

Dla specjalistów marketingu B2B, LinkedIn jest jednym z najważniejszych mediów społecznościowych. Ale tak jak wszystkie kanały marketingowe, LinkedIn stawia przed swoimi użytkownikami wyzwania.
Jakiś czas temu pisaliśmy artykuł zawierający porady na LinkedIn dla Twojej firmy, do którego zapraszamy.
Podobnie jak w innych platformach społecznościowych, nikt nie chce, aby mu coś sprzedawano – nie temu mają służyć social media. Sami wiemy ile wiadomości typu: „weź udział w ankiecie!”, „dołącz do grupy!”, czy po prostu „kup coś”, dostajemy na nasze konta?
Kluczem jest zmiana myślenia ze sprzedawcy na kogoś, kto chce w jakiś sposób służyć swojej publiczności i wchodzić z nią w interakcje. Przed napisaniem postu, komentarza czy wysłaniem wiadomości warto zastanowić się, co takiego mamy do zaoferowania odbiorcy.
Innymi słowy – przed wysłaniem wiadomości, spytajcie sami siebie czy jej odbiorcy rzeczywiście jej chcą.
W tym artykule podzielimy się z wami 7 technikami pracy z LinkedIn, które pozwolą na osiągnięcie lepszych wyników działań marketingowych. Nieważne, czy waszym celem jest generowanie ruchu na stronie, dostarczanie treści, czy kontakt z potencjalnymi partnerami czy klientami – te 7 porad może pomóc.
1. Dołączaj do grup, by dostarczać treść
W LinkedIn znajdują się grupy poświęcone każdej branży, grupie zawodowej czy konkretnemu rynkowi. Bardzo możliwe, że już jesteście członkami kilku grup, ale czy jesteście pewni, że potraficie z nich korzystać?
Jako specjaliści ds. marketingu B2B jesteście prawdopodobnie członkami grup, które pasują do następujących kategorii:
– są oparte na waszej profesji,
– są skierowane do waszych odbiorców.
Pierwsza kategoria grup może być niesamowitym źródłem wiedzy i dzięki niej jest się na bieżąco z trendami panującymi w branży. Niestety nie służy ona do promowania waszej treści. Do tego służy właśnie druga kategoria.
Krok 1. Znajdź odpowiednie grupy
Powiedzmy, że wasz target to firmy z branży eCommerce. Możecie szukać według słowa „ecommerce” i zobaczyć co się wyświetli:
Widzimy kilka wyników, które mogą być interesujące w zależności od tego kim są twoi potencjalni nabywcy. Jeśli dostarczacie produkt lub usługę marketingowcom z branży e-commerce wybór firmy „Eksperci Ecommerce i Marketingu Online” może się okazać dobrym wyborem.
Krok 2. Zdobądź wpływ
Budowanie autorytetu i zdobywanie wpływu może zająć trochę czasu, ale efekty, które można osiągnąć są warte wysiłku.
Oznacza to pozycjonowanie samego siebie nie tylko dla użytkowników grup, ale również dla właścicieli i moderatorów grupy, którzy muszą postrzegać was jako specjalistów, a nie jako spamerów.
Jeśli dołączycie do grupy i zaczniecie wrzucać posty z waszą treścią bez ładu i składu, wtedy administratorzy grupy nie będą wam przychylni.
Zdobywanie wpływów w grupie jest łatwe. Wystarczy tylko pomagać ludziom znajdować odpowiedź na ich pytania i rozwiązywać problemy, a także brać czynny udział w już istniejących dyskusjach. Róbcie to kilka razy dziennie, aby zacząć.
Celem jest stanie się grupowym ekspertem. Może to zająć trochę czasu, ale z doświadczenia wynika, że zwykle zabiera to od 5 do 7 dni roboczych. Jeśli już osiągniecie ten krok, nadszedł czas, by promować swoją treść.
Krok 3. Dyskutuj i dziel się swoją treścią
Są dwie drogi, by dzielić się swoją treścią w grupie. Możecie dzielić się nią od razu, ale w wielu grupach wasze posty będą traktowane jak reklama, co znacznie osłabi ich siłę oddziaływania.
Należy wczuć się w naturę grupy. Jest to bardzo ważne, a wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy.
Dlatego preferowaną metodą jest rozpoczęcie dyskusji wokół tematu, który obejmuje wasz temat i treść, którą chcecie się dzielić. Podczas dyskusji możecie wklejać linki i w ten sposób udostępniać swoje materiały. Wygląda to bardziej naturalnie.
Ta metoda angażuje ludzi w dyskusje i pozwala zgromadzić publiczność wokół tematu. Gdy wkleicie w swój komentarz link do waszej treści, wszyscy biorący udział w dyskusji na pewno to zauważą.
Czasami możecie rozpocząć komentowanie i od razu umieścić link w poście początkowym, ale to o tyle ryzykowna metoda, że może to zostać potraktowane jak zwykła reklama. Sprawdźcie różne sposoby i przekonajcie się sami co w danej grupie działa. Sugerujemy jednak, aby początkowo opóźnić nieco wklejanie linków do swoich stron, zamiast dzielić się nimi od razu.
2. Optymalizujcie swój profil, by być łatwiej znalezionym i bardziej widocznym
Optymalizacja profilu w LinkedIn to świetny sposób na zwiększenie widoczności. Mówiąc prościej, ludzie dużo łatwiej znajdą oferowane przez was produkty i usługi. Możecie wykorzystać swój profil publiczny jako narzędzie przekierowujące ruch do innych źródeł.
Poniższe porady dotyczące optymalizacji profilu nie zabierają więcej niż 1 do 3 minut, by wcielić je w życie i zauważalnie zwiększyć waszą widoczność w wyszukiwarce LinkedIn.
Porada nr 1. Słowa kluczowe w nagłówku
Wiele osób umieszcza nazwę swojej profesji w nagłówku, na przykład „Marketing Directore, Kowalski”. To pokazuje ludziom, czym się zajmujesz w danej firmie czy organizacji, ale w ogóle nie wypływa na zwiększenie widoczności i szansę na odnalezienie was przez osoby zainteresowane.
Zamiast tego można umieścić słowa kluczowe związane z doświadczeniem. Są to na przykład „Digital Marketer, B2B Content Marketing & Autor bloga”.
Porada nr 2. Dodaj więcej umiejętności
Jest wiele osób, które w miarę rozwoju swojej kariery i umiejętności, nie aktualizuje informacji o tym w profilach publicznych. Aktualizowanie tych informacji pomaga w poprawieniu widoczności w wyszukiwaniach.
Jest to także czynnik wiarygodności i poprawia waszą pozycję wśród potencjalnych partnerów i klientów. Ludzie zaczną zwracać uwagę na to, jak możesz im pomóc i jak zbieżne są twoje umiejętności z ich potrzebami. Poza tym jeśli 10 lub więcej osób skorzystało z twoich umiejętności i potwierdziło je, może to być czynnik zachęcający dla kolejnych klientów.
Porada nr 3. Stosuj konwencjonalne nazwy
W wyszukiwarce LinkedIn jest sekcja „Osoby podobne do”. Pokazuje ona coś, co jest podobne do tego, co akurat przeglądają.
Stosując niekonwencjonalną nazwę ryzykujecie brak obecności w tej sekcji. Na przykład Szef Treści nie jest czymś, czego szuka wiele osób.
W przypadku waszego profilu publicznego bardziej korzystne będzie stosowanie bardziej konwencjonalnych nazw, które zwiększają widoczność podczas wyszukiwania. Przykładowo może to być „Szef Marketingu (Treści)”, który jest bardziej prawdopodobnym słowem kluczowym nie tylko dla osób, ale też dla algorytmu wyszukiwarki LinkedIn.
Porada nr 4. Zoptymalizuj podsumowanie
Chodzi o wprowadzenie odpowiednich słów kluczowych, które są aktualnie często wyszukiwane.
Przeczytaj: Porady SEO dla małego biznesu
Najlepsze podsumowanie to trzy paragrafy, w których wyjaśniasz kim jesteś, czym się zajmujesz. Upewnij się, że używasz odpowiednich słów kluczowych związanych z branżą i wykonywanym zawodem.
Porada nr 5. Zmień ustawienia wyświetlania profilu
To chyba najszybsza wskazówka pod względem wdrożenia w życie. Czasami profesjonaliści z różnych branż chcą utrzymać swoje konto jako prywatne, by w ten sposób chronić się przed spamem i nachalną rekrutacją.
Rozwiązanie to w jakiś sposób ogranicza waszą widoczność w wynikach wyszukiwania i nie pozwala do was dotrzeć potencjalnym partnerom i klientom. Zmieńcie ustawienia konta na „publiczne” i zobaczcie co się stanie.
To właśnie 5 najprostszych wskazówek do sukcesu, które znamy. Spróbujcie wdrożyć kilka z nich w życie i zmierzcie ilość odsłon w ciągu kilku tygodni. Zawsze jest czas i miejsce na poprawki, ale wykorzystanie tych porad podniesie szybko wskaźniki wyszukiwania waszych profili zawodowych w LinkedIn.
3. Dystrybuuj swoją treść za pomocą postów sponsorowanych
Jeśli działasz już jakiś czas w LinkedIn, prawdopodobnie gdzieś to widziałeś. Sponsorowane posty możesz rozliczać za pomocą metod Cost-Per-Click (CPC) oraz Cost-Per-Impression (CPM).
Możesz użyć linków i postów sponsorowanych jako platformy dystrybucji treści. Odpowiednio ukierunkowane sponsorowane posty mogą przynieść wysoki zwrot z inwestycji (ROI).
To świetny sposób, aby dotrzeć do osób decydujących i liderów branży, a także zwiększyć swoją wiarygodność i widoczność dla osób, z którymi nie jesteście w bezpośrednim kontakcie.
Konfiguracja sponsorowanych linków LinkedIn
Aby zacząć, udaj się do sekcji “Usługi dla firm” i kliknij „Reklama”. Znajdziesz się w sekcji kreatora reklam i ich konfiguracji.
Przejdź przez cały proces, zaczynając od kraju oraz ustalenia miesięcznego budżetu (tu są tylko dwie opcje, co znacznie ułatwia wybór).
Kontynuuj pracę z kreatorem, zaczynając od sponsorowania treści.
Kiedy skończysz pracę z kreatorem twoje aktualizacje będą ukazywały się na ścianach grupy docelowej. Poprzez śledzenie takich wskaźników jak wyświetlenia, kliknięcia, CTR czy dane demograficzne, możesz lepiej kierować swoje reklamy.
Platforma LinkedIn oferuje potężne narzędzia analityczne. Macie możliwość porównania wydajności sponsorowanych i niesponsorowanych treści, dzięki czemu określicie opłacalność całego przedsięwzięcia.
Najlepsze praktyki sponsorowanych treści w LinkedIn.
- Na początku upewnij się, że sponsorowana przez ciebie treść ma wysoką wartość dla grupy docelowej, do której zamierzasz dotrzeć. Innymi słowy – treść sponsorowana powinna być użyteczna dla odbiorców.
- Podstawowe zasady życia w social media sprawdzają się tutaj w pełni. Nikt nie lubi spamu i akwizycji. Promuj treść, którą odbiorcy będą uważać za użyteczną, by dzięki temu osiągać lepsze wyniki.
- Podziel treść na różne grupy docelowe, aby sprawdzić, w której z nich osiągniesz najlepsze wyniki. Możesz też próbować różnych nagłówków lub zmniejszyć skalę reklamy, by zwiększyć wydajność i zainteresować mniejsze grupy, aby w ten sposób zdobyć później uznanie szerszej publiczności.
4. Zbuduj swoją własną grupę w LinkedIn
Pisaliśmy już na temat korzystania z różnych grup w LinkedIn, w celu promowania własnej treści. A może by tak spróbować stworzyć własną grupę?
Wykorzystywanie narzędzi LinkedIn do stworzenia własnej publiczności ma kilka zalet. Po pierwsze, możesz kontrolować pojawiającą się tam treść i moderować dyskusje. Jeśli chcesz bardziej wypromować dany temat lub dyskusję, możesz umieścić go na górze grupy.
Po drugie, możesz pozycjonować siebie jako autorytet w danej dziedzinie, branży lub w danym temacie. Jeśli oferujesz produkty i usługi dla branży eCommerce, możesz stworzyć grupę wokół „Marketing eCommerce”, by przyciągnąć do niej odpowiednie osoby, do których chcesz dotrzeć.
Po trzecie – i chyba najważniejsze – masz bezpośredni dostęp do skrzynek e-mail członków grupy.
Gdy ktoś dołącza do twojej grupy, jako domyślne ustawienie ma zgodę na otrzymywanie wiadomości na e-mail. To oznacza, że możesz im wysyłać wiadomości bez uprzedniego mozolnego uzyskiwania zgody na wykorzystanie adresu i przesyłanie treści.
Jeśli jesteś członkiem grup na LinkedIn, możesz oglądać przegląd tematów z różnych grup. Jedyne co zrobiłeś to kliknąłeś „Dołącz do grupy”. Robiąc to subskrybujesz jednocześnie otrzymywanie informacji na adres e-mail. To sprytny sposób na utworzenie silnie ukierunkowanych grup odbiorów wiadomości.
Budowanie swojej własnej grupy lub przejęcie już istniejącej, może być efektywną drogą do stworzenia nowego kanału dystrybucji treści. Masz kontrolę nad treścią, która jest współdzielona i przesyłana za pomocą wiadomości prywatnych do użytkowników.
Udaj się do sekcji Zainteresowania, a następnie Grupy, by dołączyć do jednej z istniejących już grup lub stworzyć swoją własną.
5. Używaj strony firmowej jako generatora ruchu i linków
Bycie aktywnym w LinkedIn generuje ruch na twojej stronie firmowej. Możesz użyć analiz dotyczących twojej witryny internetowej, jeśli nie masz pewności czy LinkedIn generuje ruch na stronie.
Jeśli jednak zauważysz generowanie ruchu na stronie, ale nie jesteś zadowolony z poziomu tego ruchu, należy zoptymalizować stronę i wcielić w życie następujące wskazówki:
Krok 1. Zastosuj przyciągający uwagę nagłówek
W momencie, gdy użytkownik trafi na twoją stronę, pierwszą rzeczą jaką prawdopodobnie zauważy jest nagłówek na górze strony.
Jeśli nie masz odpowiedniego nagłówka, to właśnie odnotowałeś brak jednego narzędzia generującego ruch na stronie. Umieszczanie zdjęcia biura lub zdjęcia grupowego pracowników nie jest wystarczająco dobrym pomysłem.
Zamiast tworzyć jedno z wyżej wymienionych zdjęć, zastosuj nagłówek wzywający do działania.
Używając zdjęcia w nagłówku, które wykorzystuje najlepsze praktyki konwersji, zwiększasz prawdopodobieństwo, że przypadkowi odwiedzający staną się potencjalnymi klientami.
Zdjęcie może być proste, a hasło wykorzystane w nagłówku i element call-to-action uczynią przekaz niesamowicie prostym.
Krok 2. Oferuj przejrzyste propozycje
Wiele firm korzysta z opisu firmy jako pretekstu do rozmowy o początkach, historii wzrostu, sukcesu i ilości placówek, którymi dysponują.
To jest być może dobre dla ego firmy, ale nie dla potencjalnych klientów!
Pisząc opis, należy przestrzegać zasad copywritingu, by zaciekawić odwiedzających i uzyskać wysoki stopień konwersji. Pierwsze dwa zdania są najważniejsze, bowiem to one się wyświetlają po wejściu odwiedzającego na stronie. Aby przeczytać więcej, odwiedzający musi poczuć ciekawość.
Krok 3. Wypełnij swoje aktualności treścią
Ten krok to kierowanie się tymi samymi zasadami co przy poprzednich krokach. Musisz skoncentrować się na tym, by dostarczać wartościową treść dla odbiorcy, a nie pisać wyłącznie o sobie i swojej firmie.
Ci, którzy są zainteresowani twoją firmą, będą chętniej patrzeć na to, co masz do powiedzenia światu, niż na ciągłe mówienie o sobie, o ilości podpisanych kontraktów, nowych zatrudnieniach, czy projektach. Treść skoncentrowana na samochwalstwie prędzej znudzi twoich czytelników, niż zachęci ich do śledzenia strony.
Jeśli możesz się podzielić wartościową treścią i zapewniać aktualności generujące ruch i kliknięcia, będziesz na dobrej drodze do pozyskania klientów.
Wszystkie posty powinny mieć wartość dla czytelników, dzięki czemu będą generować kliknięcia oraz ruch na stronie, a także przyciągną nowych odwiedzających.
6. Korzystaj z Twittera, by zwrócić uwagę liderów opinii
Niezależnie od tego, czy budujesz kampanie marketingowe czy chcesz przyspieszyć dystrybucję treści, budowanie relacji z liderami opinii (influencerami) to efektywna strategia, która na pewno ci nie zaszkodzi, chociaż budowanie relacji zajmuje trochę czasu.
Krok 1. Zidentyfikuj liderów
Jeśli znasz swoją branżę, to najprawdopodobniej znasz takich ludzi. Jeśli nie jesteś pewny kogo uznać za lidera, jest kilka dróg, by się o tym przekonać.
Najszybsza droga to oczywiście wyszukiwarka Google. Dokonując odpowiednich wyszukiwań na pewno natrafisz na kilka eksperckich artykułów. Ich autorzy na pewno też korzystają z Twittera.
Jeśli już wiesz, z kim się chcesz skontaktować, zanotuj sobie o nich następujące informacje:
– adres e-mail
– strona www lub blog
– Twitter
– LinkedIn
Jeśli już masz te informacje, musisz zrobić wszystko, by znaleźć się w ich polu widzenia.
Krok 2. Spraw, by cię zauważyli
Jest pięć sposobów, by znaleźć się w polu widzenia liderów opinii i utrzymywać z nimi kontakt mailowy:
- Komentuj ich artykuły. Robiąc to, pokazujesz że zwracasz uwagę na to, co piszą. Ale pamiętaj o jednym. Komentarze w stylu: „Super artykuł, dzięki!” nie spełnią swojej roli. Aby komentarz był wartościowy musisz dodać do niego własne spostrzeżenia, myśli i opinie.
- Tweetuj z nimi. Nawiązuj do ich treści lub dołączaj do już rozpoczętych przez nich konwersacji.
- Dziel się ich treścią. Możesz to robić korzystając z Twittera oraz LinkedIn.
- Komentuj aktualizacje. Jeśli Liderzy opinii aktywnie dzielą się treścią swoją lub osób trzecich, komentowanie ich statusów może sprawić, że zostaniesz zauważony.
- Dołączaj do grup i dyskutuj. Wielu liderów opinii jest członkami grup LinkedIn, które są związane z ich branżą i zainteresowaniami. Szansą dla ciebie jest uczestniczenie w tych samych grupach co oni. Bierz udział w dyskusjach, które oni rozpoczęli, lub których są częścią.
Jeśli już zostaniesz zauważony przez influencerów, przyszedł czas, aby się do nich odezwać.
Krok 3. Wyślij im wiadomość
Treść wiadomości, jaką będziesz chciał wysłać liderom opinii zależy od twojego celu. Celem tym jest najprawdopodobniej dystrybucja twojej treści.
Nie trzeba się z nimi kontaktować przez e-mail. Jeśli są aktywni w LinkedIn, wysłanie im wiadomości przez tę stronę też może się sprawdzić.
7. Używaj Pulse jako platformy dystrybucji treści
Jeśli jeszcze nie używałeś Pulse, to można w skrócie powiedzieć, że jest to platforma służąca do publikacji treści, która opiera się na LinkedIn. Pozwala profesjonalistom tworzyć treść i ustawiać ich w pozycji liderów.
Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy z tego, że platforma ta może być stosowana jako metoda na konsolidację treści i jej dystrybucję.
Przeczytaj: 5 prostych kroków do optymalizacji treści
Przykładowo, możesz wziąć na warsztat już istniejącą treść i stworzyć krótkie podsumowanie najważniejszych jej elementów.
Po stworzeniu streszczenia można opublikować je w LinkedIn Pulse i zawrzeć link do pełnego artykułu.
To prosta droga do tego, aby twoja treść pracowała dla Ciebie.
Podsumowanie
Główną rzeczą, którą należy zapamiętać jest wartość udostępnianej treści. Im większą wartość użyteczną dla odbiorcy ma publikowana przez ciebie treść, tym większe są szanse, że będziesz zauważony i doceniany.
Oczywiście typowa sprzedaż powinna mieć swoje miejsce w działaniu, ale raczej jako metoda generowania świadomości nabywania. Wartościowa treść będzie jednak zawsze silniejsza niż cokolwiek innego.
Wbrew pozorom, pozyskiwanie nowych klientów online nie jest tak łatwym zadaniem jak mogłoby się wydawać. Nieumiejętne wprowadzenie działań promocyjnych, może nie tylko nie przynieść oczekiwanych korzyści, ale wręcz zaszkodzić wizerunkowi firmy. Tutaj troszkę o tym: https://foxstrategy.pl/ Najlepiej więc skorzystać z pomocy doświadczonych osób w tym temacie.