność. Jeśli ktoś ma bardzo dużo obserwujących, a pod zdjęciami niewiele reakcji i komentarzy, może to oznaczać, że followersi zostali nieuczciwie kupieni. Nie warto współpracować z takim blogerem czy blogerką. Ważniejsze od liczby fanów jest ich zaangażowanie na profilu. Influencer, który ma mniejszą, ale za to zaufaną grupę odbiorców, bardziej wpłynie na jej decyzje zakupowe. Po trzecie, osoba, którą wybierzesz, musi mieć oczywiście spójny, atrakcyjny i ciekawy profil, a jej estetyka i pomysły powinny współgrać z Twoją działalnością.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>
Organizuj konkursy i promocje tylko dla Instagramerów
Konkursy na Instagramie są dobrym pomysłem na zaangażowanie swoich odbiorców i dotarcie do nowych użytkowników. Pomagają wypromować firmę, a co za tym idzie także zwiększyć jej sprzedaż. Jeśli chcesz zorganizować konkurs, zadbaj o to, by był dla odbiorców ciekawy i dawał możliwość do zaprezentowania ich kreatywności, ale jednocześnie nie był zbyt trudny. Osoby biorące udział powinny obserwować Twój profil.
Jeśli masz już pewną społeczność na Instagramie, możesz tworzyć dla niej specjalne kody rabatowe, które będą dostępne tylko na instagramowym profilu. O takiej akcji poinformuj swoich obserwatorów zarówno w postach, jak i na Insta Stories oraz zrób to odpowiednio wcześniej. Wszystko po to, by informacja do nich dotarła oraz by mieli czas i możliwość kupić Twoje produkty w niższych cenach. Udostępnianie kodów rabatowych to też najlepszy pomysł na współpracę z influencerami. Dzięki temu wiadomo, że klient przyszedł do sklepu właśnie z Instagrama.
Twórz reklamy na Instagramie
Reklamy na Instagramie pozwalają dotrzeć nawet do milionów użytkowników. Nic dziwnego, że są tak chętnie wykorzystywane przez marketerów. Według najnowszego raportu o trendach na 2021 rok wydanym przez Hootsuite, aż 61% działalności planuje zwiększyć swoje wydatki reklamowe na Instagramie. Ponadto w ostatnim kwartale zasięg reklamowy tego portalu społecznościowego wzrósł o 7,1%, czyli 3 razy więcej niż na Facebooku.[4] Jeśli więc jeszcze nie prowadzisz kampanii reklamowych na Instagramie, warto to zmienić. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie targetowanie oraz umiejętnie dopasowana do swojej grupy odbiorców kreacja reklamowa. Nie pozostaje więc nic innego jak testować, a później cieszyć się z wyników.
[1] https://business.instagram.com/
[2] https://www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales
[3] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
[4] https://hootsuite.com/research/social-trends