Spędzony w domu w trakcie kwarantanny czas nie musi być stracony – warto go wykorzystać do rozwoju zawodowego i wziąć udział w internetowym kursie marketingu. Taka wiedza przyda się i właścicielowi firmy, i założycielowi start-upu, i osobie poszukującej nowych wyzwań, i wreszcie – menadżerowi z długim stażem.
Dlaczego akurat szeroko pojęty marketing internetowy? Jak pokazują bieżące doświadczenia polskie i zagraniczne, na skutek kwarantanny oraz zamknięcia wielu firm i placówek handlowych sprzedaż przenosi się do internetu. Tymczasem klienci wyrabiają sobie nowe nawyki zakupowe i najprawdopodobniej będzie to trwała zmiana w ich zachowaniu. Dlatego dobrze jest wiedzieć już teraz, jak można skuteczniej docierać w sieci do potencjalnych kupców. Tylko jak wybrać dobry kurs, który i poszerzy horyzonty, i przełoży się na większą efektywność firmy?
Sprawdź, jakie działania chcesz wdrożyć
Na początek zastanów się, czego chciałbyś się nauczyć i jak potem możesz wykorzystać zdobytą wiedzę. Mając te kryteria rozpocznij poszukiwania. Zwróć uwagę na kursy z zakresu e-marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta online, które pomogą Ci atrakcyjniej pokazać ofertę, dotrzeć do nowych klientów i poprawić jakość ich obsługi. Zależy Ci bardziej na komunikacji poprzez stronę internetową? Poszukaj szkoleń z zakresu działania wyszukiwarki, pozycjonowania stron, optymalizacji SEO, marketingu treści, mailingu czy reklamowania się w wyszukiwarkach. Dowiesz się dzięki temu, jak w ogóle działa wyszukiwarka, jak odnajduje strony i sprawdza je pod kątem zapytań internautów, jak ułatwić klientom dotarcie do Twojej witryny WWW, jak przekonująco namawiać odbiorców do zaangażowania czy jakie możliwości daje reklamowanie się w wyszukiwarce. Dobrze jest rozważyć kursy z kilku zazębiających się ze sobą dziedzin, żeby móc potem działać kompleksowo.
Cechy kursu, na które warto zwrócić uwagę
Dostępna na rynku oferta jest przekrojowa i w zasadzie w sieci znajdziesz wszystko, co jest potrzebne do rozwoju zawodowego, budowania firmy, zarządzania, komunikacji i wiele innych. Z masy propozycji trzeba jednak wyodrębnić te kursy, które są najbardziej wartościowe – zaoferują one użytkownikowi wszechstronne korzyści już po ukończeniu szkolenia. Gdzie ich szukać? Najlepiej w propozycjach globalnych potentatów danej branży. Po pierwsze – wytyczają oni kierunki rozwoju, po drugie – tworzą narzędzia, procedury i reguły postępowania z produktami, które potem są powszechnie użytkowane, po trzecie – nawet jeśli nie opanujesz umiejętności w stopniu profesjonalnym – zdobędziesz wiedzę dostateczną do nazwania swoich potrzeb przy zamawianiu usługi od agencji interaktywnej czy innego podmiotu zajmującego się potrzebną Ci dziedziną. No i wreszcie – duże firmy, te z renomą i uznaniem w branży, oferują często kursy i szkolenia, których ukończenie wieńczy otrzymanie certyfikatu. Certyfikat taki jest rozpoznawany i uznawany przez inne firmy za świadectwo zdobycia określonego zakresu wiedzy i umiejętności. To również solidna inwestycja w siebie, mogąca pomóc w zarządzaniu firmą, komunikacją czy… własną karierą.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
Jakie kursy warto sprawdzić?
Co warto sprawdzić? Na wstępie spójrz na stronę Google Internetowe Rewolucje. Znajdziesz tam aż 25 kursów o różnym zakresie materiału, poziomie zaawansowania i czasie trwania, m.in. do rozwoju zawodowego i budowania firmy. Kursy są podzielone na moduły, można skorzystać z całości lub tylko z pojedynczego modułu. Wiadomości podane są w przystępnej formie samouczków video, moduły i cały kurs podsumowane są sprawdzianami, dzięki którym śledzisz opanowanie i postęp w zdobywaniu wiedzy.
Jaka jest tematyka tych kursów? Podstawy Marketingu Internetowego to gradacyjna podróż przez zagadnienia szeroko pojętego funkcjonowania w sieci. Zaczniesz od zrozumienia znaczenia internetu, a następnie dowiesz się, jakie są metody promocji w internecie, jak działają strony WWW, jak stworzyć wartościową witrynę i jak uniknąć przy tym błędów, ponadto poznasz sposoby funkcjonowania biznesu w sieci, wyróżnienia się spośród konkurencji, reguły tworzenia strategii biznesowej online, informacje związane z zasadami pracy wyszukiwarek, zagadnieniami z zakresu SEO, marketingiem w wyszukiwarkach (SEM), wyszukiwaniem lokalnym, komunikacją i reklamą w mediach społecznościowych, specyfiką użytkowania urządzeń mobilnych, marketingiem treści (content marketing), mailingiem, reklamą display, skutecznością i promowaniem treści video, analityką internetową, budową e-sklepu i sprzedażą w internecie, nawet za granicę. Inne kursy bazują na modułach zawartych w Podstawach Marketingu i skonstruowane są tak, byś mógł zgromadzić optymalne informacje na niezbędny Ci temat. Do tego dochodzi oferta dotycząca autopromocji, kodowania i in.
Wyjątkowo przekrojową i szczegółową ofertę ma również Akademia HubSpot, platforma e-learningowa firmy tworzącej oprogramowanie do inbound marketingu. W propozycjach tej firmy znajdziesz kursy związane z narzędziami do: content marketingu, mailingu, podstaw reklamy w sieci, tworzenia strategii marketingowych i komunikacyjnych, pozyskiwania klientów, działania w social mediach, sprzedaży online etc. Nie jest to, jak w przypadku Google, wiedza podana od podstaw, co raczej o pewnym już poziomie zaawansowania. Materiały, w wersji anglojęzycznej, obejmują filmy video i zawierają się w kilku- kilkunastominutowych blokach. By rozpocząć szkolenia potrzebujesz się tylko zarejestrować – założenie konta wymaga jedynie podania imienia, nazwiska i adresu e-mail. Możesz również zalogować się przy pomocy konta Google. Możesz uczestniczyć w darmowych lekcjach i kursach, z których część po ukończeniu i zdaniu egzaminu poświadczana jest certyfikatem HubSpot.
Ostatnią propozycją godną przemyślenia są kursy i szkolenia na platformie e-learningowej Udemy. Nie jest to platforma w pełni darmowa, jednak warto zaglądać na jej serwis internetowy, można bowiem natrafić na zniżki – zamiast kilkuset złotych zapłacisz nawet 10% pierwotnej ceny, do tego z 30-dniową gwarancją zwrotu pieniędzy i dożywotnim dostępem. Kursy prowadzone są przez ekspertów z danej branży z całego świata, w tym z Polski (w tych zatem nauka prowadzona jest po polsku). Z jakich kategorii znajdziesz na Udemy materiały szkoleniowe? Wiadomości są przekrojowe – m.in. copywriting, marketing cyfrowy, marketing w mediach społecznościowych, content marketing, marketing mobilny i video, PR, reklama i wiele innych. Co ciekawe – platforma ta oferuje również możliwość dystrybucji własnych kursów, szkoleń czy lekcji.
Źródła cytowane w artykule: Google Internetowe Rewolucje, Udemy, HubSpot.