O tym, jakie emocje wzbudzają poszczególne kolory i ich odcienie, pisze się całe książki, a temat wciąż nie jest wyczerpany w pełni. Jakie to ma znaczenie dla przeciętnego marketera lub social media ninja? Kluczowe! Logotypy, grafiki w Social Media czy zdjęcia w tle – to wszystko tworzą różne kolory. Korzystając z nich, powinniśmy pamiętać, z czym się kojarzą i jaki wizerunek naszego brandu budują. Te skojarzenie mogą różnić się w zależności od tego, co wiemy o odbiorcach naszej komunikacji w Social Media.
Kolory w marketingu – symbolizm i synestezja
Poniższa analiza leży gdzieś w pół drogi między synestezją a symbolizmem. Synestezja jest to indywidualne wrażenie istnienia związku pomiędzy bodźcem oddziałującym na jeden zmysł, a innym zmysłem. Prościej mówiąc – synestezja to na przykład uczucie, że konkretny dźwięk (który działa tylko na zmysł słuchu) jest słodki (mimo że nie wpływa na zmysł smaku). Analogicznie są to wszystkie te skojarzenia, budowane w naszej głowie, które nie mają logicznego uzasadnienia, przykładowo, że cyfra dwa jest żółta i jest kobietą, a poniedziałek to oschły, zgarbiony mężczyzna w szarym płaszczu.
Symbolizm natomiast to interpretacja rzeczywistości poprzez uniwersalny kod reprezentantów (symboli) pewnych zjawisk. O symbolach decydować będą uwarunkowania kulturowe, na przykład w kulturze europejskiej jabłko podane mężczyźnie będzie symbolem pokusy, a róża będzie symbolem pięknej, niespełnionej miłości. Kolory w naszym mózgu tak właśnie są połączone z całą gamą skojarzeń i symboli – poznajmy je!
Okładka książki – jakie wzbudza emocje i skojarzenia? Źródło obrazów: https://www.swiatksiazki.pl/maly-ksiaze-6202919-ksiazka.html oraz https://www.swiatksiazki.pl/zmierzch-tom-1-zmierzch-6326201-e-book.html
Czerń – elegancki dżentelmen
Czerń jest od lat kojarzona z najwyższą formą elegancji, klasyki, produktami ekskluzywnymi oraz powagą. Dlatego też czerń dominuje w logotypach najbardziej znanych projektantów i designerów, ale również często występuje w symbolach sportowych. Czerń to też precyzja i stabilność, ale jednocześnie w kampaniach reklamowych może symbolizować zagrożenie lub obawę.
Reklama Mercedes-Benz „Najlepsze nie zna alternatywy”
Czerwień – agresywny zawodnik
Czerwony kolor jest niczym apel o ostrożność, znak ostrzegawczy. Czerwień uosabia jednocześnie zaangażowanie, siłę i gotowość do działania – jak marki, które reprezentuje. Czerwony logotyp odzwierciedla wojowniczą naturę, a tym samym oddaje duże pokłady energii – na logotyp The Rolling Stones – w sam raz!
Reklama McDonalds „Nie gap się na mnie jak na kawał mięsa”
Pomarańcz – ciepły działacz
Pomarańcz kojarzy się z energią, ale jest to siła pozbawiona agresji, jak w przypadku koloru czerwonego. Dlatego też pomarańcz reprezentuje marki nastawione na działanie, kreatywność, emocje, wybuchowość i pozytywne nastawienie. Pomarańcz jest jak oranżada, tryskająca optymizmem, która daje motywacyjnego kopa.
Reklama Curtis „Znakomita herbata!”
Żółty – atencyjny przyjemniaczek
Kolor żółty kojarzy się z ciepłym latem, słońcem, radością i aktywnością. Dlatego też żółte logotypy mocno przykuwają uwagę i budzą pozytywne skojarzenia. Żółty to też kolor kreatywny i wolny od ograniczeń, adekwatnie do budowania marki wolnego zawodu lub pracy twórczej. Żółty jest też wraz z zielenią kolorem nadziei i wiosny.
Reklama Michellin „Najlepszy prezent dla mężczyzny”
Zielony – spokojny ekolog
Zieleń otacza nas na wiosnę i latem, a to kojarzy się z beztroskim czasem na spacerze w parku, podczas pikniku czy wypadu za miasto na łono natury. Nic dziwnego, że zieleń nas uspokaja, naturalizuje negatywne emocje, odświeża umysł i działa jak balsam dla duszy w krzykliwym świecie Internetu. Zieleń, często w połączeniu z kolorami ziemistymi, wiąże się też ze wszystkim, co ekologiczne.
Reklama Carlsberg „Prawdopodobnie wiesz, co tu stało.”
Niebieski – bezpieczny pewniak
Błękit kojarzy nam się z czymś stałym i pewnym – jak niebo nad nami (ciekawe, co na to starożytni Galowie…). Dlatego, widząc kolor niebieski, czujemy się pewniej, stabilniej, a marka wzbudza nasze zaufanie. Niebieski pobudza do myślenia i wydaje się być kolorem racjonalizmu oraz dowodów naukowych. W dobie Internetu kolor niebieski ukazywany jest jako kolor technologii, np. prąd lub Internet w wizualizacjach mają właśnie niebieski lub jasnobłękitny odcień.
Reklama BMW „To znak: Ruszaj w drogę.”
Fiolet – szlachetny artysta
Fioletowy kolor często jest uważany za kreatywny, a wręcz niepoważny, mimo że budzi tak samo kojące wrażenie jak błękit. Z tą różnicą, że fiolet nie występuje często w naturze, dlatego też kojarzony jest z czymś ekskluzywnym, szlachetnym i królewskim. Fiolet w garderobie lub wystroju łączy się też z ekstrawagancją i ambicjami.
Reklama Deka „Zasmakuj odrobiny nieba””
Róż – romantyczny nieśmiałek
Kolor różowy to przede wszystkim młodość, delikatność i niewinność. Pierwsze dwie różowe rzeczy, które przychodzą nam do głowy to lalki i pudrowe cukiereczki. Cukiereczki, a nie cukierki – bo róż to też infantylność, nieodpowiedzialne emocje i zauroczenie. Róż dla wielu wiąże się wyłącznie z kobiecością, miękkością i słodyczą.
Reklama Ikea „Potrzebujesz więcej miejsca?”
Biały – czyli łączenie i niedopowiedzenie
Biel oraz bardzo jasne odcienie kolorów najczęściej budzą skojarzenia z neutralnością, równowagą i spokojem. Białe logotypy musza być łączone z innym kolorem, najczęściej tłem, lub ramką – dlatego też występują one dość rzadko i najczęściej mają swój czarny wariant. Popularnym jest też traktowanie białej przestrzeni w logotypie na białym tle jako niedopowiedzianego kształtu – jak w logo Carrefour czy w starym logotypie Formuły 1.
Reklama Nivea „Biały to czystość”
Czy powinniśmy rozwinąć listę skojarzeń do wynotowanych kolorów? A może któreś skojarzenia są zupełnie nieintuicyjne? Z chęcią poczytamy o tym w komentarzach!
Fajny artykuł i czyste przykłady. Traktuję często o kolorze w mojej pracy (fotografia, kalibracja monitorów, warsztaty) pod kątem gradingu filmów. Niesamowicie otwiera oczy :) W projektowaniu również wystarczy podeprzeć się takimi przykładami i nagle “wszystko zaczyna mieć sens”.
Ciekawy artykuł. Kolory są też bardzo ważne w przy ikonografii. CS – wychodzi że bezpieczny pewniak. A co np z Google?
Staramy się opowiadać o kolorach i ich znaczeniu na naszych targach przy okazji wybierania kolorów przewodnich np. na ślub. Też ważne by ciekawie opracować wizualną stronę, a nierzadko poza samym motywem przewodnim ważne by połączenia były po prostu estetyczne :)