Mocne linki z zewnętrznych serwisów to jeden z najważniejszych czynników w procesie pozycjonowania stron WWW, który może pomóc stronie zdobywać wysokie pozycje w Google nawet na najtrudniejsze słowa kluczowe. Nie wiesz, czym jest link building? Zastanawiasz się, jak zdobyć mocne linki i w jaki sposób określić ich moc? Przychodzimy z pomocą.
Czym jest link building?
Link building jest jednym z najważniejszych aspektów SEO. Polega on na świadomym zdobywaniu linków do strony w sposób zaplanowany i przemyślany. Działania podejmowane w procesie link buildingu powinny być jak najbardziej naturalne. Efektem skutecznej strategii link buildingu jest podwyższenie pozycji strony w wynikach organicznych.
Dlaczego link building jest ważny w SEO?
Nawet najlepiej zaprojektowane podstrony i treści wysokiej jakości będą niewidoczne dla użytkownika, jeśli nie będą odpowiednio zoptymalizowane pod SEO i wzmocnione linkowaniem. Musimy pamiętać, że pozycję strony WWW w wyszukiwarce ocenia sztuczna inteligencja, która robi to na podstawie pewnych parametrów. Jednym z nich są właśnie linki kierujące do strony. Jeśli do naszej witryny będą linkowały strony wysokiej jakości, Google potraktuje ją jako godną zaufania.
Mocne linki mogą też przełożyć się na rozpoznawalność firmy lub marki w Internecie oraz wygenerować większy ruch użytkowników. Odpowiednio przeprowadzona kampania link buildingowa z jednej strony buduje więc widoczność strony w wyszukiwarkach, a z drugiej – generuje ruch na stronę i wzmacnia wizerunek marki. Wpływa też na szybsze indeksowanie nowo utworzonych podstron.
Jak określić moc linków?
Które linki można określić jako mocne? Mocne linki to takie, które przekładają się na wyższą pozycję strony w wynikach Google i generują ruch użytkowników do strony docelowej. Do tej pory za najbardziej wartościowe odnośniki uważano te oznaczone atrybutem dofollow. Podstrona, na której umieszczony jest odnośnik dofollow przekazuje autorytet (Page Rank) drugiej domenie, do której prowadzi link.
Do niedawna linki oznaczane były tylko dwoma atrybutami:
- dofollow – przekazujący Page Rank,
- nofollow – nieprzekazujący Page Rank.
Obecnie Google wprowadziło dodatkowe atrybuty dla linków i zmieniło interpretację atrybutu nofollow. Teraz wygląda to następująco:
- dofollow – przekazujący Page Rank,
- nofollow – stanowi wskazówkę dla robota wyszukiwarki, jednak może on go dowolnie interpretować,
- ugc – user generated content – atrybut dla treści stworzonych przez użytkownika,
- sponsored – atrybut dla treści sponsorowanych.
Atrybuty odnośników to jednak nie jedyny czynnik, który trzeba brać pod uwagę, kiedy zamierzamy pozyskać mocne linki pozycjonujące. Istotne jest też:
- określenie profilu linków prowadzących do domeny, na której chcemy umieścić odnośnik do naszej strony,
- jej widoczność w wyszukiwarce,
- popularność w serwisach społecznościowych,
- tematyczność.
Stronę, na której zamierzamy umieścić link do naszej witryny, warto wcześniej ręcznie zweryfikować pod kątem występowania spamu, problemów z wirusami czy innymi kłopotami technicznymi, jakie mogą mieć w późniejszym czasie realny wpływ na skuteczność domeny.
Jak wzmocnić link building?
Jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, skuteczny link building wiąże się z pozyskiwaniem linków z mocnych, tematycznych domen internetowych. Tworząc linki pozycjonujące warto wziąć pod uwagę, że nie liczy się ilość linków, a ich jakość. Jeden mocny link z dobrego serwisu zadziała lepiej, niż kilkadziesiąt odnośników ze stron niskiej jakości.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Skąd możemy pozyskiwać linki?
Artykuły sponsorowane
Publikacja artykułów sponsorowanych z linkami do naszej witryny to jedna z najpopularniejszych metod w link buildingu. Dzięki artykułom tego typu możemy zwiększyć liczbę linków tematycznych, które prowadzą do naszej strony WWW. Na jakich stronach publikować artykuły sponsorowane? W Polsce jest kilka platform, które zrzeszają wydawców, czyli właścicieli stron, na których można publikować artykuły sponsorowane. Można na nich sprawdzić m.in. cenę publikacji czy najważniejsze parametry serwisu.
Wpisy gościnne
Wpisy gościnne na portalach branżowych lub blogach to świetny sposób, aby pozyskać linki z witryn, które są powiązane tematycznie do pozycjonowanej przez nas strony internetowej. Ich największą zaletą jest fakt, że są one w pełni darmowe (w przeciwieństwie do artykułów sponsorowanych), a jedynym kosztem, jaki ponosimy, jest przygotowanie tekstu, który zaangażuje użytkowników. Dzięki wpisom gościnnym możemy również wypromować naszą firmę jako eksperta w branży i zdobyć cenne kontakty biznesowe.
Portale ogłoszeniowe
Portale publikujące ogłoszenia dają nam nie tylko korzyści związane z budowaniem odnośników do strony, ale również mogą poprawić sprzedaż naszych produktów lub usług oraz wygenerować na stronie dodatkowy ruch użytkowników. Mimo że linki te przeważnie nie będą powiązane tematycznie z naszą stroną, mogą pomóc w budowie wyższego autorytetu domeny, a to bezpośrednio przekłada się na widoczność strony w wyszukiwarce Google. Linki warto umieszczać na takich portalach, które cieszą się dużą popularnością użytkowników i są dobrze widoczne w wynikach organicznych Google.
Wizytówki NAP
Wizytówki NAP to profile na zewnętrznych serwisach z wypełnionymi danymi teleadresowymi, takimi jak nazwa firmy i jej adres. Odgrywają one ważną rolę, jeśli chcemy pozycjonować stronę na rynku lokalnym. Istnieje kilka serwisów, które zbierają tego typu dane i na których możemy umieścić klikalny link do naszego serwisu. Linki pozyskane z wizytówek NAP to mocne linki w lokalnym SEO, podnoszą one pozycję strony w wynikach organicznych oraz mogą realnie wpłynąć na widoczność firmy w Mapach Google.
Media społecznościowe
Mimo że linki umieszczane na Facebooku czy Instagramie mają atrybut nofollow, warto je zdobywać, ponieważ generują ruch użytkowników i wzmacniają wizerunek marki w sieci, a to pośrednio przekłada się na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Sygnały społecznościowe stanowią wskazówkę dla wyszukiwarki – ta strona jest dobra, użytkownicy często na nią wchodzą z Facebooka lub Instagrama, pytają o nią bezpośrednio w wyszukiwarce – dlatego warto pozycjonować ją wyżej.
Zaplecze SEO
Zaplecze SEO to strony internetowe, które należą do nas i nad którymi posiadamy kontrolę. Budowa mocnego zaplecza to jedna z najlepszych technik link buildingu. Jak zdobyć mocne linki z zaplecza SEO? Trzeba zacząć od przygotowania stron wysokiej jakości – mocne zaplecze do linkowania powinno wyglądać jak normalna strona WWW i generować ruch z wyszukiwarki Google. Najlepszą skuteczność zapewniają zaplecza tematyczne, które oprócz korzyści w postaci podniesienia pozycji przełożą się na ruch użytkowników na stronie docelowej. Rozwój zaplecza jest czasochłonnym i kosztownym rozwiązaniem, jednak warto się nad nim zastanowić.
Linki partnerskie
Linki partnerskie są to linki umieszczane na stronach partnerów biznesowych. Jeśli oferujesz usługi, z których korzysta wiele firm, możesz poprosić ich o umieszczenie odnośnika do swojej strony internetowej w sekcji Partnerzy. Firmy te zazwyczaj dbają o dobrą widoczność w wyszukiwarkach i pozycjonują swoje strony WWW, dzięki czemu posiadają one wysoki autorytet i moc. Linki partnerskie najczęściej umieszczane są na witrynie w formie graficznej (np. logotypu).
Podsumowanie. Jaki powinien być dobry link building?
W kontekście link buildingu najważniejsze jest pamiętanie o zasadzie – mniej, ale lepiej. Dlatego nie warto pozyskiwać linków przychodzących na siłę, ze słabej jakości miejsc, a starać się celować w mniejszą liczbę linków pochodzących z dobrych źródeł. Wówczas nie będziemy musieli obawiać się dużych zmian w rankingu widoczności strony przy aktualizacjach algorytmu Google.
Pamiętaj, ważne jest:
- zdobywanie linków, które mają sens z punktu widzenia użytkownika, np. artykuły gościnne w serwisach tematycznych,
- pozyskiwanie mniejszej ilości linków, ale o wysokiej jakości,
- konsekwentna praca nad treściami w pozycjonowanym serwisie i stosowanie linkowania wewnętrznego,
- systematyczne i konsekwentne pozyskiwanie linków,
- dobra optymalizacja strony pod SEO (link building to tylko element SEO i jest jedną ze składowych w procesie skutecznego pozycjonowania).