Podczas długiego majówkowego weekendu, świat aktywnie dyskutował na temat konferencji F8, na której zostały ogłoszone poważne zmiany w funkcjonalności najpopularniejszych sieci społecznościowych. I my nie możemy ich pominąć, dlatego w jednym artykule zebraliśmy wszystkie tematy i główne ogłoszenia, zapowiedziane na konferencji deweloperów F8 2019.
F8 Developer Conference już tradycyjnie otworzył właściciel Facebooka, Messengera i Instagrama – Mark Zuckerberg – i od razu powiedział: „The future is private!”. Nic dziwnego w tym, że te słowa stały się motywem przewodnim całego wydarzenia, biorąc pod uwagę ciągłe problemy z ochroną danych prywatnych, o planowaniu szyfrowania których pisaliśmy już na naszym Blogu.
Nowy wygląd Facebooka – radykalne zmiany
Na konferencji Mark Zuckerberg poinformował o dużej przebudowie serwisu społecznościowego i jego aplikacji mobilnej. Główną wizualną zmianą jest usunięcie tradycyjnego niebieskiego paska w górnej części strony, na której znajduje się główne menu sieci społecznościowej. Przeprojektowanie o kryptonimie FB5, będzie jednym z największych w 15-letniej historii serwisu. Niebieski pasek pozostawał integralnym elementem obecnym nieprzerwanie od pierwszej wersji Facebooka, wydanej w 2004 roku. W przeciwieństwie do poprzednich aktualizacji, tym razem nie ominie ona kultowego niebieskiego paska.
W nowym projekcie nacisk postawiono na jasne kolory. Pasek, na którym będzie znajdować się główne menu serwisu stanie się biały, a niebieski kolor pozostanie tylko w ikonach, niektórych linkach i logo, które od tej pory będzie wyświetlone w kółku, a nie w kwadracie jak dotychczas. Struktura strony nie zmieni się znacząco, użytkownik zobaczy menu z grupami i aplikacjami wewnątrz Facebooka po lewej stronie, news feed jak zwykle w centrum i kontakty prywatne po prawej stronie. Dodatkowo, postanowiono menu wyszukiwania nowych grup umieścić na stronie głównej serwisu i zlokalizować je nad kontaktami użytkownika.
Twórcy Facebooka uważają, że takie podejście umożliwi użytkownikom łatwiejsze znajdowanie interesujących grup i łatwiejsze interakcje z nimi. Jednocześnie sieć społecznościowa zapewnia indywidualne podejście do grup o różnym charakterze. Na przykład w grupach medycznych będzie możliwość włączenia opcji zadawania pytań i publikowania postów „incognito”.
Jakie nowe funkcje pojawią się na Facebooku?
W sieci społecznościowej Facebook pojawi się wkrótce nowa opcja, która pozwoli znaleźć nowych znajomych. Ona ma nazwę „Meet New Friends” i pozwoli użytkownikom odnaleźć osoby o podobnych zainteresowaniach, z którymi użytkownik ma coś wspólnego, na przykład konkretny uniwersytet, praca, ulica, dzielnica, miasto itp. Ta opcja jest oczywiście dobrowolna, użytkownik musi najpierw wskazać, że jest otwarty na znalezienie nowych znajomości. Facebook planuje dopiero rozpocząć testowanie tej funkcji, dlatego jej dostępność dla użytkowników, pojawi się dopiero po przeprojektowaniu wyglądu serwisu.
Wiadomo też, że Facebook kładzie nacisk zacieśnianie relacji międzyludzkich i chce, aby „Stories” użytkowników były częściej oglądalne. W aplikacjach mobilnych zmieniły się ikonki „Stories” użytkowników – są szersze i bardziej przejrzyste, a przewijając news feed pojawiają się od czasu od czasu, przypominając o potrzebie ich obejrzenia. Ponadto oglądanie „Stories” jest teraz dostępne również na komputerach stacjonarnych.
Dodatkowo zostały zaktualizowane emotikony na Facebooku. Stały się one bardziej „żywe” i mają nasycone kolory.
Facebook Messenger Lite vs LightSpeed
Jeszcze w październiku 2016 roku ukazała się aplikacja Facebook Messenger Lite, która jest „mniejszą” wersją oryginalnego komunikatora z ograniczoną funkcjonalnością. Teraz Facebook przedstawił projekt LightSpeed – lżejsza i znacznie szybsza wersja aplikacji Messenger. Będzie ona uruchamiała się szybciej niż w dwie sekundy, a jej waga będzie zajmowała mniej niż 30 MB. Dla porównania aktualna wersja Messenger waży około 100 MB. Wprowadzenie LightSpeed powinno nastąpić pod koniec 2019 roku.
Messenger dla komputerów stacjonarnych? Czemu nie! Facebook przedstawił również Messenger dla komputerów z systemem Windows i MacOS, który zawiera wszystkie główne funkcje komunikatora dla urządzeń mobilnych w tym grupowe połączenia wideo. Dzięki temu użytkownicy mogą teraz korzystać z Facebooka, Messengera nie tylko na swoich smartfonach i tabletach, ale także na komputerze. Wydanie desktopowej wersji aplikacji Facebook i Messenger jest zaplanowane już w tym roku.
Już w niedalekiej przyszłości w programie Messenger pojawi się nowa funkcja udostępniania wideo w czasie rzeczywistym oraz specjalne miejsce do komunikowania się z najbliższymi przyjaciółmi.
Messenger Lead Generation
Messenger wprowadza dwie nowe funkcje dla firm: szablony generowania leadów i interfejs dla rezerwacji terminów spotkań czy innych dostępnych usług za pośrednictwem Messengera, który będzie zintegrowany bezpośrednio z kalendarzem.
Dla firm będzie dostępny dedykowany szablon na platformie Ads Manager na Facebooku, w ramach którego pojawi się możliwość utworzenia prostej ankiety, która będzie zawierała proste pytania czy odpowiedzi. Wspomniana ankieta będzie pokazywana użytkownikom na platformie Messengera jako reklama i będzie pozwalała na zbieranie informacji o potrzebach potencjalnych klientów.
Jak wspomnieliśmy, funkcja rezerwacji terminów spotkań czy innych usług będzie zintegrowana z systemami kalendarza i obejmie API platformy Messenger, dzięki czemu klienci będą mogli zobaczyć dostępność firmy i zarezerwować termin na podstawie otwartych przedziałów czasowych.
Dlaczego warto zwrócić szczególną uwagę na nowe funkcje? Case study
Obie nowe funkcje oferują firmom możliwość zamknięcia luki komunikacyjnej ze swoimi potencjalnymi klientami, dając im spersonalizowaną interakcję za pośrednictwem komunikatora. Dla przykładu znana wszystkim firma Sephora miała wcześniejszy dostęp do tej funkcji rezerwacji spotkań w programie Messenger i współpracowała z firmą Assist, aby zbudować swoje doświadczenie w zakresie rezerwacji. Firma kosmetyczna odnotowała 50-procentowy wzrost rezerwacji usług w sklepie, dzięki tej funkcjonalności. To świetny sposób na to, aby więcej firm zaczęło korzystać z potencjału, który dają nam boty, gdyż funkcja Messensger Lead Generation opiera się dokładnie na tym procesie obsługi klienta.
Nowości na Instagramie – ulepszona kamera i nowe funkcje
W tym samym czasie, kiedy zmiany Facebooka są ukierunkowane na komunikację interpersonalną, zaktualizowany Instagram staje się coraz bardziej platformą transakcyjną. Zostanie wprowadzony nowy, ulepszony i zintegrowany interfejs kamery na Instagramie, przeznaczonej dla „Stories” i transmisji na żywo. Częścią aktualizacji jest nowy panel do tworzenia treści kreatywnej, umożliwiający proste tworzenie contentu, w tym różnego rodzaju ankiety, quizy, w tym nawet bez użycia tradycyjnych zdjęć czy filmów.
Dodatkowo Instagram rozszerzył funkcjonalność w zakresie dokonywania wszelkiego rodzaju zakupów Instagram Checkout za pośrednictwem aplikacji, otwierając ją dla kreatywnych osób, sportowców i innych autorów spoza zwykłych sprzedawców. Blogerzy będą mogli oznaczać ubrania, buty i akcesoria na swoich zdjęciach, a użytkownicy będą mogli klikać te tagi i dokonywać zakupów. Pomoc w zarządzaniu funkcją Instagram Checkout dostępna pod linkiem: https://help.instagram.com/357872324807367
Dodatkowo w sieci krąży informacja o tym, że Instagram rozważa możliwość odmowy pokazywania liczby polubień, aby zmotywować użytkowników do zastanowienia się nad tym, co publikują, a nie do tego, ile polubień zbierze konkretne zdjęcie czy film. Przewiduje się, że takie podejście pomoże podnieść jakość publikowanych treści. W niedalekiej przyszłości nowy projekt bez licznika będzie testowany w Kanadzie z dostępem dla ograniczonej liczby użytkowników. Jeżeli okaże się, że nowy projekt zostanie uznany za udany, stanie się on dostępny dla wszystkich użytkowników na całym świece.
Ponadto stało się możliwe używanie naklejek dla celów charytatywnych (na razie dostępne tylko na terytorium Stanów Zjednoczonych). Procedura umieszczenia takiej naklejki jest banalnie prosta – przygotowujemy/robimy odpowiednie zdjęcie, wybieramy i dodajemy spośród dostępnych naklejek potrzebną – w naszym przypadku „Donation” – oraz personalizujemy jej treść. Wszystkie zebrane pieniądze są automatycznie przekazywane na konto danej organizacji.
To nie jest pełna lista wszystkich zmian, które będziemy obserwować w najbliższej przyszłości na platformach Marka Zuckerberga. Ale na tę chwilę są to najważniejsze aktualizacje, którym powinni już teraz przejrzeć się wszyscy, posiadający konto prywatne czy firmowe we wspomnianych sieciach społecznościowych.
Mamy nadzieję, że już w niedalekiej przyszłości wszyscy użytkownicy Facebooka, Messengera i Instagrama na terenie Polski również dostaną dostęp do wspomnianych wyżej funkcji i aktualizacji, które otworzą przedsiębiorcom nowe możliwości w pozyskiwaniu klientów dla swojej firmy w mediach społecznościowych.
Podsumowując, jedyną pewną rzeczą, która w naszym „cyfrowym świecie” pozostaje bez zmian – to ciągłe zmiany. I to jest fajne! Zmiany nie pozwalają mózgowi „zasnąć” i zmuszają nas do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań i wymyślania nowych kreacji. ?
Pełne wideo z konferencji F8 dostępne jest do obejrzenia poniżej: