Social Media 2024: przewodnik po trendach, które musisz znać!

0
340
Trendy w Social Media na 2024

Czujesz, że Twoje firmowe media społecznościowe pozostają w tyle za konkurencją? Nie nadążasz za zmianami na Facebooku, Instagramie czy TikToku, a o wszystkich nowościach dowiadujesz się na samym końcu? Czas to zmienić! 2024 rok zrewolucjonizuje sposób, w jaki dzielimy się treściami online, a my jesteśmy tutaj, aby nie umknął Ci ani jeden kluczowy trend. Odkryj, co czeka nas w najbliższych miesiącach i przygotuj się na nowy początek Twojej działalności w Social Mediach! Nie czekaj na ostatni dzwonek i zacznij działać już teraz.

Platformy społecznościowe jako zagrożenie dla wyszukiwarek

Wyobraź sobie, że chcesz kupić konkretny produkt np. telefon. Co zrobisz, aby pozyskać więcej informacji na temat interesującego Cię modelu? Najprawdopodobniej wpiszesz zapytanie do wyszukiwarki Google. Jednak coraz więcej osób korzysta w tym celu z mediów społecznościowych – szczególnie jeśli chcą zdobyć porady i opinie od prawdziwych ludzi.

Nie powinno dziwić Cię, że Social Media stanowią coraz większe zagrożenie dla tradycyjnych wyszukiwarek. Według portalu Statista platformy mediów społecznościowych są drugim najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji przez pokolenie Z o swoich decyzjach zakupowych. Czy Google ma się o co martwić?

Widząc działania twórców aplikacji, możemy śmiało stwierdzić, że tak. Działa tak choćby TikTok, który wciąż udoskonala opcje wyszukiwania, w których już teraz można wpisać proste wyrażenie i znaleźć mnóstwo informacji.

Jak wykorzystać ten trend w 2024 roku? 

  • Zadbaj o odpowiednią optymalizację postów pod kątem SEO
  • Twórz publikacje, które będą odpowiadać na popularne pytania w Twojej branży
  • Publikuj treści, które bawią i uczą, ale uwzględniają też zamiar wyszukiwania
Promocja firmy na lokalnym rynku? Rozpocznij już teraz

SEO skuteczniejsze niż hasztagi

Kolejna zmiana w Social Mediach na 2024 rok jest ściśle związana z wyżej opisanym trendem. Już od miesięcy możemy bowiem obserwować, jak hasztagi, choć wciąż ważne, ustępują miejsca potężnej sile SEO. Dlaczego tak się dzieje? Otóż algorytmy platform są teraz skuteczniejsze w indeksowaniu i rozpoznawaniu treści na podstawie słów kluczowych.

Przeczytaj również:  3 wskazówki, jak na Facebooku poprawić wydajność i zasięg treści wideo

Podejście oparte na optymalizacji oznacza nie tylko korzystanie z odpowiednich fraz, ale również dostosowywaniu treści do intencji wyszukiwania użytkowników. Od kilku miesięcy możemy już zauważyć, że platformy takie jak Instagram, zaczynają nagradzać treści, które odpowiadają na pytania i spełniają potrzeby społeczności online. W zbliżającym się roku ten trend przybierze na sile.

Jak wdrożyć podejście oparte na SEO w Social Mediach firmy?

  • Poświęć czas na analizę słów kluczowych związanych z branżą lub tematem treści
  • Subtelnie wplataj frazy w posty, aby naturalnie pasowały do kontekstu
  • Regularnie monitoruj zmiany w algorytmach platform społecznościowych

Wielki powrót dłuższych materiałów wideo

Prowadzisz Social Media? W takim razie nie musimy Cię przekonywać, że dziś najpopularniejszym rodzajem contentu jest wideo. Według statystyk portalu Wyzowl już nawet 91% firm wykorzystuje filmy jako narzędzie marketingowe. Co więc zmieni się w nadchodzących miesiącach?

W 2024 na topie będą znów dłuższe filmy. Już teraz uspokajamy, że nie musisz zmieniać w związku z tym swojej strategii o 180 stopni – dominujące w tegorocznych zestawieniach krótkie i niewielkich rozmiarów klipy nie stracą na znaczeniu. Według specjalistów Hootsuite w najbliższych miesiącach warto jednak tworzyć więcej materiałów wideo o długości od 2 do 5 minut, ponieważ pozwalają na bardziej rozbudowane przedstawienie tematu.

Możliwość dodawania coraz dłuższych filmów na platformach społecznościowych to jeden z głównych powodów, dla których warto wypróbować ten trend w swoich Social Mediach. Poniżej znajdziesz kilka porad, jak to zrobić skutecznie!

  • Twórz materiały bez dzielenia ich na kolejne części
  • Obok krótkich filmów publikuj również dłuższe wideo np. na TikToku
  • Ułatw widzom oglądanie poprzez dodanie napisów czy znaczników czasu
marketing_lokalny_v2

AI kluczem do sukcesu w Social Mediach

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko narzędziem, ale integralną częścią świata mediów społecznościowych – nie zmieni się to również w 2024 roku. Właściwie zupełnie odwrotnie – AI tylko zyska na znaczeniu w kolejnych miesiącach. Dlatego, jeśli jeszcze nie udało Ci się wdrożyć sztucznej inteligencji w swoją strategię marketingową, to teraz jest na to odpowiednia pora.

Z pewnością widzisz, jak Facebook, Instagram, X czy TikTok wprowadzają rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję np. do rekomendowania treści w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników. Nie bój się tych zmian – AI może pomóc Ci stać się dużo lepszym Social Media Managerem.

Przeczytaj również:  Facebook Dating, czyli kiedy umówimy się na randkę przez Facebook’a?

Przewiduje się, że algorytmy będą jeszcze bardziej precyzyjne w analizie zainteresowań oraz zachowań odbiorców, co pozwoli na dostarczenie im bardziej spersonalizowanych treści. Ponadto AI będzie również wykorzystywana do tworzenia nowych form komunikacji, takich jak np. chatboty.

Jak pracować mądrzej ze sztuczną inteligencją?

  • Przetestuj dostępne narzędzia i wybierz te, które usprawnią Twoją pracę
  • Zdecyduj, które zadania powierzyć AI, a które zachować dla siebie
  • Automatyzuj rutynowe działania np. planowanie postów

Moda na User-Genereted Content wciąż trwa

Zdążyliśmy już przywyknąć do tego, że użytkownicy Internetu nie są już tylko konsumentami, ale też głównymi kreatorami treści. Już teraz możemy powiedzieć, że popularność User-Generated Content w 2024 roku tylko wzrośnie. Trend ten nabiera na sile, stając się siłą napędową zarówno społeczności, jak i marek.

W kolejnych tygodniach z pewnością zaobserwujesz treści generowane przez użytkowników – szczególnie z pokolenia Z. To właśnie ta grupa wykorzystuje Social Media do publikowania postów właściwie na każdy temat: od prowadzenia dzienników, po recenzje produktów. Tego rodzaju content sprawi, że nie tylko oszczędzisz czas, ale zwiększysz świadomość marki i współczynnik zaangażowania. UGC możesz wykorzystać zarówno w celach promocyjnych, jak i edukacyjnych.

Jak możesz skorzystać z popularności User-Generated Content?

  • Stwórz przestrzeń, gdzie użytkownicy będą swobodnie dzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z marką
  • Skup się na autentyczności – pozostaw content przygotowany przez twórcę w naturalnej formie
  • Upewnij się, że treści UGC są zgodne z wartościami i wizerunkiem Twojej firmy

Udostępnienia jako kluczowy wskaźnik zaangażowania

Co decyduje o popularności w mediach społecznościowych? Wiele polubień pod postami, żywa dyskusja w komentarzach czy może liczba obserwujących profil? Coraz częściej okazuje się, że poza wskazanymi czynnikami, ogromne znaczenie mają też udostępnienia. I to właśnie ten wskaźnik zaangażowania odegra ogromną rolę w 2024 roku.

Udostępnianie stało się swoistym wyrazem aprobaty i entuzjazmu społeczności wobec treści, którą dzielisz się na swoich platformach. To efektywny sposób na zwiększenie organicznego zasięgu posta czy umocnienie więzi między odbiorcą a marką. Wpis, którym aktywnie dzielą się użytkownicy, ma też dużo większy potencjał viralowy.

Co ważne – wiele platform społecznościowych już upubliczniło liczbę udostępnień lub w tym momencie testuje tę funkcję. Warto więc jeszcze dziś zaplanować ukierunkowane na ten wskaźnik działania.

  • Sprawdź, które posty na Twoim profilu były najczęściej udostępniane
  • Analizuj wskaźnik podczas monitoringu mediów społecznościowych
  • Twórz treści, które pobudzą społeczność do dzielenia się wiedzą z innymi
Przeczytaj również:  Fejkowy influencer marketing. Ile pieniędzy tracą marki na fałszywych obserwatorach w Social Media?
Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie

Przeniesienie komunikacji do prywatnych czatów  

Ostatnim trendem na 2024, na który chcemy zwrócić Twoją szczególną uwagę, jest przeniesienie komunikacji z głównych kanałów do prywatnych czatów. Skąd ta zmiana?

Social Media są w ostatnim czasie pełne memów, contentu od marek czy reklam. Użytkownicy skarżą się, że na platformach społecznościowych, coraz rzadziej obserwują posty swoich znajomych. To właśnie jeden z powodów, dla których duża część komunikacji przenosi się do prywatnych czatów. Tendencję potwierdzają m.in. właściciele Instagrama, którzy twierdzą, że DM-y i Stories to główne kierunki rozwoju serwisu.

Popularność Telegrama, tworzenie kanałów nadawczych, udostępnienie aplikacji Threads – wszystko to sprawia, że marki zaczynają komunikować się z użytkownikami nie tylko na głównym profilu. Dołącz do tego trendu już teraz!

  • Zachęcaj społeczność do przesyłania Ci wiadomości oraz opinii w DM-ach
  • Wykorzystaj AI do wygenerowania odpowiedzi na najczęściej pojawiające się zapytania
  • Rozważ utworzenie kanałów nadawczych np. na Instagramie 

Jak widzisz, 2024 rok przyniesie wiele zmian oraz nowych trendów w mediach społecznościowych. Dłuższe filmy, wykorzystanie platform jako wyszukiwarek, jeszcze większy rozwój sztucznej inteligencji, wzrost znaczenia treści generowanych przez użytkowników i udostępnień, przeniesienie komunikacji do prywatnych wiadomości – to tylko niektóre z nich. Oto kilka kolejnych działań, które warto wdrożyć w najbliższym czasie:

  • śledź trendy wideo na TikToku i wdrażaj je na innych platformach,
  • wykorzystaj potencjał YouTube Shorts,
  • zacznij tworzyć profesjonalne treści na LinkedIn (ogranicz content osobisty),
  • udostępniaj na Instagramie posty z wieloma zdjęciami,
  • obserwuj rozwój platform tekstowych,
  • dodawaj napisy do materiałów filmowych,
  • współpracuj z nano- i mikro-influencerami.

Warto być na bieżąco z tymi nowościami, aby skutecznie korzystać z Social Mediów oraz dostosować się do potrzeb i oczekiwań użytkowników.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak Google dba o bezpieczeństwo naszych danych?
Następny artykułRanking stron internetowych – wrzesień 2023

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here