Jak zachowują się konsumenci w 2024 roku? Sprawdzamy aktualne nastroje Polaków

0
238
nastroje konsumenckie w Polsce jakie są

Zmiany to jedyna stała rzecz w naszej codzienności. Nieustannie zmieniający się krajobraz ekonomiczny, społeczny i technologiczny wpływa zaś na nastroje i postawy polskich konsumentów, kształtując ich preferencje wobec marek i podejście do zakupów. Raport „Nastroje Polaków 2024” przygotowany przez Open Research stanowi dogłębną analizę tych trendów, identyfikując kluczowe czynniki determinujące obecne spojrzenie kupujących w naszym kraju na konsumpcję. Dziś przyjrzymy się najważniejszym wynikom badania i postaramy się ocenić, jak społeczeństwo w Polsce reaguje na aktualne wyzwania i możliwości. Dowiedz się, co przedsiębiorcy mogą zrobić, by przyciągnąć klientów i wszelkie trudności zamienić w możliwości.

Jakie są nastroje konsumenckie w Polsce?

Poziom nastrojów konsumenckich informuje nas o ogólnym stanie emocji i przekonań konsumentów na temat obecnej sytuacji gospodarczej czy ekonomicznej kraju oraz przyszłych perspektyw. Te informacje wpływają na decyzje zakupowe, a tym samym na popyt na produkty i usługi. Nic więc dziwnego, że ma to bezpośrednie przełożenie również na takie branże jak np. e-commerce.

Aby poznać obecne tendencje, przyjrzymy się dziś wynikom raportu Open Research pt. „Nastroje Polaków 2024”, który przedstawia złożony obraz nastrojów ekonomicznych i społecznych Polaków. Powstał on na podstawie badania ilościowego, które zostało przeprowadzone w lutym i marcu br. na reprezentatywnej grupie.

Eksperci podkreślają w materiale nie tylko dynamikę zachodzących zmian, ale również wskazują na różnice demograficzne w wymienionych wcześniej aspektach. Co ciekawe, część raportu została poświęcona porównaniu obecnych danych do tych z 2022 roku – omówienie poprzedniego wydania znajdziesz pod tym linkiem.

Co więc udowadnia nam badanie nastrojów konsumentów? Jak się okazuje, Polacy wykazują obecnie umiarkowany optymizm z tendencją do stabilizacji nastrojów. Z czego to wynika? Według ekspertów można przypisać to kilku czynnikom:

  • zmniejszenie poziomu negatywnych emocji, takich jak lęk związany z pandemią COVID-19 czy innymi kryzysami,
  • stabilizacja obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (czyli np. stabilne zatrudnienie, wzrost płac i kontrola inflacji),
  • adaptacja do zmian poprzez nowe sposoby radzenia sobie z wyzwaniami, takimi jak wzrost cen czy kosztów życia,
  • wzrost świadomości społecznej, poczucie wspólnoty i dostęp do szerokiego zakresu informacji, które pozwalają dokonywać lepszej oceny obecnej sytuacji i podejmować trafne decyzje,
  • zmiany w postawach zakupowych i tendencje konsumpcji indywidualnej (to np. możliwość oszczędzania dzięki promocjom i ofertom).
Przeczytaj również:  Jaką platformę e-commerce wybrać? Zalety i wady popularnych rozwiązań.

W naszej ocenie, mimo że, wciąż czeka wiele wyzwań – zarówno społecznych, jak i ekonomicznych – to wszystkie wymienione wyżej czynniki mogą przyczynić się do utrzymania pozytywnych nastrojów konsumentów w Polsce i zwiększenia skłonności do konsumpcji.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.

e-commerce_v1

Poczucie bezpieczeństwa zamiast lęku wśród polskich konsumentów

W 2022 roku Polacy (nie bez przyczyny) odczuwali lęk i brak bezpieczeństwa. Obecne nastroje konsumenckie wyglądają jednak inaczej.

Jak wynika z omawianego raportu, nawet 25% kupujących w naszym kraju ocenia swoje życie jako spełnione i nie obawia się tego, co przyniesie przyszłość. Wśród większości badanych dominują jednak postawy umiarkowane. Poczucie bezpieczeństwa, zadowolenia i spokoju widać najwyraźniej wśród dwóch grup – jedną z nich stanowią osoby o wyższych dochodach (5000 zł +), a drugą Polacy powyżej 55. roku życia.

Co ciekawe, mężczyźni odczuwają wyraźnie mniejszy poziom negatywnych emocji niż kobiety. Silversi częściej również zaznają radości niż młodsze grupy badanych.

Jak wygląda sytuacja finansowa Polaków?

Z pewnością zainteresuje Cię również, jak prezentuje się ocena obecnej sytuacji finansowej wśród Polaków. Okazuje się, że również w tym aspekcie zauważalna jest poprawa w porównaniu z 2022 rokiem.

Otóż w naszym kraju aż 50% osób odczuwa stabilizację pod względem finansowym. Pogorszenie wskaźnika występuje u 27% badanych. Co warto podkreślić – pozytywne zmiany w aktualnej sytuacji finansowej wskazuje 23% Polaków – czyli o 8 punktów procentowych więcej niż dwa lata wcześniej.

Brak stabilizacji obecnej sytuacji ekonomicznej dotyczy przede wszystkim osób o niższych dochodach oraz pracowników od 45 do 54 lat.

Pesymizm można odnotować też w przypadku oceny przyszłej sytuacji finansowej Polaków. Aż 35% osób przewiduje u siebie pogorszenie poziomu finansów w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a tylko 37% badanych liczy na zachowanie stabilizacji.

Analizując powyższe wyniki, warto pamiętać, że rzeczywistość jest dość dynamiczna, co sprawia, że w najbliższych miesiącach tendencje oraz postawy zakupowe konsumentów mogą okazać się dużo bardziej zróżnicowane.

Przeczytaj również:  Prowadzisz sklep online? Sprawdź, w co warto zainwestować!

Wskaźnik ufności konsumenckiej a poprawa nastrojów polskich konsumentów

W kontekście omawianego raportu warto przeanalizować również bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej.

Jak wynika z danych GUS, w marcu bieżącego roku poprawie uległ zarówno poziom obecnych, jak i przyszłych nastrojów polskich konsumentów. Co warto podkreślić, największą poprawę wśród wszystkich składowych wskaźnika zanotowała ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Obecna możliwość dokonywania ważnych zakupów oraz ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju również zanotowały wzrost w porównaniu do lutego.

Czy zauważalne pozytywne nastroje konsumentów sugerują nam ożywienie konsumpcji? Jak wynika z naszego doświadczenia, w tym momencie trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, tym bardziej że w najbliższych miesiącach ceny wielu produktów i usług mogą pójść w górę.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie

Czy czas lojalności wobec marek to przeszłość?

Przejdźmy do jednego z najbardziej zaskakujących wniosków, który wynika z raportu Open Research. Otóż coraz mniej osób wykazuje lojalność wobec jednej marki – ta grupa stanowi zaledwie 5% konsumentów. Zamiast tego, większość osób (28%) ma kilka marek w swoim repertuarze, a 6% zmienia firmy, szukając różnorodności i nowych doświadczeń.

Jednak najbardziej zauważalnym trendem jest rosnąca liczba osób (42%), które aktywnie poszukują promocji i okazji. To świadczy o tym, że dla wielu konsumentów cena stała się kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze produktu. Można więc powiedzieć, że minęły czasy lojalności wobec marek, a na rynku rozpoczęła się era wojny cenowej.

Nie trudno zauważyć, że wojna cenowa między sklepami przybiera na sile (wciąż toczy się przecież rywalizacja sieci Lidl i Biedronka), co wpływa na zachowania zakupowe konsumentów. Sklepy starają się przyciągnąć uwagę klientów atrakcyjnymi ofertami i promocjami, co skłania konsumentów do częstszego porównywania cen i wyboru najkorzystniejszych opcji.

W efekcie klienci stają się coraz bardziej świadomi cen i chętniej korzystają z różnych źródeł informacji, takich jak aplikacje czy serwisy internetowe, aby znaleźć najlepsze okazje. To z kolei prowadzi do większej konkurencji między markami, które muszą dostosować swoje strategie marketingowe, aby przetrwać na rynku zdominowanym przez cenowe wyścigi.

Przeczytaj również:  Przyciągnij klienta w Czarny Piątek. Wskazówki dla e-commerce i komunikacji w Social Media

Jak więc widzisz, nastroje konsumenckie w Polsce są obecnie zdecydowanie bardziej zorientowane na cenę niż na lojalność wobec marek. W czasie wojny cenowej sklepy oraz marki muszą być elastyczne i innowacyjne, aby sprostać oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej poszukują promocji i okazji.

Zamów budowę e-sklepu

Jak odpowiadać na obecne nastroje konsumenckie?

Choć obecny wskaźnik nastrojów konsumentów może napawać delikatnym optymizmem, to jako właściciel firmy, musisz wdrożyć kilka rozwiązań do swojej strategii, które pomogą Ci odpowiedzieć na najnowsze tendencje konsumpcji. Poniżej znajdziesz kilka naszych propozycji.

  1. Elastyczność cenowa. W dobie wojny cenowej konieczne jest monitorowanie rynku i dostosowywanie swojej oferty do konkurencji. Ważne jest także, aby oferować atrakcyjne promocje i rabaty, które przyciągną uwagę klientów.
  2. Różnorodność oferty. Kupujący coraz częściej poszukują nowych doświadczeń. Dlatego warto stale urozmaicać asortyment, wprowadzać nowe produkty i usługi oraz dostosowywać się do zmieniającej się koniunktury konsumenckiej.
  3. Wykorzystanie technologii. Aplikacje i serwisy internetowe umożliwiające porównywanie cen czy wyszukiwanie promocji są coraz bardziej popularne wśród konsumentów. Przedsiębiorcy powinni zatem korzystać z tych narzędzi, aby dotrzeć do klientów i dostarczyć im informacje o swojej ofercie.
  4. Inwestycja w jakość. Mimo że cena odgrywa kluczową rolę w decyzjach zakupowych, nie można zapominać o jakości produktów i usług. Wysoka jakość może być czynnikiem wyróżniającym markę na rynku i przyciągającym lojalnych kupujących.
  5. Wzmocnienie komunikacji. Budowanie relacji z klientami opartych na zaufaniu i zrozumieniu ich potrzeb jest kluczowe. Warto inwestować w rozwój kanałów marketingowych, takich jak media społecznościowe, e-mail marketing czy chatboty, aby pozyskiwać informacje o preferencjach konsumentów i dostarczać im spersonalizowane oferty. Nie masz jeszcze sklepu internetowego? Skorzystaj z oferty WeNet i docieraj do swoich klientów zarówno offline, jak i online!

Dostosuj się do obecnych tendencji konsumpcji i zapobiegaj pogorszeniu przyszłych nastrojów konsumentów! Jako przedsiębiorca bądź elastyczny, innowacyjny i świadomy zmieniającego się rynku. Tylko wtedy będziesz w stanie skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów i utrzymać się w branży w dobie wojny cenowej.

Źródło: Open Research: „Nastroje Polaków 2024”

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułOutreach Marketing – na czym polega?
Następny artykułZestaw narzędzi do generowania słów kluczowych

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here