Jak wymyślić chwytliwą nazwę dla nowej firmy?

0
109

Jak mówi znane powiedzenie – pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Nie inaczej jest w biznesie, gdzie to nazwa przedsiębiorstwa stanowi zwykle pierwszą formę kontaktu z potencjalnym klientem. Nie dziwi więc, że według ekspertów, tak ważne jest, aby identyfikacja marki była nie tylko atrakcyjna, ale także zgodna z prawem. Planujesz rozpocząć własną działalność i szukasz inspiracji? Ten artykuł jest dla Ciebie. Przeprowadzimy Cię w nim przez proces, na którego końcu powstaje dobra nazwa firmy. Przedstawimy też kluczowe zasady i ciekawe pomysły.

Nazwa dla nowej firmy: najważniejsze informacje i podstawowe zasady

Chcesz założyć własną działalność? Tak jak każdy początkujący przedsiębiorca stajesz więc przed wyborem, który wydaje się prosty, a jednocześnie decydujący – nazwa. To pierwszy krok na drodze do budowania marki i przyciągania uwagi klientów. Z pewnością zdajesz sobie przy tym sprawę, że musisz postawić na chwytliwy brand, który będzie też zgodny z wymogami prawnymi.

Pamiętaj, że nie wystarczy wymyślić nazwę firmy (choć jest to kluczowy etap zakładania własnego przedsiębiorstwa). Zanim uruchomisz swoją kreatywność, musisz jeszcze zadbać o pewne podstawowe zasady, które należy spełnić już na etapie rejestracji biznesu – przedstawiamy je poniżej.

Pełna nazwa firmy a prawo

Interesuje Cię nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej? A może chcesz stworzyć brand dla większej firmy? Bez względu na rozmiar biznesu, musisz pamiętać o przepisach prawnych obowiązujących obecnie w Polsce podczas podejmowania ostatecznej decyzji dotyczącej identyfikacji korporacyjnej.  

Dokonując rejestracji przedsiębiorstwa, czyli podczas wypełniania druku CEIDG-1, należy podać wybraną nazwę firmy, którą według kodeksu cywilnego są personalia właściciela. Kolejność podawania imienia i nazwiska nie ma znaczenia, a obok tych informacji mogą pojawić się również dodatkowe słowa.

Przeczytaj również:  Treść w sieci jako sprzymierzeniec Twojej marki

Pamiętaj, że pełna nazwa działalności gospodarczej może mieć dowolną długość i zostać zapisana w dowolnym języku. Posłuży ona do kontaktu z urzędem skarbowym. Skrócony brand, czyli tzw. nazwa dodana używana jest dla potrzeb ZUS-u.  

Dostępność nazwy firmy

W kolejnym etapie całego procesu wybrana przez Ciebie nazwa oddziału firmy przechodzi przez proces kontroli, podczas którego może zostać zaakceptowana lub odrzucona. Istnieje kilka czynników, które mogą doprowadzić do uzyskania negatywnej decyzji, a będzie to np.:

  • brak imienia i nazwiska przedsiębiorcy w nazwie,
  • wykorzystanie elementów, które nie występują w żadnym znanym alfabecie,
  • obraźliwa lub wulgarna zawartość.

Nie wiesz, czy nazwa firmy jest wolna? Próba stworzenia identycznego brandu zostanie uznana za naruszenie zasad nieuczciwej konkurencji – pamiętaj, że w tym przypadku obowiązuje zasada: „kto pierwszy, ten lepszy”.      

Przykładowe nazwy firm zgodne z przepisami

Jak już wiesz, opisowa nazwa firmy może przyjmować różne formy np. „Nowak Janusz. Remonty NoJa” lub „Remonty NoJa. Janusz Nowak”. W obu przypadkach imię i nazwisko przedsiębiorcy jest uwzględnione, a wybrana kontynuacja, taka jak „NoJa”, nie narusza zasad rejestracyjnych.

Z naszych doświadczeń wynika, że aby stworzyć nazwę firmy, potrzebna jest nie tylko kreatywność, ale również znajomość prawnych aspektów rejestracyjnych. Dbałość o te podstawowe zasady pozwoli Ci uniknąć problemów i zapewni solidne fundamenty dla rozwoju Twojego nowego przedsięwzięcia.

Promuj swoją firmę

10 wskazówek, jak wymyślić nazwę sklepu lub firmy

Prowadzenie własnej działalności to ekscytujące wyzwanie, ale jednym z kluczowych kroków na tej drodze jest wymyślenie chwytliwej nazwy firmy. W końcu jest ona wizytówką biznesu, pierwszym wrażeniem, jakie robi na potencjalnych klientach i partnerach biznesowych. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć idealny brand.

Przeanalizuj swoją działalność

Chcesz zmienić nazwę firmy? A może dopiero rozkręcasz biznes? Przed rozpoczęciem poszukiwań najlepszego brandu, zastanów się nad istotą swojego biznesu. Do jakich wartości się odwołuje? Jakie ma realizować cele? Co oferuje klientom? Im lepiej zrozumiesz swoje przedsiębiorstwo, tym łatwiej będzie Ci stworzyć spójną identyfikację.

Przeczytaj również:  Ekspansja na rynek niemiecki online? Dlaczego nie!

Postaw na prostotę

Jak wynika z naszego doświadczenia, warto unikać skomplikowanych i trudnych do wymówienia nazw działalności gospodarczej. Należy stawić na proste i łatwe do zapamiętania hasła. Unikaj więc zbyt długich fraz czy problematycznych terminów, które mogą sprawić trudność Twoim potencjalnym klientom.

Uruchom wyobraźnię

Choć prawidłowa nazwa firmy musi być prosta, to powinna również pobudzać wyobraźnię i skłaniać do refleksji. Spróbuj połączyć zmysły, emocje lub pojęcia abstrakcyjne, które będą odzwierciedlały naturę Twojego biznesu.

Jeśli to możliwe, zintegruj element narracyjny w swój brand. Opowieść może budować więź emocjonalną z klientami i wyróżniać Cię na tle konkurencji.

Wykorzystaj skojarzenia

Spójrz na nazwę firmy Amazon. Czy wiesz, że w języku angielskim oznacza ona rzekę Amazonkę? Właściciel spółki wybrał to określenie ze względu na planowaną skalę przepływu produktów w sklepie internetowym jego przedsiębiorstwa.

Ty również możesz wykorzystać wszelkie nawiązania do wartości czy doświadczeń swoich klientów. Skojarzeniowa nazwa firmy może okazać się dużo lepiej zapamiętywana niż abstrakcyjne określenia. Pamiętaj jednak, aby postawić na charakterystyczny element Twojego projektu np. kolor, smak czy cechę użytkową.

Odwołaj się do potrzeb odbiorców

Jeżeli dopiero planujesz wejść na nowy rynek, to jeszcze przed zarejestrowaniem działalności, spróbuj zrozumieć, czego oczekują Twoi potencjalni klienci. Wymyślona przez Ciebie nowa nazwa firmy powinna odnosić się do ich potrzeb, wartości i aspiracji. To pomoże Ci zbudować silniejsze połączenie między marką a odbiorcami.

Użyj generatora nazw

Nie masz pomysłu na fajną nazwę firmy? Jeżeli próbujesz różnych sposobów i nadal nie udało Ci się stworzyć nic kreatywnego, to w takiej sytuacji warto skorzystać z dostępnych generatorów nazw. Tego rodzaju kreatory mogą dostarczyć inspiracji i podać ciekawe propozycje.

Przeczytaj również:  Czym jest naming?

Jak działają generatory? Zazwyczaj wystarczy wpisać hasła, z którymi ma zostać powiązana nazwa firmy, a narzędzie stworzy kilka najlepszych propozycji. Pamiętaj jednak, że wybór powinien być dopracowany i uwzględniać kontekst oraz specyfikę Twojego biznesu.

Promuj swoją firmę

Wykreuj nowe słowo

Nazwa firmy Boeing pochodzi od jej założyciela – Williama Boeinga. Ty również możesz postawić na swoje dane personalne, jeżeli dopiero planujesz zarejestrować działalność. Pamiętaj jednak, że kreatywność może sięgnąć poza istniejące słownictwo. Rozważ stworzenie zupełnie nowego słowa, które brzmi atrakcyjnie i jednocześnie oddaje istotę Twojej firmy.

Naszym zdaniem abstrakcyjne nazwy firm są nie tylko oryginalne i wyjątkowe, ale również znaczenie bezpieczniejsze niż generyczne hasła czy imiona i nazwiska.

Stwórz skrótowiec

Szukaj inspiracji wszędzie, gdzie się da – spójrz na nazwy firmy zagranicznych, które często przyjmują formę skrótowców. Jeśli to możliwe, rozważ stworzenie własnego skrótu, który jest łatwy do zapamiętania i identyfikuje się z działalnością firmy. Pamiętaj, aby sprawdzić, czy nie ma on negatywnych konotacji.

Przeprowadź testy

Przeczytaj nazwę głośno i zastanów się, czy brzmi dobrze fonetycznie. Upewnij się, że jest łatwa do wymówienia, co ułatwi potencjalnym klientom jej zapamiętanie. Zanim ostatecznie zdecydujesz się na konkretny brand, przeprowadź testy na grupie docelowej. Zbierz opinie i feedback, aby dostosować się do oczekiwań potencjalnych klientów.      

Sprawdź dostępność nazwy

Po wyborze odpowiedniego hasła sprawdź jego dostępność jako nazwy domeny internetowej oraz w rejestrze firm. Upewnij się, że brand jest unikalny i nie koliduje z innymi markami na rynku.

Po lekturze naszego poradnika wiesz już, że proces tworzenia chwytliwej nazwy nowej firmy to kombinacja kreatywności, zrozumienia biznesu oraz uwzględnienia oczekiwań klientów. Łącząc te elementy i stosując się do przepisów, stworzysz nazwę, która będzie nie tylko atrakcyjna, ale również funkcjonalna i zgodna z długoterminowymi celami przedsiębiorstwa.

e-book Dlaczego Twoja firma powinna być obecna w Internecie
Rate this post
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułWolne domeny – jak je znaleźć?
Następny artykuł5 sposobów na zwiększenie ruchu na stronie

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here