Lajk, czyli biała łapka z podniesionym kciukiem jest już standardem na Facebooku. Do języka na stałe weszło określenie „lajkować”, a sam znak graficzny „Like it” stał się nieodłącznym elementem popkultury. Mamy z nim koszulki, kubki, a nawiązania do tego znaku są dla nas naturalne i oczywiste. Kiedy natomiast zainstalowałam sobie aplikację TikTok na telefonie – „na początku był chaos”. Nie wiedziałam, czym są Soundy, Duety ani dlaczego wszyscy nagrywają ten sam układ choreograficzny, mimo że TikTok słynie z kreatywności swoich użytkowników? Poznajmy trzy unikatowe funkcjonalności TikToka.
Soundy, Trendy i Duety na TikToku
Soundy (z ang. dźwięki) to nic innego jak ogromna baza gotowych ścieżek dźwiękowych, do których można nagrać wideo, parodię, reinterpretację, czy jeszcze coś zupełnie innego. Jeśli nagram teraz TikTok, w którym opowiadam śmieszny dialog – dowolna osoba na TikTok może nagrać do mojej ścieżki dźwiękowej własne wideo. Na każdym TikToku, w lewym dolnym rogu oznaczone jest źródło dźwięku – jeśli autor TikToka jest jego autorem, widzimy w tym miejscu napis „Oryginalny dźwięk – nazwa użytkownika”. Jeśli autor TikToka korzystał też z dowolnej ścieżki dźwiękowej – jest ona podpięta z prawej strony i podpisana autorem muzyki. Dzięki temu autor oryginalnej ścieżki dźwiękowej jest podpięty na wszystkich TikTokach, które bazują na jego Soundzie – co generuje zasięgi.
Ważny aspekt: Nagrywając treści na TikTok, zgadzamy się automatycznie na to, by inni mogli korzystać z naszego Soundu
Jeśli ktoś zapoczątkuje swoim filmikiem lawinę filmów na dany temat – mówimy o Trendzie. TikTok, w zakładce „Odkryj” promuje najwyżej trendujące hasztagi – decydując nie po liczbie filmów dodanych z tym hasztagiem, ale po dynamice wzrostu jego popularności. Ostatnio powodzeniem cieszą się chociażby trendy: #tiktoktravel (do tej pory 951 milionów filmów i rośnie), gdzie użytkownicy pokazują filmy z wakacji, czy #supertata (do tej pory 2,1 milionów filmów – obecnie z tendencją spadkową). Stworzenie Trendu jest marzeniem każdej marki i każdego TikTokera – ale nagrywanie aktualnie popularnego Trendu również wpływa na pozytywny odbiór filmów.
Ważny aspekt: Żywotność „Trendu” zależy od jego specyfiki. #Supertata związany był z Dniem Ojca, jednak tydzień po tym czasie temat jest już wyczerpany, natomiast #tiktoktravel jest aktualny przez całe wakacje – i co ciekawe, regularnie – w każde wakacje, cieszy się bardzo dużą popularnością.