Wszystko, co musisz wiedzieć o ciasteczkach! Ważne zmiany w polityce cookies

0
1151

Wszystko_co_musisz_wiedziec_o_ciasteczkach_Wazne_zmiany_w_polityce_cookies

Odpowiednie organy, a wraz z nimi wyszukiwarka Google wprowadzają kolejne aktualizacje, aby zapewnić użytkownikom bezpieczne korzystanie z Internetu. Tym razem zmiany dotyczą tzw. ciasteczek. Jeśli prowadzisz biznes online, to z pewnością zainteresuje Cię, jak wspomniane wymogi wpłyną nie tylko na funkcjonowanie internautów, ale przede wszystkim na Twoją stronę WWW. Wszystko, co musisz wiedzieć na temat nowych zasad dotyczących polityki prywatności, znajdziesz w naszym artykule. Sprawdź, jak powinien wyglądać baner cookie zgodny z wytycznymi.

Tytułem wstępu, czyli co to są pliki cookies?

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że działając w sieci, zbierasz oraz przechowujesz dane dotyczące internautów, którzy odwiedzają Twoją stronę WWW lub e-sklep. Dlatego zmiany w zakresie polityki prywatności i zgód użytkowników wpłyną na pozyskiwane przez Twój biznes informacje o odbiorcach. A to może oddziaływać nie tylko na firmową witrynę, ale również na to, jak skuteczne będą kampanie reklamowe w Google Ads czy sprzedaż online.

Zanim jednak przejdziemy do tego, co dokładnie się zmienia i jak zastosować się do nowych wytycznych, warto powrócić na chwilę do podstaw.

Cookies nazywane również „ciasteczkami” to niewielkie pliki tekstowe, które zapisują się i są przechowywane na urządzeniu, z którego korzysta użytkownik, np. podczas przeglądania strony WWW.

Tego rodzaju pliki są stosowane m.in. po to, aby zebrać dane statystyczne dotyczące sposobu korzystania z witryny przez internautów. Ciasteczka wykorzystuje się więc np. podczas logowania czy zachowywania elementów w e-koszyku. Korzystają z nich też systemy reklamowe m.in. Facebook Ads czy narzędzia analityczne jak np. Google Analytics.

Jako właściciel firmowej witryny musisz pamiętać przede wszystkim o tym, że używanie plików cookie jest ograniczone. Oznacza to, że aby korzystać z ciasteczek, musisz poinformować użytkownika oraz otrzymać jego zgodę na gromadzenie danych osobowych – bez względu na to, czy zapisujesz takie informacje, czy nie. W tym celu na stronie WWW publikuje się zazwyczaj baner cookie.

Przeczytaj więcej o prywatności w sieci.

Co zmienia się w polityce cookies w 2022 roku?

Nie od dziś wiemy, że Polska podlega pod dwa akty prawne, które odnoszą się do polityki prywatności: RODO i Dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej. Do zawartych w rozporządzeniach wytycznych muszą stosować się wszyscy wydawcy i reklamodawcy, których siedziby firm znajdują się na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Wielkiej Brytanii.

Przeczytaj również:  Nadchodzi Mobile-First Index Google. Jak przygotować stronę WWW na zmiany?

W związku z nową interpretacją zapisów, które można znaleźć we wspomnianych dokumentach, również wyszukiwarka Google wprowadziła zmiany dotyczące polityki prywatności. Zgodnie z najnowszą interpretacją zatwierdzenie wszystkich plików na stronie WWW przez użytkownika jednym kliknięciem jest niezgodne nie tylko z przepisami RODO, ale również z przyszłym rozporządzeniem ePrivacy, które jest opracowywane przez UE.

Przyklad_niezgodnego_z_wytycznymi_baneru_cookie

Przykład baneru cookie niezgodnego z obecnymi standardami

Co więc dokładnie się zmienia?

Aktualizacja wytycznych w zakresie polityki prywatności obejmie branżę usługową, e-commerce oraz firmowe strony WWW. Największa zmiana dotyczy sposobu, w jaki użytkownik decyduje o tym, co właściciel witryny może zrobić z plikami cookie zapisywanymi przez przeglądarkę.

Poprzednie wymogi sprawiały, że zgoda na akceptację ciasteczek była nadawana domyślnie i nie można jej było zmienić. Co więcej, internauta nie mógł odrzucić plików cookie. Zmiany w interpretacji przepisów pozwolą użytkownikom dokonać świadomego wyboru:

  • udzielić zgodę na zbieranie wszystkich danych prywatności,
  • nie zgodzić się na gromadzenie plików cookie (poza funkcjonalnymi),
  • zaakceptować i spersonalizować tylko wybrane „ciasteczka” np. marketingowe.

Przeanalizujmy powyższe zasady na przykładzie: jeśli użytkownik nie da przyzwolenia na zbieranie plików analitycznych, to właściciel strony nie może gromadzić informacji o internaucie i jego aktywności w obrębie serwisu w narzędziu Google Analytics. W przypadku braku zgody na pliki marketingowe nie można kierować do odbiorcy dopasowanych treści reklamowych itd.

Odwiedzający muszą więc wiedzieć, jakie dane dotyczące ich aktywności przechowuje i wykorzystuje Twoja witryna.

To ważna zmiana z perspektywy konsumenta, który może już świadomie podejmować decyzje. Poprzednio, jeśli nie zgodził się na zbieranie ciasteczek, to musiał opuścić stronę. Obecnie może zaś korzystać z witryny, gdy zaakceptuje wyłącznie niezbędne pliki cookie, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie serwisu (np. zapisanie produktu dodanego do koszyka) oraz wycofać wcześniej udzieloną zgodę.

Jak powinien wyglądać baner cookie zgodny z najnowszymi wytycznymi?

Dziś przygotowanie odpowiedniego baneru z plikami cookie stało się nieodzownym elementem budowy strony WWW. Twoim zadaniem jako właściciela witryny jest poinformowanie odwiedzających o ciasteczkach i narzędziach śledzących, z których korzysta serwis oraz uzyskanie zgody użytkowników na przechowywanie danych.

Przeczytaj również:  8 systemów CMS, które warto znać

Jaki powinien być baner cookie? Z jednej strony musi być on zgodny z aktualnymi wymogami, a z drugiej powinien być użyteczny. W końcu funkcjonalność rozwiązań zastosowanych w witrynie wpływa na doświadczenie internauty, czyli User Experience.

Tak więc poprawnie wdrożony cookie baner musi:

  • przedstawiać wszystkie wykorzystywane przez witrynę kategorie plików cookie,
  • informować o używaniu ciasteczek prostym językiem i precyzyjnie określić cel ich gromadzenia,
  • zawierać linki do polityki prywatności zarówno strony WWW, jak i Google,
  • umożliwiać odwiedzającym zaakceptowanie lub odrzucenie określonych kategorii plików oraz zmiany (cofnięcia) zgody,
  • systematycznie rejestrować zmianę zgody, która została udzielona witrynie przez użytkownika,
  • blokować w sposób automatyczny skrypty, które zbierają dane prywatności, dopóki odbiorca nie wyrazi na to zgody;
  • mieć domyślnie odznaczone checkboxy lub pola, które przekazują zgodę – poza absolutnie koniecznymi.

Przyklad_zgodnego_z_nowymi_przepisami_baneru_cookies

Przykład baneru cookie zgodnego z nowymi przepisami

Dla wygody użytkowników zadbaj również, aby formularz plików cookies:

  • wyświetlał informacje w języku przeglądarki użytkownika,
  • pojawiał się w widocznym miejscu np. w stopce lub w prawym górnym rogu witryny,
  • informował o dacie ostatniej aktualizacji polityki prywatności,
  • gwarantował zoptymalizowany dla różnych urządzeń układ, który będzie przyjazny dla odwiedzających.

Zmiany w polityce cookies – co grozi za niedostosowanie się do wymogów?

W związku z aktualizacją polityki cookie musisz wdrożyć zmiany na własnej stronie WWW. Zapewnisz w ten sposób swojej firmie działanie zgodne z przepisami ePrivacy oraz RODO i zachowasz ciągłość marketingowej komunikacji. Pamiętaj, że niedostosowanie się do wymogów może doprowadzić do takich konsekwencji jak np.:

  • utrata danych

Źle przygotowany baner cookies to większa szansa na to, że użytkownicy nie udzielą zgody na gromadzenie danych osobowych. To zaś sprawi, że nie otrzymasz żadnej informacji o odbiorcach odwiedzających Twoją witrynę internetową.

  • ban od Google

Jeśli nie dostosujesz się do obecnych standardów w zakresie polityki prywatności, to możesz otrzymać upomnienie od wyszukiwarki oraz 7 dni na wdrożenie nowych wymogów. Przekroczenie tego czasu może skończyć się zablokowaniem konta i wstrzymaniem kampanii Google Ads, co wiąże się ze spadkiem konwersji i sprzedaży.

  • kary dla przedsiębiorców
Przeczytaj również:  10 ładnych czcionek z polskimi znakami na Twoją stronę

Brak odpowiedniej polityki cookie grozi administratorom stron WWW potencjalnymi karami i postępowaniem sądowym. Wydawane są już decyzje administracyjne, które nakładają obowiązek zmiany sposobu administracji ciasteczkami, aby użytkownik mógł wyrazić świadomą i jednoznaczną zgodę na ich przetwarzanie.

  • mniejszy ruch na stronie WWW

Gdy nie wprowadzisz odpowiednich zmian i nie zadbasz o ciasteczka, to negatywne skutki mogą objąć również Twoją witrynę. W związku z nieodpowiednią polityką cookie internauci mogą utracić zaufanie do Twojej strony WWW, co spowoduje zmniejszenie ruchu. A to w konsekwencji może pogorszyć wyniki sprzedażowe.

Polityka cookie zgodna z RODO – rozwiązanie

Integralną częścią każdej strony internetowej musi być ochrona prywatności. Ze względu na zmiany w orzecznictwie prawnym jako właściciel witryny musisz wskazać ciasteczka, które wykorzystuje Twoja firma i jasno określić cel ich gromadzenia.

Każdy, kto odwiedza Twój serwis, powinien móc w sposób czynny i jednoznaczny wyrazić oraz wycofać zgodę z możliwością wyboru wskazanych lub wszystkich plików cookies. Brak aktywnego działania ze strony użytkownika jest jednoznaczny z niewyrażeniem zgody.

Aby zmniejszyć ryzyko nałożenia na Twoją firmę sankcji i aby uchronić się przed zmniejszeniem ruchu na stronie, skorzystaj z oferty „Polityka Cookies” od WeNet. Doradcy internetowi przygotowali rozwiązanie, dzięki któremu Twoja witryna zostanie dostosowana do aktualnych standardów rynkowych i prawnych w zakresie zarządzania ciasteczkami.

Co zyskujesz w ramach oferty Polityka Cookies?

  • podstronę z przygotowaną Polityką Cookies i z odpowiednim linkowaniem,
  • czytelny baner cookie z dopasowaną treścią umożliwiający użytkownikowi wyrażenie koniecznych zgód,
  • moduł do zarządzania zgodami cookies na stronie internetowej,
  • gwarancję prawidłowego uruchamiania się skryptów w witrynie, zgodnie z udzielonymi przez użytkownika zgodami.

Wejdź na WeNet.pl i dowiedz się więcej. Chroń dane osobowe swoich potencjalnych klientów i już teraz zadbaj o ciasteczka.

5/5 - (2 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here