Wpływ profilu linków na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania jest niezaprzeczalny, a jednym z kluczowych czynników w tym procesie jest odpowiednie stosowanie tekstów zakotwiczenia, czyli tzw. anchor tekstów. Błędne lub nadużywane użycie anchor tekstów może negatywnie wpłynąć na ranking witryny, dlatego ważne jest, aby stosować je z rozwagą.
Anchor teksty odgrywają istotną rolę w procesie pozycjonowania, ponieważ są to wyrazy lub frazy, na które użytkownik klika, aby przenieść się na daną stronę. Wyszukiwarki analizują te teksty, aby zrozumieć, o czym jest docelowa strona i na jakie słowa kluczowe powinna być ona powiązana. Dlatego też, dokładny i odpowiednio dobrany anchor tekst może przyczynić się do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Czym jest anchor tekst?
Anchor tekst (nazywany też kotwicą) to najprościej rzecz ujmując fragment tekstu, pod którym znajduje się odnośnik hipertekstowy, zwany linkiem. Link ten prowadzi do wybranej strony internetowej i jest wyróżniony poprzez podkreślenie i inny kolor czcionki. Anchor tekst umieszczany jest pomiędzy znacznikiem otwierającym i zamykającym w kodzie HTML strony. Wygląda to następująco:
Anchor często (choć nie zawsze) zawiera konkretną frazę kluczową, która jest zgodna z tematyką witryny, do której odsyła link. Zaliczany jest do jednego z ważniejszych czynników branych pod uwagę przez algorytmy Google w trakcie oceny jakości linków. Trzeba więc dobierać odpowiednie anchor teksty, tak by były dopasowane do danej strony, wyglądały naturalnie i były przyjazne SEO.
Dlaczego anchor tekst jest ważny przy pozycjonowaniu strony?
Anchor tekst jest ważnym czynnikiem rankingowym strony, gdyż treść linka dostarcza robotom informację o tematyce linkowanej witryny i jej zawartości. Dzięki temu wyszukiwarka wie, na jakie słowa kluczowe ją pozycjonować. Link, który w tekście zakotwiczenia ma źle dopasowane lub przypadkowe wyrażenia, nie ma więc wartości. Odpowiednia optymalizacja anchor textu pozwala robotom Google stwierdzić, co znajduje się pod danym odnośnikiem. W efekcie, ma on wpływ na pozycję danego słowa kluczowego w wyszukiwarce.
Anchory z punktu widzenia SEO są bardzo ważne zarówno w linkowaniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Trzeba jednak pamiętać o tym, by wszystkie linki prowadziły do podstron czy witryn, które są ze sobą tematycznie powiązane. Anchor teksty w strategii linkowania zewnętrznego określają, jakie frazy chcemy wzmocnić poprzez backlinki w innych serwisach. Podobnie jest z odnośnikami między podstronami w obrębie naszej witryny.
Jakie są rodzaje anchor textu?
Anchory można podzielić na kilka rodzajów. Oto one:
- Exact match – linki, których tekst zawiera dopasowaną frazę kluczową, na którą pozycjonowana jest linkowana strona np. ,,Content Marketing’’. Są to anchory sprzedażowe, których nie można jednak używać zbyt często, gdyż ich nadmierna (dominująca na stronie) liczba może być uznana przez Google za spam i próbę manipulacji i wskutek tego witryna może zostać ukarana.
- Partial match – anchor półsprzedażowy, który zawiera rozbudowaną (tzw. długi ogon) lub gramatycznie odmienioną wersję frazy kluczowej. Jest to bezpieczniejsza opcja, gdyż jest bardziej naturalna.
- Zero match – w treści linka znajduje się wyrażenie, które nakłania użytkownika do podjęcia określonej czynności np. ,,zobacz więcej’’, ,,kliknij tutaj’’.
- Anchor brandowy – link, który zawiera nazwę firmy, marki czy witryny, do której odsyła. Pomaga wpływać na wizerunek i budować rozpoznawalność wśród użytkowników Internetu.
- Adres URL – anchorem jest tutaj po prostu cały link do strony.
Należy pamiętać, by na swojej stronie internetowej używać różnych anchor tekstów. Stosowanie wyłącznie jednego rodzaju anchorów nie jest dobrą praktyką. Ponadto Google nie lubi nienaturalnych kotwic, a także takich, które są niepoprawne językowo. Bardzo ważne jest też oczywiście, by treści linków odpowiadały tematyce strony – zarówno tej, na której się znajdują, jak i tej, do której prowadzą.
Link graficzny – jak zaoptymalizować anchor text w obrazku?
Wymienione wcześniej typy anchorów dotyczą linków tekstowych, ale jak wygląda sytuacja, gdy podlinkowany jest plik graficzny, a nie fragment akapitu? Google jako anchor text weźmie wówczas atrybut ALT obrazka, czyli tekst alternatywny, który określamy w kodzie strony.
Wygląda to mniej więcej tak:
Tego typu anchory w SEO są nadal często stosowane. Stanowią przy tym świetny sposób dywersyfikacji profilu linkowego. Specjaliści ds. pozycjonowania dywagują, czy moc linku graficznego jest mniejsza niż linku z anchorem tekstowym. Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – faktem jest jednak, że tego typu odnośniki powinny stanowić element Twojej strategii SEO.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Jaką długość powinien mieć anchor tekst?
Anchor może zawierać dwa słowa, ale może również składać się z kilku słów. Przykład: ,,tania sukienka’’ lub ,,tanią i stylową sukienkę znajdziesz tutaj’’. Jaka jest różnica między tymi dwoma anchor tekstami? Czy lepiej używać mniej, czy więcej słów?
Często specjaliści SEO zalecają, by długość tekstu anchor nie przekraczała 60 znaków, a także twierdzą, że o wiele lepsze wyniki uzyskują anchory, które mają krótszą treść. Czy rzeczywiście tak jest?
Według Johna Muellera z Google, to nie do końca jest tak, że algorytmy traktują inaczej dłuższy i krótszy anchor tekst, jeśli chodzi o rankingi. Tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Jednakże dłuższy anchor tekst dostarcza wyszukiwarce więcej kontekstu na temat strony, do której prowadzi link. Większy kontekst może zaś pośrednio wpływać na rankingi. Im więcej bowiem Google wie o stronie i im bardziej rozumie, o czym ona jest, tym skuteczniej może ją pozycjonować dla odpowiednich zapytań.[1]
Dłuższy anchor tekst dostarcza więc czasami nieco więcej informacji algorytmom albo po prostu jest zbiorem różnych słów kluczowych. W istocie nie ma jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, który anchor będzie zdecydowanie lepszy, dłuższy czy krótszy. Każdy z nich może po prostu dostarczać inny kontekst. Lepiej skupić się na tym, by jego treść była jasna dla użytkownika i adekwatna do zawartości, jaką znajdzie po kliknięciu w link.
Użycie dłuższych anchor tekstów można rozważyć dla adresów URL, które są szczególnie ważne. Jeśli więc chcesz pomóc Google lepiej zrozumieć tematykę jakiejś strony, możesz użyć dłuższej formy. Przykładami takich adresów mogą być:
- podstrony o wysokiej wartości na Twojej własnej witrynie,
- treści, które udostępniłeś na innych stronach,
- strony, które zawierają linki do Twojej witryny,
- strony, które zawierają wzmianki o Tobie lub Twojej firmie.
Długi anchor tekst nie będzie czynnikiem rankingowym Twojej strony, ale dostarczy Google informacje, na jakie rodzaje zapytań ma ją pozycjonować. Poza tym dłuższy anchor może być lepszy dla samego użytkownika, gdyż będzie on dokładnie wiedział, co znajdzie na danej stronie.
Jak używać anchorów podczas pozycjonowania strony internetowej?
Dywersyfikacja anchor textu w linkowaniu zewnętrznym i wewnętrznym jest kluczowa dla skutecznej strategii SEO. Warto stosować różne typy anchorów. Należy przy tym unikać kopiowania procentowych podziałów anchorów, ponieważ każda domena jest inna i wymaga indywidualnej strategii. Lepszy jest zróżnicowany profil linków niż tylko jeden rodzaj anchora w wielu miejscach.
Kontekst jest kluczowy dla algorytmów Google’a, dlatego linki i anchory powinny być zgodne z resztą treści na stronie. Zastosowanie strategii linkowania z konkurencją SEO może pomóc w ustaleniu odpowiedniej strategii podziału anchorów.
Zbyt duża ilość anchory EMA może być szkodliwa, dlatego nie powinny stanowić większości w procentowym podziale. Tworzenie odpowiedniego anchor textu można zaplanować w narzędziu Ahrefs, które pozwala sprawdzić profile backlinków konkurencji. Dobór strategii linkowania powinien być indywidualny dla każdej strony internetowej. Analiza konkurencji może pomóc w zrozumieniu, jakie strategie są skuteczne dla danej branży.
Dywersyfikacja rodzaju anchorów pozwala na stworzenie bardziej naturalnego profilu linków. Anchor tekst powinien tematycznie pasować do strony docelowej. W przypadku anchorów generycznych okoliczne słowa kluczowe powinny być związane z treścią strony. Anchory brandowe to nazwa marki lub logo, a partial match anchor zawiera częściowo słowa kluczowe. EMA to Exact Match Anchor – zawiera dokładnie słowa kluczowe.
Określenie procentowego udziału rodzajów anchorów powinno być indywidualne dla każdej strony. Analiza konkurencji SEO pomaga w zrozumieniu, jakie rodzaje anchorów są najskuteczniejsze. Kontekst jest ważniejszy niż samo słowo kluczowe. Linki powinny prowadzić do wartościowej treści dla użytkownika a nie tylko dla pozycji w SERP. Dobra praktyka branżowa wskazuje na zróżnicowanie rodzajów anchorów i kontekstu, co pozwala na osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarce internetowej.
[1] https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-long-anchor-text-gives-us-more-context/389019/
Dobre podsumowanie. Podział anchorów na 5 kategorii w mojej ocenie jest wystarczający i najsensowniejszy.