YouTube SEO – jak pozycjonować kanał i optymalizować filmy?

0
580

youtube_seo

Czy wiesz, że jedną z najbardziej angażujących form treści dla internautów są filmy? Jeśli prowadzisz własny biznes, to właściwie musisz uwzględnić w swojej strategii krótsze i dłuższe nagrania. A miejscem, w którym najdynamiczniej rozwija się video marketing, jest YouTube. Liczne algorytmy oraz duża konkurencja sprawiają jednak, że tylko wartościowe materiały są promowane w serwisie. Sprawdź więc, jak pozycjonować firmowy kanał i zapoznaj się z naszym poradnikiem YouTube SEO.      

Spis treści

1. Pozycjonowanie na YouTube – co wpływa na pozycję w rankingu?

1.1 Jakość video

1.2 Wyświetlenia

1.3 Liczba subskrybentów kanału

1.4 Utrzymanie uwagi widzów

1.5 Zaangażowanie użytkowników

2. Jak pozycjonować firmowy kanał i filmy na YouTube?

2.1 Zadbaj o dokładną analizę słów kluczowych

2.2 Twórz chwytliwe tytuły materiałów video

2.3 Przygotuj użyteczny opis dla materiału

2.4 Wybierz niestandardową miniaturę

2.5 Analizuj kanał i poszczególne filmy

3. Dlaczego warto zadbać o YouTube SEO?

Pozycjonowanie na YouTube – co wpływa na pozycję w rankingu?  

YouTube to nie tylko popularne medium społecznościowe, ale również druga, po Google, największa wyszukiwarka na świecie. Dlatego, choć SEO może kojarzyć Ci się z optymalizacją strony internetowej czy e-sklepu, to musisz wiedzieć, że pozycjonowanie dotyczy również filmów

Co więcej, także w przypadku video istnieją pewne czynniki, które decydują o wyświetlaniu się materiału w rankingu YouTube. Co sprawia, że nagrania pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania na określone zapytania? 

Jakość video 

Publikując na YouTube, warto zadbać, aby filmy były wartościowe pod względem treści oraz atrakcyjne ze względu na formę. Postaw więc na materiały o wysokiej rozdzielczości (np. w formacie HD), a zostaną one docenione przez algorytmy portalu oraz użytkowników ze względu na przyjemność oglądania.

Wyświetlenia 

Liczba wyświetleń konkretnego filmu informuje nas o jego popularności na platformie. Im jest to lepszy wynik, tym wzrasta również szansa, że materiał pojawi się w wynikach wyszukiwania. Aby więcej osób, mogło obejrzeć Twoje video, możesz umieścić je np. na tematycznej playliście. 

Liczba subskrybentów kanału  

Wiesz już, że algorytmy YouTube’a przy pozycjonowaniu kanałów i konkretnych filmów biorą pod uwagę m.in. wyświetlenia. Ważną rolę odgrywa jednak nie tylko liczba widzów, ale i subskrybentów. Zbudowanie dużej społeczności wokół firmowego kanału spowoduje, że nagrania dotrą do osób zainteresowanych tematyką i zostaną obejrzane do końca.    

Utrzymanie uwagi widzów

Aby Twój kanał znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania YouTube’a, Twoje pojedyncze materiały muszą mieć wysoką retencję widzów. Co to oznacza? Otóż algorytmy doceniają filmy, które użytkownicy oglądają do końca lub kończą wyświetlanie w ostatnich sekundach. To wyraźny sygnał, że video jest interesujące dla odbiorców.  

Przeczytaj również:  7 zasad viralowego wideo

Zaangażowanie użytkowników

Jak już wiesz, na pozycję video w rankingu wpływa odbiór materiału po drugiej stronie ekranu. Dla YouTube’a zaangażowanie widzów odzwierciedla wartość filmu. Sprzymierzeńcem w strategii pozycjonowania będą więc wszelkie komentarze, polubienia oraz nowi subskrybenci po świeżo opublikowanym nagraniu.

Pozycjonowanie_YouTube

Jak pozycjonować firmowy kanał i filmy na YouTube? 

Zdobycie popularności na YouTube zależy od wielu czynników. Właśnie dlatego musisz wiedzieć, jak pozycjonować firmowy kanał, aby Twoje filmy były widoczne dla potencjalnych odbiorców. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych praktyk. 

SEO_wiekszy

1. Zadbaj o dokładną analizę słów kluczowych

Słowa kluczowe to fundament pozycjonowania – również tego na YouTube. Wyszukiwarka serwisu bierze pod uwagę frazy zawarte np. w opisie i tytule, aby poznać treści, które zawiera konkretny film. Do analizy możesz wykorzystać różne narzędzia: płatne (Senuto) lub darmowe (Google Keywords Planner). Dobrą opcją jest też YouTube Search Suggest, czyli funkcja autouzupełniania serwisu. 

Kieruj się tym, czym interesuje się Twoja grupa docelowa. Sprawdź też, w jaki sposób odbiorcy wyszukują potrzebnych informacji. Przy selekcji wybierz słowa kluczowe z wysokim potencjałem i stosunkowo małą konkurencją, które odpowiadają treści Twoich filmów.  

Protip: Nie każdy twórca o tym wie, ale warto wypowiedzieć docelowe frazy w swoim video. Może to pomóc algorytmom lepiej zrozumieć, o czym jest materiał. 

2. Twórz chwytliwe tytuły materiałów video

W przypadku tytułów na YouTube masz do dyspozycji niewiele znaków, a musisz stworzyć z nich nagłówek, który będzie ciekawy, angażujący i dobrze dobrany. Nie brzmi zbyt prosto, prawda? 

To jedna z pierwszych rzeczy, jaką widzi użytkownik, gdy zaczyna korzystać z serwisu i element brany pod uwagę przez algorytmy przy dobieraniu wyników do zapytania. Pozycjonując kanał na YouTube, musisz więc zadbać o unikalne nagłówki, które będą dokładnie informować o tematyce filmu. 

Nie twórz więc clickbaitów, a chwytliwe tytuły ze słowami kluczowymi. Dobrą praktyką jest przygotowanie nagłówka z co najmniej 5 słów, który nie przekracza jednak 60 znaków. 

Przeczytaj również:  Jak promować kanał na YouTube? 12 sprawdzonych porad

Przykład filmu z chwytliwym tytułem na YouTube – WeNet

3. Przygotuj użyteczny opis dla materiału

Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale opis filmu jest przydatny nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów Google i YouTube. To m.in. na podstawie tej krótkiej notki ocenia się jakość Twojej publikacji w serwisie. 

Jak wykorzystać przestrzeń pod zamieszczonym materiałem? Chociaż masz do dyspozycji kilka tysięcy znaków, to skup się w szczególności na pierwszej setce – to tutaj powinny pojawić się wybrane słowa kluczowe. Całość powinna zawierać przynajmniej 250 wyrazów. 

W opisie możesz umieścić link do artykułu lub strony WWW, gdzie rozwijasz podjęty w video temat. Pamiętaj przy tym o współczynniku klikalności i opublikuj odnośnik na samej górze. 

opis_filmu_na_youtube

Przykład prawidłowo zoptymalizowanego opisu filmu na YouTube – WeNet

4. Wybierz niestandardową miniaturę 

Co może zachęcić lub zniechęcić użytkownika do obejrzenia Twojego filmu? Z pewnością takim elementem jest miniatura, która obok tytułu najbardziej przykuwa uwagę na liście wyników wyszukiwania. Wpływa również w dużym stopniu na pozycjonowanie konkretnego video. 

W przypadku SEO nie warto iść na łatwiznę. Dlatego tworząc miniaturę, nie wybieraj jednej klatki z filmu, ale postaw na własną grafikę z tekstem. Taki element przyciągnie wzrok i będzie bardziej atrakcyjny dla widza. Warto postawić na jeden szablon, który przygotujesz w darmowych programach takich jak Canva, a Twoje materiały będą spójne i profesjonalne.     

5. Analizuj kanał i poszczególne filmy

Bez względu na to, czy YouTube to dla Twojego biznesu priorytet, czy tylko narzędzie uzupełniające inne treści, to musisz analizować na bieżąco swoje działania z zakresu pozycjonowania. Tylko w ten sposób poznasz pola do dalszego rozwoju i optymalizacji. 

Warto skorzystać w tym celu z wbudowanego modułu analizy danych w YouTube Studio. Poznasz w ten sposób główne wskaźniki charakterystyczne dla video w mediach społecznościowych. Przekonasz się m.in. jaka jest obecnie widoczność Twoich materiałów i jakie treści cieszą się największą popularnością.  

Protip: możesz użyć również niezwykle pomocne narzędzia SEO, jakimi są vidIQ czy TubeBuddy. Te wtyczki do przeglądarki Google pozwalają mierzyć wyniki pozycjonowania kanału na YouTube oraz analizować konkurencję czy obecne trendy. 

Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę

W ramach YouTube SEO

  • wzbogacaj filmy o napisy (np. transkrypcja w opisie czy Closed Caption, czyli treści kodowane dla osób niesłyszących),
  • twórz zachęcające do aktywności (np. obejrzenia kolejnego video) karty i ekrany końcowe, 
  • publikuj wartościowe i angażujące nagrania nie krótsze niż 5 minut,
  • sprawdź ustawienia swojego kanału: słowa kluczowe, kraj działania, opis i spersonalizowany URL
  • dodaj element marki (znak wodny w prawym dolnym rogu) do wszystkich Twoich filmów na kanale, 
  • uzupełnij opisy materiałów o dane kontaktowe Twojej firmy, 
  • zwróć uwagę na wygląd kanału np. grupuj filmy tematycznie i twórz playlisty, 
  • zadbaj o estetykę filmów, czyli np. oświetlenie, kadrowanie czy intensywność barw,
  • osadzaj materiały na zewnętrznych serwisach WWW oraz na własnej stronie internetowej, 
  • zachęcaj widzów do subskrypcji oraz interakcji i odpowiadaj na komentarze, 
  • zawieraj w nazwach plików słowa kluczowe bez polskich znaków oraz łączniki zamiast spacji i podkreślenia, 
  • oznaczaj swoje publikacje tematycznymi tagami z odpowiednio dobranymi frazami,  
  • reklamuj swoje działania i dowiedz się, jak promować kanał na YouTube.
Przeczytaj również:  Video marketing – jak wykorzystać jego możliwości?

YouTube_SEO

Dlaczego warto zadbać o YouTube SEO? 

Materiały wizualne są jedną z najskuteczniejszych form promocji – to fakt. W końcu nie bez powodu aż 86% firm wykorzystuje video jako narzędzie marketingowe

Zrób audyt SEO

Coraz większe zainteresowanie treściami video sprawia, że przedsiębiorcy chętniej zakładają konta na YouTube. To drugi po Facebooku najczęściej używany serwis społecznościowy na świecie. Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu kanału możesz: 

  • zdobyć autorytet – wysokiej jakości materiały podkreślą Twoje doświadczenie w danej dziedzinie, 
  • zwiększyć świadomość marki – filmy promocyjne poprawią rozpoznawalność firmy wśród użytkowników,
  • zbudować zaangażowaną społeczność – video jest bardziej angażujące dla odbiorców niż teksty czy zdjęcia,
  • wpłynąć na decyzje zakupowe – treści wizualne oddziałują na emocje, dzięki czemu mogą przekonać klientów do finalizacji transakcji.   

Jeśli zastosujesz się do wymienionych w tekście praktyk SEO, to zwiększysz szansę na to, że pozycjonowanie filmów i kanału na YouTube przyniesie oczekiwane rezultaty. W efekcie video pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania serwisu i Google, a Twój przekaz dotrze do większej liczby użytkowników.

Źródła:

e-book 18 wskazówek, które rozwiną Twój kanał na YouTube
  1. Digital 2022: Global Overview Report
  2. Wyzowl: Video Marketing Statistics 2022
4.9/5 - (7 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułRanking stron internetowych – październik 2022
Następny artykułAI Copywriting – czy sztuczna inteligencja zastąpi copywritera?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here