Podstawowy marketing w sklepie internetowym – kilka wskazówek

2
3281

marketing w sklepie internetowym

Działania marketingowe na stronie sklepu powinny przede wszystkim budować wśród klientów zaufanie, rozpoznawalność, renomę  i  przywiązanie, czyli cechy podstawowe dobrej marki. Co zatem należy zrobić, aby wyróżniać się w gąszczu e-sklepów? Jak trafić do klienta w czasach, gdy wiele sklepów internetowych sprzedaje ten sam produkt w podobnej ofercie? Bądź jeszcze dokładniej, czym kieruje się nabywca, gdy ma do wyboru ten sam produkt w kilku sklepach?

Budowanie marki

Budowanie marki sklepu nie jest procesem łatwym i szybkim, ale z pewnością przyniesie odpowiednie rezultaty. Obecnie prawie każdy sklep internetowy ma w swojej ofercie produkty markowe, przez co na wybór klienta coraz większy wpływ mają takie czynniki jak zaufanie do sprzedawcy czy rozpoznawalność jego sklepu. Jeśli produkt będzie ten sam lub podobny, cena i czas dostawy zbliżony, naturalnie klient będzie bardziej skłonny kupować w zaufanym, ,,markowym’’ sklepie.

Oto kilka propozycji działania w kierunku budowania marki:

  • Szukanie nisz – jeśli dopiero planujemy wejść  w rynek E-Commerce, a nie mamy jeszcze ustalonego asortymentu ani grupy docelowej, warto poszukać tych obszarów, w których nie ma sprzedawców internetowych bądź brakuje dużych marek. Pamiętaj – pionierom w danej dziedzinie dużo łatwiej wytworzyć i wypromować nową markę;
  • Rozpoznawalność – zadbajmy o to, by nasz sklep przykuwał uwagę i zapadał w pamięć. Elementy graficzne powinny być estetyczne, łatwe do zapamiętania, wyróżniające się, ale nie rażące dla oczu. Poza tym, jeśli oprócz strony sklepu mamy jeszcze stronę internetową naszej firmy, fanpage’a, bloga itp. ważne jest, aby wszystkie korespondowały ze sobą graficznie, aby kolorystyka czy elementy graficzne utrwalały się w świadomości klientów i stawały się dla niego rozpoznawalne;
  • Specjalizacja – warto wykorzystać fakt, że sprzedawcy posiadający w swoim asortymencie szeroką paletę produktów nie są w stanie zaoferować dobrej oferty w wąskiej, specjalistycznej kategorii, ponieważ produkty giną w gąszczu innych ofert;

    jeśli prowadzimy niezbyt duży sklep, warto wyspecjalizować się w jednej dziedzinie

    – dla klienta wąski asortyment oznacza, że ktoś po drugiej stronie wie, co sprzedaje, o czym pisze i może służyć pomocą lub dobrą radą;

  • Status eksperta – punkt nawiązujący do poprzedniego: niektóre produkty wymagają fachowej wiedzy ze strony sprzedawcy, dlatego warto, aby sklep oferował opisy, zdjęcia, dokumentacje oraz fachowe porady lepsze niż u konkurencji, wtedy pokażemy, że znamy się na danej dziedzinie i można nam zaufać – do tego celu świetnie nadaje się prowadzenie bloga w e-commerce;
  • Ceny – sprzedaż w sklepie internetowym potrafi rozrastać się jak kula śniegowa, zainteresowanie rośnie, dlatego warto, zwłaszcza na początku działalności, zrezygnować z dużej marży na korzyść większej sprzedaży, która w przyszłości z pewnością przełoży się na większe zyski. Warto pamiętać także, że nie tylko zbyt wysokie ceny odstraszają, również zbyt niska cena może być dla klienta podejrzana i odstraszająca;
  • Budowanie lojalności klientów – nabywca, którego nagrodzimy za zakup, z pewnością zapamięta, że w tym sklepie opłaca mu się kupować. Paradoksalnie kupony rabatowe czy promocje mogą zwiększyć zyski sklepu internetowego z prostego powodu: taniej jest dać zniżkę klientowi, który to zapamięta i zostanie naszym stałym klientem, niż walczyć o tego samego klienta za każdym razem, gdy będzie coś kupował, ponieważ w gąszczu e-sklepów po prostu nie będzie pamiętał naszego sklepu i o jego kolejny zakup będziemy musieli mocno walczyć;
  • Dostawa – zastosowaliśmy się do wszystkich poprzednich punktów, nasz sklep wygląda ładnie i wyjątkowo, mamy najlepsze opisy i zdjęcia produktów, ceny są konkurencyjne i pełno jest promocji – co jeszcze można zrobić? Pozostaje jeszcze bardzo ważna kwestia – dostawa.

    Powinniśmy zadbać o to, aby dostawa była jak najbardziej dostosowana do oczekiwań klienta,

    a zatem niech w naszym sklepie będzie kilka form wysyłki, w różnych cenach i w różnym standardzie, tak aby każdy mógł znaleźć ofertę dla siebie. Również niech opakowanie będzie estetyczne i solidne, aby paczki trafiały do klientów nieuszkodzone i nie odrzucały niechlujnym wyglądem. Dobrym pomysłem może być również dodawanie do paczek gadżetów od firmy czy drobnych upominków, pozytywne zaskoczenie klienta niespodzianką może bardzo korzystnie wpłynąć na przyszłą sprzedaż;

  • Mailing – priorytetowe jest przy tym rozwiązaniu zbudowanie bazy mailingowej, zawierającej adresy potencjalnych lub obecnych klientów, a następnie informowanie ich w starannie przygotowanych wiadomościach (czyli newsletterze) o aktualnej ofercie handlowej czy promocjach. Należy pamiętać jednak, aby przekaz nie był agresywny, ponieważ może to zostać potraktowane jako spam i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

    Budowanie bazy adresów e-mail to długotrwały proces, wymagający cierpliwości.

    jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka

    Najprostszym i najczęściej stosowanym sposobem na pozyskiwanie adresów potencjalnych klientów jest umieszczanie na stronie formularza zapisu do newslettera. Warto pamiętać również, że odwiedzający sklep internetowy będą chętniej zostawiali swoje adresy, jeśli w zamian za to otrzymają zniżki, bonusy, których nie zdobędą w żaden inny sposób. Warto jeszcze dodać, że subskrybentów należy poinformować o stosowaniu polityki prywatności, aby mieli pewność, że ich adresy e-mail nie będą nikomu udostępniane.

4.7/5 - (4 votes)

2 KOMENTARZE

  1. Witam. Specjalizacja na wąskim asortymencie ma swoje plusy i minusy. Niestety rynek PL nie jest zbyt duży. Jeśli zbytnio zawęzimy niszę, możemy nie zarobić na chleb. Jednocześnie zbudowanie i wypromowanie sklepu to duże koszty i czas. Dlatego warto w tego typu artykule sprecyzować, co oznacza hasło: specjalizacja. I dać parę wskazówek, jak i kiedy zawężać asortyment.
    Paweł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here