Czy fanpage jest fun? Pojęcia związane z Social Mediami – część 2

0
514

Blog_WeNet_czy_funpage_jest_fun_czesc2

Choć w pierwszej części naszego słownika odpowiedzieliśmy na tytułowe pytanie, to wciąż wiele kluczowych terminów pozostało bez wyjaśnienia. Dlatego, jeśli przeglądasz media społecznościowe i wciąż napotykasz na nie(zawsze)oczywiste pojęcia, to ten materiał jest dla Ciebie. Przygotowaliśmy definicje, które z pewnością pomogą w skutecznym prowadzeniu działań w Social Mediach – szczególnie jeśli na co dzień korzystasz z Instagrama, Facebooka czy TikToka. Zapraszamy do lektury! 

Pojęcia Social Media – lista alfabetyczna

Memy – postaraj się nie zaśmiać!
Networking,  czyli więcej niż internetowa działalność
Piksel (nie tylko graficzny)
Pin, ale nie w telefonie
Real Time Marketing – kiedy refleks ma znaczenie (nie tylko w sporcie)
Retargeting – prosto do celu
Shadowban – jak wyjść z cienia?
Social commerce – kup teraz!
Społeczność, czyli w grupie raźniej
Stories (Relacje) – zobacz, zanim zniknie!
Troll, ale nie stwór ze skandynawskich wierzeń
User Generated Content – zrób to sam!
Viral (szybszy niż błyskawica)
Vlog – „drogi (wirtualny) pamiętniczku”
Zasięg – czy mnie widać, czy mnie słychać?

Memy – postaraj się nie zaśmiać!

Dziecko z bajki Teletubbies, pechowiec Brian, Król Julian, troll czy pieseł – to postaci, których nie możesz nie znać – w końcu pojawiają się w najlepszych memach! A te, choć zaczęły powstawać w sieci dopiero kilka lat temu, od razu podbiły serca internautów. 

Dziś trudno wyobrazić sobie komunikację w Social Mediach, w której nie wykorzystuje się memów. To połączenie tekstu i grafiki pełni rolę humorystycznego komentarza do aktualnych wydarzeń. Zazwyczaj tworzymy je wokół popularnych i powtarzających się obrazów czy tematów. 

Głównym celem mema jest wywołanie emocji w odbiorcach – zwykle śmiechu – a o jego sukcesie decyduje potencjał viralowy. 

O tym, czym jest viral, dowiesz się z dalszej części tekstu.

marketing_lokalny_v1

Networking, czyli więcej niż internetowa działalność

Na pierwszy rzut oka kojarzy się z działalnością internetową. Jest w tym ziarno prawdy. Ta forma aktywności sprowadza się jednak do budowania i utrzymywania relacji biznesowych poprzez media społecznościowe. 

W tym celu powstała m.in. platforma LinkedIn. Gromadzi pracodawców i pracowników. Umożliwia szukanie pracy i nowych członków do zespołu firmy. Pozwala też w końcu na dzielenie się wartościowymi treściami, interakcje i bycie na bieżąco z branżą oraz życiem przedsiębiorstw.

Piksel (nie tylko graficzny)

Każdy grafik rozumie go po swojemu. Jakie znaczenie ma jednak w kontekście mediów społecznościowych? Piksel związany jest z Facebookiem. To inaczej element kodu, który generuje się w tym medium, a potem umieszcza w kodzie źródłowym własnej strony internetowej. 

Umożliwia prowadzenie remarketingu poprzez reklama na Facebooku – pozwala zbierać informacje o tym, co dzieje się w witrynie i łączyć konkretne aktywności użytkowników z treściami sponsorowanymi. 

Pin, ale nie w telefonie

Jest najważniejszym elementem portalu społecznościowego Pinterest. Pinami nazywa się wizualne treści (zdjęcia, grafiki, filmy), które użytkownicy mogą zapisywać (przypinać) na swoim profilu lub udostępniać dalej. 

Przeczytaj również:  Social Media Manager – czym zajmuje się specjalista mediów społecznościowych?

Sama platforma gromadzi pasjonatów z wielu dziedzin. Pinterest umożliwia im inspirowanie się twórczością innych oraz pozwala zaprezentować swoje zainteresowania i pasje. 

Real Time Marketing – kiedy refleks ma znaczenie (nie tylko w sporcie)

Zastanawiasz się, jak przykuć uwagę odbiorcy w Social Mediach? Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest obecnie Real Time Marketing. Aby wykorzystać jego potencjał, musisz uważnie śledzić trendy, regularnie monitorować Internet i obserwować reakcje internautów.  

RTM nazywany jest marketingiem chwili, ponieważ opiera się na działaniach podejmowanych w czasie rzeczywistym. Komunikaty marek w mediach społecznościowych muszą odpowiadać więc na aktualne wydarzenia o charakterze sportowym, społecznym, politycznym czy kulturalnym. Refleks marketera i szybka reakcja na bieżącą sytuację stanowi klucz do sukcesu. 

Jak widzimy w poniższym przykładzie nawet najlepszy RTM, nie zawsze okaże się proroczy (szczególnie w przypadku polskiej kadry). 

przyklad_Real_Time_Marketingu

Przykład Real Time Marketingu w mediach społecznościowych marki Żywiec

Retargeting – prosto do celu

Budowanie rozpoznawalności firmy w sieci i pozyskiwanie nowych klientów nie jest łatwe. Prowadząc biznes, z pewnością coś już o tym wiesz. Czasem warto więc skierować przekaz do odbiorców, którzy znają już Twoją markę, wyrazili zainteresowanie ofertą, ale nie sfinalizowali transakcji. Takie działanie nazywamy retargetingiem i wcale nie chodzi nam tym razem o dosłowne trafianie do celu!

Tego rodzaju technikę marketingową niezwykle często wykorzystuje się w mediach społecznościowych np. w systemie Facebook Ads. Celem kampanii jest skierowanie reklam do użytkowników, którzy weszli wcześniej w interakcję z publikowanymi przez firmę treściami. Dzięki takim działaniom dużo łatwiej skłonić potencjalnych klientów np. do dokonania zakupu. 

Shadowban – jak wyjść z cienia?

Prowadzisz firmowy fanpage i dzielisz się z obserwującymi wartościowymi treściami, a mimo to Twoje wpisy nie generują zaangażowania? Czujesz, że nie możesz wyjść z cienia? 

Jedną z przyczyn spadku zasięgów może być tzw. shadowban. Ten nieoficjalny termin odnosi się do ukrytej blokady, którą nakłada się w Social Mediach na właścicieli kont, którzy działają niezgodnie z zasadami. 

Blokadę profilu za złamanie regulaminu stosuje się m.in. na Instagramie. Shadowban przybiera postać ograniczeń i może objawiać się poprzez: 

  • mniejszą liczbę obserwujących,
  • gwałtowny spadek wskaźników zaangażowania, 
  • ukrycie nazwy fanpage’a w sugestiach wyszukiwania, 
  • brak możliwości skorzystania z funkcji konta czy portalu.    

Więcej o utracie zasięgów i samym shadowbanie przeczytasz tutaj

Social commerce – kup teraz!

Co powiesz na zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych? Social commerce to niezwykle gorący trend, który zyskuje na popularności wśród użytkowników. Dedykowany sklep internetowy to już niejedyne miejsce, gdzie klienci mogą zrobić zakupy online. 

Choć sposób działania może się różnić w zależności od platformy, to dzięki funkcjonalnościom e-commerce transakcję można przeprowadzić w całości lub częściowo za pośrednictwem aplikacji czy serwisu. E-handel w Social Mediach polega na aktywnym działaniu, a nie biernym oczekiwaniu na klientów. Najlepszym miejscem do tego rodzaju sprzedaży jest obecnie Facebook. 

Przeczytaj również:  Optymalizacja reklam i remarketing na Facebooku – część 2

Społeczność, czyli w grupie raźniej

Jednym z przejawów sukcesu w Social Mediach jest zbudowanie lojalnej i zaangażowanej społeczności. Tym terminem określa się wszystkich użytkowników, którzy korzystają z portalu, otrzymują powiadomienia dotyczące konkretnego konta i angażują się w opublikowane przez ten profil treści. Na Instagramie czy Twitterze są to obserwujący, a na YouTube noszą miano subskrybentów.    

Stories (Relacje) – zobacz, zanim zniknie!

Rosnąca konkurencja na rynku mediów społecznościowych sprawia, że potentaci coraz częściej zmieniają swoje aplikacje. Internauci mogą dzięki temu korzystać z coraz ciekawszych funkcjonalności. Należą do nich znane z Instagrama „Stories” oraz „Relacje” na Facebooku

Tego rodzaju krótkie materiały charakteryzują się przede wszystkim tym, że znikają z sieci po 24 godzinach od publikacji. Do ich przygotowania można wykorzystać różne treści audiowizualne – filmy, obrazy, muzykę czy tekst. Marki mogą dzięki temu w kreatywny, łatwy i szybki sposób prezentować swoją ofertę. A użytkownik musi się pośpieszyć, aby zobaczyć Relację lub Stories, zanim te znikną z sieci.   

Troll, ale nie stwór ze skandynawskich wierzeń

Jeżeli znasz mitologię nordycką, to z pewnością wiesz, że troll ukazywany jest tam jako mało inteligentna, brzydka i złośliwa postać. Jednak samo wyrażenie „trollować” wcale nie wiąże się z ludowymi wierzeniami znanymi ze Skandynawii, a pochodzi od określenia „trolling for fish”, które odnosi się do wędkarstwa, a konkretnie zarzucania haczyka za łodzią.  

Przechodząc do rzeczy – troll społecznościowy to użytkownik, który celowo porusza kontrowersyjne tematy, wchodzi w dyskusje i podaje nieprawdziwe informacje, aby podżegać i prowokować do kłótni w Social Mediach. Przykłady nietrudno znaleźć w komentarzach pod postami. Najlepszym rozwiązaniem problemu jest zasada „nie karm trolla”, czyli unikanie dyskusji z takimi internautami.  

User Generated Content – zrób to sam!

Prowadząc Social Media, nie możesz być „Zosią Samosią”. Czasem warto skorzystać bowiem z pomocy – nie tylko współpracowników, ale również obserwujących i udostępnić na swoim profilu User Generated Content.  

Kryje się on pod postacią opinii dotyczącej produktu, może pojawić się jako komentarz pod postem lub stać się zwycięskim hasłem reklamowym w konkursie organizowanym przez fanpage. Choć przyjmuje różne formy, to zawsze stanowi treść dotyczącą marki, która została stworzona przez użytkowników

Źródłem materiałów UGC są przede wszystkim media społecznościowe, ponieważ to właśnie tutaj możemy znaleźć ich twórców – zazwyczaj fanów danej firmy czy konkretnego produktu. To sytuacja win-win dla obu stron: marka zyskuje darmowe i atrakcyjne treści, które są często skuteczniejsze od tradycyjnej promocji, a potencjalny klient czuje się doceniony, przez co chętniej skorzysta z oferty.

Promuj swoją firmę

Viral (szybszy niż błyskawica)

„Ale urwał, ale to było dobre”, Ice Bucket Challenge czy „A może frytki do tego?” – przykłady można wymieniać w nieskończoność. Jeśli niewiele rozumiesz z poprzedniego zdania, to musisz szybko nadrobić zaległości! Ci, którzy orientują się trochę lepiej wiedzą już, że viral to marzenie każdego twórcy w mediach społecznościowych. 

Przeczytaj również:  Facebook testuje ciemny motyw dla swojego serwisu

Ten ważny element marketingu wirusowego działa jak każdy wirus – bardzo szybko się rozprzestrzenia i dociera do nowych odbiorców. Mianem viralu możemy określić różnego rodzaju treści – od memów, przez slogany i hasła, po video czy challenge – które w krótkim czasie stały się popularne i były chętnie udostępniane dalej przez kolejnych użytkowników. 

Vlog – „drogi (wirtualny) pamiętniczku”

Pamiętasz czasy, gdy pisanie w pamiętniku stanowiło codzienną rutynę? Obecnie wiele się zmieniło, a dziennik został zastąpiony przez vlogi. Tego rodzaju nieskomplikowane filmy publikowane online charakteryzują się przede wszystkim ciągłością. Ich autorzy najchętniej udostępniają materiały w serwisie YouTube, które cieszą się ogromną popularnością w Social Mediach.   

W tym internetowym dzienniku videoklipy muszą być zamieszczane w kolejności chronologicznej i powinny pojawiać się regularnie. Sam videoblog może pełnić zaś różne funkcje – od informacyjnej, przez edukacyjną, po rozrywkową.  

Zasięg – czy mnie widać, czy mnie słychać?

Jeśli działasz w mediach społecznościowych, to z pewnością znasz już takie pojęcie jak zasięg i wiesz, że powinien być większy niż ten osiągany przez siatkarzy w ataku. Ci, którzy w Social Mediach wciąż patrzą wyłącznie na liczbę obserwujących, powinni analizować wspomniany wskaźnik, który informuje o liczbie unikalnych odbiorców, do których dotarły udostępniane przez fanpage treści.  

Weź przy tym pod uwagę, że istnieją 2 rodzaje zasięgu: organiczny i płatny. O pierwszy z nich walczysz poprzez angażujące posty. W przypadku drugiego tworzysz kampanię reklamową, aby sponsorować przygotowane treści np. poprzez Facebook Ads. Oba stanowią niezwykle ważny wskaźnik skuteczności działań na TikToku, Instagramie czy LinkedIn.   

Czy to wszystkie nie(zawsze)oczywiste pojęcia związane z Social Mediami? Oczywiście, że nie! Lista jest zdecydowanie dłuższa, więc zapoznaj się z pierwszą częścią słownika mediów społecznościowych. Jeszcze więcej wiedzy zapewnią Ci doradcy internetowi WeNet. Już teraz możesz zamówić darmową konsultację i poznać szczegóły oferty.

Specjaliści zapewnią pomoc w prowadzeniu komunikacji, pokażą potencjalnym klientom Twoją firmę i zwiększą rozpoznawalność produktów lub usług w sieci. A Ty w tym czasie skupisz się na rozwoju swojego biznesu. Zrób pierwszy krok do sukcesu i dołącz do marek, które skutecznie działają w Social Mediach. 

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (3 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak założyć kanał na YouTube i opublikować pierwszy film?
Następny artykułRanking stron internetowych – styczeń 2023

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here