Czym są meta tagi?

0
135
meta tagi czym są

Kiedy myślisz o tworzeniu i zarządzaniu stronami internetowymi, z pewnością zwracasz uwagę na treści, funkcjonalności czy wygląd. Musisz przy tym pamiętać, że istnieje dziś wiele innych czynników, które wpływają na sukces online. Bardzo często również to, co kryje się pod powierzchnią, ma ogromne znaczenie – choćby dla strategii SEO. Do takich elementów należą wszystkie istotne meta tagi. Czym są i jaką pełnią rolę w pozycjonowaniu? Jak tworzyć znaczniki title i description? W artykule odpowiemy na te pytania i odkryjemy, dlaczego jest to ważny temat dla każdego właściciela firmowej witryny.  

Co to są znaczniki meta i jak działają?

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zastanawiać, co kryje się za sukcesem najlepszych firmowych witryn? Do elementów, które mają wpływ na popularność serwisu, ale często pozostają niezauważone, należą na przykład meta tagi. Choć są niewidoczne dla przeciętnego użytkownika, odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google.

Nie masz pojęcia, co to są meta tagi? Termin ten odnosi się do specjalnych znaczników, które umieszcza się w kodzie strony HTML, a konkretnie w sekcji każdej podstrony. Ich głównym celem jest dostarczenie informacji o zawartości witryny robotom wyszukiwarek internetowych, takich jak Google czy Bing. Meta tagi w praktyce pomagają lepiej zrozumieć botom (podczas indeksowania stron) tematykę witryny. Jeżeli będą odpowiednio skonfigurowane, to mogą wpłynąć na poprawę pozycji w rankingu.

Sprawdź za darmo skuteczność swojej strony

Podstawowe meta tagi – rodzaje i zastosowanie w SEO

Wśród różnych rodzajów meta tagów można wyróżnić kilka najważniejszych, które mają olbrzymie znaczenie dla optymalizacji strony zarówno pod kątem SEO, jak i SXO. Poniżej przedstawiamy ich krótką charakterystykę.

Meta tag title – znacznik tytułowy

Chcesz dowiedzieć się więcej o indeksowaniu stron? Jeśli tak, to z pewnością zainteresuje Cię fakt, że ogromną rolę w tym procesie odgrywa meta tag title, inaczej meta tytuł. To jeden z kluczowych elementów każdej witryny. Jego głównym zadaniem jest przedstawienie tytułu danej strony internetowej, który pojawia się w pasku przeglądarki oraz jako nagłówek na stronach wyników wyszukiwania.

Przeczytaj również:  Błąd 404 – czym on jest?

Jak stworzyć znacznik meta title?

Co do zasady, przyjmuje się, że znacznik tytułowy powinien być atrakcyjny i zawierać główne słowa kluczowe związane z zawartością strony internetowej. To umożliwi potencjalnym odwiedzającym szybciej zrozumieć tematykę opublikowanego materiału. Dobrze dobrany meta title może wpłynąć na lepszą pozycję strony w wyszukiwarce Google, co przełoży się z pewnością na większą liczbę odwiedzin.

Jaka powinna być długość znacznika title? Według naszych obserwacji oraz opinii specjalistów SEO treść tytułu powinna być krótka, treściwa i nie dłuższa niż 60-70 znaków (włączając w to spacje). Roboty Google najlepiej oceniają tagi mające ok. 65 znaków.

Nie zapominaj jednak, że meta tag title odpowiada za budowę treści linka, który będzie prowadził internautę pod konkretny adres. Dlatego poza wspomnianymi już zasadami musisz pamiętać, aby unikać powielania treści tytułów na różnych podstronach i stosować unikalne, opisujące zwartość znaczniki title dla każdej z nich.

Meta tag description, czyli unikatowy opis strony

Działając w sieci, musisz wiedzieć również, do czego służy znacznik meta description. Otóż jest to krótki opis zawartości, który pojawia się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony i adresem URL. Nie tylko pomaga robotom indeksującym zrozumieć tematykę treści, ale również może wpłynąć na zachowanie użytkowników.

Meta tag description ma dostarczyć czytelnikom krótkiego streszczenia zawartości witryny, które pozwoli im zdecydować, czy warto kliknąć w dany link i zapoznać się z całą treścią. Nic więc dziwnego, że właściwie skonstruowany meta opis strony może przyciągnąć uwagę internautów, zwiększyć klikalność oraz poprawić pozycję danej podstrony w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja meta tagów description

Tworząc meta description, musisz wykorzystać najbardziej istotne dla Ciebie frazy kluczowe oraz zadbać o odpowiednią długość (od 120 do 160 znaków ze spacjami). Inaczej treść może zostać obcięta przez wyszukiwarkę, co wpłynie na czytelność i efektywność przekazu. Pamiętaj również, że każda strona powinna mieć swój własny, unikalny opis meta, który precyzyjnie odda jej zawartość.

Zastanawiasz się, czy nazwa domeny powinna znaleźć się w meta opisie strony i treści tagu meta tytułu? Nie jest to konieczne, choć w przypadku znacznika meta title może okazać się przydatne – szczególnie jeśli prowadzisz sklep internetowy.     

Do czego służą meta tag robots?

Czy wiesz, że wśród kluczowych elementów optymalizacji SEO ważne miejsce zajmuje znacznik meta robots, czyli jeden z najpopularniejszych tagów HTML. Dzięki niemu łatwo skontrolujesz, które części strony internetowej zostaną dodane do indeksu przez roboty Google, a które nie.

Przeczytaj również:  Wykonaj audyt SEO strony WWW samodzielnie!

Tag meta robots pozwala na przykład zablokować indeksowanie całej witryny lub tylko wybranych jej fragmentów, ograniczyć liczbę linków śledzonych przez boty czy też wskazać preferowany sposób wyświetlania serwisu w wynikach Google. Wystarczy umieścić go w sekcji strony z odpowiednimi atrybutami tagów HTML, które określą konkretne instrukcje dla wyszukiwarki. Będą to np. meta robots noindex czy meta robots follow.

Znacznik meta keywords

W przypadku popularnych meta danych ich rola w pozycjonowaniu może ulegać zmianom. Weźmy choćby pod lupę meta tag keywords. Jeszcze do niedawna miał spory wpływ na optymalizację stron internetowych. Jego zadaniem było bowiem pomaganie botom zrozumieć, na jakie słowa kluczowe witryna powinna być indeksowa.

Sytuacja uległa jednak zmianie ze względu na liczne nadużycia twórców stron WWW. Z tego powodu wiele wyszukiwarek zdecydowało się zignorować meta keyword. Mimo to, warto pamiętać o jego istnieniu i ewentualnym wykorzystaniu w przyszłości.

Meta author

Znasz już popularne meta tagi strony. W przypadku treści publikowanych na platformach blogowych lub informacyjnych istotne jest również uwzględnienie znacznika meta author. Dzięki niemu można w prosty sposób zidentyfikować autora lub właściciela konkretnej zawartości na stronie. Wykorzystanie go może wpłynąć na większą wiarygodność prezentowanego materiału oraz ułatwić kontakt z twórcą.

Open graph meta tags

Do najważniejszych meta znaczników często zalicza się również te związane z prowadzeniem mediów społecznościowych. Ich przeznaczeniem jest kontrolowanie sposobu wyświetlania linków, zdjęć i opisów na platformach Social Media, gdy ktoś dzieli się treścią z danej strony. Wykorzystanie tego rodzaju tagów HTML pozwala na lepsze przedstawienie witryny na Facebooku czy Instagramie, co może przyciągnąć większą liczbę użytkowników.

Zrób audyt SEO

Jak wygląda optymalizacja i planowanie meta tagów?  

Chcesz dodać meta tagi w kodzie źródłowym swojej strony internetowej? Aby móc poprawić pozycjonowanie strony, zwiększyć klikalność linków w wynikach Google, wpłynąć na pierwsze wrażenie użytkowników i zbudować wiarygodność marki, musisz zadbać nie tylko o prawidłowe wdrożenie, ale również o optymalizację znaczników. Wystarczy, że wykonasz kilka istotnych działań.

  1. Zastosuj unikalne oraz dostosowane do treści i słów kluczowych meta tagi. W tym celu przeprowadź monitoring i analizę fraz, na które chcesz pozycjonować swoją stronę internetową.
  2. Zadbaj o unikalność tagu meta tytułu i jego długość – pamiętaj, że powtarzające się na różnych podstronach znaczniki mogą negatywnie wpłynąć na ranking witryny.
  3. W przypadku meta description strony zastosuj się do wspomnianych już zasad – umieść w opisie ważne frazy, wykorzystaj odpowiednią liczbę znaków i zachęcające do kliknięcia linku wyrażenia.
  4. Pamiętaj, że obecnie tag meta keyword nie odgrywa już takiego znaczenia. Skoncentruj się za to na odpowiednich znacznikach np. meta robots noindex czy meta robots follow.     
  5. Śledź zmiany w algorytmach wyszukiwarek i dostosuj swoje działania do nowych wytycznych i trendów SEO – nie zapominaj, że możesz w każdej chwili edytować meta tagi w zależności od potrzeb.
Przeczytaj również:  8 kluczowych aktualizacji algorytmu Google w 2021 – podsumowanie

Zoptymalizowane znaczniki meta mogą znacząco poprawić widoczność Twojej witryny w sieci i zwiększyć jej skuteczność. To ważny element sprawdzonej strategii SEO, który nie powinien być zaniedbywany.  

Automatyzacja meta tagów – najważniejsze informacje

Optymalizacja meta tagów to czasochłonne i pracochłonne zajęcie! Wielu małych i  średnich przedsiębiorców, którzy mają własne strony internetowe, często nie mają zasobów, aby zająć się tym samodzielnie. Ty też tak masz? Może rozważysz w takim razie automatyzację title tagów i innych?

Proces ten polega na wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i technologii, które pozwalają na generowanie znaczników w sposób dynamiczny i zgodny z aktualnymi wymogami SEO. Dzięki temu właściciele stron oszczędzają czas i mogą skupić się na innych aspektach prowadzenia biznesu, takich jak tworzenie wartościowych treści czy budowanie relacji z klientami. Przedsiębiorcy mogą też powierzyć pozycjonowanie marce WeNet. Doradcy internetowi wiedzą, co zrobić, aby zwiększyć widoczność małych i średnich firm w wyszukiwarce – również poprzez dostosowanie meta danych.

Jak możesz uzyskać automatyczne meta tagi? W tym celu warto wykorzystać CMS-a z wbudowaną automatyzacją lub wykorzystać istniejące już specjalne skrypty. Kolejna opcja to integracja z narzędziami SEO, które oferują zaawansowane opcje konfiguracji oraz różnorodne schematy meta tagów. Bez względu na to, jakie zastosujesz rozwiązanie, pamiętaj, że najważniejsze jest zachowanie kontroli i monitorowanie wyników, aby dostosować znaczniki do zmieniających się potrzeb i wymagań.

Meta keyword, description, title i inne – podsumowanie

Najpopularniejsze meta tagi są kluczowymi elementami optymalizacji SEO, pomimo ich niewidzialności dla użytkowników. Zoptymalizowane znaczniki meta, takie jak meta keywords, description, title i inne, wpływają na sposób, w jaki Twoja strona jest indeksowana przez wyszukiwarki oraz prezentowana w rankingu oraz na platformach społecznościowych.

Ich poprawne wykorzystanie może zwiększyć widoczność Twojej firmowej witryny, zachęcić użytkowników do kliknięcia linku i budować pozytywny wizerunek marki online. Warto używać narzędzi do automatyzacji procesu tworzenia i zarządzania najważniejszymi meta tagami oraz śledzić wyniki i dostosowywać je w miarę potrzeb.

e-book SEO lokalne od A do Z
Rate this post
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykuł10 darmowych narzędzi do zarządzania projektami
Następny artykułNa czym polega pozycjonowanie zagraniczne?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here