Na czym polega rebranding?

0
307
rebranding na czym polega

W świecie, w którym jedyną stałą rzeczą są zmiany, przedsiębiorstwa muszą być gotowe na adaptację do różnych warunków i ewolucję działań podejmowanych zarówno offline, jak i online. W tym kontekście skuteczny i dobrze zaplanowany oraz przeprowadzony proces rebrandingu stał się doskonałym narzędziem marketingowym do odświeżenia wizerunku firmy, dostosowania się do nowych trendów i zwiększenia konkurencyjności. To jednak znacznie więcej niż tylko nowe logo. To kompleksowy mechanizm, który może przekształcić każdy aspekt funkcjonowania biznesu. Na czym polega i jak można osiągnąć korzyści płynące z rebranding process? Co warto wiedzieć na ten temat? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule. Przeczytaj i dowiedz się już teraz!

Nie tylko zmiana logo, czyli co to jest rebranding?

Stałe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i oczekiwań odbiorców jest sprawdzoną strategią marketingową, która pozwala na przyciągnięcie nowych klientów oraz zachowanie konkurencyjności w biznesie. Jednym z narzędzi, które umożliwiają dopasowanie się do nowych wyzwań i odświeżenie marki  jest proces zmiany wizerunku, czyli kompleksowy rebranding. To proces strategiczny, który może przekształcić firmę od podstaw, zmieniając nie tylko logo i hasło reklamowe, ale także jej komunikację, kulturę i cele.

Myślisz o rebrandingu? W takim razie musisz wiedzieć, że tego rodzaju wyraźna zmiana wizerunku firmy ma na celu zwiększenie jej atrakcyjności oraz przekształcenie sposobu, w jaki marka jest postrzegana przez swoich klientów, partnerów biznesowych i cały rynek. Proces zmiany identyfikacji może być różnorodny i obejmować zarówno drobne modyfikacje, jak i kompleksowe przekształcenia.

Przeczytaj również:  Jak wykorzystać sponsoring w marketingu?
Promuj swoją firmę

Kompleksowy rebranding marki – co to takiego i jakie elementy obejmuje?

O co warto zadbać podczas rebrandingu? Na to pytanie szukają odpowiedzi przedsiębiorcy, którzy nie wiedzą, jakie elementy należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając taki proces w swoim biznesie. Oto kilka najważniejszych:

  • nowa identyfikacja wizualna – obejmuje zazwyczaj zmianę logo firmy, kolorów, czcionek oraz innych elementów graficznych, które mają na celu stworzenie spójnego wyglądu i sposobu przedstawiania np. w Internecie;
  • zmiana strategii komunikacji – wiele firm decyduje się na bardziej formalny, przyjazny lub inny rodzaj prowadzenia marketingu, który lepiej odpowiada ustalonym celom;
  • zmiana nazwy marki – nierzadko można spotkać się z sytuacją, że modyfikacjom ulega również nazwa firmy i jej główne hasło, czyli elementy wizerunku, które często najlepiej oddają wartości i misję; 
  • modyfikacja oferty i produktów – rebranding firmy może wiązać się z rozszerzeniem asortymentu o nowe produkty czy usługi, co pokazuje otwartość na nowe wyzwania i rozwój;
  • przekształcenie kultury organizacyjnej – w trakcie procesu zmianie ulega również komunikacja wewnętrzna oraz powstają nowe elementy marki, dzięki którym pracownicy mogą lepiej dostosować się do nowych strategii.

Jakie etapy powinien mieć rebranding? Instrukcja krok po kroku

Nie ulega wątpliwości, że rebranding jest zmianą, która może pomóc firmie w osiągnięciu sukcesu na rynku. Jednak, aby ten proces był skuteczny, wymaga starannego planowania i przeprowadzenia serii działań. Procedura obejmuje kilka etapów, które przedstawimy poniżej.

Analiza, czyli dowiedz się więcej

Aby dobrze przeprowadzić rebranding, musisz zacząć od analizy. Firma powinna dokładnie zbadać swoją obecną pozycję na rynku, konkurencję, cele i wartości. Pozwoli to na zrozumienie, na czym warto się skupić podczas zmiany strategii marketingowej oraz jakie elementy są do poprawy.

Przeczytaj również:  Strategia cyklu życia produktu – z jakich etapów się składa?

Ustal cele, jakie możesz osiągnąć w wyniku rebrandingu

W kolejnym kroku koniecznie jest zdefiniowanie celów. Ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego przedsiębiorcy muszą przeprowadzić w firmie proces rebrandingu i co chcą w ten sposób osiągnąć. Cele te powinny być jasno sformułowane i związane z długoterminową strategią.

Wykorzystaj dobry moment na badanie rynku

Kolejnym etapem rebrandingu jest market research, czyli badanie rynku. Musisz bowiem zrozumieć, jakie zmiany w branży mogą wpłynąć na Twoją strategię oraz znać aktualne trendy. To właśnie pozwoli Ci na lepsze zrozumienie oczekiwań klientów, do których musisz dopasować nowy wizerunek marki.

Zaplanuj cały proces strategiczny 

Podstawą kolejnych działań są odpowiednio przygotowane strategie rebrandingowe. Na podstawie analizy, określonych celów oraz badań rynku, firma powinna opracować kompleksową strategię marki. Ta powinna zawierać elementy takie jak wszelkie modyfikacje wizualne np. nowe logo, identyfikacja oraz wytyczne komunikacji marki po rebrandingu.

Wdrażanie zmiany wizerunku firmy

Po zatwierdzeniu strategii reklamowej przystępuje się do wdrażania modyfikacji. W zależności od celów procesu rebrandingu marki mogą to być zmiany graficzne, komunikacyjne, produktowe czy też inne. Ważne jest, aby wprowadzać poprawki stopniowo oraz ogłosić klientom i partnerom biznesowym nową komunikację wizerunku marki.

Monitoruj repozycjonowanie marki

Jakie są kolejne etapy rebrandingu? Ostatnim krokiem okazuje się monitorowanie. Tego rodzaju zmiany składają się na proces ciągły, dlatego firma musi stale analizować skutki swoich działań oraz reagować na ewentualne problemy. Śledzenie pozwoli również na wprowadzenie kolejnych zmian, jeśli okaże się to konieczne oraz na utrzymanie spójności poszczególnych elementów wizerunku marki.

marketing_lokalny_v2

Kiedy warto przeprowadzić w firmie rebranding? Główne impulsy do zmiany

Jak już pewnie wiesz, jednym z kluczowych aspektów, który może wpłynąć na sukces przedsiębiorstwa, jest jego wizerunek. Nie wiesz, jakie działania można podjąć w tym celu? Czasami należy zastanowić się, czy warto przeprowadzić rebranding, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i klientów. Musisz jednak pamiętać, że nie jest to proces, który powinien być realizowany bez przemyślenia. Istnieje kilka sygnałów, które mogą wskazywać, że nadszedł czas na zmiany.

Przeczytaj również:  Priorytetyzacja zadań – jakie metody i narzędzia warto wykorzystać?

Przestarzały wizerunek

Kiedy powinniśmy przeprowadzić rebranding? Z pewnością, gdy wizerunek firmy w umysłach klientów wydaje się nieaktualny i nie budzi zainteresowania. Lifting i redesign mogą przyciągnąć uwagę kluczowych odbiorców oraz zwiększyć popularność oferty.

Modyfikacja strategii reklamowej

Gdy firma zmienia swoją strategię, celuje w nowy rynek lub nową grupę docelową, rebranding dotyczący marki może okazać się niezbędny. Dostosowanie wizerunku do nowych celów pozwoli przedsiębiorstwu na lepsze zrozumienie oczekiwań klientów oraz skuteczniejsze działanie na rynku.

Kryzys wizerunku

Kryzys wizerunku może dotknąć każdą firmę, niezależnie od jej wielkości czy branży. Jakie korzyści można uzyskać dzięki rebrandingowi w tej sytuacji? Otóż zmiana identyfikacji wizualnej i komunikacji może być jednym z narzędzi pomocnych w odbudowaniu zaufania klientów oraz poprawie reputacji przedsiębiorstwa.

Zmiana oferty firmy

Działasz w e-commerce? A może chcesz zbudować silniejszy związek z klientami? Wprowadzenie kolejnych produktów lub usług może być doskonałym momentem na przeprowadzenie procesu rebrandingu marki. Zmiana wizerunku pomoże w stworzeniu spójnego przekazu oraz ułatwi klientom zrozumienie, jak nowe towary wpisują się w ofertę firmy.

Fuzje i przejęcia

Czy istnieje dobry moment na rebranding? Oczywiście, że tak. Jednym z nich jest sytuacja, gdy dochodzi do fuzji dwóch firm lub przejęcia. W takich przypadkach transformacja marki jest często wręcz konieczna. Zmiana wizerunku może pomóc w integracji kultur organizacyjnych oraz ujednoliceniu przekazu dla klientów.

Jak widzisz, kompleksowy rebranding marki to proces, który może przynieść wiele korzyści, jeśli tylko zostanie przeprowadzony w odpowiednim momencie i z uwzględnieniem potrzeb rynku oraz klientów. Warto przy tym pamiętać, że decyzja o przeprowadzeniu brand transformation powinna być dobrze przemyślana i oparta na rzeczywistych sygnałach wskazujących na konieczność zmian.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułCzym są tagi UTM?
Następny artykułCloaking – co to jest?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here