Wyścig o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania trwa nieustannie. Szukasz sposobów, żeby jeszcze lepiej zoptymalizować swoją stronę lub sklep internetowy? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę w nowym roku, by wyprzedzić konkurencję i generować ruch.
1. Zadbaj o wersję mobilną
Coraz częściej sięgamy po telefon, żeby przeglądać Internet i robić zakupy. Według najświeższego raportu Gemius Polska teraz chętniej wybieramy smartfon niż – dotychczas najpopularniejszego – laptopa. Zmiana przyzwyczajeń użytkowników ma przełożenie na działanie algorytmów wyszukiwarek.
Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych polega na tym, że Google indeksuje Twoją stronę na podstawie jej wersji mobilnej (a nie jak do tej pory – komputerowej). Dlatego, tworząc lub aktualizując swoją witrynę, koniecznie zadbaj o responsywność, a także o szybkość działania, estetykę i funkcjonalność wersji mobilnej.
2. Pisz dla swoich odbiorców
O tym, że jakość treści ma olbrzymie znaczenie w kontekście
W 2023 roku jeszcze mocniej niż wcześniej skup się na tworzeniu treści branżowych skierowanych do Twojej grupy docelowej.
Przykładowo: jeśli prowadzisz salon kosmetyczny, na Twoim blogu powinny pojawiać się treści związane branżą beauty. Przyciąganie użytkowników innymi tematami na czasie, nie będzie już tak skuteczne, ponieważ algorytmy biorą pod uwagę to, w jakim stopniu Twoje poszczególne materiały trzymają się tematu przewodniego strony.
Tak więc planuj treści i poruszaj się w obszarze swojej branży. Pamiętaj też o podstawowych zasadach:
- Pisz dla ludzi, nie wyszukiwarek.
- Dobieraj tematy do odbiorców.
- Odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania.
- Prezentuj dogłębną wiedzę na dany temat.
- Stawiaj na autorów, którzy wiedzą, o czym piszą.
- Naturalnie wplataj w treść słowa kluczowe.
- Unikaj błędów językowych.
3. Sprawdź szybkość działania strony
Od aktualizacji Core Web Vitals (CWV), czyli od 2021 roku, Google faworyzuje strony internetowe, które są szybko gotowe do działania. To niby stara informacja, ale wdrożenie aktualizacji zakończyło się dopiero w marcu 2022.
Dlatego wróć do wskaźników CWV i sprawdź, czy Twoja strona WWW mieści się w wytycznych. Użyj do tego narzędzia Page Speed Insights. Znajdziesz tam informacje o wszystkich kluczowych wskaźnikach:
Źródło: Page Speed Insights
4. Stosuj nową strategię E-E-A-T
O koncepcji E-A-T (czyli Expertise – wiedza ekspertka, Authority – autorytet, Trust – wiarygodność, zaufanie) wspominaliśmy w jednym z naszych archiwalnych postów. W 2023 roku trzeba ją nieco zaktualizować i dodać nową literkę – E.
Strategia E-E-A-T polega na tym, że poza wartościowymi tekstami, autorytetem autora oraz zaufaniem odbiorców ważne jest także Experience, czyli doświadczenie.
Nowy czynnik sugeruje, żeby zadać sobie pytania typu: czy korzystałem z produktu/usługi, o którym piszę? Czy przekazuje wiedzę o czymś, czego rzeczywiście doświadczyłem? Ogólnie chodzi o to, żeby wyróżnić treści tworzone przez osobę, która ma doświadczenie w danym temacie.
5. Wyróżnij autorów
Ten trend wiąże się z poprzednim.
Żeby Google mógł sprawdzić doświadczenie autora w danej dziedzinie, twórca treści musi zostać ujawniony. Algorytmy chcą mieć pewność, że strony, które zajmują wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania, są tworzone przez „prawdziwych ludzi” znających się na rzeczy.
Dlatego, publikując wpisy na blogu, artykuły na stronie czy nagrywając podcast lub materiał wideo, zadbaj o to, żeby wyróżnić autora, tzn.:
- podpisuj treści tworzone przez Ciebie i Twoich współpracowników,
- dołączaj krótkie biogramy, aby przybliżyć odbiorcom sylwetkę twórców,
- pod materiałami dodawaj odnośniki do innych treści tego samego autora,
- połącz konta swoich twórców w mediach społecznościowych, by Google mógł je łatwiej skojarzyć.
6. Korzystaj rozsądnie z AI
Coraz popularniejsza sztuczna inteligencja (AI) może być pomocnym narzędziem do tworzenia treści na stronie. Jednak używaj jej z rozwagą. Z dwóch kluczowych powodów:
- generatory treści nie mają emocji, przez co trudniej im pisać „dla ludzi”,
- Google zwalcza treści generowane automatycznie (patrz: Helpful Content).
Niemniej sztuczna inteligencja może okazać się przydatna do tworzenia konspektów lub podsuwania pomysłów na teksty, które później przygotuje copywriter.
Tak więc generatory nie tworzą gotowych artykułów, lecz szablony czy szkice, które bywają pomocne podczas realizowania strategii Content Marketingowej.
Źródła:
- https://digitalmarketingtribe.com.au/top-seo-trends-for-2023/
- https://www.wordstream.com/blog/ws/2023/01/05/seo-trends
- https://noblestudios.com/digital-marketing-services/search-engine-optimization-seo/seo-trends-2023/
Ludzie oszaleli na punkcie generatorów treści i rozwiązania od Muska, haha. To na pewno fajna pomoc, ale mamy chyba tendencję do hurraoptymizmu i potem wszyscy korzystają ze sztucznej inteligencji. Gdzieś w tych trendach gubimy sens i zapominamy, że w treściach chodzi o autentyczność i dawanie ludziom faktycznej wartości. Niemniej – fajny wpis. ;)