Sposób komunikacji z potencjalnymi klientami buduje w ich głowach wyobrażenie o Twojej firmie. Jaki styl jest skuteczny podczas pisania o marce i jaki styl wybrać dla swojej marki – o tym w dzisiejszym wpisie.
Jaki styl jest skuteczny? Kilka przydatnych zasad
Dobry tekst marketingowy ma inne cechy niż dobry tekst literacki. Obie formy różnią się diametralnie i mają inne zadania. Jeśli chcesz skutecznie komunikować się ze swoimi odbiorcami jako przedsiębiorca, trzymaj się tych kilku zasad.
Pisz krótkimi zdaniami
Ważna zasada, która wpływa na lepsze zrozumienie treści i dynamikę czytania. Często odruchowo w jednym zdaniu chcemy upchnąć kilka wątków. Lepiej rozbić je na kilka części. Będą wówczas łatwiejsze w odbiorze. Zupełnie inaczej niż w powieściach Marcela Prousta.
Używaj prostych słów
Jeśli piszesz o swojej branży, automatycznie używasz słów specjalistycznych. Pamiętaj jednak, że Twój czytelnik wcale nie musi ich znać. Gdy już korzystasz ze słowa mało znanego, wyjaśnij je w tekście, osobnej tabelce lub przypisie.
Zasada ta dotyczy także upraszczania. Jeśli znajdziesz prostszy zamiennik, użyj go! Na przykład zamiast „posiada” lepiej napisać „ma”, zamiast „w chwili obecnej” po prostu – „teraz” lub „obecnie”.
Unikaj strony biernej
Kolejna zasada – unikaj strony biernej czasownika, czyli konstrukcji w stylu: „praca została wykonana” czy „firma jest prowadzona”. Zaburza to dynamikę i kojarzy się z nieprzyjemnym językiem urzędniczym. Znika tu też osoba. Znacznie lepiej napisać „wykonaliśmy pracę” czy „prowadzę firmę”.
Stosuj porównania
Gdy coś tłumaczysz, warto skorzystać z porównania, które zobrazuje czytelnikowi poruszaną kwestię. Podajesz liczbę osób? Dodaj, że to na przykład tyle, ile mieszkańców ma Nowy Sącz, Katowice czy inne miasto lub wieś. Podajesz wielkość obszaru? Porównaj go na przykład do stadionu piłkarskiego. Pobudza to wyobraźnie i pozwala lepiej rozumieć temat.
Dbaj o poprawność językową
Oczywista sprawa, ale warto o niej wspomnieć. Nieraz przeglądam strony firm, na których aż roi się od literówek czy błędów interpunkcyjnych. Pisząc poprawną polszczyzną, pokazujesz, że szanujesz swojego odbiorcę i jesteś rzetelny w tym, co robisz.
Bądź konkretny
Czytelnik wszedł na Twoją stronę po konkretne informacje. Dlatego Ty, powinieneś mu dać, to czego oczekuje bez zbędny zawiłości. Unikaj słów, które nic nie znaczą, jak choćby „swoisty styl”. Podobnie puste są wyrazy typu „profesjonalny” czy „nowoczesny”. W porządku, można ich użyć, ale tylko wówczas, gdy stoją za nimi konkrety. „Jesteśmy nowoczesną firmą, która korzysta z technologii X i Y”.