Co miesiąc prezentujemy ranking najlepszych stron dla firm. O miejscu w zestawieniu decydują 4 czynniki: ogólne wrażenie, wygląd, treść oraz doświadczenie użytkownika. Dobra strona internetowa to zbiór wielu elementów. Postanowiliśmy je zebrać i przedstawić w formie obszernego artykułu, aby odpowiedzieć na pytanie: jaka powinna być dobra strona WWW firmy.
Ranking najlepiej zaprojektowanych stron firm
Miejsce 1
Beauty Lab – Grójec – klinika kosmetologii estetycznej
Miejsce 2
Damian Mucha – Stargard – wykończenia wnętrz
Miejsce 3
SebaSwim – Poznań – szkoła pływania
Miejsce 4
Droga do Domu – Borowa – ośrodek terapii
Miejsce 5
Roja Pod Aniołami – Żołynia – restauracja
Miejsce 6
Wapdent – Kraków – gabinet stomatologiczny
Miejsce 7
Sterdent – Warszawa – stomatologia
Zbudujemy Ci stronę. Sprawdź jak >>>
Miejsce 8
Dron-EMS – Będzin – produkcja filmów
Miejsce 9
Rtruck – Łowicz – usługi wulkanizacyjne
Miejsce 10
Na Kwadracie – Łódź – nieruchomości
Miejsce 11
AB Pracownia Zieleni – Wieliczka – projektowanie zieleni
Miejsce 12
Rygalski Kamieniarstwo – Pajęczno – usługi budowlane
UX design, czyli funkcjonalność i estetyka
Jaka powinna być strona internetowa, która sprzedaje? Nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie. Na skuteczność witryny firmy ma wpływ wiele czynników. Wśród nich ważne miejsce zajmują doświadczenia użytkownika (User Experience) oraz design, czyli wygląd strony.
Jeśli połączymy oba terminy, powstanie – UX design. Czym jest UX design?
Strona internetowa zgodna z zasadami UX design to miejsce, w którym użytkownik swobodnie odnajduje interesujące go treści (np. adres e-mail firmy, informacje o produktach czy formy płatności) oraz robi to, co zamierzał (np. dokonuje zakupu czy wypełnia formularz).
Zdarzenia takie jak: powolne otwieranie się strony, zacinające się animacje albo czcionka i kolory utrudniające czytanie to elementy, które przeczą idei UX design.
Strona internetowa zaprojektowana zgodnie z zasadami UX design:
- ma intuicyjną nawigację, dzięki której użytkownik „bez zastanowienia” wchodzi w interakcje (np. ma przyciski CTA – Call to Action, czyli wezwania do działania, „sprawdź”, „kliknij”, „dowiedz się”, „przeczytaj więcej” itp.),
- składa się z wysokiej jakości grafik,
- na stronie głównej zawiera wszystkie najważniejsze elementy i odnośniki (np. zakładki: „Kontakt”, „O firmie”, „Regulamin”),
- jest atrakcyjna wizualnie i spójna stylistycznie,
- zawiera czytelne ikony (np. symbol menu).
UX design służy temu, aby użytkownik czuł się na Twojej stronie dobrze i z łatwością odnajdywał interesującego go treści. Pamiętaj, witryna firmy ma służyć przede wszystkich klientom i odpowiadać na ich potrzeby. Nie chodzi tu o realizacje Twoich „artystycznych” wizji.
Jak pokazują badania, internauci oceniają stronę w kilka sekund. Jeśli będzie estetyczna i funkcjonalna, zostaną na niej na dłużej.
Ponadto strona Twojej firmy powinna być stabilna i bezawaryjna, aby klientów nie zaskakiwały nieoczekiwane błędy (np. błąd 404, który informuje o tym, że strona jest niedostępna). Na ciągłość działania strony ma wpływ m.in. wybrany przez Ciebie hosting, czyli pracujący bez przerwy serwer, na którym znajdują się pliki tworzące witrynę.
Responsywność, czyli elastyczność
Już 76% internautów korzysta ze smartfona, aby zrobić zakupy. Żeby ten proces przebiegał sprawnie, strona internetowa powinna być responsywna, czyli przystosowana do różnych szerokości ekranu. Nie tylko do monitorów komputerów stacjonarnych i laptopów, ale także do smartfonów i tabletów.
Źródło: Raport Gemius e-commerce 2021
Responsywność (RWD, czyli technologia Responsive Web Design) to ukłon w stronę użytkownika, ale także cecha, która sprzyja pozycjonowaniu. Nie jest tajemnicą, że wyszukiwarka Google faworyzuje witryny dbające o zadowolenie odbiorcy, czyli Good User Experience (dobre wrażenie użytkownika).
Dlatego, jeśli chcesz, żeby Twoja strona wyświetlała się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania Google (tzw. SERP) i odpowiadała na oczekiwania klientów, zadbaj o to, żeby prezentowała się dobrze w dużych i małych rozdzielczościach ekranu.
Copywriting, czyli treści
Internauta to specyficzny czytelnik, który pochłania tekst zadaniowo. Przegląda 50-60%[1] treści i jeśli nie znajdzie odpowiedzi na zadane pytanie, zaczyna szukać pod innym adresem. Dlatego opisy produktów, wpisy na blogu i teksty sprzedażowe publikowane na stronie WWW firmy przygotowuje się w sposób odpowiedni dla odbiorców online.
Wysokiej jakości teksty publikowane w Internecie powinny:
- być konkretne i łatwe w odbiorze – pisane krótkimi zdaniami, zrozumiałe dla laika,
- skierowane do Twojej grupy docelowej,
- wyczerpywać poruszany temat,
- zawierać język korzyści – atrakcyjnie pokazywać, co klient zyskuje dzięki Twoim produktom/usługom,
- być unikalne – niekopiowane z innych stron, aby unikać duplikacji treści (Duplicate Content),
- zawierać frazy kluczowe dla poruszanego tematu (Key Words),
- być poprawne językowo – nie zawierać literówek, błędów stylistycznych itp.,
- aktualne – zawierać informacje o bieżącej ofercie, godzinach otwarcia itp.,
- przejrzyste – odpowiednio podzielone nagłówkami (hierarchicznie: H1, H2, H3), zawierać pogrubienia, wypunktowania itp.,
- zgodne z zasadami E-A-T, czyli Expertise (wiedza ekspercka), Authoritativeness (autorytet), Trustworthiness (wiarygodność).
Dobrą praktyką podczas tworzenia treści jest dodawanie elementów graficznych, czyli zdjęć lub infografik, które wzbogacają tekst i ułatwiają czytelnikom zrozumienie.
Na marginesie: dobre pióro (copywriting) przyda się także przy tworzeniu nazwy głównej domeny, czyli internetowego adresu Twojej strony. Domena firmy składa się z dwóch części: nazwy głównej i rozszerzenia, np. nazwafirmy.pl.
Domena firmy powinna m.in. kojarzyć się z Twoją marką lub branżą i być łatwa do zapamiętania. Jeśli działasz w Polsce, najlepiej zdecyduj się na powszechnie używane rozszerzenie – „.pl”.
Formy komunikacji, czyli otwartość na klienta
Nowoczesna strona internetowa firmy, czyli zgodna z najnowszymi standardami, to miejsce komunikacji pomiędzy Tobą a klientem. Adres e-mail i numer telefonu umieszczony w zakładce „Kontakt” jest podstawą, ale warto pomyśleć także o innych formach komunikacji.
Coraz więcej stron WWW i e-sklepów udostępnia odwiedzającym live chat, czyli komunikator umieszczony na stronie internetowej. Po drugiej stronie takiego komunikatora zasiada pracownik firmy gotowy odpowiedzieć na pytania klientów. Wyświetlające się okno chatu zachęca do interakcji.
Jak pokazują statystyki, 77% kupujących oczekuje kontaktu z realną osobą przed dokonaniem zakupu. W sklepie stacjonarnym to oczywistość, w internetowym tę lukę wypełnia osoba obsługująca chat na żywo.
Źródło: Czater.pl
Aby nie pozwolić uciec klientowi, na stronie internetowej firmy możesz zainstalować także callback, czyli funkcję, która umożliwia klientowi natychmiastowe połączenie z konsultantem. To kolejny sposób na poszerzenie metod kontaktu z Twoją firmą.
Bezpieczeństwo, czyli certyfikat SSL
Dane Twoje i Twoich klientów w sieci wymagają konkretnych zabezpieczeń. Jednym z podstawowych sposobów na uniknięcie wycieku numerów kart kredytowych czy danych osobistych jest certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer). SLL to technologia szyfrowania danych, które przesyłane są pomiędzy przeglądarką a serwerem.
O tym, czy dana strona jest zabezpieczona informuje symbol kłódki na pasku adresu w wyszukiwarce.A także skrót HTTPS umieszczony przed domeną strony, np. https://www.biznesfinder.pl/. HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) to protokół umożliwiający przesyłanie danych w Internecie. Różni się od protokołu HTTP dodatkowym zabezpieczeniami, które chronią informacje o właścicielu witryny i jej użytkownikach.
Wejście na stronę, która nie ma zabezpieczenia, jest poprzedzone informacją o możliwych zagrożeniach.
Widok takiej informacji na powitaniu nie zachęca do dalszego przeglądania strony, a tym bardziej do interakcji.
Poza tym algorytmy Google wyżej oceniają witryny, które mają zabezpieczenie w postaci certyfikatu SSL, a co za tym idzie – mają szanse na więcej odwiedzin i zdobywanie nowych klientów.
Dlatego, jeśli zależy Ci na przyzwoitych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania, powinieneś zadbać o odpowiednią ochronę swojego internetowego adresu.
SEO, czyli widoczność w sieci
Aby strona spełniała swoje funkcje, musi być odwiedzana przez internautów. Żeby była odwiedzana, musi być widoczna. Żeby być widoczna, musi być stworzona zgodnie z zasadami SEO (Search Engine Optimization).
SEO to optymalizacja strony WWW pod wyszukiwarki, czyli zbiór działań, które mają na celu zwiększenie widoczności danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Organiczne wyniki wyszukiwania składają się z bezpłatnych linków do stron internetowych (są przeciwieństwem linków sponsorowanych). Ich kolejność ustala algorytm wyszukiwarki, który działa zgodnie zasadami SEO.
Jakość swojej strony w kontekście SEO możesz sprawdzić, korzystając z SEO Audytu.
SEO dotyczy wielu elementów strony internetowej: od treści, przez domenę, aż po kod źródłowy. Optymalizacja strony pod kątem SEO to długotrwały proces, o którym warto myśleć już w trakcie tworzenia witryny. Ale i to nie wystarczy. Później wciąż trzeba trzymać rękę na pulsie, ponieważ najpopularniejsza wyszukiwarka – Google stale udoskonala działanie swoich algorytmów.
Więcej na temat SEO dowiesz się z tego odcinka podcastu.
Obecnie firma Google wprowadziła aktualizację Core Web Vitals, czyli kolejne trzy czynniki, które mają wpływ na ocenę strony internetowej przez algorytmy.
W ten sposób liczba oficjalnych czynników mających wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania zwiększyła się do sześciu.
Oto one:
Źródło: Google
Więcej na temat Core Web Vitals dowiesz się z tego odcinka podcastu.
Ranking stron internetowych firm – podsumowanie
Jak widzisz, strona internetowa składa się z wielu elementów. Aby mówić o dobrej witrynie, wszystkie części składowe muszą zachowywać wysoką jakość.
Mowa tutaj o elementach związanych z:
- technologią (responsywność),
- funkcjonalnością (UX, formy komunikacji),
- bezpieczeństwem (SSL),
- optymalizacją (SEO),
- treścią (copywriting),
- estetyką (design).
Jeśli na Twojej stronie każda z tych części jest na wysokim poziomie, możesz mieć pewność, że klienci chętnie będą do Ciebie wracać, a Twoja witryna będzie zajmować wysokie pozycje w rankingach stron internetowych.
Prowadzenie własnej działalności wymaga sporych nakładów czasu i energii. Dlatego, jeśli potrzebujesz wsparcia przy budowie i prowadzeniu strony WWW, zgłoś się do specjalistów WeNet. Doradcy internetowi zadbają o responsywność, domenę i hosting, bezpieczeństwo oraz widoczność Twojej firmy w sieci. A Ty będziesz mógł w pełni poświęcić się swojej działalności. Rozwijaj firmę z WeNet!
Sprawdź naszą ofertę stron dla firm z różnych branż:
- Biuro architektoniczne
- Biuro nieruchomości
- Biuro rachunkowe
- Biuro tłumaczeń
- Firma budowlana
- Firma sprzątająca
- Firma transportowa
- Fitness
- Studio fotograficzne
- Gabinet kosmetyczny
- Gabinet stomatologiczny
- Kancelaria adwokacka
- Studio muzyczne
- Producent mebli
- Przedszkole
- Restauracja
- Salon fryzjerski
- Weterynarz
Źródło:
Zgodność z zasadami EAT. To chyba subiektywna ocena ;)