Jak zorganizować konkurs na Instagramie? Krótki przewodnik

0
1173
konkurs na instagramie co to jest

Jeśli prowadzisz firmowe profile w Social Mediach, to na pewno chcesz wypromować swoją markę i dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Świetnym sposobem na to jest organizacja konkursu, który pomoże Ci zwiększyć zasięgi Twojego konta i zdobyć nowych obserwujących. Konkurs prowadzony na Instagramie często budzi jednak wiele wątpliwości. Zastanawiasz się, jak dobrze i zgodnie z prawem przeprowadzić taką akcję? Co zrobić, by przyniosła oczekiwane efekty? O czym należy pamiętać i jakich błędów nie popełnić? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.

Jak przygotować konkurs na Facebooku i Instagramie?

Czy wiesz, że konkurs w Social Mediach okazuje się doskonałym sposobem na zaangażowanie swojej społeczności, promocję marki lub produktu oraz większą liczbę subskrybentów? Zaplanowanie i przeprowadzenie zadania konkursowego wymaga jednak odpowiedniego przygotowania oraz przestrzegania zasad platformy. 

Dlatego, jeśli Twoim celem jest organizacja konkursu na Instagramie, to musisz dokładnie przemyśleć cały proces. Zdarza się bowiem, że akcja jest nieatrakcyjna dla odbiorców, wskutek czego bardzo mało osób bierze w niej udział. Bywa też tak, że tego rodzaju zawody nie przynoszą zadowalających efektów, a organizator ponosi tylko koszty. Gdy zdecydujesz się na organizację konkursu, to najpierw zaplanuj kilka istotnych kwestii.

Ustal, jaki jest cel konkursu w Social Mediach

Zacznijmy od tego, że zawsze na początku należy określić cel konkursu prowadzonego na Instagramie. Co jako przedsiębiorca możesz właściwie osiągnąć dzięki takie akcji? Zastanów się więc, czy chcesz przykładowo:

  • zbudować świadomość marki,
  • wpłynąć na sprzedaż,
  • poprawić liczbę polubień,
  • zwiększyć liczbę czytelników wpisów?

Oczywiście może być tak, że jeden konkurs na Facebooku czy Instagramie będzie realizował różne cele. Zawsze warto jednak wybrać jeden nadrzędny i to na nim opierać swoje działania marketingowe.

Promuj swoją firmę
Przeczytaj również:  Nie daj się pogrążyć w Social Mediach, czyli 5 wskazówek, jak zadbać o identyfikację wizualną marki

Określ, kto może zostać uczestnikiem konkursu

Następnym krokiem jest wskazanie, którzy followersi na Instagramie mogą walczyć o wygraną w konkursie. Wytypowani użytkownicy powinni być oczywiście zbieżni z grupą docelową Twojej firmy/marki. Są jednak dwie opcje: legalny konkurs można kierować do nowych potencjalnych odbiorców, ale także… do osób, które są już klientami.

W tym drugim przypadku postem konkursowym może być np. publikacja zdjęcia, na którym będzie ukazany kupiony produkt. Pomysł ten czasami wykorzystują np. marki modowe, które proszą o stworzenie ciekawej stylizacji, w której znajdzie się konkretny element garderoby (przykładowo torebka, buty czy sukienka). Pomyśl więc, do kogo chcesz dotrzeć i jak możesz to osiągnąć.

Jasno wskazani uczestnicy konkursu w Social Mediach oraz klarownie określony cel akcji, pomogą Ci stworzyć efektywne wydarzenie, które zdobędzie dużą liczbę polubień.    

Wskaż liczbę nagród w konkursie

Jak wiadomo, konkurs na Facebooku czy Instagramie nie może odbyć się bez odpowiedniej nagrody. 

Po pierwsze, wygrana w konkursie powinna być atrakcyjna dla grupy docelowej. Po drugie, musi być związana z Twoją marką czy ofertą produktową. Niektórzy proponują bardzo kosztowne nagrody, które nie dotyczą jednak ich branży. Taki konkurs w Social Mediach może i przyciąga wiele osób, ale czy przynosi jakieś realne korzyści firmie? Niekoniecznie. Użytkownicy, którzy biorą udział w akcji, zazwyczaj zaraz po jej zakończeniu opuszczają profil i nie są nim już zainteresowani.

Warto też w ramach organizacji konkursu oprócz głównej wygranej zaoferować też np. nagrody za drugie i trzecie miejsce bądź kilka „nagród pocieszenia”. W ten sposób docenisz pracę wielu osób. Dzięki temu jest szansa, że konkurs będzie cieszył się większym zainteresowaniem.

Wymyśl ciekawe zadanie konkursowe

Poza liczbą nagród w konkursie, czynnikiem, który ma największy wpływ na to, ile osób weźmie udział w organizowanej przez Ciebie zabawie, jest zadanie konkursowe. Nie powinno być ono zbyt skomplikowane. Duża liczba warunków do spełnienia może zniechęcać. Zasady konkursu w Social Mediach muszą być więc proste i jasne.

Poza tym post konkursowy ma zostać tak skonstruowany, by można było później łatwo wyłonić osobę wygraną. Lepiej unikać losowania zwycięzców i konkursów w formie loterii. Dlaczego? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu. Jakie zadanie konkursowe sprawdzi się na Instagramie? Dobrym pomysłem jest zabawa w stylu „odpowiedz pod postem na pytanie…”, które pozwala wybrać najbardziej kreatywną odpowiedź.

Przeczytaj również:  Administrator strony na Facebooku – jak go dodać i kto powinien nim być?

Jakie mogą być inne zasady konkursu w Social Mediach? Częstym warunkiem jest oznaczenie w komentarzu pod postem wybranego znajomego oraz zaobserwowanie profilu organizatora. Są to rzeczywiście bardzo proste wymagania, jednak czy warto je stosować? Nie każdy chce bowiem oznaczać swoich obserwujących w komentarzach, tak samo zresztą, jak nie każdy lubi być oznaczany.

Jeśli chodzi o warunek, który dotyczy obserwacji profilu, faktycznie dzięki temu w krótkim czasie zyskasz nowych followersów. Pytanie tylko brzmi, na jak długo. Po zakończeniu rozdania, równie szybko uczestnicy konkursu mogą od Ciebie odejść. Pamiętaj, że proste zasady mogą być czynnikiem, który zachęci użytkowników Instagrama do aktywności. 

Korzystniej będzie, jeśli nie zmusisz nikogo do obserwacji, a zamiast tego zasugerujesz, że będzie Ci po prostu miło, gdy użytkownik zaobserwuje Twój profil. Jeśli ktoś faktycznie zaciekawi się Twoim kontem i tak kliknie przycisk „Obserwuj” i zostanie z Tobą. Lepiej budować wartościową i zaangażowaną grupę niż zdobywać przypadkowych followersów.

konkurs-na-insta-The-Body-Shop

Przykład konkursu na Instagramie organizowanego przez markę The Body Shop

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie

Zadbaj o przygotowanie regulaminu konkursu

Odpowiednia nagroda i proste zasady to nie wszystko! Pamiętaj, że zorganizujesz legalny konkurs na Facebooku, Instagramie czy w innym serwisie społecznościowym, tylko gdy przygotujesz dokładny regulamin. Możesz go opublikować np. na swojej stronie internetowej i poinformować uczestników konkursu, że to tam mogą go znaleźć. 

Co powinien zawierać regulamin konkursu?

  • Dane organizatora
  • Wymagania co do osób, które biorą udział w konkursie, np. ograniczenia dotyczące wieku czy miejsca zamieszkania
  • Dokładne informacje dotyczące organizacji konkursów
  • Kryteria/zasady wyłonienia zwycięzcy
  • Listę i liczbę nagród, 
  • Harmonogram i czas trwania konkursu
  • Zasady reklamacji
  • Zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych

Zanim przystąpisz do organizacji konkursu, spójrz na regulamin Facebooka i Instagrama. Zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi promocji, regulamin legalnego konkursu powinien zawierać zapis o „pełnym zwolnieniu serwisu Instagram z odpowiedzialności przez każdego uczestnika” oraz „informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez Instagram, ani z nim związana”.

Przeczytaj również:  Nowości na TikToku. Testowanie dislike button dla komentarzy i dłuższe filmy

Zaplanuj promocję konkursu

Prowadzenie Social Mediów to niełatwa sztuka. Nawet organizując wyzwanie dla swoich odbiorców, musisz zadbać o odpowiednią reklamę. Promocja konkursu pozwoli Ci dotrzeć do większej liczby użytkowników i zachęcić ich do udziału w akcji. Możesz wykorzystać w tym celu różne narzędzia: od Instagram Stories i hashtagi, przez współpracę z influencerami, po newsletter i Facebook Ads. 

Najważniejsze jest jednak, aby informacje dotyczące konkursów dotarły do aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, którzy należą do Twojej grupy docelowej – dzięki temu nie przepalisz budżetu na działania marketingowe. 

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Jak zorganizować legalny konkurs zgodnie z prawem?

Rozdanie na Instagramie w formie loterii, w którym o zwycięstwie decyduje los, a nie konkretne kryteria to często organizowane przez popularne profile akcje. 

Lepiej jednak unikać takiej formy rozdawania nagród. Dlaczego? Otóż loteria promocyjna, która przypomina grę hazardową, rządzi się zupełnie innymi prawami niż konkurs na Facebooku czy Instagramie. Organizowanie loterii promocyjnej nie jest zabronione, jednak wymaga uzyskania zezwoleń i wniesienia opłaty. W przypadku niespełnienia licznych formalności, za niepozorny konkurs można otrzymać wysoką karę pieniężną. Więcej na ten temat można przeczytać w Ustawie o grach hazardowych.

Jak więc widzisz, lepiej zrezygnować z tego rodzaju rozdań i postawić na konkurs spełniający definicję przyrzeczenia publicznego. Poza tym pamiętaj, aby nie zawsze korzystać z takich warunków uczestnictwa jak np.: oznaczanie znajomych, obserwacja profilu oraz udostępnienie postu konkursowego.

Jak musi więc wyglądać zgodny z prawem konkurs na Instagramie? Podsumujmy!

  • Zwycięzca konkursu powinien być WYBRANY, a nie WYLOSOWANY.
  • Najlepiej, jeśli zadanie wymaga od uczestników kreatywnego myślenia.
  • Konkurs w Social Mediach musi zawierać regulamin, w którym będą wszystkie niezbędne informacje i elementy.
  • Zasady powinny być zgodne z regulaminem Facebooka, Instagrama oraz przepisami prawnymi dotyczącymi konkursu (RODO, prawo autorskie).

Źródło:

[1] https://www.facebook.com/help/instagram/179379842258600

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (3 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here